Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pappkartong

 Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Edgar View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 01-mars-2007
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Edgar Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Pappkartong
    Postad: 01-mars-2007 vid 13:26
Är det ngn som vet varför alla dvd-filmer numer alltid levereras med ett pappkartongsomslag? (Helt oviktigt, men jag är nyfiken).
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 14:26

Har ingen aning om varför man gör så - ökar det samlarvärdet? Själv tycker jag att det är helt värdelöst, det stör när man vill få fram filmen effektivt... samtidigt har jag inte hjärta att slänga pappomslaget heller, så det vore helt enkelt bättre om de inte producerades!


::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
emmlag View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 17-januari-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera emmlag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 14:36
De tycker bara att det ska vara snyggt.
Jag håller inte med tillverkarna.Det är irriterande.
Bye bye blåbärspaj!
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 15:23
En ren gissning kan ju även vara att det ska agera som ett skyddande lager för att undvika kantstötta, och av misstag öppnade "riktiga" förpackningar under hanteringen. Ser inga direkta problem med det så de får gärna fortsätta.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 15:47

Undrar hur mycket skog de hugger ner extra bara för de där förbannade kartongernas skull. Unhappy

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 18:23
Regnskogsskövling bara för att vi skall slippa kantstötta dvdfodral? pfff

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 18:44
Känns irrelevant detta.. men snälla, om du tror att all skogsindustri/pappersindustri involverar skövling av regnskog är du väldigt fel ute.

Men det kanske finns stora "detta fodral är resultatet av regnskogsskövling och flera utrotade insektsarter-lappar" på dina förpackningar och isf. får jag väl ge mig. 
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 19:04
Jag har inget omslag där det står att det kommer från nån regnskog iaf, och omslagen är fina, dom ska man klippa sönder och rama in.
 
Ska man börja snacka naturiskt kan ju dom intresserade börja tänka över hur mycket olja alla jordens dvd-fodral innehåller.
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2007 vid 20:16
Postad av quintus quintus skrev:

Känns irrelevant detta.. men snälla, om du tror att all skogsindustri/pappersindustri involverar skövling av regnskog är du väldigt fel ute.

Men det kanske finns stora "detta fodral är resultatet av regnskogsskövling och flera utrotade insektsarter-lappar" på dina förpackningar och isf. får jag väl ge mig. 
 
Ironin verkar frånvarande idag?

Självklart beror inte regnskogsskövlingen på pappersindustrin. Den beror mestadels på behovet av betesmarker som ökar och på fattiga u-länder som tvingas sälja mark tills i-landsbolag. Men det har inte med den här diskussionen att göra.

Men håll med om att det, rent krasst, känns ganska onödigt att slösa papper på fodral som ingen verkar sakna om de skulle uteslutas Wink

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2007 vid 15:13
Pappkartongen till Peter Pan utgåvan är hyffsat snyggt. Likaså Hitta Nemo omslaget. Men te.x Den Lilla Sjöjungfrun så är det inte fint med pappkartong.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-mars-2007 vid 17:30

Sant, de är ofta bra gjorda. Men å andra sidan, vad är de bra för? Det är exakt samma bild på dvd:n så spela roll. De kan lika gärna ta bort dem. En helt onödig utgift. Det räcker väl med dvdfodralet, vad gör det om det blir kantstött? Nej, en onödig utgift.

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-mars-2007 vid 13:54
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Sant, de är ofta bra gjorda. Men å andra sidan, vad är de bra för? Det är exakt samma bild på dvd:n så spela roll. De kan lika gärna ta bort dem. En helt onödig utgift. Det räcker väl med dvdfodralet, vad gör det om det blir kantstött? Nej, en onödig utgift.

 
True true, en onödig utgift, både ekonomiskt och ekologiskt.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Dunderklumpen View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 119
inläggsval inläggsval   Citera Dunderklumpen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-mars-2007 vid 14:25
Om man nu inte tycker om det extra omslaget är det väl inte svårare än att slänga det (lämpligen i pappersinsamlingen om man nu är lagd åt det hållet..)

Vet inte hur det är med disneyfilmerna då jag inte köpt några på ett bra tag, är det digipack eller keep case som gäller? Men flera andra företag verkar ha valt att placera recensionsbetyg och omdömen på dessa pappomslag och sedan låtit keep case-fodralet vara rent från åbäket.
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-mars-2007 vid 15:57
Postad av quintus quintus skrev:


Vet inte hur det är med disneyfilmerna då jag inte köpt några på ett bra tag, är det digipack eller keep case som gäller?
 
Boxarna brukar vara digipack, medan vanliga filmer är oftast keep case.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 10:55
Hur är det med utgåvorna i andra länder ? (Te.x USA) Har dom också pappkartong ?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2007 vid 12:38
Postad av quintus quintus skrev:

Om man nu inte tycker om det extra omslaget är det väl inte svårare än att slänga det (lämpligen i pappersinsamlingen om man nu är lagd åt det hållet..)
 
Men man har ju inte hjärta att slänga dom heller. Man är ju lite konstigt funtad på det sättet. Tongue Men det är ju så onödigt att göra dom här pappkartongerna, dom har ingen funktion. Och dessutom är det ju jobbigt att ta upp dvd:n ur den jobbiga kartongen först. Man slösar ju säkert 1 hel sekund på det! Detta är bara något jag vill störa mig på, okej? Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2007 vid 12:46
Nej men kanske två sekunder! Shocked Inte bra, riktigt illa faktiskt Wink men jag gillar inte heller kartongerna, måsta det finnas massor med småsaker som inte behövs som bara tär på jordens resurser?
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 10:04
Jag gillar faktikst kartongerna, då ser disney filmerna snyggare ut än alla andra dvd:er och dessutom så är det väl aldrig fel med en fin bild från filmen?
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2007 vid 16:56
Men det är ju samma bild som på det andra fodralet. Totalt onödigt.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2007 vid 18:42
Instämmer med föregånende talare! De hade ju kanske varit okej om det var lite roligare bilder och totalt oväntad bild eller liknande, men det är bara löjligt att få en dum pappkartong med en taskigt tecknad bild på!

Ändrad av Hannibal - 25-maj-2007 vid 18:42
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 19-maj-2007
var: Mora
Status: Offline
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2007 vid 20:15
En annan grej: när man har tagit ur det riktiga fodralet så har man ju två fodral att hålla reda på. Först ta av ett pappfodral och sen ta ur skivan ur nästa fodral. Det känns en ANING onödigt. Jag tycker att det hade räckt med bara ett fodral.
Till toppen
Hannibal View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 12-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 225
inläggsval inläggsval   Citera Hannibal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2007 vid 12:22
Precis! Och än en gång: Varför tära på naturens tillgångar mer än nödvändigt? Miljön är skadad som den är!
"Well, you know how men are. They think no means yes and get lost means take me, I'm yours."
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 19-maj-2007
var: Mora
Status: Offline
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-maj-2007 vid 20:32

Och om inte man använder kartongerna så blir de antingen bara liggande för att samla damm, eller så ökar de på sopberget ytterligare en bra bit. Det känns som om de tillverkar kartongerna bara för att jävlas med oss dödliga.

Till toppen
mimmi View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2007
Status: Offline
Poäng: 133
inläggsval inläggsval   Citera mimmi Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2007 vid 17:26
haha, rätt härligt att se hur pappkartonger kan skapa en sådan het diskussion!  LOL

Jag håller väl med åt alla håll antar jag. Tycker det är väldigt snyggt att de har fodral eftersom de sticker ut i mängden av alla andra dvd-filmer, men samtidigt hade det ju varit mycket bättre om "pappfodralet" inte hade haft samma motiv som det innersta fodralet.. som sagt :)

ganska onödig diskussion egentligen. Varför tar ni inte bara och skriver till någon som kan ändra på det hela? Påverkar lite istället för att bara klaga  Thumbs%20Up


Ändrad av mimmi - 21-juni-2007 vid 17:27
anything can happen with a little pixie dust
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare
Avatar

Medlem sedan: 19-maj-2007
var: Mora
Status: Offline
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2007 vid 19:14
Jovisst är det en lite onödig diskussion. Men det skrivs ju så sällan något i den. Och lite roligt måste man ju få haWink.
Till toppen
Annika View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 11-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera Annika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2007 vid 23:58

Får nog erkänna att jag är lite svag för de "extra" pappkartongerna. Tongue Gör att filmen känns lite lyxigare.  Blir irriterad om jag beställt någon dvd som ska ha ett sådant och den jag får saknar pappfodralet. Fast bryr mig väl inte så mycket ifall de filmer som släpps har ett pappfodral eller ej.

 

Har för mig att den här lilla traditionen dök upp när de började släppa 2-disc versioner av vissa Disney filmer. Antingen för att de skulle vara mer speciella eller för att motivera ett högre pris, skulle jag misstänka.
 
Någon som vet vilken som var den första som fick ett sånt fodral? *nyfiken*
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 00:08
Av klassikerna skulle jag gissa att det var Bambi (aldrig tänkt på det), för det var väl det närmaste klassikersläppet efter Aladdin, och Aladdin hade ju inte hade något pappersfodral?
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-juli-2007 vid 21:21
Bland uppföljarna så tycker jag att Askungen 3 har fin pappkartong.

Ändrad av disney_girl - 06-oktober-2007 vid 12:19
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2014 vid 17:52
Har sett att många Disney dvd filmer har fått ett rosa papphölje. Fler som sett det ?
Till toppen
Agrabah View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 27-december-2011
Status: Offline
Poäng: 285
inläggsval inläggsval   Citera Agrabah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-april-2014 vid 08:46
Nej, det har jag inte sett personligen men jag såg ett reklam på Disney Channel som marknadsförde Prinsessfilmerna på DVD. Och då visade dem DVD- filmerna med rosa pappfodral på. Kan det vara det du menar? Var det rosa pappfodral på Prinsessfilmerna som Askungen, Modig, Trassel och Den Lilla Sjöjungfrun m.fl?
Varmt välkommen att besöka min Disney blogg: http://nouw.com/sacredgold
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media