Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lejonkungen

 Svara Svara Sida  123 11>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Lejonkungen
    Postad: 13-augusti-2004 vid 15:07
Lejonkungen är bara för bra eller hur?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2004 vid 15:39
Själv tycker jag den filmen är överskattad, jag gillade den ganska mycket när jag var mindre, men på senare tid har jag märkt saker med filmen som drar ner värdet på den. En sån sak är att det inte är fullt så bra sammspelet mellan karaktärerna, och handlingen känns lite tunn på sina ställen.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
idalen View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera idalen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2004 vid 18:59
jag håller lite med Daniel, även fast jag älskar lejonkungen. men den är inte riktigt fullt så bra som alla påstår! men ändå 9/10
Ny här, men älskar Disney.
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-augusti-2004 vid 19:52
Värderar filmen väldigt högt, storyn som utan tvekan är baserad på Shakespeares Hamlet är en mycket bra stomme att bygga filmen kring i min mening och det enda jag egentligen inte uppskattar är slutet som känns lite väl "hastigt".


Musiken i Lejonkungen är ju ett kapitel för sig, nämnde det i något annat inlägg men introt till Lejonkungen med Lebo M:s sång när solen stiger upp är en av de största filmupplevelser jag någonsin haft(!).
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-augusti-2004 vid 22:05

Håller med quintus angående musiken! Den är verkligen enorm!!  Annars har jag väl aldrig haft Lejonkungen som favorit, men bra är den ju! Framförallt Zazu, Timon och Pumbaa, utan dem och deras roliga repliker (som nästan får kallas bevingade..) hade filmen inte varit hälften så bra!!

-Hakuna matata!
-Hakuna matata??
-Japp, det är vårt motto!
-Vad är motto?
-Inget, men det rimmar på lotto!!



Ändrad av Svenzon
Till toppen
furious_duck View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 13-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera furious_duck Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2004 vid 19:25
Helbra film den där lejonkungen. En oskar talar väl för sig själv
SUCK *
Till toppen
Sonho View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 14-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Sonho Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2004 vid 13:54
går inte att hitta en bättre film enligt mig ^^  den är bara så bra
Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 07:57
Jag tycker att dom har hittat bra musik till filmerna. Minna favorit låtar är

Snart är det jag som är kung
Känne en doft av kärleken
Gräv en tunnel (Jag är litte osäker på vad den hetter)
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 09:19

Postad av tokar86a tokar86a skrev:

Jag tycker att dom har hittat bra musik till filmerna. Minna favorit låtar är

Snart är det jag som är kung
Känne en doft av kärleken
Gräv en tunnel (Jag är litte osäker på vad den hetter)

Gräv en tunnel (Digga Tunnah) från lejonkungen 3 

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Allied View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 18-september-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 27
inläggsval inläggsval   Citera Allied Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 12:12

Lejonkungen är riktigt bra!

En av de bästa Disney filmerna enligt mig!

Kalle e bäst!
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2004 vid 15:25

Lejonkungen är en av mina favoriter!  De låtar jag tycker bäst om är Hakuna Matata, Känn en doft av kärleken och Snart är det jag som är kung. De är ganska bra på svenska men på engelska är de mycket mättre.

Till toppen
tokar86a View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-oktober-2004
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera tokar86a Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2004 vid 07:49
Jag har aldrig härt den engelska versionen. Vet du om den finns att ladda ner nån stans här på internet?
Jag tror inte att det är riverdanse-truppen på turne

Administrator på Pokemon.se/forum
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2004 vid 09:23

Postad av tokar86a tokar86a skrev:

Jag har aldrig härt den engelska versionen. Vet du om den finns att ladda ner nån stans här på internet?

Vår policy hår på Disneyfilmsidan och Disneyssion är att allt prat om nedladdning av upphovrättsskyddat material är förbjudet. Se detta inlägg.



Ändrad av Proximus
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Walt_Disney View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 28-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Walt_Disney Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2004 vid 02:49

Tycker Lejonkungen är lite överskattad. Personligen gillar jag "Skönheten och Odjuret" bättre, samt "Aladdin".

Att musiken är bra i Lejonkunge är helt tack vare Elton John. "Can you feel the love tonight" och "I just can't wait to be king" är något av det bästa inom filmmusik.

Fredrik

"We're not here to entertain the critics. I'll take my chanses with the public."
Till toppen
Kiara Zukunft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Netherlands
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kiara Zukunft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2004 vid 20:50

Lejonkungen filmerna är absolut bäst om du frågar mig Själv jobbar jag med en animerad film och tt dataspel om dom. Jag har alltid älskat filmen sen tio år tillbaka och har lagt ut xx xxx på LK-saker... Ni kankse tror jag är galen, men.... Nej, jo så är det. Bäst tyckar jeg förståss om första filmen, tvåan är bra liksom trean. Finns det någon här som typ är lika besatt som jag och kan allt inom ämnet?

/ Kiara Zukunft

Till toppen
DJURGÅRDAREN View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist


Medlem sedan: 02-augusti-2004
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera DJURGÅRDAREN Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2004 vid 16:11

Ja, det kanske är en ganska överskatad film men, den är ändå min favorit film inom området. För vem kan inte tycka om den iskalla karaktären Scar, den hamskaste och grymaste skurken i Disneys historia...

PS. så de så (He He...)

Postad av Kiara Zukunft Kiara Zukunft skrev:

Lejonkungen filmerna är absolut bäst om du frågar mig Själv jobbar jag med en animerad film och tt dataspel om dom. Jag har alltid älskat filmen sen tio år tillbaka och har lagt ut xx xxx på LK-saker... Ni kankse tror jag är galen, men.... Nej, jo så är det. Bäst tyckar jeg förståss om första filmen, tvåan är bra liksom trean. Finns det någon här som typ är lika besatt som jag och kan allt inom ämnet?

/ Kiara Zukunft



Tjena här är jag...  äntligen nån typ som tycker om ALLA lejonkungen filmerna.

själv har jag gjort två serier med Lejonkungen, okej jag har gjort manus till båda serierna men jag är alldeles för lat för att rita hela serierna, har gjort typ 12 bilder än så länge (Jag gör dem i A-4 sidor, = 1 bild.

PS. maila mej  gärna på cool_man1212@hotmail.com (och ja det är ett riktigt dåligt namn...)


//Marcus



Ändrad av Proximus
Look down on me, you will see a fool. Look up at me, you will see your lord. Look straight at me, you will see yourself.

Till toppen
Simba View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist


Medlem sedan: 13-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Simba Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-februari-2005 vid 16:19

jag tycker att lejonkungen är den bästa filmen som har gjorts!!! Jag ser den en gång varje dag. Ibland flera gånger. Jag tycker om alla tre lejonkungen filmerna. Men jag tycker ända att det är något speciellt med den första. Jag har varit tokig i den ända sedan den kom ut. Jag brukar måla simba och alla dom andra käraktärerna i lejonkungen...



Ändrad av Simba
Lämna ditt bakomflutna före dej..
Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 10-februari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-februari-2005 vid 18:16

Postad av Daniel Daniel skrev:

Själv tycker jag den filmen är överskattad, jag gillade den ganska mycket när jag var mindre, men på senare tid har jag märkt saker med filmen som drar ner värdet på den. En sån sak är att det inte är fullt så bra sammspelet mellan karaktärerna, och handlingen känns lite tunn på sina ställen.

Ja, visst är den överskattad, men den är väldigt bra!

Till toppen
Magga View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 03-december-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Magga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-februari-2005 vid 19:22

Jag älskar Lejonkungen. Musiken, karaktärerna, storyn.

Man skrattar, men gråter, man ler.

En av mina absoluta favoriter!

Till toppen
bumbi_88 View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 09-mars-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera bumbi_88 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-mars-2005 vid 17:47

Japp, den e verkligen underbar! allt i en enda bra röra:

Härliga sånger som går att sjunga med till.
Mysiga karaktärer som alla minns.
Roliga repliken och skämt.
Bra handling, blandning mellan skratt och tårar.
Och så vidare......

Till toppen
Leikin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Leikin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-april-2005 vid 13:31

Lite kuriosa till filmen är att många av namnen är hämtade ur språket Swahili (pratas i områdena runt Tanzania, där vad jag förstått filmen ska utspela sig?)

ett par namn är
Simba- lejon (otippat?;) modig
Pumbaa- lat, dum
Rafiki- Vän
Shenzi- vilde, hednisk, barbarisk
Sarabi- Hägring
Kovu- Ärr (passande med tanke på pappan;)
Zira- hat
Nuka- typ "lukta illa"

och Hakuna matata går att översätta ungefär som man gör i filmen...

Och jaa, filmen är jättebra! =D

Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-april-2005 vid 16:05
Jag har hört att Pumbaa betyder sorglös. Och Timon betyder tankspridd.
Till toppen
Kiara Zukunft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Netherlands
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kiara Zukunft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-april-2005 vid 02:01

jag har denna översättning:

*Simba: Lejon

*Nala: Gåva

*Sarabi: Illusion

*Rafiki: Kompis

*Pumbaa: Dumbom

*Shenzi: Obildad

*Banzai: Smyga

*Sarafina: Ljus stjärna

*Vitani (tidigare Shetani ”Djävul”) : Krig

*Kovu: Ärr

*Zira: Hat

*Nuka: Stank

+ Rafikis sång också: Tack så mycket, mosa banan, du är en babian och inte jag!:P

Hakuna Matata betyder sen Inga bekymmer. fast man lägger betonandet på första stavelsen än andra....

Och alla översättningar i sången En värld full av liv tex. kanske jag inte ska skriva upp?

 

Hakuna Matata
Till toppen
Leikin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Leikin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-april-2005 vid 20:59
hmm, översättningarna är ju liknande dom jag skrev... Shetani stämmer, däremot hittar jag inte varken Vitani, Sarafina, Banzai Timon eller Nala...
Kommer ihåg jag inte hittade Timon o Nala i min uppslagsbok när jag pluggade Swahili oxå, så dom översättningarna är jag rätt osäker på...
och dom översätter väl hakuna matata som "inga bekymmer" i filmen oxå? Och om jag inte minns helt fel så betonas alla ord på första stavelsen inom Swahilin..
Till toppen
Kiara Zukunft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 27-november-2004
var: Netherlands
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Kiara Zukunft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2005 vid 10:36
ja, det betonas på första stavelserna i HM...eller vad menar du? Gör dom det på precis alla ord inom swahilin?:O
Hakuna Matata
Till toppen
Leikin View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 4
inläggsval inläggsval   Citera Leikin Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2005 vid 11:00
jaa, jag har för mig att det är alla ord...
gramatiken är förhållandevis enkel jämförd med andra språk
Till toppen
Furuholm View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Furuholm Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2005 vid 21:49
Betyg: 5.0    Filmen: 5
Skådespelarinsatser: 5
Handlingen: 5

Mina barn var små när Lejonkungen kom. Först såg vi den på Bio. Då tyckte jag den var för otäck för dem. Sen såg vi den på VHS om och om igen (givetvis uppblandat med alla andra Disneyfilmer vi har i filmoteket).
Lejonkungen är bra!
-Rykten har nått mitt kungliga öra... att du vill stanna i djungeln.
-Stanna i djungeln! Ja, det är klart.

Jag är Disneyfantast sen 1968, då jag vann Djungelboksskivan med berättelser och sång
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juni-2005 vid 13:18

Jo, Lejonkungen är nog en av favoriterna....oxå Aladdin....Men ni får ursäkta, men jag KLARAR inte Nalle Puh!  Faktiskt, jag har aldrigt tyckt om honom. Men annars har jag nog inget att klaga över...

 

 

Jasså, betydde Timon tankspridd och Pumbaa lat och dum? Va kul! Jag tror jag ska lära mig lite Swahili....

"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 19:33

Lejonkungen är helt enkelt UNDERBAR, den har allt! Man kan inte få nog av den!

Alla filmerna är bra, mer eller mindre enligt mig. Måste man ta ut den sämsta av dem är det 2:an, för 1:an har verkligen allt och 3:an är så kul så man tjuter, så det får bli 2:an då, men alla är ju hur bra som helst!

Timon och Pumbaa är bara såå coola!

-Pumbaa! Låt mig förklara frasen: Att sitta barnvakt!

-Ni ska kalla mig Herr Gris!!

-Nej, men det kliade på insidan!

-Hon vill käka upp mej!

 

-Åhh, ers Höghet, jag trugar mig djupt!

-Inte trugar, jag bugar! Men stopp han är ingen kung, eller?

 

Jaa, jag kan hålla på i evigheter

 

Intressant det där med namnen!

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tommy View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 29-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Tommy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 02:41
När filmen kom gick jag på lågstadiet. Vi lekte hyenor i skogen på rasterna, och slogs om vem som skulle vara vem. Dessutom döpte jag min katt till Simba, och började lyssna på Elton John, så visst måste det ha varit en bra film, och är det fortfarande, helt klart en av de bästa Disneyfilmer på senare år.

Filmen tillhör också en av de få Disneyfilmer som har fått en helt okej uppföljare, "Lejonkungen 2, Simbas skatt" (1998). "Lejonkungen 3", däremot, är bara löjlig. Det är inte meningen att man ska veta vad som hände Timon när han var liten. Det förstör nästan hans och Pumbaas oslagbara karaktärspersonligheter. Däremot är Timon och Pumbaas efterföljande kortfilmskarriär helt klart värd att följa. Trots bristfällig animeringskvalitet är figurerna närapå ännu roligare än i sin debut.
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 11>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media