Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Pirates of the Caribbean - I främmande farvatten

 Svara Svara Sida  <1 1011121314>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-mars-2011 vid 11:25
Jag tycker Jack är bra på att människor att hjälpa honom. Han verkar alltid ha en plan, även om ingen annan förstår den, och anpassar den efter hand som förutsättningarna ändras.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-maj-2011 vid 15:00
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Jag tycker Jack är bra på att människor att hjälpa honom. Han verkar alltid ha en plan, även om ingen annan förstår den, och anpassar den efter hand som förutsättningarna ändras.

 

Huvudet på spiken. Kunde omöjligen ha formulerat svaret bättre och mer korrekt. Jag trugar mig djupt.


Hrm... Nåja, imorgon är dagen P! Fyra års lång väntan är över om bara lite mer än ett dygn. Helt overkligt. Jag kan inte fatta det. Jag är så nöjd med att jag återigen har lyckats parera samtliga trailers/teasers/spoilers med galant och handfast precision. Det enda jag vet om filmen är grundhandlingen som praktiskt taget har stått klar sedan Jack seglade iväg mot horrisonten sommaren 2007 och några få detaljer om rollistan.

Så just nu, just här och nu, finns det inte så värst mycket mer att säga om filmen än att jag bokstavligen klättrar på väggar och möbler av spänning skrålande Yo-ho, Yo-ho A pirate's life for me... Det var betydligt bättre att ladda upp med en film per helg och inte plöja alla samma dag som jag och min kamrat gjorde 2007. Det var ingenting som "At World's End" blev lidande av, men det här var ändå helt klart det bättre alternativet så man hann smälta och begrunda var och en av filmerna som en egen enhet.
Det enda smolk i rom-bägaren jag känner av just nu är saknaden av "Armada of the Damned". Lego POTC i all ära men varför tycker Disney att det räcker med det??? Jag vill åtminstonde ha ett "On Stranger Tides the Game" att ställa tillsammans med de övriga POTC-liren. Sorgligt.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-maj-2011 vid 23:43
Jag har skrivit en liten recension av filmen efter att ha varit och kollat på den i Stockholm idag: http://www.magicmovies.se/texter.asp?id=159

Jag har även ändra namnet på tråden till den svenska titeln för att vara konsekvent.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2011 vid 12:00
Adrina, var i Stockholm visades filmen innan midnatt igår och såg du den i 3D? Jag ska läsa din recension när min hjärna har hunnit ikapp. Jag kom hem vid tre, gick och la mig fyra och gick upp kvart över sju. Jag är tre timmar ifrån att ha dygnat. Jag är trött som ett--- Jag är för trött för att komma på en komisk liknelse. Jag ska fatta mig kort i väntan på att fler som har sett filmen anländer.

Jag skulle såhär på rak arm säga; sämst i serien hittills. Men för den sakens skulle inte en dålig film! Tvärtom, det är en bra film och ett fint äventyr. Ny regissör innebar i det här fallet en ny ton och atmosfär. Det är ganska bra. Det känns nytt på något vänster. Skön miljöombytning i inledningens fräsiga London och gott humör redan från första minuterna.
Filmen har fart, tempo och humor mest hela tiden. Det mesta är mycket snyggt. MEN... hm, jag vet ju att syftet och målet var att banta ner POTC, gå tillbaka till rötterna och så vidare. Det är bara det att det känns lite väl småskaligt. Såvitt jag minns avfyrades inte en enda kanon. En POTC utan sjöslag??? Okej, den episka slutstriden i "At World's End" kanske räcker för två och en halv film men jag kände mig ändå snopen när eftertexten började rulla utan att jag en enda gång känt en kanonkula vina förbi mitt öra, ah next time perhaps. 3D:n var bra men även den lite småskalig. Den användes effektfullt när den väl användes men det var långt mellan de tillfällena. Svärdspetsen och ormen var dock underbara...

Vad mer var så saknade jag flera av de bikaraktärer som vi lärt oss känna och älska med åren. Men till skillnad med fallet Anamaria får vi i alla fall här en förklaring till deras frånvaro.

Nej, usch vad jag låter negativ! Skådespelarna gör alla bra ifrån sig. McShane som Blackbeard är en värdig skurk att lägga till POTC-galleriet och (Rush) Barbossa som alltid har legat någonstans mellan villain och antihjälte är i högform, love the pegleg! Cruz som jag ibland kan ha lite svårt för (trots den förföriska ytan) verkar ha askul i sin återförening med Depp (Se Blow, ni som inte gjort det). En av mina "underground"-favoriter Stephen Graham gör det bästa av en märklig biroll som tyvärr inte når upp till Pintel & Ragettis nivå, men Scrum har en god chans att växa som karaktär.

Man har aldrig tråkigt men det hela känns som sagt lite väl småskaligt. Jag ser det här som en uppvärmning för Captain Jacks nästa STORA äventyr. Savvy?

Jag har en känsla av att kritikerna kommer att slakta den här filmen, men det brukar de ju göra med filmer jag tycker om.
Jag ger filmen en stabil 7.5/10 (extrapoäng för filmhistoriens sötaste sjöjungfru)
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2011 vid 19:02
Postad av Guybrush_Threepwood Guybrush_Threepwood skrev:

Adrina, var i Stockholm visades filmen innan midnatt igår och såg du den i 3D? 

Jag såg den under en pressvisning mitt på dagen på Rigoletto i Stockholm. Ja jag såg den i 3D.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2011 vid 00:43
På tisdag, med arbetskamraterna, ser det ut att bli av. Självklart en smärre katastrof att jag inte såg filmen i natt, men sånt är livet ibland. Hoppas jag gillar den, älskar de första tre filmerna (framför allt del ett, såklart).

Kommer skriva vad jag tycker om den då, men inte smsa. Fortfarande.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2011 vid 21:19
Jag är fortfarande väldigt skeptisk till en ny Piratesfilm, men kommer att se den på bio på lördag i alla fall. Alldeles för dyrt biopris för min smak, men jag resonerar som så att skulle filmen vara bra så är det värt det, och skulle filmen vara dålig så är det bara att gå hem och glömma att den (och pengarna) någonsin existerat.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-maj-2011 vid 00:39
Bra film, för mig var den exakt vad jag förväntat mig. Matinéäventyr modell mindre jämfört med At Worlds End där man drog på med allt som fanns över. Det känns som att Pirates kan mjölkas utan att det gör så mycket, för det känns så självklart att Jack Sparrow är med om alla äventyr man kan tänka sig, han skulle kunna dyka upp i vilken piratmyt som helst och det skulle vara ok. 
Så ja, filmen är snygg, underhållande och perfekt som "verklighetsflykt". Jag som till stora delar såg filmen på grund av Johnny Depp (då jag dyrkar den mannen) är såklart nöjd och belåten, då han är stjärnan och tillsammans med Keith Richards blir det såklart inte fel hur man än vrider och vänder på det.
Kärlekshistorien, som kretsar kring en sjöjungfru och en totalt ointressant präst, känns lite överflödig. I övrigt är sjöjungfrurna nästan det bästa med filmen. Gillade dem mycket. Här kändes även 3Dn som bäst, i övrigt var den ganska poänglös. Som vanligt. Ger filmen djup. Kul.
Filmen är i mina ögon den sämsta Piratesfilmen hittills, men det säger inte så mycket för jag gillar de andra väldigt mycket. Framför allt ettan som är en av mina stora favoritfilmer. 
Gott betyg till On Stranger Tides alltså, men lägre än till de tre tidigare. Om man förväntar sig det man bör, är filmen bra och sevärd. Som väntat.

Ändrad av Hades - 27-maj-2011 vid 00:40
Till toppen
RWB bokmal View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
Avatar

Medlem sedan: 28-oktober-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera RWB bokmal Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-maj-2011 vid 17:26

Gillade det mesta med filmen, men avskydde den tragiskt löjliga versionen av George II.

Så övertydligt att filmen är gjord av amerikanska författare där. Påminner mig om gestaltningen av Edward den II som mesig och feminin(fast det var lika mycket ett påhopp för att han var gay än engelsman... :P), trots hans historiskt imponerande fysik och manliga helskägg i Braveheart, som var en tydligt anti-engelsk film.  

För att inte tala om felanvändandet av Union Jack. Med tanke på respekten jänkarna har för sin egen flagga tycker man att de kunde visat samma för den brittiska flaggan. Nänä, Union jack slängs in drygt hundra år för tidigt. Bry er inte fem öre om att engelsmännen faktiskt har en flagg.

Vi vet alla att om det så sattes en amerikansk flagga upp och ner i en film som inte gjorde det för parodi så skulle amerikanarna gå bärsärk.



 

Will, öh, ursäkta mig, Philips romans med sjöjungfrun var om möjligt ännu mer ennerverande än Elizabeth+Turner. Vilket är en prestation.


 



Ändrad av RWB bokmal - 27-maj-2011 vid 17:27
"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-maj-2011 vid 18:09
Jag hittade ett intressant inlägg om Jack Sparrows utveckling från första till fjärde filmen (skriven av youtube-film-kritikern Jeremy Jahns). 

Jag har ännu inte sätt den fjärde filmen men jag håller med om de han skriver om Sparrows utveckling i de två uppföljarna, han tappade lite sin glans när de dummade ner honom och gjorde honom till huvudperson. 

Läs gärna och säg om ni håller med om det han beskriver eller inte, inlägget hittas här: http://www.jeremyjahns.com/2011/05/captain-jack-sparrow-then-and-now.html#comments



Ändrad av Sockerpajen - 27-maj-2011 vid 18:10
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar
Proximus' Padawan

Medlem sedan: 14-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-maj-2011 vid 18:41
Jag håller med i huvudsak, fast tycker det är lite störande att han presenterar felaktig fakta och pushar för att han har rätt. Johnny Depp blev nominerad till, och rånad på, en Oscar för Bästa huvudroll, inget annat:

http://www.youtube.com/watch?v=esqwP4wN7gc&feature=related
Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 15-september-2006
Status: Offline
Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-maj-2011 vid 22:26
Att han blev rånad på en Oscar kanske kan vara sant (det var ett ganska svagt år på manliga huvudrollssidan), men vad förväntar man sig? Att han ens var nominerad var ganska överraskande. Äventyrs- och actionfilmer brukar inte uppmärksammas av juryn (att ingen av skådespelarna från Inception blev nominerade i år var ganska skandalöst enligt mig) så det är inte överaskande att en mer "passande" skådespelare som Penn tog hem priset. 
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Avatar

Medlem sedan: 27-maj-2004
Status: Offline
Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-maj-2011 vid 21:27
Precis hemkommen från bion och måste säga att jag håller med om att det var den sämsta Piratesfilmen hittills. Jag är inte ens säker på att jag kommer vilja ha den när den släpps på dvd. Jag håller med det som skrevs i länken om Jack Sparrows utveckling, men tycker ändå det funkar bra i tvåan och trean. De filmerna hänger ändå ihop och har en annan röd tråd än just Jack Sparrows eskapader. Men i fyran blir det alldeles för mycket Jack och för mycket fokus på att göra honom lika rolig som tidigare. Fast det som var roligt tidigare, var ju roligt just för att resten av filmerna var lite allvarliga. Den här filmen hade inte ens nån bra story och sammanhängande händelser. Och vad tusan hade de gjort med Barbossa..? Enda stället i filmen där han var bra var ju i slutet.

Njä, inget högt betyg från min sida. Fast för att avsluta med nåt positivt så kan jag lugnt hålla med om att det är en snygg film och jag bara älskar musiken!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 02-mars-2010
var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-maj-2011 vid 00:33

Jag såg den redan förra veckan, men jag har inte hunnit skriva vad jag tyckte om den än.

 

Jag tyckte faktiskt den var bra. Jag är (som jag säkert tidigare sagt) inget jättestort fan av Pirates Of The Carribean. Jag älskar den första filmen, medans jag tycker att tvåan och trean är sådär och inte alls lika bra som den första. Men jag blev positvit överraskad av den fjärde filmen. Många säger att det är den sämsta hittills, jag kan inte hålla med på den punkten. Den är inte lika bra som den första filmen, men den slår den andra och tredje med hästlängder (Å andra sidan så tycker ju jag som sagt att tvåan och trean är rätt så dåliga, och därför kanske det inte var så svårt att slå dem i mitt huvud)

 

Skönast tyckte jag absolut var att slippa Elisabeth och Will. Jag har inget emot dem i den första filmen där de utgör två viktiga personer i handlingen och gör det bra. Men i de två följande filmerna så tyckte jag att man tog det hela alltför långt. Elisabeths och Wills historia kunde mycket väl ha slutat i den första filmen och det hade vart bra. Men tyvärr skulle man ta det hela lite för långt och göra en stor grej av det hela. Därför så tyckte jag inte heller så mycket om romansen mellan prästen och sjöjungfrun i den här filmen, men den förstörde inte filmen i alla fall.

 

I övrigt så är Jack Sparrow en bra, rolig och härlig karaktär. Barbossa undrar jag fortfarande vad han har här att göra eftersom han dog i den första filmen... Ja visst fan, han blev ju återupplivad, hur kunde jag glömma. Sjöjungfrurna är, som någon nämnt innan, ett härligt tillskott som skiljer denna film från resten av Piratesfilmerna.

 

Jag tycker helt enkelt att detta var en riktigt bra film som jag fick samma känsla av som när jag såg ettan. Den var också mycket bättreän tvåan och trean. Skulle det komma ännu en uppföljare nu så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att var lite mer positiv till den.

 

Ja, det var väl vad jag hade att säga... Det är ingen jättebra analys av filmen och annat, men det är alltid något :) 



Ändrad av Jeppe - 29-maj-2011 vid 00:36
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-juni-2011 vid 19:00
Jag kom just tillbaka från att ha sett filmen för tredje gången. Nu står jag mig nog till Bluray-releasen. Filmen var bäst andra gången och lite sämre den tredje. 3D:n var betydligt bättre i den salong jag såg den i den andra/tredje gången. Jag har inte trott på ryktena om att 3D:n är "sämre" i den stora salongen men jag börjar ändra uppfattning.


Filmen når som sagt inte upp till de tre första men det är verkligen kul att se att det går så förbannat bra för den trots det oförtjänta hatet som drabbade At World's End (som jag anser är en fantastisk film trots sina brister) och gjorde att den halkade ner rejält några pinnhål under Dead Man's Chest i inkomster fast det borde varit tvärtom. Folk är märkliga. 


"Barbossa undrar jag fortfarande vad han har här att göra eftersom han dog i den första filmen... Ja visst fan, han blev ju återupplivad, hur kunde jag glömma."


Särskilt när han har en av huvudrollerna i tredje filmen... Barbossa är badass och filmen hade kännts tom utan honom.
Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 28-juni-2011 vid 11:00
Postad av RWB bokmal RWB bokmal skrev:

Gillade det mesta med filmen, men avskydde den tragiskt löjliga versionen av George II.

Så övertydligt att filmen är gjord av amerikanska författare där. Påminner mig om gestaltningen av Edward den II som mesig och feminin(fast det var lika mycket ett påhopp för att han var gay än engelsman... :P), trots hans historiskt imponerande fysik och manliga helskägg i Braveheart, som var en tydligt anti-engelsk film.  

För att inte tala om felanvändandet av Union Jack. Med tanke på respekten jänkarna har för sin egen flagga tycker man att de kunde visat samma för den brittiska flaggan. Nänä, Union jack slängs in drygt hundra år för tidigt. Bry er inte fem öre om att engelsmännen faktiskt har en flagg.

Vi vet alla att om det så sattes en amerikansk flagga upp och ner i en film som inte gjorde det för parodi så skulle amerikanarna gå bärsärk.



 

Will, öh, ursäkta mig, Philips romans med sjöjungfrun var om möjligt ännu mer ennerverande än Elizabeth+Turner. Vilket är en prestation.


 


Nå-nå. Jag hatar amerikansk pompöshet lika mycket som vem som helst, men jag tror du begår ett stort misstag om du går in en av de här filmerna och förväntar dig en historielektion. Personligen tyckte jag Kung George var härlig. Jag bryr mig inte ett skvatt om hur korrekt gestaltningen av honom var i en film-serie där bläckfisk-ansikten seglar skepp gjorda av ben under havsytan och där hedniska gudar kastar förbannelser över Aztek-guld. Hans "två tummar upp" var något av det mest random i hela serien och just för att det är så random och corny är det även hysteriskt kul. Allt är gjort med glimten i ögat och det utspelar ju sig trots allt i ett alternativt 1700-tal i en fantasy-berättelse, så den engelska flaggan kanske har en helt annan (och hundra år äldre) historia i POTC-universumet.
Jag gillade Will och Elisabeths romans bättre (inget ennerverande med den) men det var något härligt tragiskt över Philip och Syrenas (hittills okända) öden. Jag undrar hur den historien ser ut i boken "On Stranger Tides"... måste ta och läsa den så småningom.

Till toppen
Guybrush_Threepwood View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar
Bannad /Prox lol

Medlem sedan: 01-maj-2011
Status: Offline
Poäng: 45
inläggsval inläggsval   Citera Guybrush_Threepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2011 vid 11:00
Postad av Hades Hades skrev:

Bra film, för mig var den exakt vad jag förväntat mig. Matinéäventyr modell mindre jämfört med At Worlds End där man drog på med allt som fanns över. Det känns som att Pirates kan mjölkas utan att det gör så mycket, för det känns så självklart att Jack Sparrow är med om alla äventyr man kan tänka sig, han skulle kunna dyka upp i vilken piratmyt som helst och det skulle vara ok. 
Så ja, filmen är snygg, underhållande och perfekt som "verklighetsflykt". Jag som till stora delar såg filmen på grund av Johnny Depp (då jag dyrkar den mannen) är såklart nöjd och belåten, då han är stjärnan och tillsammans med Keith Richards blir det såklart inte fel hur man än vrider och vänder på det.
Kärlekshistorien, som kretsar kring en sjöjungfru och en totalt ointressant präst, känns lite överflödig. I övrigt är sjöjungfrurna nästan det bästa med filmen. Gillade dem mycket. Här kändes även 3Dn som bäst, i övrigt var den ganska poänglös. Som vanligt. Ger filmen djup. Kul.
Filmen är i mina ögon den sämsta Piratesfilmen hittills, men det säger inte så mycket för jag gillar de andra väldigt mycket. Framför allt ettan som är en av mina stora favoritfilmer. 
Gott betyg till On Stranger Tides alltså, men lägre än till de tre tidigare. Om man förväntar sig det man bör, är filmen bra och sevärd. Som väntat.
Håller med om det mesta utom angående 3D:n och Philip + Syrena. 3D:n (som jag inte imponerades av första gången) var riktigt skaplig andra besöket. Och när det kommer till den "ointressanta" prästen och hans Ariel så kändes det rätt, det är en Disney-film trots allt och sliskiga kärlekshistorier är liksom obligatoriska i Disney-filmer. Dessutom känner jag att det finns stor potential i det udda paret för framtida historier då deras öde är helt täckt i dunkel.

Ändrad av Guybrush_Threepwood - 04-juli-2011 vid 11:01
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2011 vid 11:15

Postad av Sockerpajen Sockerpajen skrev:

Jag hittade ett intressant inlägg om Jack Sparrows utveckling från första till fjärde filmen (skriven av youtube-film-kritikern Jeremy Jahns). 

Jag har ännu inte sätt den fjärde filmen men jag håller med om de han skriver om Sparrows utveckling i de två uppföljarna, han tappade lite sin glans när de dummade ner honom och gjorde honom till huvudperson. 

Läs gärna och säg om ni håller med om det han beskriver eller inte, inlägget hittas här: http://www.jeremyjahns.com/2011/05/captain-jack-sparrow-then-and-now.html#comments

Jag håller verkligen inte med. Jeremy Jahns? More like Jeremy Yawns (obligatoriskt IrateGamer-skämt). Vilken tönt. Jag har gång på gång på gång förklarat att detta är en missuppfattning. Men det är ändå ingen som lyssnar. Han är inte dummare i uppföljarna än han är i första filmen. "I dare you, I doubledare you *beep*", försök lägg fram bevis. Jag pulveriserar de. Man är väl inte forumets största POTC-expert för intet.

" jag vill inte på något sätt försöka säga att någon del i trilogin är realistisk, men det som fungerar i "Död Mans Kista" och "Vid Världens Ände" skulle även fungera i "Svarta Pärlans Förbannelse" och Jack är samma karaktär i dessa båda förträffliga uppföljare som han är i den första filmen."
- 101
16/12-2008

Och visst är det överraskande att Depp blev nominerad men det ändrar inte faktumet att han blev rånad 2003. Han förtjänade att vinna för Jack betydligt mer än vad någon Inception-skådis förtjänade att bli nominerad. Och den enda som möjligen borde blivit nominerad för Inception är Cillian Murphy för sin biroll. Resten av gänget gick mest på tomgång, även om det inte gjorde så mycket för det passar in i Nolans krispigt torra stil.

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-augusti-2011 vid 22:50
Jag tycker att det saknas något i den här filmen. I sig är den väldigt bra, den är underhållande och special effekterna är bra gjorda... men någonting saknas. Jag får inte "Pirates" känsla av den. 
Jag tror inte att det har med att Will och Elizabeth inte var där utan, det är något annat... 
Det är så många biroller som har försvunnit också! vad hände med de där gulliga radarparet? (Han som tappar ögat jämt..) 

Eftersom jag älskar filmer med sjöjungfrur så är det ett plus att de var med! Blev dock rätt ställd när hon började sjunga ... trodde att de skulle ha mer "haunted" röster. (hittar inget bra svenskt ord) De ska ju lura ner sjöman i vattnet och ha mer ... lockande röster. Vet inte alls vilket ord jag letar efter men om ni förstår..? Och scenerna med prästen och sjöjungfrun blev lite dåligt skrivna. De enda de sa var "You're not like the others" "you're beautiful" "You are different from the rest of them"... samma sak. Men de var så vackra och kärlekshistorien var så söt så det får väl gå då Smile

Men en sak som var skillnad från de förra filmerna.. Har sett att ni diskuterat Jacks förändring och utveckling innan men det verkade som om han har mjuknat till sig lite? haha! Han verkar så mycket "godare" än innan... Det känns inte som att Jack är en elak man, han är bara självisk och vill han ha något då fixar han det utan att bry sig om så mycket mer. Men i den här filmen verkade han tänka till lite... 
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 11:15
"Jag tycker att det saknas något i den här filmen. I sig är den väldigt bra, den är underhållande och special effekterna är bra gjorda... men någonting saknas. Jag får inte "Pirates" känsla av den."
Jag håller delvis med, jag skulle säga att det till stor del beror på Rob Marshalls regi. Gore Verbinski är en bättre regisör. *SHOCK!!!*
 
"
Jag tror inte att det har med att Will och Elizabeth inte var där utan, det är något annat... 
Det är så många biroller som har försvunnit också! vad hände med de där gulliga radarparet? (Han som tappar ögat jämt..)"

Nej, Will och Elizabeth har helt klart gjort sitt. Jag saknade Pintel, Ragetti, Marty "The Dwarf" och Mr. Cotton men det är inte konstigt att de inte var närvarande. Jag vill inte tro att de dog när Blackbeard attackerade The Pearl, jag tror de anade oråd och stack i en livbåt till närmsta ö medan Barbossa och kvarvarande besättning stannade ombord. De kan återvända i någon av de kommande filmerna. Det är inte troligt, men det kan hända.

"Eftersom jag älskar filmer med sjöjungfrur så är det ett plus att de var med! Blev dock rätt ställd när hon började sjunga ... trodde att de skulle ha mer "haunted" röster. (hittar inget bra svenskt ord) De ska ju lura ner sjöman i vattnet och ha mer ... lockande röster."

Jag tyckte hon hade en ganska lockande röst... men jag hajar vad du menar.

"Och scenerna med prästen och sjöjungfrun blev lite dåligt skrivna. De enda de sa var "You're not like the others" "you're beautiful" "You are different from the rest of them"... samma sak. Men de var så vackra och kärlekshistorien var så söt så det får väl gå då."

Tja, de hade kanske inte mycket att säga, men som obligatorisk "sliskig" Disney-romans fungerade de tämligen bra.

 

"Men en sak som var skillnad från de förra filmerna.. Har sett att ni diskuterat Jacks förändring och utveckling innan men det verkade som om han har mjuknat till sig lite? haha! Han verkar så mycket "godare" än innan... Det känns inte som att Jack är en elak man, han är bara självisk och vill han ha något då fixar han det utan att bry sig om så mycket mer. Men i den här filmen verkade han tänka till lite..."

I den här filmen visar han riktiga känslor för en annan människa för första gången i serien. Han är förmodligen lika förvånad som vi...


 


 

 

 

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2011 vid 19:57
Jaa kanske det. För min del var det nog att så många välkända karaktärer inte var där. Och att se en sådan "ny" sida av Jack.. men men. 

Jag tror att hela besättningen är fast i flaskan i skeppet med apan och papegojan. 
Nee, det tror jag nog inte egentligen.. men det hade väl vart en rolig twist? Wink

Sjöjungfrun lät för mänsklig för min del. Men hon sjöng ju bra så kanske bara övertänker det. 



Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-augusti-2011 vid 11:15
Förvisso en rolig men lite väl ologisk twist. Jag har svårt att tro att hela gänget skulle ligga och trycka under däck hela tiden. Man får dock utgå från att gamle Cotton är död då David Bailie för över tre år sedan sa att han är "för gammal för sånt här". Cotton's Parrot lämnade inte skeppet därför att Mr. Cotton inte heller gjorde det.

Varför Jack The Monkey är kvar är en bättre fråga.

Men, jag vill gärna tro att Pintel, Ragetti, Marty, Murtogg och Mullroy lever och har hälsan. Det skulle kunna göras en fantastisk liten sidohistoria i femte (och/eller sjätte) filmen om dessa sköningar strandade på en öde ö... Hunden med nycklarna kunde dyka upp där också.

On Stranger Tides har helt klart en annan feeling rakt igenom gentemot de andra filmerna och det vill jag helt klart skylla på att filmen saknar Verbinskis barnsliga lekfullhet. Dessutom verkar det som att Verbinski har ett bättre öga för snyggt koreograferade fäktningsscener.

Jag tyckte verkligen om OST men står fast vid att det är den svagaste delen i "The Pirates of the Caribbean Saga". Jag hoppas att POTC V kommer att bli bättre.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-augusti-2011 vid 11:30
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Precis hemkommen från bion och måste säga att jag håller med om att det var den sämsta Piratesfilmen hittills. Jag är inte ens säker på att jag kommer vilja ha den när den släpps på dvd. Jag håller med det som skrevs i länken om Jack Sparrows utveckling, men tycker ändå det funkar bra i tvåan och trean. De filmerna hänger ändå ihop och har en annan röd tråd än just Jack Sparrows eskapader. Men i fyran blir det alldeles för mycket Jack och för mycket fokus på att göra honom lika rolig som tidigare. Fast det som var roligt tidigare, var ju roligt just för att resten av filmerna var lite allvarliga. Den här filmen hade inte ens nån bra story och sammanhängande händelser. Och vad tusan hade de gjort med Barbossa..? Enda stället i filmen där han var bra var ju i slutet.

Njä, inget högt betyg från min sida. Fast för att avsluta med nåt positivt så kan jag lugnt hålla med om att det är en snygg film och jag bara älskar musiken!

Jag håller inte med någonting av detta (med undantag att filmen är snygg och musiken som alltid är bra). Det jag håller minst med om/fattar minst vad du menar är:
"Och vad tusan hade de gjort med Barbossa..? Enda stället i filmen där han var bra var ju i slutet."

Jag tror du behöver se den en andra gång. Och gör det för all del, den är bättre andra gången man ser den.

Lyssna på At Wit's End och ta en lång funderare på On Stranger Tides
http://www.youtube.com/watch?v=JAxQ6n9dgUE
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-september-2011 vid 18:00
Bara ungefär tre veckor kvar tills 3D-Bluray-releasen!!! FETT! Abstinensen för den här filmen har ökat drastiskt den senaste månaden. Suget efter del fem är också större än någonsin. Ska man behöva vänta i två år eller mer på nästa film? Outhärdligt! Ge oss åtminstonde den hett efterlängade tv-serien under tiden.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-september-2011 vid 13:47
En... vecka... kvar....

POTC FOREVER!!! Och fredagen samma vecka har The Three Musketeers (THREE-DEE) premiär, filmen som jag i dagsläget ser som en andlig uppföljare på POTC. AWESOME!
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-november-2011 vid 13:37
Igår såg jag filmen i 3D i mitt eget rum. UNDERBAR! Varför är den här filmen så underskattad? Visst, den är kanske sämst i serien hittills men det betyder inte att det är en dålig äventyrsfilm. Jag kan defintivt rekomendera skeptiker att ge den en andra chans. Många (liksom jag) tycker att filmen är bättre en andra gång. Jag har nu sett den fyra gånger och ser fram emot att se den många gånger till.
Till toppen
LeChuck. View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 01-augusti-2011
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 220
inläggsval inläggsval   Citera LeChuck. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 09-december-2011 vid 17:30
När jag tänker efter så gillar jag nog karaktärerna Philip och Syrena mer än vad jag kanske har gett utlopp för tidigare. De kanske inte får så mycket utrymme att jobba på men de är helt klart ett par jag gärna återser. Kanske inte i femte filmen, men gärna i sjätte.
Till toppen
Patch View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-april-2011
Status: Offline
Poäng: 99
inläggsval inläggsval   Citera Patch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2013 vid 01:10
Jag såg för en dryg timme sedan "POTC: On Stranger Tides" för femte gången, självfallet i 3D som samtliga gånger hittills. Sedan kommer man till den här tråden och ser hur bedrövligt patetisk den är! Knappt en halv sida är skriven sedan filmens premiär för över två år sedan!! Vad hände med tiden då dessa storslagna filmer diskuterades veckor i streck efter deras release?! Istället består tråden till stor del av pretentiöst bullshit från muppar som Trubaduren och Emmylee(vart tog den argbiggan vägen egentligen?).

Varför diskuterar vi inte saker som hur lång tid efter AWE filmen utspelar sig, vad kunde ha gjort Blackbeard till en intressantare skurk, var Rob Marshall verkligen en regissör värdig POTC, hur badass Barbossa är med träben med inbyggd romflaska, är detta den Disneyfilm med flest sexuella referenser någonsin eller varför Syrena förvandlas till människa när glaskistan slås sönder?

Jag är extremt nyfiken på om Svenzon tog sitt förnuft till fånga och såg om filmen.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Avatar
Administratör

Medlem sedan: 26-maj-2004
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-juni-2013 vid 12:43
Postad av Patch Patch skrev:

Jag såg för en dryg timme sedan "POTC: On Stranger Tides" för femte gången, självfallet i 3D som samtliga gånger hittills. Sedan kommer man till den här tråden och ser hur bedrövligt patetisk den är! Knappt en halv sida är skriven sedan filmens premiär för över två år sedan!! Vad hände med tiden då dessa storslagna filmer diskuterades veckor i streck efter deras release?! Istället består tråden till stor del av pretentiöst bullshit från muppar som Trubaduren och Emmylee(vart tog den argbiggan vägen egentligen?).


Har du tänkt på att folk kanske är trötta på att bli kallade saker som "mupp" och "argbigga" av dig som tydligen inte har förstånd nog att begripa att ord kan göra ont. VARFÖR ska man vilja diskutera med dig, Patch - 101, när man inte får vara av någon avvikande åsikt till dina egna utan att hamna i skottgluggen för dina oförskämdheter och spydigheter. Och vad blir det för diskussion om alla ska tycka som du? Har du tänkt på att kanske folk vill undvika att prata med dig när du uppträder så förbaskat svinaktigt mot de som inte tycker som du. Varför kan du inte föra en diskussion utan att hoppa på folk till höger och vänster. Kan du inte skriva ett inlägg utan att prata skit om andra forummedlemmar så tycker jag att du enbart kan ta och vara tyst. Jag tar mer än gärna en handfull av medlemmar som Trubaduren och Emmyee än att ha dig här på forumet.

Alla som har stått ut med dina dumheter förtjänar en medalj.

Från djupet av mitt hjärta och med största möjliga uppriktighet så skulle jag vilja be dig att dra åt helvete, men det ligger inte riktigt för mig... men det är vad jag vill.


Ändrad av Adrina - 15-juni-2013 vid 12:50
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 03-november-2007
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-november-2013 vid 21:02
Den här postern har cirkulerat runt på internet ett tag, är det någon som vet om den är seriös eller är det en fan made? 


Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 1011121314>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media