Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen

 Svara Svara Sida  <1 678910 11>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-maj-2008 vid 12:12
Har inte Aladdin (och fler, senare släppta, disneyklassiker) också "Disney Enchanted Home Theater Mix"? Jag har för mig jag hört att Lejonkungen helt mixats om inför dvd-släppet, för att kunna presentera just det här ljudet. Är det därför det låter "tyngre" än vad det gör i Aladdins fall? Skillnaden mellan det ljudet och det vanliga Dolby Digital är rätt kraftig i Aladdin också, men Lejonkungen väger ändå tyngst. Tycker jag i alla fall, kanske bara är något jag fått för mig.
Ja, det jag undrar är väl helt enkelt varför alla ljudspår inte kommer upp i Lejonkungenklass, även om de har samma typ av mixning Tongue
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2008 vid 14:57
Min DVD-spelare klarar av DTS men jag tror inte att min förstärkare gör det så jag kan inte höra DTS tyvärr.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 11:33

Lejonkungen, vad finns det att säga som inte redan har sagts tusentals gånger? Ett animerat mästerverk av sällan skådat slag. Fullständig perfektion och lite till. Så vacker att det gör ont och så gripande att man blir darrig. En underbar film på så många sätt.

Till toppen
DisneyFanatic View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 12-oktober-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera DisneyFanatic Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-december-2008 vid 19:31
Lejonkungen är en helt otrolig film! jag älskar den och har gjort det sedan jag var liten! den är grymt mäktig, musiken är underbar och man älskar ju bara karaktärerna! Defintivt en av de bästa Disney Filmerna
Why can't they understand
the way we feel
They just don't trust
what they can't explain
I know we're different but,
deep inside us
We're not that different at all.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-januari-2009 vid 21:17
Postad av DisneyFanatic DisneyFanatic skrev:

Lejonkungen är en helt otrolig film! jag älskar den och har gjort det sedan jag var liten! den är grymt mäktig, musiken är underbar och man älskar ju bara karaktärerna! Defintivt en av de bästa Disney Filmerna


Håller med er. Denna film är helt underbar. Och har underbar musik och är vackert animerad.
Till toppen
Yeestaynes View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 18-januari-2009
Status: Offline
Poäng: 65
inläggsval inläggsval   Citera Yeestaynes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-januari-2009 vid 21:29
Kommer aldrig få nog av denna underbara film Smile


Ändrad av Yeestaynes - 25-januari-2009 vid 21:30
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-maj-2011 vid 15:00
Oj! Två år och två månader sedan någon skrev om den här otroliga filmen. Min personliga åsikt om Lejonkungen är att den är den bästa Disney-filmen av alla, förmodligen den bästa animerade filmen någonsin och även en av historiens 50 bästa filmer. Jag har väl inte sett den så brutalt många gånger. Strax över tio skulle jag gissa. Jag hade som tradition att se den en gång om året från och med 2002 (året då jag återupptäckte tecknad film i allmänhet och Disney i synnerhet) men det sprack då jag missade datumet för traditionen 2007. Det resulterade i att jag helt kom av mig och filmen blev liggandes... tills inatt! Det var nämligen första maj 2002 som jag åter blev förälskad i det här sprakande mästerverket, så inatt fick jag ett infall och skickade i dvd:n i min PS3 och vred upp surround-systemet till 45 (vågar inte ha högre klockan 2.15 med risken att väcka redan sura grannar) och lutade mig tillbaka. Första gången sedan 2006... Hur hade jag klarat mig utan den här filmen i fem långa år?

Upplevelsen? Fantastisk. Under fem år hade en underliggande abstinens legat och bubblat djupt i min själ och det tog sig uttryck inatt. Den fulländade Disney-filmen gör sig otroligt bra i småtimmarna när det enda ljudet som hörs utanför fönstret är fåglarnas kvittrande. Med tårar i ögonen till och från genom hela filmen satt jag bara och njöt. Det spelar ingen roll att man har sett den +10 gånger och kan den utantill. Det här är filmkonst i perfektion!
En viktig detalj som bör nämnas är att det var först efter att jag sett dvd:n för tredje (och tills inatt sista gången) som jag upptäckte hur man väljer att se orginalversionen... Jag vet, pinsamt, inställningen är verkligen svår att missa. Att behöva genomlida "Morgonrapport" tre gånger är någonting jag inte skulle önska min värsta fiende. Men inatt fick jag äntligen se filmen som den var ämnad att se! I gloriöst högupplöst bild med kristallklart ljud, utan en halvdassig sång som dessutom drar ner en bra scen flera pinnhål!

Traditionen är väckt till liv och är här för att stanna. Jag undrar förvisso om jag kommer att kunna bärga mig från att se Bluray-utgåvan första bästa fredag-kväll efter att den har landat i min brevlåda. Hmm, förmodligen inte. 

Jag hör även viskningar och rykten om en 3D-utgåva...
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-december-2011 vid 16:25
Tycker ni att vuxna Simba är lik Mufasa ?
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2011 vid 02:32
Ja. När man ser de sida vid sida iallafall. Men Simba ser mycket mjukare ut på något sätt, snällare ögon. Mufasa kan ha ett ganska bistert uttryck ibland (när Rafiki visar honom för Simba i vattnet t.ex.)




"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2012 vid 09:38
Är det fler än jag här som ska se Lejonkungen på bio i 3D?
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2012 vid 16:22
Självklart! Har längtat efter att se den på bio sen jag fick höra att de skulle visa den. Hade helst velat se den i vanlig 2D dock, men men känns som det kommer bli episkt ändå. Hoppas att de köttar upp volymen extremt högt och att 3D:n inte är för miserabel.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-januari-2012 vid 21:36
Det kan du lita på! Vore galen att missa en sådan här chans. Varför skulle 3D:n vara miserabel? Vad indikerar på att det skulle vara något fel på den?
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-januari-2012 vid 00:04
Ingenting egentligen, tycker bara att 3D överlag inte tillför något utan snarare försämrar genom att vara mörkare och mindre kontrastrik än vanlig 2D. Av de recensioner jag sett så verkar den vara helt passabel i alla fall så det ska nog inte vara en jättestort störningsmoment. Förutom de förbaskade glasögonen då...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-januari-2012 vid 01:22
Det håller jag med om. Jag hade också helst velat se den i vanlig 2D, i synnerhet då den var tänkt att ses så från början, men man kan väl inte få allt...
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-januari-2012 vid 20:40
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Tycker ni att vuxna Simba är lik Mufasa ?


Jag tycker de är rätt så lika varandra, men det syns ändå tydligt att Simba är yngre. Jag tycker Simba ser lite vildare ut och Mufasa ser lite äldre och mer erfaren ut. Men det syns tydligt att de är släkt.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2012 vid 17:00
Kom just hem från bion. WOW!!! Det var episkt. Jag vet inte vad mer jag kan säga. Det är en film jag redan sett över tio gånger och ändå känner jag mig nu helt bortsvept. Insikten om att "de gör inte filmer som den här längre" känns starkare än någonsin. 3Dn var fantastisk. Jag har aldrig sett en tecknad film i 3D förr (vet inte ens om det någonsin har gjorts) så jag har ingenting att jämföra med, men det såg verkligen bra ut! Miserabel, jo tjena!

Det enda negativa med upplevelsen var att trots att salongen var tämligen tom så lyckades pladdrande ungar störa flera viktiga scener. Vad ska man som vuxen konsument av "barn-filmer" göra för att komma undan barnen?
Till toppen
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2012 vid 19:16
Har också varit och sett den, och ångrar inte det för ett ögonblick. Lejonkungen är verkligen perfekt att se på bio =) Jag är dock ingen 3D-entusiast och hade hellre sett den i 2D. När de tar 2D material och sätter det i 3D sammanhang tycker jag att det ibland ser ännu plattare ut än vad det gjorde från början och Lejonkungen fick lida av detta vid ett par tillfällen - men det var mycket mer smärtfritt än vad jag var rädd för att det skulle vara =)

Håller med dig om problematiken med biobesök LeChuck, även om jag kom undan denna gång. Tyvärr tycker jag att det kvittar vilken ålder majoriteten av publiken har, är de inte barn som pratar så är de tonåringar eller vuxna som sitter vid mobiltelefonerna hela filmerna igenom.
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-januari-2012 vid 14:43
Såg den i 3D idag.... Riktigt grymt :D
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-januari-2012 vid 14:51
En grej som jag verkligen blev att tänka på när jag såg den på bio är en sak som egentligen alltid funnits där, men jag blev verkligen att tänka på det där och då. Det är hur fantastiskt fantastisk musiken faktsikt är. Den är väldigt bra, men jag hade glömt hur bra den faktiskt var. Otroligt mäktigt. Blev mest förtjust i musiken under gnurusningen och under Simbas och Mufasas samtal efter jakten på hyenorna.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 11:16
Tyvärr var det ruskigt låg volym på biografen, på så vis får jag bättre känsla av att se filmen hemma. Å andra sidan var det kul att se den på bio igen! 3Dn gav visst djup men i övrigt tyckte jag den effekten var ganska onödig, återigen, även om jag gärna går och sett fler Disneyklassiker (för att få se dem på bio igen, 3D eller ej). Även minus för att den enbart visades på svenska...vi var rörande överens om att vissa svenska insatser faktiskt inte är bra (då var ändå några i gänget av den typen som bra vill se Disneyfilmer på svenska, för att de vuxit upp med det. Jag ser aldrig Disneyfilmer på svenska). Rickard Wolff, Peter Rangmar, Anders Öjebo, Jan Rippe mfl gör kanoninsatser men här och var haltar det. Engelska versionen är och förblir bättre trots en bra dubbning överlag.
Filmen är fortfarande fantastiskt men den svenska dubbningen samt det relativt kassa ljudet gör att upplevelsen inte blev så fantastisk den hade kunnat. En av tidernas bästa filmer dock.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 14:02
Postad av Hades Hades skrev:

En av tidernas bästa filmer dock.

Den här killen håller inte med:

http://confusedmatthew.com/The-Lion-King.php

Tongue
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 16:12
Hur KAN någon tycka så? Det är ju FULLSTÄNDIGT OFATTBART! Lite roligt var det dock att höra på... Men en sak håller jag faktiskt med om: Det ÄR lite konstigt att Scar kan övertyga Simba, att det är Simbas fel att Mufasa är död. Det tyckte jag också första gången jag såg filmen.

Ändrad av stitch - 10-januari-2012 vid 16:26
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 20:56
Postad av stitch stitch skrev:

Hur KAN någon tycka så? Det är ju FULLSTÄNDIGT OFATTBART! Lite roligt var det dock att höra på... Men en sak håller jag faktiskt med om: Det ÄR lite konstigt att Scar kan övertyga Simba, att det är Simbas fel att Mufasa är död. Det tyckte jag också första gången jag såg filmen.

Tja, det är väl möjligt att Simba trodde att han skrämt igång gnuerna genom att ryta..?
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 21:16
Jag har alltid sett det som att Simba tror att det var hans fel (Vilket definitivt uppmuntras av Scar) eftersom att han överhuvudtaget var där nere. Kanske det var han som skrämde igång gnuerna, men dessutom var han där nere och fick sin pappa att ta sig dit för att rädda honom. Det skulle i så dall göra att han lätt kan tro att det indirekt var hans fel... Eller?
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 21:33
Ja, det stämmer. Det går faktiskt ihop. Nu tycker jag inte att det är konstigt längre. 
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-januari-2012 vid 22:59
Mer logiskt på engelska dessutom. If it weren't for you he'd still be alive > Om du inte gjort så skulle han fortfarande levt.

Fine, jag skrattar en del åt Confused Matthew men jag håller inte med honom.

Ändrad av Hades - 10-januari-2012 vid 23:15
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2012 vid 18:35
Ja, den översättningen är inte helt hundra kanske. Man kan visserligen mena att ryta var det Simba gjorde och då stämmer det ganska bra.
Till toppen
bahari View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 20-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 5
inläggsval inläggsval   Citera bahari Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-januari-2012 vid 22:56
Såg den idag. Och fantastiskt nog har jag inte sett den på flera år - medvetet för att "ladda" den - och det var minst sagt otroligt att se den igen på bio!

Angående 3D'n så måste jag säga att det självklart är bäst i 2D, helheten försvinner liksom i 3D'n, och bilden känns ihoptryckt och mindre än vad den egentligen är, vilket man märker om man lyfter av sig glasögonen. Men det handlar ju om vad man känner för också. 3D är en annan grej helt enkelt, mer som en karusellupplevelse.

Och 3D'n är väldigt bra gjord tyckte jag, bättre än jag vågat hoppats på. Men det varierar mellan scenerna hur bra det fungerar. I vissa scener, främst enklare, var 3D'n helt otrolig och gav en extrem känsla av realism.

Hur som helst, det häftiga är att se den på bio! Ska se den igen på söndag Smile
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 01:54
Ska se den på lördag. Det kommer bli helt sinnesjukt. Detta är min favorit-Disneyfilm. Det är även min favoritfilm någonsin. Och jag har inte sett den på 3 år. 

Kommer se den på svenska, som jag alltid gjort. Dubbningen är klockren och även om jag vet att James Earl Jones Mufasa säkerligen är fruktansvärt episkt så har jag svårt att tänka mig att något slår Frank Ådahls Simba. Det är något med hans röst i kombination med den karaktären som bara hugger tag i mig. 

Gaaaaaaaaah, bara 2 1/2 dag kvar!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-januari-2012 vid 11:13
Den visas inte i min stad än, men när den gör det kommer jag säkerligen att se den. Tycker dock att 2D skulle vara ett alternativ också.
Håller med om att Frank Ådahl passar ruskigt bra som Simba. Nästan alla skådisarna passar mycket bra i sina roller, men det gäller i synnerhet Frank Ådahl som Simba.
Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

James Earl Jones Mufasa säkerligen är fruktansvärt episkt 
Hur kan man använda ordet "episkt" så här? Det betyder faktiskt "berättande". Filmen kanske är episk, men en röst kan knappast vara det.


Ändrad av stitch - 12-januari-2012 vid 11:16
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 678910 11>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media