Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen

 Svara Svara Sida  <1 23456 11>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-juli-2006 vid 22:36
Fast det skulle vara lite väl martyriskt... och amerikanskt... men varför inte - man skulle faktiskt kunna göra en tecknad film om en huvudperson som dör och som man sedan får följa i ett liv efter döden!

Vilket faktiskt påminner mig om filmen "Änglahund" där Charlie dör och blir en ängel.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juli-2006 vid 18:53
Jag har tänkt på en del saker när det gäller denna underbara film. I början av filmen så får man se Rafiki klättra upp på Lejonklippan. Sedan så ser man Mufasa i närbild. Hur kommer Rafiki upp på klippan ? Hoppar han upp på klippan eller ? Man ser att han klättrar upp på spetsen av klippan. Sedan kommer han fram till Mufasa. (Vet ni vilken scen jag menar) En till sak i slutet av filmen så får Nala och Simba barn. Och Rafiki håller upp det från klippan osv. Varför får man se den scenen igen i tvåan ? När Simba kastar Scar över klippan i striden så kommer hyenorna fram till Scar. Scar säger: Mina Vänner Hyenorna: Vänner ? Vi trodde vi var fiender osv. Varför hoppar hyenorna på Scar ? Alltså så är det hyenorna som dödar Scar och inte Simba ?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juli-2006 vid 19:53
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Varför hoppar hyenorna på Scar ? Alltså så är det hyenorna som dödar Scar och inte Simba ?


Hyenorna var missnöjda med sin ledare så de gjorde revolt. Att Scar i stridens hetta (bokstavligt talat, hela lejonklippan stod ju i lågor), desperat försöker skylla ifrån sig allt på Hyenorna är droppen som fick bägaren att rinna över (hyenorna var ju redan innan missnöjda)




Ändrad av Proximus - 24-juli-2006 vid 20:57
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-december-2006 vid 17:22

Det är väl sällan om inte aldrig hjälten i en disney film direkt dödar skurken. De brukar ofta falla från höjder, ner i eld, få saker över sig, råka hänga sig själva m.m.

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-december-2006 vid 17:33
På tv så gick det en tecknad tv serie som heter Simba - Lejonkungen. Någon som sett den ? Tror det var en fransk serie.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 14:29
Lejonkungen.
Det är svårt att säga vad som inte redan sagts så ni får ursäkta mitt "kopierande" av era åsikter.
Lejonkungen är bra från början till slut.
Början är majestätisk och helt underbar. Den afrikanska sången i början kan jag utantill (inte för jag vet hur orden utallas men jag sjunger som jag tycker det låter)
Efter den otroliga sången "En vårld full av liv" så börjar äventyret.
Denna film är helt otrolig och man kan inte glömma den.
När jag och min syster var små så såg vi den minst 3 gånger i veckan och vi lekta alltid Simba och Nala (Simba är förresten den enda manliga karaktär som jag och min syrra bråkade om att få vara Wink)
Som någon sa så är scenen när Simba springer över Sahara helt underbar, hela stämmningen och musiken är helt perfekt.
Lejonkungen har också en perfekt balans mellan humor, spänning, romantik och dramatik.
Simba är också en av dem bästa karaktärer jag någonsin skådat, jag är kär i honom! Fast mest är jag nog kär i hans röst, Frank Ådahl pratar så snyggt asså. Tänk er bara scenen där Timon, Pumbaa och Simba sjunger "Hakuna Matata" när dem går över stocken.
När dem går av dem (och Simba har blivit äldre) så sjunger Simba en vers i sången. Och det låter gudomligt, han wailar och har sig och det blir bara perfekt.
Men nu ska vi inte snacka om min kärlek till tecknade figurer.
Det jag ville ha sagt var att Lejonkungen är Disneys bästa film och den är miljoners gånger bättre en t.ex Skönheten & Odjuret och Den lilla sjöjungfrun...
 
 
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
gustav_disney View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 17-december-2006
Status: Offline
Poäng: 52
inläggsval inläggsval   Citera gustav_disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 19:16
Lejonkungen är den bästa klassikern om jag får säga det själv!
nån som håller med??
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 19:59
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

På tv så gick det en tecknad tv serie som heter Simba - Lejonkungen. Någon som sett den ? Tror det var en fransk serie.
 
 
Är du säker på det? Det finns dock en japansk tecknad serie om en lejonkung som heter Kimba.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-december-2006 vid 20:34
Jag kommer ihåg en serie som gick på 90-talet på Kanal 5. Lejonkugen hette Simba, en leopard hette Bageera, en tiger hette Shere-Khan.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2007 vid 19:21
Postad av 101dalmatiner 101dalmatiner skrev:

 
Det finns dock en japansk tecknad serie om en lejonkung som heter Kimba.
 
Var det inte den som det var snack om att Disney hade snott Simba ifrån? Att Kimba var den egentliga historien som Disney kopierade?
Observera att jag inte menade att det var så, utan att det var rykten om det.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 12:14
Postad av Mendez Mendez skrev:

Jag kommer ihåg en serie som gick på 90-talet på Kanal 5. Lejonkugen hette Simba, en leopard hette Bageera, en tiger hette Shere-Khan.


Har vissa avsnitt från den serien inspelad. Simba och hans syskon blir uppfostrade av Mamma Varg, Baghera och Kaa. Tigern Shere Khaan är den som liger bakom Simbas fars död. Bambi är med också. Han blir kung över skogen och Simba över Savannen. En lärorik serie för yngre. Tittelsången heter Djungelns Sång.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 18:16
Postad av disney_girl disney_girl skrev:


Har vissa avsnitt från den serien inspelad. Simba och hans syskon blir uppfostrade av Mamma Varg, Baghera och Kaa. Tigern Shere Khaan är den som liger bakom Simbas fars död. Bambi är med också. Han blir kung över skogen och Simba över Savannen. En lärorik serie för yngre. Tittelsången heter Djungelns Sång.
 
WTF!!! Vilken soppa! Är du seriös? Släng ut den på Youtube eller nåt.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 18:47
ja! den kommer jag också ihåg att jag har sett nån gång! det var riktigt längesen jag såg den men jag minns ganska bra att Simba är en lejonunge, vars kompis är Bambi, Bagheera är en leopard.
det jag minns av den var att simba tyckte att solen var så vacker och inte kunde sluta titta på den. Bambi trodde att det kunde vara falrligt att titta på solen, Kaa beättade för dom att nån annan orm hade blivit blind av att titta på solen.
riktigt riktigt längesen jag såg den, men det kommer jag ihåg!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 19:26
Återigen, WTF?!?!??!?! Borde inte disney stämma s**ten ur dem som var skyldiga till den där mass-stölden?
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-mars-2007 vid 20:24
Jag tycker den var ganska bra när jag var liten.
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 19-mars-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 11:16
Jag var ett Lejonkungenfreak när jag var liten. Hela mitt liv gick nästan ut på den filmen och jag antar att det tar ut sin rätt nu. Jag kan faktiskt inte titta på filmen längre, den är alldeles för söndertittad!Dead
Men den står mig fortfarande nära just eftersom det var min absoluta favoritfilm som liten. Jag ska i alla fall försöka att se på den igen någon gång i framtiden.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 15:44
Håller med 101dalmatiner, WTF!?!? Hur kan man förstöra så och varför har inte Disney stämt!?!?!?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 16:39
Undrar vilket som kom först ? Serien eller disneyfilmen ? Bästa episoderna med serien är när Simba är på väg till savannen. Serien 'är väldigt lärorik för småbarn också.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 20:40
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 21:17
Om jag inte misstar mig helt fel nu, är den tv-serien fransk (vilket förklarar dess "bisarra" upplägg). Jag tror att ett par avsnitt ska finnas utgivna på video. Det skulle vara roligt att se den, men allra mest intresserad är jag av de svenska rösterna. Wink 
 
Tillägg:
 
Jag hittade en videofilm på Tradera som verkar den här tv-serien.
 


Ändrad av ErikaJansson - 20-mars-2007 vid 21:19
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 21:20
Bisarra upplägg? Är det lika med att man kallar Bambi för Bimbo och att det trädet egentligen kommer från Zelda? LOL Hahaha, det är ju sjukt kul!!
 
Ej Biovisad står det på kasetten!? Helt sanslöst.. hehe


Ändrad av Jake - 20-mars-2007 vid 21:23
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 07:30
De vilda djurens flykt+Lejonkungen+Bambi+några gram kokain och några franskor = Simba Lejonkungen.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 07:37
Precis när jag trodde att det inte kunde bli mer sjukt hittade jag den här...
 
 
Läskigt!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 17:30

Haha, vafan! Ja, dalmatinern, det där sista gjorde det hela ännu sjukare!

Minns ju den här serien (ja, inte med nån fotboll inblandad dock) men tyckte redan som liten att den var konstig. Haha, nu tycker jag däremot att den verkar fruktansvärt (!) konstig.

Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-mars-2007 vid 16:20
Herregud, vem kommer på sådana här sjuka grejer Confused Tänk folk som tycker det här är braConfused Okej, förlåt redan i förväg om någon här nu skulle göra det.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-mars-2007 vid 10:16
Postad av Silver Silver skrev:

Jag är tveksam om disney någonsin skulle göra en familjefilm där huvudpersonen går bort.
 
Skulle inte tro det, men däremot har dom flera stycken där många större roller nästan dör. Fast så är det ju iof alltid i filmer. Men jag menade då inte de allra största rollerna utan mer i stil med Jasmin som faktiskt nästan blir kvävd av sand. Även Esmeralda är ju väldigt nära att dö.
En person som faktiskt dör är ju Meg i Herkules. Även om hon lever sen igen så är hon ju faktiskt död ett tag.
 
 


Ändrad av Bara lilla jag - 27-mars-2007 vid 10:17
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2007 vid 23:09
Sen där serien var toltalt skruvad! Vart får man idén? Shocked Helt och hållet sjukt!
 
En till som nästan dör är Odjuret, och en stor biroll till som faktiskt dör är Kurchack (har ingen aning om hur det stavas) i Tarzan... Men åter till ämnet:
 
Lejonkungen har varit och kommer alltid vara en stor favorit! Den visade mig in i hela filmens värld, kunde se den om och om igen. Det var den enda film jag såg på när jag var liten inget annat dög! Så underbart vacker att man bara kan gråta av att se på fodralet Wink den är ju som sagt lik Hamlet, men det var inte meningen när filmen planerades, men ju längre man kom i film arbetet ju mer förstod man att det blev väldigt likt Hamlet. Tvåan vet jag faktiskt inte om det var meningen (vilket jag tror det var) att de bara körde vidare och gjorde Romeo och Julia också.
 
Låten Morgonrapporten är ju helt värdelös, den förstörde hela DVDn. Jag blev verkligen besviken att de förstört något som redan var så bra. Gillar verkligen inte inlagda scener som inte har där att göra! Annars är ju musiken så fantastiskt underbart vacker att det finns inte ord! Vet att Elton John hade lite nevösa sammanbrott när han fick veta att ett vårtsvin skulle sjunga hans skrivna sång. Men tyckte sen att det blev helt okej. En värld full av liv efter den afrikanska sången gör en så majestätisk början att man bli helt tagen. Musiken är ju verkligen en av de allra bästa!
 
Gillar att det är vänskap över gränserna, att en lejon ett vårtsvin och en surikat kan vara bästa vänner. Den tar också upp hur jobbigt det är att förlora någon, hur man gärna anklagar sig själv, fast man inte har något med saken att göra. Och att om vi har kvar kärleken till den vi mist så finns den alltid kvar inom oss. Ett viktigt budskap till barn som upplevt detta och kan leta tröst i den här filmen.
 
Timon och Pumbaa är, som jag märker att många tycker, en av de mest klockrena karaktärer i Disney någonsin! 
"- Timon? 
- Ahh?
- Har du aldrig undrat över vad det är för ljus prickar där uppe?
- Pumbaa, jag undar inte, jag vet.
- Jaha. Vad är det för något då?
- Det är eldflugor. Eldflugor som fastnat det där stora mörka där uppe.
- Jösses. Jga har alltid trott det var bollar med gas som brann miljoners mil härifrån.
- Pumbaa, hela du är en gasboll."
 
Jag kanske måste sluta nu, annars kommer jag sitta här hela natten och skriva om Lejonkungen!
 
Åhh ett sånt mästerverk!
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2007 vid 19:23
Postad av Hannibal Hannibal skrev:

 
Den tar också upp hur jobbigt det är att förlora någon, hur man gärna anklagar sig själv, fast man inte har något med saken att göra. Och att om vi har kvar kärleken till den vi mist så finns den alltid kvar inom oss. Ett viktigt budskap till barn som upplevt detta och kan leta tröst i den här filmen.
 
Precis min åsikt. En av mina favoritsaker med denna film. Den är lite djupare än vissa andra (nämner inga namn men typ Törnrosa?Tongue). Det är bra att Disney vågar ta upp ämnen som döden. I den här filmen är det rätt tydligt dessutom. Inte bara sorgen efter en bortgången utan också hur man kan anklaga sig själv.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2007 vid 20:05
En sån här film hjälper nog barn mycket som hamnat i situtioner de inte känner igen, t.ex. att en närstående gått bort! I många andra tecknade filmer är allt luddigt på rosa moln, men jag älskar att Disnay går över gränserna och tar upp jobbiga ämnen... Barn behöver något de kan ta ställning till utom att "lilla luddiga söta fantasifiguren var lite dum mot den rosa lilla kaninen men nu är dom bästavänner tralalala".... Döden borde förklaras mer av barnfilm så att det kommer på en nivå där barn kan förstå.
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2007 vid 21:00
Det är ganska kul att gå in på imdb.se och läsa omdömen från folk som hatat ens favoritfilmer, exempelvis Lejonkungen. Det var någon som totalsågade filmen och gav den 1 av 10, bla för att djuren hade dåligt bordsskick och "slafsade" i sig maten. Kära nån.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 23456 11>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media