Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Taran och den magiska kitteln

 Svara Svara Sida  <123
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 09:00

Jag tycker att filmen också påminner mycket om "Svärdet i stenen", fast med mer magiska inslag, och som du säger liknar den också Tolkiens verk.

Om man tittar på de andra filmerna som gjordes på 80-talet, "Micke och Molle" 1981, "Mästerdetektiven Basil Mus" 1986, "Oliver och Gänget" 1988, och "Den lilla sjöjungfrun" 1989 så ser man en klar skillnad. Dessa filmer är ju bland de barnvänligaste Disneyklassiker som gjorts, och så kommer "Taran och den magiska kitteln" 1985 och är så totalt annorlunda. Jag undrar var de fick inspirationen till att göra en sådan film.

Många av Disneyfilmerna bygger ju på en saga, eller en legend, men vad bygger "Taran och den magiska kitteln" på? Någon som vet?

Mina tankar förs också till bokserien "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo, där huvudpersonerna letar efter en kittel med ett magisk innehåll, som sägs ha grävts ner av en ondeskefull person. Kanske finns det någon gammal folksaga eller sägen som tar upp detta?

Till toppen
Rösehag View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Rösehag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 01:03

Det är bara ett par veckor sedan jag köpte och för första gången såg "Taran-". Jag har nyligen blivit på nytt-frälst i Disneyfilmer och då jag återupptog informationssökningen om dem upptäckte jag denna film som jag då alltså aldrig sett och inte ens hört talas om. Jag tyckte därför att det skulle bli mycket spännande att se vad det var för nåt, och jag måste hålla med dig om att den skiljer sig en del från andra klassiker, men jag tyckte ändå om den. Kanske mycket p.g.a. att den innehåller flera oerhört chamiga karaktärer. Den är, som sagt, kanske lite väl otäck för att vara klassad som barnfilm och den förde mina tankar till Fantasy-sagor, som Tolkiens-...

Jag upplevde den samtidigt nästan som om den var ofärdig, på nåt vis, och det var lite svårt att ta den fullt på allvar.

Om jag inte vetat vilket år den var gjord, hade jag nog gissat på att det var långt tidigare, kanske så tidigt som på sextiotalet t.o.m.

Skådespelarna i den amerikanska dubbningen (har ej hört den svenska) kändes lite oengagerade, vilket säkert också bidrog till att hela upplevelsen av filmen blev lite tam.

Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-augusti-2004 vid 16:47
Har länge funderat över hur det kommer sig att Taran och den magiska kitteln skiljer så mycket från de övriga klassikerna. Filmen känns inte som en barnfilm, otäckingen är allt för otäck, och den där särskilda Disney-magin saknas. Nån som håller med?
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media