Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Lämpliga historier till disneyfilmer

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 02-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Lämpliga historier till disneyfilmer
    Postad: 31-mars-2007 vid 18:23
Kom och tänka på det en dag när jag satt och läste en bok vid namn Huset Ardens gåta och insåg att boken skulle passa riktigt bra som disneyfilm! Finns det några andra böcker som ni verkligen skulle passa bra som disneyfilm? Eller fabler, små historier, barnböcker... you name it.
 
Sen undrar jag också vilken bok Basil Mus är baserad på. Är det typ en av Sherlok Holmes-böckerna eller är det bara han som är baserad på Sherlok?
what's so civil about war anyway?
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 18:38
Postad av Redhead Redhead skrev:

 Sen undrar jag också vilken bok Basil Mus är baserad på. Är det typ en av Sherlok Holmes-böckerna eller är det bara han som är baserad på Sherlok?
Filmen Basil Mus är baserad på novellen Basil of Baker Street av Paul Galdone och Eve Titus, som i sin tur inspirerats av böckerna om detektiven Sherlock Holmes av Arthur Conan Doyle.
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2006
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-april-2007 vid 20:04
American Psycho, nej jag skoja bara. Svårt att komma på någon bok som verkligen skulle passa disney såhär på rak arm. Nepp, jag kan inte komma på någon!
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-april-2007 vid 20:54
När jag var liten älskade jag Den Ståndaktige Tennsoldaten. Den hade jag gärna sett som Disneyklassiker, för den har allt: hjälte, hjältinna, skurk, kärlek in i döden och en bra sensmoral.
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2007 vid 00:23

Är det samma film som nötknäpparen eller är jag helt ute och cyklar?



Ändrad av Mendez - 06-april-2007 vid 00:24
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-april-2007 vid 17:00
Det är två olika. Inte ens samma författare, på wikipedia får jag fram att Nötknäpparen är en balett.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 10:58
Postad av Kevlarsoul Kevlarsoul skrev:

Det är två olika. Inte ens samma författare, på wikipedia får jag fram att Nötknäpparen är en balett.



Helt riktigt. Nötknäpparen är en balett. Musik av Tchaikovsky. Nötknäpparen skulle nog passa som disneyfilm.
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 11:32
Balett? Det är en film, jag har sett den flera gånger.
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 11:52
Från början är det en balett, sedan har de gjort film av den, jag har sett den filmen, 2 olika versioner. Båda tecknade dock.

Ändrad av Kevlarsoul - 09-april-2007 vid 11:54
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 15:23
Jag har Barbie i Nötknäpparen och tecknade Nötknäpparprinsen.
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 16:07
Det är dom jag sett..
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-april-2007 vid 23:12
En annan film som jag tycker om är Svanprinsessan, eller jag tycker om alla tre fast 1:an är ju helt klart bättre än uppföljarna.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 00:05
På tal om Svanprinsessan. Det ska finnas en gammal tecknad film som heter Svansjön, hade den på band förr inspelad från tv, grymt bra film. Prinsen heter Sigfried och skurken Rophart eller liknande och prinsessan hette Odette. Fanns två ekorrar ochså som hjälper prinsen och Odette lite då och då. Sen minns jag inte mer än en mörk borg och några scener ur filmen.
 
Hoppas det är fler än jag som vet vad jag snackar om, för hade det varit Disney som producerat den hade den haft ryggnummer runt 20-25, nåt åt det hållet? Den är ruskigt bra som jag minns den.
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 07:56
Postad av Jake Jake skrev:

På tal om Svanprinsessan. Det ska finnas en gammal tecknad film som heter Svansjön, hade den på band förr inspelad från tv, grymt bra film. Prinsen heter Sigfried och skurken Rophart eller liknande och prinsessan hette Odette. Fanns två ekorrar ochså som hjälper prinsen och Odette lite då och då. Sen minns jag inte mer än en mörk borg och några scener ur filmen.
 
Hoppas det är fler än jag som vet vad jag snackar om, för hade det varit Disney som producerat den hade den haft ryggnummer runt 20-25, nåt åt det hållet? Den är ruskigt bra som jag minns den.
 
Jag vet precis vilken film du talar om, för jag har själv den på video. :)
Jag älskar filmen och John Harryson är verkligen bra som den onde trollkarlen Rothbart.
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 10-januari-2006
Status: Offline
Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 13:44

Ha ha, nej men va roligt. Du vet inte vart man händelsevis kan få tag på den nånstans? Jag har själv inte sett svanprinsessan men går båda filmerna ut på samma sak, samma handling etc?

Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.


Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 17:42
Jag vet inte vad Svansjön handlar om, men Svanprinsessans handling kan du läsa om här (varning för spoiler)
 
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 17:43
Jag tror det, iallfall så heter "Svanprinsessan" Odette.
Är dock inte säker på om skurken i "Svanprinsessan" heter Rophart...
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:09
Jag har för mig att skurken i Svanprinsessan heter Ruben, ganska likt.
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:29
Heter inte Prinsen Filip?
 Det enda jag minns från den filmen är hur typ Filip (?) "Prinsen" spelar shack med något och att Odette har en vän som är typ en pingvin med ränder på näbben.
Minns låten också, .......ehm...AH! Jag minns den inte! Confused Kan den utantill för tusan och nu minns jag inte Wacko
Någon som minns? Säg isåfall!
Annars kommer jag inte kunna sova ikväll....
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:33
JAG MINNS!
 
"Längre än föralltid... Så länge hjärtat slår!
Så håller du mitt hjärta där jag går!"
(Typ något sånt)
 
yes,yes,YES, YES !!!
Älskar när man minns igen Big%20smile
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:34
Jag minns hans namn! Prinsen asså!
Inte Filip, DEREK!
 
Hurra! Halleluja moment! Big%20smile
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör


Medlem sedan: 15-januari-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:35
Om du söker på Svanprinsessan på Youtube så kan du hitta några klipp. Och söker du på Swan Princess får du upp ännu mer på andra språk.
 
Prinsen heter Derek


Ändrad av Mendez - 10-april-2007 vid 18:37
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:44
Tack. Hittade låten och jag och min syrra kunde sjunga med i hela utan att ha sett den på typ 5 år! Wacko
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
ErikaJansson View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 04-juni-2006
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera ErikaJansson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 18:49

Jake: Jag har sett att den filmen dyker upp lite då och då på Tradera och liknande ställen.

Den film som jag och Jake talar om är den här:
 
Fast av någon konstig anledning står det att den svenska titeln är "Svanprinsessan", det är ju fel! Den heter "Svansjön" (eller ska man vara petig är det egentligen "Svan Sjön", men jag gillar inte särskrivningar)!
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-april-2007 vid 19:36
Svanprinsessan har jag samt tecknade Svansjön. Likaså Barbie i Svansjön. Sett den ?
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-april-2007 vid 20:47
Svanprinsessan går att köpa på DVD på alla COOP forum och ICA och sånt  häromkring, för under hundralappen. Skurken hette Rupert på svenska. Och "medhjälparen" var ingen pingvin utan en Lunnefågel, sida vid sida med en skölpadda och en groda som tror han är en förtrollad prins XD
 
Vi kanske borde återgå till att prata om eventuella Disneyfilmsaspiranter innan vår "nanny goat goes berserk"..?


Ändrad av TangiableArc - 27-april-2007 vid 20:46
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-april-2007 vid 15:26
Tummelisa skulle nog passa som disneyfilm. Vad tror ni ? Även om Tummelisa redan finns som tecknad film.Har versionen som Don Bluth har gjort.
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2007 vid 19:19
Ja, den är fantastiskt bra! Jag tvivlar faktiskt på att Disney kunde göra den bättre...
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Kevlarsoul View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-april-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 20
inläggsval inläggsval   Citera Kevlarsoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2007 vid 22:46
Jag hade den men för ett tag sen så tyckte mamma att det var en bra ide att göra sig av med alla vhsfilmer..
Den filmen är så gullig om vi menar samma (finns väl dock bara en).
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-maj-2007 vid 14:01
Att det är så lätt att hitta filmer som tummelisa och svanprinsessan på internet, medan de gamla goa klassikerna à la robin hood och lilla sjöjungfrun öär mycket svårare att få tag på.
 
Jag skulle gärna se att disney gjorde en comeback med heltecknade filmer och det klassiska romantiska scenariot. Och fantastiska låtar. Frågan är bara om det är möjligt. De tror nog inte att de kommer få bra publikrespons, men efter att varit inne på denna sida i över två år nu kan jag lova annat! Nån som håller med?
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media