Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pocahontas

 Svara Svara Sida  <1 345
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
PocaSparrow View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 30-december-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera PocaSparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juni-2008 vid 20:40
Ja, det syns verkligen hur mycket jobb man har lagt ner på den här filmen när man jämför röstskådespelare och karaktärer, men även all den tid och energi man har lagt på att få (speciellt indianernas) ett så autentiskt uttryck som möjligt. Jämfört med många andra indianfilmer så har denna film extremt få stereotyper vad det gäller utseende och beteende hos speciellt indianerna.

För att komma in på ett annat tema, denna film använder sig mycket av symbolik; t.ex. så "börjar" ju nästan John Smiths och Pocahontas' förhållande med att de tar varandra i handen, och dessa "handslag" återkommer väldigt mycket under filmens gång. När John reser så får man ju en närbild på att de släpper taget om varandras hand. En symbol för deras känslomässiga band tror jag att det är, vad tror ni?
Ett annat exempel är att Pocahontas har på sig sitt halsband hela tiden utom när hon räddar John Smith, jag har sett en dokumentär där Mike Gabriel förklarar att halsbandet symboliserar Pocahontas' band till hennes "släkte". Det finns säkert många fler symboliska ting i denna film, har ni kommit på något annat?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juni-2008 vid 02:34
Den allra tydligaste symbolen i hela filmen måste ju vara kompassen, en väldigt tydlig symbol för hur Pocahontas letar efter sin egen väg. Den återkommer ju också senare i den hemska uppföljaren.
Man kan ju också se annat som tydligt påpekar vad personerna står för och hur de lever sin liv, indianerna har majs, kanoter osv medans Radcliffes hund badar och har en fånig leksak med musik i. Fast sådant kan man ju hitta överallt i alla filmer.
 
Tomas okunskap när det gäller att skjuta och allt som rör det utvecklar sig på ett ganska hemskt sätt. Tomas är ju egentligen ingen mördare och det är enbart hemskt att han ska behöva bära Kocoums död på sitt samvete resten av livet. Man skyller ju gärna allt detta på Radcliffe eftersom det inte hade hänt om han inte tvingat Tomas att följa efter John, och att Radcliffe dessutom nedvärderar Tomas ideligen. Men å andra sidan hade Tomas förmodligen inte träffat om inte John tidigare lärt honom knepet att ha båda ögonen öppna.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-februari-2009 vid 20:35
Nån som vet var i Amerika denna underbara film utspelar sig i ?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-februari-2009 vid 21:19
Ingen aning, men visst har "Jamestown" funnits i verkligheten? Borde väl gå att ta reda på var den grundades nånstans?
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2009 vid 00:13
Jag vet inte om jag yrar nu, det är lite sent, men bör det inte vara i Pocahontas i Tazewell County (tror jag det heter?) i Virginia?  
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2009 vid 13:46
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Nån som vet var i Amerika denna underbara film utspelar sig i ?


Ja, jag tror den utspelar sig i Virginia.
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2009 vid 22:41
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Ingen aning, men visst har "Jamestown" funnits i verkligheten? Borde väl gå att ta reda på var den grundades nånstans?
 
Jo, det stämmer att Jamestown har funnits i verkligheten. Grundades av britterna 1607, precis som i filmen.
 
 

- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-februari-2009 vid 11:42
Titta, då hade jag inte helt fel. Och att den låg i Virginia kunde man ju räknat ut om man hade tänkt ett steg längre än vad jag gjorde... Embarrassed
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-mars-2009 vid 07:50
Vad tycker ni om slutscenen ? Själv tycker jag att Pocahontas slutscen är den vackraste av alla disneyfilmer. Tillsammans med Alan Menkens "farewell" börjar jag gråta. Helt underbart!
Scenen i tältet är också väldigt rörande.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-mars-2009 vid 13:27
Slutscenen i Pocahontas är helt klart bland de allra bästa av Disneys slutscener, ja faktiskt en av mina favoriter bland slutscener över huvud taget! Tillsammans med musiken är det ett litet mästerverk att endast se den sista scenen faktiskt, otroligt välgjort.
Jag gillar faktumet att de väljer att dela på Pocahontas och John även fast det är en disneyfilm som ju ofta och gärna hyllar "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". Det behövs inte här.
 
Detta ger såklart även ännu en orsak till att jag inte gillar tvåan. Ettan hade ett väldigt tydligt slut och man behövde inte utveckla vad som hände sedan, inte ens om det hade resulterat i en återförening mellan John och Pocahontas. Ettan hade ett helt perfekt slut som verkligen var ett slut också, det hade gott och väl räckt med att lämna dem där.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-mars-2009 vid 21:30
Jag tycker också att slutscenen är underbar. Jag kommer ihåg hur överraskad (och inte odelat positivt måste jag erkänna) jag blev första gången jag såg filmen på bio. Vad hände med "lyckliga i alla sina dagar" liksom? Men jag är helt övertygad om att det här var det bästa slutet som filmen kunde få. Det ser man ju även på uppföljaren, som Bara lilla jag nämnde. Den är ju verkligen jättedålig...
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
lillzum View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 18-juli-2008
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 40
inläggsval inläggsval   Citera lillzum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-mars-2009 vid 23:20
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Slutscenen i Pocahontas är helt klart bland de allra bästa av Disneys slutscener, ja faktiskt en av mina favoriter bland slutscener över huvud taget! Tillsammans med musiken är det ett litet mästerverk att endast se den sista scenen faktiskt, otroligt välgjort.
Jag gillar faktumet att de väljer att dela på Pocahontas och John även fast det är en disneyfilm som ju ofta och gärna hyllar "och så levde de lyckliga i alla sina dagar". Det behövs inte här.
 
Detta ger såklart även ännu en orsak till att jag inte gillar tvåan. Ettan hade ett väldigt tydligt slut och man behövde inte utveckla vad som hände sedan, inte ens om det hade resulterat i en återförening mellan John och Pocahontas. Ettan hade ett helt perfekt slut som verkligen var ett slut också, det hade gott och väl räckt med att lämna dem där.


Håller med på alla sätt. Det fanns ju en mening med slutet. Det var meningen att folk skulle undra och fantisera om vad som skulle ske efter avskedet. Tvåan försöker jag bara ignorera och låtsas som om den inte existerar. Dessutom har de gjort John Smith till en helt annan människa. De har gjort honom egoistisk och självgod. Visst, han var nog en idiot i början av första filmen men det var ju också något som Pocahontas hjälpte honom att förändra.
Nej, uppföljaren existerar inte för mig. Jag vill behålla det vackra slutet från första filmen.
Till toppen
PocaSparrow View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 30-december-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera PocaSparrow Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2009 vid 20:08
Slutscenen är den absoluta, ultimata slutscen som någonsin gjorts enligt mig. Fantastiskt bra gjort av teamet att stå på sig och inte göra något "happily ever after". Jag älskar allt, från musik till bakgrund och animation.

Uppföljaren hatar jag, och jag ignorerar den precis som du, lillzum :). Att man ändrar huvudkaraktärerna så mycket borde vara belagt med dödsstraff :P. För att citera Wikipedia ang. Pocahontas' förändring: "In the sequel, however, her character was significally changed, making her harder, more cynical and less emphatetic to those around her. This Pocahontas is more willing to settle down and plan her life -a feat unheard of the original film, where her impulsive and reckless behaviour is a key element of her character." Kunde inte sagt det bättre själv!
Till toppen
Ankisten View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 16-maj-2009
Status: Offline
Poäng: 69
inläggsval inläggsval   Citera Ankisten Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2010 vid 15:19
Den här filmen har förmodligen Disneys vackraste slut, Colors of The Wind tycker jag personligen är den mest episka och bästa DIsneysången, handligen är bra, Pocahontas, som är vis men ändå så livfull, är enligt mig en av de intressantaste karaktärerna, och budskapet är ett av de viktigaste som någonsin förmedlats. Att jag dessutom är något av ett skogstroll sänker knappast betyget.

I stort sett verkar den här filmen ha allt. Ändå är det någonting jag saknar. Jag kan inte sätta fingret på vad det är, har sett filmen två gånger nu, och båda gångerna har den varit bra och väldigt vacker, men som sagt, något saknas, som hindrar mig från att njuta fullt ut av filmen, och därmed resulterar i att den inte hamnar på toppen av min lista.

Men, jag kan bara hålla med er om att Pocahontas som sagt har ett väldigt fint slut, och filmen i sig är naturligtvis bra^^ Har själv dock (turligt nog) inte sett uppföljaren, och har inga planer på att göra det heller.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2010 vid 18:31
Eftersom många påstår att klassikerna är bäst på sina originalspråk istället för svenskdubbade, så tittade jag på den engelsktalande Pocahontas igår. (Första gången jag ser en klassiker på engelska, över huvud taget. Embarrassed ) Men ärligt, vad var det för skräp..? Rösterna hade ju ingen inlevelse alls, det lät som att de bara läste replikerna rätt upp och ner, helt utan känsla och med i princip samma tonläge hela filmen igenom. Försökte bortse från att jag är van vid den svenska dubbningen, men tyckte verkligen inte att den engelska var något att hurra över... 
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Tinsan-girl View Drop Down
Producent
Producent
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2009
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 270
inläggsval inläggsval   Citera Tinsan-girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-september-2010 vid 22:27
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Men ärligt, vad var det för skräp..? Rösterna hade ju ingen inlevelse alls, det lät som att de bara läste replikerna rätt upp och ner, helt utan känsla och med i princip samma tonläge hela filmen igenom. Försökte bortse från att jag är van vid den svenska dubbningen, men tyckte verkligen inte att den engelska var något att hurra över... 

 

Jag kan inget annat än att hålla med dig om orginalrösterna, kära vän!Smile Jag tycker inte heller om den engelska versionen (men så har jag ju levt i Sverige i 21 år nu!Wink). Tycker precis som du att skådespelarna inte riktigt har samma inlevelse som de vi har här i Sverige.
Jag avskyr Pocahontas orginalröst. Tycker hon låter som en gammal kvinna, när hon är vadå? Arton, nitton? Ja, i alla fall så är den svenska rösten betydligt bättre, och hon sjunger betydligt finare här i vårt land.WinkLOL (Fast jag tycker  Mel Gibson är rätt okej som John Smith, om man ska vara rättvis,)

 

Älskar denna film! Att jag inte har upptäckt denna tråd!Shocked Jaja, till ämnet. Jag gillar i princip allt med den. Ett minus är dock att figurerna är lite kantiga, men det brydde jag mig inte om när jag var liten. Då blev jag så förtrollad av miljön, handlingen, karaktärerna, musiken och , som vi tidigare har nämnt, rösterna. Star Det är nu på vuxna år jag har upptäckt att stilen är kantig.

Slutet var chockerande!Shocked Minns att storebror fick kämpa för att lugna mig och övertyga mig om att John inte dog. Vet inte om jag började grina, men jag minns att brorsan försökte lugna mig och mamma och säga: "Han dog inte! Okej? Han blev skjuten, men han dog inte! " I alla fall så är den så vacker när de tar farväl!

 

Gillar att Pocahontas inte kräver att folk ska buga för henne och lyda minsta order. Hon går istället sin egen väg och blir mer självständig (som till exempel Belle, Esmeralda och Mulan) vilket gör att jag uppskattar henne ännu mer. Smile Tycker även om hennes små husdjur. Meeko är störtskön!LOL

 

Jag gillar John Smith också. Trots att han är äventyrlig och lite för djärv, tycker jag att han har ett hjärta av guld, om man tänker på början av filmen. Han räddar ju Thomas, utan att bry sig om att vattnet är iskallt. Clap Det gör honom väldigt omtyckt, precis som Quasimodo, Phoebus och Odjuret. (Dock var det inte så smart att använda uttrycket vildar och ocivilserad!Ouch Fast han försökte i alla fall rätta till sina misstag!Embarrassed)

Tja, jag återkommer nog med fler åsikter vid ett senare tillfälle.Smile

 

 



Ändrad av Tinsan-girl - 18-september-2010 vid 22:37
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
Till toppen
RWB bokmal View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera RWB bokmal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-oktober-2010 vid 18:06

Postad av PocaSparrow PocaSparrow skrev:

Ja, det syns verkligen hur mycket jobb man har lagt ner på den här filmen när man jämför röstskådespelare och karaktärer, men även all den tid och energi man har lagt på att få (speciellt indianernas) ett så autentiskt uttryck som möjligt. Jämfört med många andra indianfilmer så har denna film extremt få stereotyper vad det gäller utseende och beteende hos speciellt indianerna.


Jodå, de hävde in en massa stereotyper nu också, bara positiva den här gången. För att inte tala om "Settlers=Bad".


Varför kunde inte Smith behållit de dragen som faktiskt var hans? Man kan disneyfiera dem så de ser snygga ut.

Han var kort, med ett stort brunt skägg och brunt hår. Istället får vi den ariske supermannen, lång, blont hår, inget skägg(hade i konceptskisserna), blåögd, och välbyggd. 

Kom komiskt nog till Amerika i fångenskap då han försökt göra myteri. :P





Ändrad av RWB bokmal - 05-oktober-2010 vid 02:30
"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
Till toppen
leha View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 04-oktober-2010
Status: Offline
Poäng: 1
inläggsval inläggsval   Citera leha Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-oktober-2010 vid 11:11
Jag tänker Disney är trevlig men det är inte de samma som gammal disney klassiker












BMW Motorrad

Till toppen
RWB bokmal View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera RWB bokmal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-augusti-2011 vid 13:48
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Det var inte samma som jag sett. Oj bara 50min lång? Eller kort kanske jag skulle ha sagt?
 
Och jag sa att den jag har hemma var en b-produktion, rosa kläder herregud. Tongue Handlingen är dock bra i den jag har, hittade den just så kan skriva handlingen.
 
"År 1607 anländer engelsmannen John Smith till "Det nya landet", lockad av berättelser om äventyr och rikedomar. Men verkligheten visar sig vara en annan. Nybyggarna är definitivt inte civilisationens förkämpar, och indianerna knappast så ädla och gästvänliga han föreställt sig.
Smith blir tillfångatagen av Powhatanstammen och döms till döden enligt de gamla stamreglerna. Men i sista stund går indiankvinnan Pocahontas i förbön för den vite mannen, och enligt samma regler övertar hon därmed ansvaret för hans liv och hans indianska bildning. John Smith tillhör från och med nu Powhatanstammen.
I Fort James glöder hatet till infödingarna allt starkare, och Smith ses som en förrädare. Han lockas därför tillbaka till fortet för att genast slås i bojor. Men det tvingar samtidigt indianerna till vedergällning. Smith är en av deras krigare, och de har inga planer på att överge honom..."
 
Det här är en rätt bra beskrivelse på filmens handling, eftersom den är rätt svår att förklara. Det känns lite som en serie då det händer ganska mycket. Den är från 15 av förklarliga skäl, man får till exempel se när Smith misshandlas och det förekommer en del skalpering och sådant.
Det finns inte så många likheter med Disneys version. Nakoma är med har jag för mig, fast hon kanske förresten inte går med namnet Nakoma. Det finns i alla fall en kvinna som är som en vän till Pocahontas men hon är också fru eller älskarinna till Pocahontas far. Pocahontas har också en lillebror i den här filmen och han spelar en viktig roll.
Till skillnad från Disneys så är det inte kaptenen hos engelsmännen som är den elaka utan en av adelsmännen som är med. Kocoum är i vanlig ordning inte uppskattad av Pocahontas, hon i princip hatar honom i den här versionen, han har en väldigt elak roll och han far har också en stor roll och är liksom sin son, elak.
I övrigt är det inte så mycket som är likt, förutom lite scener mellan John och Pocahontas även om deras förhållande självfallet är mer utvecklat än Disneys. Om någon är intresserad av filmen tror jag man kan komma över den rätt billigt, titeln är "Pocahontas The Ledgend"


Låter klart bättre än Disneys. Måste se!

"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
Till toppen
Zernabog View Drop Down
Springschas
Springschas


Medlem sedan: 15-juli-2010
Status: Offline
Poäng: 34
inläggsval inläggsval   Citera Zernabog Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2015 vid 19:57
Fast Pocahontas inte är en av de Disneyklassiker jag gillar bäst (konkurrensen är hård), är dess "bakom kulisserna"-material ganska intressant.
Till exempel är denna podintervju med Eric Goldberg fascinerande. Det finns dessutom många berättelser, bilder och filmklipp på Nik Ranieris Facebook-sida. (Pocahontas är förresten inte den enda Disneyfilm han berättar om).
Som denna testscen med kalkonen Redfeather (som tydligen skulle ha en egen sång), eller denna sångparodi. Eller denna historia om hur leksaker påverkade filmen istället för tvärtom (huga!). Även om man inte är ett fan av filmen rekommenderar jag Niks sida starkt, om så bara för allt annat material från andra filmer han visar upp.

En sista sak: Det står på filmens sida att den är "Den första Disneyklassiker som baserats på verkligheten." Men, finns det inte inte vissa som påstår att Robin Hood fanns i verkligheten?

Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 345
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media