Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

En Värld Full Av Liv (musikal)

 Svara Svara
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 2 Röster, Medel 5,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: En Värld Full Av Liv (musikal)
    Postad: 05-juli-2016 vid 22:24
Är det någon här som känner till musikalen "En Värld Full Av Liv" som Ålands Projektkör står för?
Den är baserad på Broadway-showen "The Lion King" och den svenska översättningen av "Lejonkungen".
Titeln byttes ut av rättighetsskäl.

Min åländska farmor såg den live och köpte vid ett senare tillfälle den officiella dvd:n som filmades vid den mest uppskattade av förställningsrna, som hölls under bar kvällshimlen på Stallhalla.

Jag lånade denna dvd och kollade på den på midsommarafton. Riktigt jäkla bra med tanke på att det är en amatörföreställning.
Nicklas Lantz som Scar, stjäl hela showen men även Kaj Lybeck (som Timon) och Jan-Erik Berglund (som Pumbaa) är kanon. De två karaktärerna gör sig otroligt bra på finlandssvenska...

Här finns en video med stillbilder från föreställningen i Jakobstad, dock med den betydligt sämre (av vad jag har hört) Sören Lillkung som Scar.
https://m.youtube.com/watch?v=lrWZIk-Kg9M


Tydligen ska det hållas en föreställning på Stallhalla igen nu i augusti och jag är riktigt sugen på att ta färjan över bara för att få uppleva den live.
Om det är någon som befinner sig i närheten av Åland 5/8 så kan jag inte nog rekommendera "En Värld Full Av Liv".
Alla fans av "The Lion King" och amatörteater får definitivt valuta för pengarna.

http://www.projektkoren.ax/lejonkungen/konserter/
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juli-2016 vid 14:20
Kunde inte motstå att, såhär en månad senare, skicka i skivan igen och helt strunta i handlingen och bara fokusera på låtarna. 
Speciellt intressant efter att för några dagar sedan kollat "Simba's Pride" och insett att flera av sångerna jag inte kände igen förekommer i filmen.

De är som följer (betyg 1-5):

1. En Värld Full av Liv - 5 (Precis som i filmen sätter den tonen direkt. Det blir inte mäktigare än så här.)

2. Upendi - 4 (Till skillnad från i "Simba's Pride" så känns sången inte malplacerad. Riktigt fin, och avhandlar mer Simbas och Nalas bekymmerslösa tillvaro i barndomen)

3. Snart är Det Jag Som är Kung - 4 (Trots att Zazu saknas helt i föreställningen så svänger det rejält om den här versionen)

4.Det är Min Musik - 4 (Scar sjunger Ziras onda vaggvisa. Får nästan rysningar. Den känns faktiskt bättre här än i filmen)

5. Morgonrapport - 3 (Den var vedervärdig i 2-disc Specialutgåvan av LK, här är den helt okej)

6. Grasslands Chant - 3 (Inget sångnummer, utan ett dansnummer framfört av två förvånansvärt sexiga hyenor...)

7. Chow Down - 2 (Scar och den enda hyenan med repliker (Banzai?) sjunger en lite halvseg sång om att äta lejonungarna)

8. Vi Är En - 4 (Mufasa har räddat Simba och Nala, och efter att pratat lite allvar med sin son sjunger han den finstämda sången från "Simba's Pride". Jättegulligt och rörande)

9. The Lioness Hunt - 3 (Mer körsång till ett dansnummer med hyenor)

10. Var Beredd - 4 (Nicklas Lantz glänser med den kanske bästa Disney-skurksången någonsin. Mycket passande avslutning på Akt 1)

11. One By One - 3 (Körsång med dansande gamar, eller dansande käglor om man frågar två figurer som snart dyker upp)

12. Hakuna Matata - 3 (Rätt bra, men det som drar ner den lite är att unge Simba får ta lite för stor plats och bl.a helt ologiskt får sjunga om Pumbas bakgrund, trots att de just har träffats. Dessutom klumpigt att ta, det i filmen dolda, fart-skämtet och istället framhäva det. Mycket osmakligt och onödigt. 
Men på den positiva sidan kan man däremot nämna en smidig övergång när Simba går från barn till vuxen. Snyggt!)

13. Bortom Allt - 3 (En rätt bra, men lite onödig, sång som helt tar bort "överraskningen" att det är Nala som vuxen som strax senare kommer träffa Simba i djungeln)

14. Mitt i Djungeln - 3 (Pampig körsång som blir lite abrupt avbruten av en viss ung lejoninna som har vårtsvin på menyn)

15. Känn en Doft av Kärleken - 3 (Fin, men lever helt enkelt inte upp till mina höga krav på den här fantastiska sången)

16. Ändlösa Natt - 4 (Simba har precis bråkat med Nala om sitt ansvar och sjunger denna finstämda sång om att vara vilsen i sig själv)

17. Han Finns i Dig - 4 (En av de allra bästa och mäktigaste LK-sångerna. Projektkören gör mig inte besviken. Helt otroligt att jag upptäckte dess storhet först nu i onsdags)

18. En Av Oss - 4 (Det är lite av ett antiklimax att Scar får lämna Pride Rock med livet i behåll, men det tar inte bort att detta är en stark och pampig sång. Den fungerar mycket bättre när det är Kovu som blir fördriven i "Simba's Pride", men nu är det som det är och det är ju sången jag bedömer, inte handlingen)

19. Kärleken är Stark - 2 (En rätt trist sång och att den börjar sjungas direkt efter att Scar lämnat scenen känns en aning malplacerat. Men den är okej)

20. Det är Dags - 3 (En skön sång. Inte den episka avslutning man kanske hade önskat, men den är i alla fall positiv)

21. En Värld Full Av Liv (Repris) - 4 (Skådespelarna/Sångarna avtackas och det är slut)


Som sagt, mycket sevärd (och lyssningsvärd) föreställning. 

De tre självklara höjdpunkterna (förutom titelsången) är utan tvekan: "Han Finns i Dig", "Upendi" (otippat!) och "Var Beredd".
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-augusti-2016 vid 12:33
Jo, faktiskt! Det blir av! På fredag klockan 22:30 ska jag faktiskt se den allra sista föreställningen av "En Värld Full Av Liv" någonsin, under stjärnorna! 
Det kommer utan tvivel att bli helt magiskt. 

Någon mer som ska till Stallhalla?

Storhe5 bor ju där i krokarna, undrar om han ska dit...
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-augusti-2016 vid 13:29
Två dagar kvar! Sedan bär det av till The Pride Lands!!!
http://www.alandicas.ax/assets/timthumb.con=http://.infomaxnet.de//imxManager/mediadb/se6rrat317_standard.jpg&w=640&h=480










Dumhe5 ska tydligen inte dit. Sucks to be him, I guess.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-augusti-2016 vid 13:36
Ah, igår var kvällen LK!

Helt underbar. De som missade den sista chansen att se "En Värld Full Av Liv", det är bara att beklaga.
Jag ljuger inte, när Mufasa under titelsången håller upp Simba på Pride Rock och hela kören bugar sig, så fylldes ögonen med tårar. Så jäkla stark!
Det mesta jag skrivit ovanför stämmer överens med nattens föreställning, men jag vill nog plusa på ett poäng på sången "Chow Down" som var bättre den här gången.

Annars var väl allt som förväntat. Kanonbra.

Jag fick den stora äran att trycka Nicklas Lantz' hand efter showen. Vilken fantastisk skådespelare och sångare.
(Det slog mig hur perfekt han skulle vara i rollen som Sweeney Todd.
Bättre än Peter Jöback, och Jöback var riktigt bra.)

Så, kort sagt, väl värt resan till Åland för att få uppleva detta.

Om ni har tur och jag känner mig riktigt snäll kan det hända att jag rippar dvd:n och laddar upp föreställningen på tuben.

Ändrad av 102dalmatiner - 06-augusti-2016 vid 15:20
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-augusti-2016 vid 15:43
Nala (Emelie Sund) framför sången "Bortom allt" (2015). Synd att inte någon av de bättre sångerna fångades på film.
https://www.youtube.com/watch?v=DBXWudAX0g0
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2017 vid 12:00
Ett år sedan den fantastiska kvällen ute på den Åländska landsbyggden.
Här finns nu föreställningen att se;
https://youtu.be/FH4vWLi7-nI
Till toppen
Flynn Rider View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 10-april-2017
var: Corona
Status: Offline
Poäng: -3842
inläggsval inläggsval   Citera Flynn Rider Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-augusti-2017 vid 19:19
He Lives in You
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2017 vid 17:04
För att inte tala om "Upendi". Måste klippa ut sångerna och göra MP3-filer av dem.
Till toppen
Flynn Rider View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 10-april-2017
var: Corona
Status: Offline
Poäng: -3842
inläggsval inläggsval   Citera Flynn Rider Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-augusti-2017 vid 19:31
Nicklas Lantz är för jävla cool.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2017 vid 19:22
Han kör just nu en enmansföreställning av "Romeo och Julia" fick jag höra av min farmor.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-juli-2018 vid 20:47
Såg just (för tredje sommaren i rad) denna underbara föreställning.

Ska om en stund följa upp det med att för första gången se Projektkörens "Syrakusas Öga: Legenden om Lucia" som hade premiär samma i december samma år som jag såg "En Värld Full Av Liv".
Fick DVD:n i födelsedagspresent av farmor.

Och visst är Nicklas Lantz med även denna gång! Så spännande.
Till toppen
102dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 25-februari-2016
Status: Offline
Poäng: -7237
inläggsval inläggsval   Citera 102dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2019 vid 18:00
Såg igår kväll denna oslipade diamant för fjärde gången.
Tre år sedan jag såg den för första gången och förälskade mig i den.

Rekommenderar fortfarande alla LK-fans att åtminstone lyssna på sångerna.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-juli-2019 vid 19:13
Verkar ju jättegullig! Den ska en ta och se nu under lovet.
Till toppen
Claire View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 10-augusti-2018
var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera Claire Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-augusti-2019 vid 17:44
Naw. Så himla fin den var. Tittade på den i lördags och satt som trollbunden. 
Älskar den brokiga mixen av amatörer och proffs. Denne Nicklas Lantz var ju helt fantastisk. 
Och killen som spelade Simba, mums!

Stort tack för att ni laddade upp den!


Ändrad av Adrina - 27-augusti-2019 vid 18:34
Till toppen
Sigma View Drop Down
Springschas
Springschas
Avatar

Medlem sedan: 01-juni-2020
Status: Offline
Poäng: 30
inläggsval inläggsval   Citera Sigma Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-juni-2020 vid 17:09
Lyssnar på den nu medan jag lägger Lejonkungen-pussel.
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 21:51
I år är det fem år sedan jag såg denna underbara musikal för första gången. Ser den nu för sjätte gången på DVD och sjunde gången totalt.

Nicklas Lantz version av "Det är min Musik" är sååå lit!
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 22:05
Uguuu... Vi Är En.... grina...
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 22:12
Var Beredd! Yas!
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 22:40
Ljudmixningen till "Känn En Doft av Kärleken" är helt keff.
Vet inte vad som gick fel. Men det låter emellanåt smått bedrövligt.

Sedan kan ju ingenting mäta sig med den svenska dubben av sången och det är en hög tröskel att överkomma.

Det hostas från publiken också.
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 22:49
"Han Finns i Dig" slutade precis. Whoa... den träffade rakt i the feels.
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 22:55
"En Av Oss"

Jäkligt bra framförd här.

Men kan inte riktigt acceptera att Scar kommer undan med livet och bara får bli fördriven till tonerna av hatsången mot Kovu.
Det känns som ett antiklimax.
Till toppen
GuybrushUMThreepwood View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
var: Tri-Island Area
Status: Offline
Poäng: 50
inläggsval inläggsval   Citera GuybrushUMThreepwood Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2021 vid 23:00
"En Av Oss"

Jäkligt bra framförd här.

Men kan inte riktigt acceptera att Scar kommer undan med livet och bara får bli fördriven till tonerna av hatsången mot Kovu.
Det känns som ett ganska saftigt antiklimax.


"Kärleken Är Stark" Zzzzzzz
Till toppen
JonnaDISNEY View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 01-maj-2021
Status: Offline
Poäng: 85
inläggsval inläggsval   Citera JonnaDISNEY Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2022 vid 19:21
Åh vad söt
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media