Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lämpliga historier till disneyfilmer

 Svara Svara Sida  <123
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Fjollrika View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2010
Status: Offline
Poäng: 63
inläggsval inläggsval   Citera Fjollrika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-maj-2010 vid 19:22
Varför inte en fantasy-saga. Taran och den magiska kitteln är väl inte den mest representativa för genren, det finns ju flera starka historier som hade blivit bra Disneyfilmer. Läste en bokserie som barn som jag tror hade passat alldeles ypperligt, Gudinnans sång tror jag att den hette.

Neil Gaimans och Terry Prachetts Goda Omen hade jag velat se som spelfilm =)
I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything.
Till toppen
Miss Belle View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 21-september-2008
Status: Offline
Poäng: 12
inläggsval inläggsval   Citera Miss Belle Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2010 vid 15:43
- Har för mig att jag har sagt nåt om det tidigare, men jag tror faktiskt att Pride and Prejudice/Stolthet och Fördom av Jane Austen skulle funka. Det finns en del komiska inslag som man kan bygga på (t.ex. en hysterisk mamma som vill gifta bort sina döttrar) och så innehåller den också en hel del kärlek, som passar bra för Disneyfilmer. Självklart kan "storyn" anpassas till en yngre publik också, men jag tror att grunden passar bra för en Disneyfilm :)

- Jag instämmer med er som vill se något skandinaviskt.

- Ett tredje förslag är Fantomen på Operan. Kärlek och spänning. Även denna kan anpassas så att den passar barn. Fantomen behöver till exempel inte vara så jätte"läskig".

- En tecknad version av "En prinsessas dagbok" kanske?

-Svanprinsessan - fast å andra sidan finns det redan en..

-Anastasia (jag vet, det finns redan en - men den är ingen Disney)

Jag är i och för sig lite tveksam till de två sista eftersom de redan finns i tecknade versioner, men de är ju inte gjorda av Disney. ..Disney borde ha gjort dem från början..
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2010 vid 20:09
Den Fula Ankungen skulle kunna passa som film.

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2010 vid 20:43
Postad av Miss Belle Miss Belle skrev:

- Har för mig att jag har sagt nåt om det tidigare, men jag tror faktiskt att Pride and Prejudice/Stolthet och Fördom av Jane Austen skulle funka. Det finns en del komiska inslag som man kan bygga på (t.ex. en hysterisk mamma som vill gifta bort sina döttrar) och så innehåller den också en hel del kärlek, som passar bra för Disneyfilmer. Självklart kan "storyn" anpassas till en yngre publik också, men jag tror att grunden passar bra för en Disneyfilm :)



- Ett tredje förslag är Fantomen på Operan. Kärlek och spänning. Även denna kan anpassas så att den passar barn. Fantomen behöver till exempel inte vara så jätte"läskig".


Åhh en Jane Austen disney film låter väldigt intressant och skulle säkert kunna gå att få ihop Smile

Måste erkänna att jag aldrig sett nån film om fantomen på operan men har ju hört talas om den och kan tänka mig att den skulle kunna bli en najs disney film.

 



Ändrad av Saga - 15-juni-2010 vid 20:44
Love will be your guide
Till toppen
Eilonwy View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 22-januari-2010
Status: Offline
Poäng: 295
inläggsval inläggsval   Citera Eilonwy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2010 vid 23:17
Både stolthet och fördom och Fantomen på Operan är bra historier, men det FINNS redan väldigt, väldigt bra filmer med dem och en disneyfilm skulle mest förstöra känslan. Hur kan man ta bort The Music of The Night eller The Point of No Return och ersätta det med vad disney kommer med? Nu låter det som om jag klagar på disneys musik, men fantomen på operan m. musik är en sak och disney en helt annan.
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-september-2011 vid 23:50
Satt just och funderade över hur länge sedan det var som Disney gjorde en film med antropomorfa djur. Alltså djur som rör sig och agerar som människor, typ som i Robin Hood och Mästerdetektiven Basil Mus. Inte som i t.ex. Micke och Molle eller Lady och Lufsen

Så kom jag på en berättelse som jag tror hade kunnat göra sig väldigt bra som animerad Disneyfilm med just antropomorfa djur i rollerna: Pelle Svanslös!

En sympatisk huvudperson med ett fysiskt attribut som får honom att sticka ut från mängden. En svartsjuk och elak skurk med stort ego och två korkade sidekicks. En söt hjältinna, samt en rad andra intressanta och charmiga bifigurer. Dessutom med ett klassiskt och tidlöst tema som känns typiskt Disney, om än inte i samma dramatiska och storslagna anda som t.ex. Ringaren i Notre Dame. 







Till toppen
Nea View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 17-april-2011
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Nea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2012 vid 11:37
Man skulle kanske kunna göra fler filmer av Bröderna grimms sagor? Tex. Rödluvan och Hans och Greta :) HC Andersens alla sagor borde också fungera som Disneyfilmer. Tex. "Prinsessan på ärten", "Tummelisa", "Den fula ankungen", "Den lilla flickan med svavelstickorna" (som dock är gaska sorlig, men man kan ju alltid ändra slutet ;) m.fl :)
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2012 vid 12:04
Någon av de där har ju redan gjorts :)

 

Flickan med Svavelstickorna har ju Disney gjort som en kortfilm (Finns bl.a. på senaste DVD-utgåvan av Den Lilla Sjöjungfrun)

 

Och om jag inte minns fel så har även Den Fula Ankungen blivit en kortfilm.

 

Och Tummelisa har ju också blivit en tecknad långfilm, fast inte av Disney :)

 

Men Prinsessan på Ärten vore kul att se vad Disney kunde göra med :D

Till toppen
Trubaduren View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 22-oktober-2008
Status: Offline
Poäng: 475
inläggsval inläggsval   Citera Trubaduren Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2012 vid 13:07
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Och om jag inte minns fel så har även Den Fula Ankungen blivit en kortfilm.

Två kortfilmer till och med. ;-)
"Blathering blatherskite!"

Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-april-2012 vid 00:59
Jag har läst två olika bortbytingssagor (Med troll och mänskliga barn) och de skulle nog kunna passa som Disneyfilmer... Den ena (Av Elsa Beskow) kretsar mer kring familj och relation mellan man och hustru, den andra är mer en prinsessaga. (Den sistnämnda kanske kan uppfattas som rasistisk med tanke på att i den version jag läste beskrevs prinsessan, den goda, som blond, ljushyad etc. medans den elaka trollflickan är mörkhyad och svarthårig... men det kan man ju ändra :3)
Hope, faith, love. <3
Till toppen
Nea View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 17-april-2011
Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera Nea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2012 vid 12:42
Haha jag har inte sån koll ;) Jag visste faktiskt inte att de fanns som kortfilmer x) Men jag tycker att de borde göra någon långfilm av tex. "Den fula ankungen", det borde ju löna sig mer än att bara göra kortfilmer dessutom. :P

Bortbytingssagor lät ju faktiskt spännande :)
Till toppen
jordgubbsanka View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 12-december-2011
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
inläggsval inläggsval   Citera jordgubbsanka Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2012 vid 17:20
Tack ^^ Lite mer detaljerade beskrivningar av handlingarna:

Saga ett: (Kanske är fel på ngn/några punkt med tanke på att jag inte läst denna saga på länge, men men) 
En familjs ende son tappas bort på en ridtur och upphittas av en trollmor som lägger tillbaka sitt eget barn, som växer upp hos människorna. Mannen avskyr trollbarnet men hustrun behandlar honom väl, och detta får mannen att avsky även hustrun. Åren går och till slut tänder trollungen på deras hus, och i sin vrede slänger mannen tillbaka trollet i huset. Frun räddar honom och skadas själv. Mannen går av en anledning jag glömt, och stöter på en ung, vacker pojke på vägen. det går upp för honom att det är hans son och senare att han behandlats som hans föräldrar behandlat trollet, och att hans mamma räddat hans liv. Enligt sonen lät Trollet lät honom gå för att "Då hans mor offrat det som var henne mer värt än livet, hade trollet inte längre någon makt över mig utan lät mig gå"
Modern och sonen återförenas, och berättelsens avslutas med pappans ord "Det här är vår son. och det är du, du och ingen annan, som har räddat honom"

Så, en historia med budskap dessutom ^^

Saga 2: En kung och en drottning får en mycket vacker dotter, och en gammal grevinna får uppdraget at vaka över henne, men denna grevinna brukar utan att märka det själv slumra till. En trollpappa får se prinsessan och önskar att han hade henne till barn, och tjatar på sin fru att byta deras dotter mot prinsessan. Frun vill inte först men går till slut med på det pga. sin makes tjat, och barnen byts ut medans prinsessans barnvakt, grevinnan, sover. Grevinnan minns inte att hon sov medan detta skedde så alla anser att det måsta vara samma barn, och hela hovet, tillslut även kungaparet, börjar tycka att hon är söt, även om drottningen känner att det inte är hennes dotter. 

Flickorna växer upp, prinsessan till en behaglig och snäll flicka, och trollet till en vild och elak. Vid 17 års ålder trolovas trollet med en man (Av hög social status, men exakt vad har jag glömt) ingen av dem trivs dock med varandra. Samtidigt trolovas prinsessan mot sin vilja med ett troll, och det hela slutar med att båda flickorna rymmer, hamnar i sina ursprungliga familjer och gifter sig med varandras trolovade.

Jag hade kanske nästan hellre sett en film på den första, som jag tycker är en mycket fin saga, medan den andra är en mer genreisk (Felstavat, eller hur?) prinsessaga kanske... Men men, om de skulle bli filmatiserade vet man ju aldrig hur det blir!


Hope, faith, love. <3
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2012 vid 16:31
Såg ett avsnitt av Bumbibjörnarna häromdagen och nu tycker jag att det borde göra en långfilm.

Just kidding.

Men jag tycker i alla fall att det borde göra en film som utspelar sig på medeltiden igen. (Ungefär den tiden då Bumbibjörnarna ska utspelas, det var så jag kom och tänka på det.)
Det är la typ Robin Hood och Törnrosa som har lite samma stuk, med riddare, kungar, pilskyttar, gamla borgar etc. Lite sådär spännande och mystiskt. 

Känns som att det var ett tag sedan de gjorde något sånt. Jag skulle se den :) 

Edit: Brave kanske är sån? Men det spelar ingen roll, vill ha en klassiker. heh.


Ändrad av Emmaaa - 02-augusti-2012 vid 16:36
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2012 vid 21:36
Någon utav Bröderna Grimms sagor som de inte har gjort än skulle de kunna göra. Naturligtvis som en riktig klassiker och inte datoranimerad, vilket tyvärr blev fallet med Rapunsel.

Men Päronskaft tror jag skulle bli intressant om den gjordes av Disney. Den handlar om en mjölnardotter som tvingas spinna guld av halm, eftersom hennes pappa påstått för kungen att hon kan göra det, men det kan hon naturligtvis inte. En dvärg erbjuder sig att göra det åt henne, men i gengäld vill han ha hennes första barn. När hon får barnet kommer han och vill ha det. När hon vägrar ge ifrån sig det säger han: "Om du på tre dagar kan komma på mitt namn så skall du få behålla barnet".
Det är faktiskt en riktigt bra historia.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2012 vid 23:06
Postad av stitch stitch skrev:

Men Päronskaft tror jag skulle bli intressant om den gjordes av Disney. Den handlar om en mjölnardotter som tvingas spinna guld av halm, eftersom hennes pappa påstått för kungen att hon kan göra det, men det kan hon naturligtvis inte. En dvärg erbjuder sig att göra det åt henne, men i gengäld vill han ha hennes första barn. När hon får barnet kommer han och vill ha det. När hon vägrar ge ifrån sig det säger han: "Om du på tre dagar kan komma på mitt namn så skall du få behålla barnet".
Det är faktiskt en riktigt bra historia.

Är det Rumpelstiltskin? Smile

Men precis sådana sagor hade varit intressanta att se Disney göra. Äkta sagor liksom.
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
jukuboy View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 12-juli-2011
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera jukuboy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-april-2013 vid 10:06
Skulle tycka att Bortbytingarna(Bianca Maria och trollprincessan) skulle va toppen. Finns massa trollsagor jag skulle vilja se som tecknad film. En historia som skulle bli en underbar disneyfilm är ju Allra käraste syster. De onda skulle göras så mkt läskigare i den filmen än i originalet. 
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-maj-2017 vid 21:56
Prinsessan på ärten skulle kunna passa som film. Eller varför inte göra film baserad på boken Pricken ? (Har ni läst den ?) handlar om kaniner)
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2017 vid 12:39
Jag står fast vid att "American Psycho" vore perfekt. Den kunde se ut som kortfilmsmästerverket "Paperman" och vara i svartvit i Batemans ytliga och falska vardag och sedan fyllas på med färg allt eftersom hans fasad spricker och galenskapen kryper närmare den polerade ytan.
Den kunde vara mycket, mycket trognare boken än den tillrättalagda versionen från 2000 med Christian Bale.

Johnny Depp borde göra rösten till Pat Bateman och Bradley Cooper kunde spela Tim Price.
Hans Zimmer skulle givitvis stå för musiken.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media