Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Taran och den magiska kitteln

 Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Taran och den magiska kitteln
    Postad: 22-augusti-2004 vid 16:47
Har länge funderat över hur det kommer sig att Taran och den magiska kitteln skiljer så mycket från de övriga klassikerna. Filmen känns inte som en barnfilm, otäckingen är allt för otäck, och den där särskilda Disney-magin saknas. Nån som håller med?
Till toppen
Rösehag View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 30-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Rösehag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 01:03

Det är bara ett par veckor sedan jag köpte och för första gången såg "Taran-". Jag har nyligen blivit på nytt-frälst i Disneyfilmer och då jag återupptog informationssökningen om dem upptäckte jag denna film som jag då alltså aldrig sett och inte ens hört talas om. Jag tyckte därför att det skulle bli mycket spännande att se vad det var för nåt, och jag måste hålla med dig om att den skiljer sig en del från andra klassiker, men jag tyckte ändå om den. Kanske mycket p.g.a. att den innehåller flera oerhört chamiga karaktärer. Den är, som sagt, kanske lite väl otäck för att vara klassad som barnfilm och den förde mina tankar till Fantasy-sagor, som Tolkiens-...

Jag upplevde den samtidigt nästan som om den var ofärdig, på nåt vis, och det var lite svårt att ta den fullt på allvar.

Om jag inte vetat vilket år den var gjord, hade jag nog gissat på att det var långt tidigare, kanske så tidigt som på sextiotalet t.o.m.

Skådespelarna i den amerikanska dubbningen (har ej hört den svenska) kändes lite oengagerade, vilket säkert också bidrog till att hela upplevelsen av filmen blev lite tam.

Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 09:00

Jag tycker att filmen också påminner mycket om "Svärdet i stenen", fast med mer magiska inslag, och som du säger liknar den också Tolkiens verk.

Om man tittar på de andra filmerna som gjordes på 80-talet, "Micke och Molle" 1981, "Mästerdetektiven Basil Mus" 1986, "Oliver och Gänget" 1988, och "Den lilla sjöjungfrun" 1989 så ser man en klar skillnad. Dessa filmer är ju bland de barnvänligaste Disneyklassiker som gjorts, och så kommer "Taran och den magiska kitteln" 1985 och är så totalt annorlunda. Jag undrar var de fick inspirationen till att göra en sådan film.

Många av Disneyfilmerna bygger ju på en saga, eller en legend, men vad bygger "Taran och den magiska kitteln" på? Någon som vet?

Mina tankar förs också till bokserien "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo, där huvudpersonerna letar efter en kittel med ett magisk innehåll, som sägs ha grävts ner av en ondeskefull person. Kanske finns det någon gammal folksaga eller sägen som tar upp detta?

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 10:06

Postad av Snowflingsan Snowflingsan skrev:

Många av Disneyfilmerna bygger ju på en saga, eller en legend, men vad bygger "Taran och den magiska kitteln" på? Någon som vet?

Taran och den magiska kitteln bygger på bokserien "The Chronicles of Prydain" som skrevs i mitten på sextiotalet av den amerikanske författaren Lloyd Alexander (född 1924). Jag har inte själv läst några av hans böcker, men det tycks vara en utbredd uppfattning att filmen inte alls gör böckerna rättvisa. Trots det tycker jag själv att det här var en av de få ljuspunkterna i Disneys ganska slätstrukna långfilmsproduktion under 70- och 80-talen.



Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 24-juli-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-augusti-2004 vid 13:05

Vad roligt att du visste vad filmen var baserad på!

Vad är det som du tycker är bra med filmen?

Har tänkt lite över det där du sa med att filmen inte gjorde boken rättvisa... En del av Disneyklassikerna ändras ganska mycket från orginalberättelsen. Den lilla sjöjungfrun har ett lyckligt slut, till skillnad från HC Andersens saga där jag har för mig att Ariel dör, har en svag aning av att hon begick självmord. Anledningen att de ändrar i filmerna är väl för att göra dem mer barnvänliga, men jag tycker ändå att Disney lyckas hålla en lagom nivå; de är inte för barsnliga heller. Taran och den magiska kitteln är nog den film som är mest "vuxen".

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-september-2004 vid 09:08

Det året när filmen Taran och den magiska kitteln var ny och gick upp på biograferna arbetade jag med systemtest av Ericsson PC. Det betydde att jag skulle köra en hel massa populära program för att säkra att datorn verkligen var kompatibel. Om något program inte fungerade likadant som på IBM PC blev det återrapport till konstruktörerna för åtgärd.

Naturligtvis blev jag tvungen att köra en hel del spelprogram. Spelen var oftast de program som var svårast att få att fungera korrekt. Minsta fel i konstruktionen, så var det en hel massa spel som inte fungerade.

Det var så jag kom i kontakt med King's Quest, ett spel som kvalitetsmässigt låg långt över de flesta andra spelprogrammen vid den tiden. King's Quest hade gjorts av spelföretaget Sierra On-Line på uppdrag av IBM. Men Sierra arbetade också för Disney. Datorspel var ingen stor produkt för Disney, och hela Disney's datorspelsavdelning bestod under något år av en enda person: Al Lowe på Sierra On-Line.

King's Quest gav utan tvekan mersmak, så jag beställde (för egna pengar) osett uppföljaren: The Black Cauldron. Det spelet använde samma spelmotor som King's Quest, och byggde på disneyfilmen med samma namn.

För att vara en adaptering av en film tycker jag att spelet har blivit osedvanligt lyckat. Handlingen följer filmen, men det går även att göra egna avvikelser och hitta alternativa (och bättre) lösningar på de problem man ställs inför.

Det trevliga är att man idag kan ladda ner spelet gratis och helt lagligt från Al Lowes hemsida:

http://www.allowe.com/

Där finns även några andra spel som Al Lowe en gång i tiden gjorde på uppdrag av Disney.

Grafiken och musiken i spelet är väl idag inget att hurra för. Tänk på att det gjordes för att fungera på IBM PC med 4,77 MHz processor. De datorer som finns idag är typiskt 500 gånger snabbare. Det är heller inget våldsamt spel, utan man vandrar runt i filmens landskap och löser olika problem för att komma vidare.

Några tips för den som vill prova:

- Installationen kan vara lite knepig. Det går att köra spelet i fullskärmsläge i ett DOS-fönster bara genom att starta BC.COM. Men det är inte säkert att det fungerar på alla datorer, och man får då enbart enstämmig musik. Om man väljer att installera och köra under NAGI kan man köra i ett fönster i Windows, och man får även trestämmig musik och vissa ljudeffekter.

- Spelet var tänkt att vara enkelt att manövrera för barn. Därför behöver man inte skriva något på tangentbordet annat än när man vill spara spelet. Med piltangenterna manövrerar man Taran. Tryck en gång i en viss rikning så börjar han gå i den riktningen. Tryck en gång till i samma riktning så stannar han. Fyra funktionstangenter styr det mesta: F3 (new object) ger en meny över saker som Taran har med sig. Man kan välja och trycka enter på det föremål man vill att Taran ska använda sig av nästa gång. F4 (use object) använder det med F3 valda föremålet. F6 (do) gör någonting med något som finns i närheten. Exempelvis öppna en dörr, hoppa, tag någonting etc. F8 (look) titta på omgivningarna, eller titta på något som Taran står intill. Esc ger en rullgardinsmeny där man kan välja andra alternativ.

Om du är lat och vill veta exakt hur du ska lösa spelet kan du hämta en lösning på min hemsida

http://www.abc.se/~amo/solution/

Lösningsfilen läses bäst med EDIT, då blir alla svenska tecken rätt och semigrafiken visas som den ska.

Mycket nöje!

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-september-2004 vid 19:35

Jag har testat spelet nu, men ledsnade ganska snabbt, dog efter nästan 5 minuter (drunkna). Påminde lite om Dink Smallwood. Gamla spel har visserligen sin charm, men man fastnar inte vid dem, inte nu för tiden. Laddade hem ett spel för ett par månader sedan som hette Shannara (fr. början av 90-talet), efter Terry Brooks böcker med samma namn (som jag gillar), det var väl sådär. Men det är i alla fall min favoritgenre, Äventyr, fast de ska ju helst vara lite nyare och erbjuda en bra handling med valbarhetsmöjligheter, tex Den längsta resan.

För att återgå till filmen så måste jag säga att det svenska namnet på The Horned King är lite löjligt, Den Hornkrönte är inte precis respektingivande . Vad det samma namn i den svenska originaldubbningen?

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 08-september-2004 vid 09:39

Citera För att återgå till filmen så måste jag säga att det svenska namnet på The Horned King är lite löjligt, Den Hornkrönte är inte precis respektingivande . Vad det samma namn i den svenska originaldubbningen?

Ja, så vitt jag vet gjordes det ingen nyöversättning i samband med omdubbningen, utan dialogen och alla namn är samma som tidigare.

Synd att du inte gillade spelet. Grafiken och ljudet kan självklart inte mäta sig med de datorspel som görs idag, men handlingen och problemen man ställs inför tycker jag är i toppklass. Iofs är spelet inte så väldigt svårt, men det är ju inte heller meningen eftersom det vänder sig till en lite yngre spelpublik.

Själv har jag numera i stort sett helt tröttnat på datorspel. Det görs inte många intressanta adventurespel numera, utan det ska mest vara "first person shooters" och såna ledsnar jag på väldigt snabbt. Dessutom ledsnar min dator. De nyaste och hetaste spelen tycks alltid kräva mycket mer processor- och grafikkraft än vad jag typiskt har i mina datorer. Både jag själv och min plånbok finner det omöjligt att hela tiden uppgradera hårdvaran för att hänga med i vad som händer på spelfronten.

Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 09-augusti-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-september-2004 vid 10:11
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Citera För att återgå till filmen så måste jag säga att det svenska namnet på The Horned King är lite löjligt, Den Hornkrönte är inte precis respektingivande . Vad det samma namn i den svenska originaldubbningen?

Ja, så vitt jag vet gjordes det ingen nyöversättning i samband med omdubbningen, utan dialogen och alla namn är samma som tidigare.

Jag ser nu att det faktiskt finns ett namn som skiljer mellan original- och nydubbningen. Creeper heter Krypet i originaldubbningen, men Krälarn i nydubbningen.

Originaldubbningen har svensk text och regi av Doreen Denning.

I creditsen för omdubbningen anges svensk regi och bearbetning Mikael Roupé. Doreen Denning nämns inte, men det står inte heller att Mikael Roupé har översatt.... Vad som menas med bearbetning framgår inte. Möjligen har han utgått från Doreen Dennings översättning, och gjort vissa justeringar.

Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 10:26
Såg faktiskt The Black Cauldron för första gången idag, och den skiljer sig ju helt klart! speciellt om man kolla på alla andra filmer som kom ut under 80talet. Och trots att det känns väldigt mycket Ringen över den, så är den fantastiskt bra tycker jag :D:):D       och, haha, Taran e faktiskt riktigt söt ;P

PS: Har aldrig sett svenska versionen, men den Hornkrönte lät inte FÖR dumt tycker jag.

Och, ps2: då disney baserar filmer på böcker, e det inte meningen att de ska va exakt som böckerna, de får bara sina idéer därifrån. Tex. inte bara d ö r ariel i Andersen's bok, hon får ju även tungan avskuren då hon blir människa, istället för att sjunga bort rösten. Och även känns det som att hon går på glas för varje steg som hon går. Men ja gillar Andersens mkt :)

*Admin Edit: jag lade ihop dina två senaste inlägg i denna tråd*
 

Ändrad av Daniel
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 14:02
Postad av the_fish the_fish skrev:


PS: Har aldrig sett svenska versionen, men den Hornkrönte lät inte FÖR dumt tycker jag.  


Se den svenska versionen och se ifall du fortfarande är av den uppfattningen efteråt.

Jag tycker att Taran kunde ha blkivit riktigt bra med sin lite mörkare stämmning, tyvär så räcker den inte riktigt till men är ändå en hyffsad film
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2005 vid 22:41

Proximus skrev: "tyvär så räcker den inte riktigt till men är ändå en hyffsad film"

va ere du tycker det borde ha vart mer av? Undrar bara för att jag känner också att nåt fattas, men ja kan inte ritkigt komma på vad :P

Men som du sa: det är en hyffsad film, eller jag skulle nog snarare säga en fantastiskt bra film :)

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Avatar
Moderator - Memento Mori

Medlem sedan: 27-september-2004
Status: Offline
Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2005 vid 11:29
Postad av the_fish the_fish skrev:

Proximus skrev: "tyvär så räcker den inte riktigt till men är ändå en hyffsad film"

va ere du tycker det borde ha vart mer av? Undrar bara för att jag känner också att nåt fattas, men ja kan inte ritkigt komma på vad :P

Men som du sa: det är en hyffsad film, eller jag skulle nog snarare säga en fantastiskt bra film :)



Jag vet inte riktigt det var trots allt ett tag sedan jag såg den, men jag tror att den skulle ha varit bättre om dom så att säga löpt linan ut och verkligen gjort en riktigt mörk film. Nu känns det mer som en barnvänlig halvmörk fantasyfilm med lite för många fjantiga inslag.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-juni-2005 vid 11:50

Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

I creditsen för omdubbningen anges svensk regi och bearbetning Mikael Roupé. Doreen Denning nämns inte, men det står inte heller att Mikael Roupé har översatt.... Vad som menas med bearbetning framgår inte. Möjligen har han utgått från Doreen Dennings översättning, och gjort vissa justeringar.
Mig veterligen översatte Mikael Roupé filmen från scratch till omdubben. Och översättningsmässigt är det ganska många uttryck som skiljer sig från originaldubben - exempelvis sa Gurgi ofta uttrycket "mumsigt och knaprigt" i originaldubben, som blivit något helt annat i omdubben.

Fler exempel kommer jag inte ihåg på rak arm, då jag trots allt bara var i 10-års-åldern när jag senast såg originaldubben (väldigt synd att den inte går att få tag i)...

Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2005 vid 08:49

Postad av Proximus Proximus skrev:

jag tror att den skulle ha varit bättre om dom så att säga löpt linan ut och verkligen gjort en riktigt mörk film. Nu känns det mer som en barnvänlig halvmörk fantasyfilm med lite för många fjantiga inslag.

Men sen måste man ju ha i åtanke att den ska vara barnavänlig också, mörkare vet ja väl inte riktigt om den skulle ha vart, ja vart lite smårädd själv :P Haha, det var som inte väntat att Disney skulle gö en mörk film som, men jag måste säga att det e mkt bra kontrast till det vanliga :)

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
*natalie* View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera *natalie* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2005 vid 14:11

Jag har nyss sett filmen för första gången, och jag blev ganska besviken. Det kändes, precis som några här tidigare skrivit, som om något fattades. Den var tråkig på något sätt ...

Fast alla har ju som tur är olika smak! 


- "Detroit sound"? What's that? The cries of people being mugged?
Till toppen
gandy View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 05-april-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera gandy Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juni-2005 vid 01:06

Taran och den magiska kitteln är faktist den disneyfilm jag tycker minst om. Liksom många andra tycker jag att det fattas något. Jag tror nog att den borde ha varit längre så att karaktärerna kunde utvecklats mer. Historien är rätt komplex och (kände jag) kunde inte riktigt berättas och utvecklats under 70-80 min.

Filmen kunde ha varit ruskigt bra (första gången en disneyfilm har gjort mig rädd), men det känns som om de som gjorde den inte riktigt var så engagerade. Bakgrunderna är något av det fulaste jag sett  men jag älskar figuren Gurgil



Ändrad av gandy
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-juli-2005 vid 21:58

Känns som att jag är den enda som tycker Taran är en bra film ;D  Men ändå känns det som att något fattas, men jag tror precis att GANDY nämnde det: den skulle ha varit längre så det fanns mer tid för karaktärs- och- handlingsutveckling.

PS: Är det någon annan som tycker att Taran påminner en hel del om Pysen?



Ändrad av the_fish
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Icea View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener
Avatar

Medlem sedan: 29-januari-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Icea Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2005 vid 02:34
Jag älskar Taran och den magiska kittelen! (Fast jag har inte sett den på svenska då då) Även om de flesta bakgrundsmålningarna kändes lite Astreixaktiga så tycker jag att det är en helt underbar film (och Disney filemrna på 60-, 70- och 80-talen är ändå mina favoriter)
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2005 vid 07:04

Oja, ICEA är helt rätt: filmerna på 60- 70- och 80- talen är de bästa, och Taran är än älskad film :)   (Fast påminner den inte en hel del om Ringen-filmerna? Spec. med Grugi som känns som en ganska bra immitation av Gollum...)

Jag har också bara sett den på engelska, och jag vart värsta rädd för den   Det e iaf inte en film man ska se sent på kvällen innan man ska gå å sova :P

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2005 vid 20:09
Postad av Snowflingsan Snowflingsan skrev:

Mina tankar förs också till bokserien "Sagan om Isfolket" av Margit Sandemo, där huvudpersonerna letar efter en kittel med ett magisk innehåll, som sägs ha grävts ner av en ondeskefull person. Kanske finns det någon gammal folksaga eller sägen som tar upp detta?

Jag har läst den bokserien (den är ruskigt bra för det mesta i alla fall) och den kanske dom skulle kunna göra en barnvänlig Disneyversion av? Inte alltför tokig story....

"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2005 vid 22:54
men skulle den inte bli för lik Taran då dårå?
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Musse pigg View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Musse pigg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2005 vid 23:59
Jag såg Tranan för några dagar sedan för första gången och tyckte den var riktigt bra. Den var rolig,läskig och massa annat på sama gång. Men en sak jag störde mig på vara att många figurer liknar dom i andra tidigare filmer. Jag tyckte tillexempel att första girsvaktaren var väldigt lik edgar i aristorcats har jag fel? det var längesedan jag såg arristocats men jag fick någon känsla av det.
Till toppen
Forsing View Drop Down
Nykomling
Nykomling


Medlem sedan: 01-september-2005
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Forsing Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2005 vid 21:26
Det är sant att den sticker ut ganska mycket från mängden. Men den hade varit en helt fullbordad film om de hade haft sånger i den. T.ex. då häxorna trollar, då Taran går ute i skogen med Peguin (eller vad han nu hette?). Det finns många ställen där det hade passat in med lite klassisk disneysång. En Disneyklassiker utan disneylåtar är inte samma sak >_<
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 22-september-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-september-2005 vid 11:55
jag håller med och jag tror att många tycker den saknar disneymagin därför att den inte innehåller några sånger. Fast jag tycker ändå det är en bra film, för den är ju mycket fint tecknad!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2005 vid 06:00
Hm jag vet fsktiskt inte ritkgit om jag ska vara ärlig. Alltså jag håller ju DEFINITIVT med om att en Disney utan musik är ingen Disney alls, afst då det kommer till Taran (eftersom att den sticker ut så mkt) så tror jag faktiskt att den hade kunnat bli ganska lam om den haft musik i sig... hm fast man vet ju aldrig =P
"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Musse pigg View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 30-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Musse pigg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-september-2005 vid 11:56
Jag tycker tranan klarar sig fint utan musik jag saknade det inte alls när jag såg filmen. men visst tycker jag att musiken verkligen gör disneyfilmerna men det måste ju alltid finnas någon som inte är som alla andra=P
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-september-2005 vid 23:34

precis, Musse Pigg.

Jag gillar melodin som spelas då han håller i det Magiska Svärdet! Den är så mäktig å pampig på nåt vis, å alldeles lagom mkt musik i den filmen :D

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-december-2005 vid 13:52
läskig som attans *shaking in my boots*
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 15-augusti-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-december-2005 vid 15:21
När jag först såg denna film var jag rätt liten och jag tyckte verkligen att den var jätteläskig...det tycker jag förresten nu också  Haha. Taran och den magiska kitteln måste vara den läskigaste disney klassiker som gjorts. Den hornkrönte och hans zombie arme se inte så glada ut
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media