Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Kalle Anka på julafton!

Svara Svara Sida  123 6>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
avskum View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Status: Offline
Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera avskum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Kalle Anka på julafton!
    Postad: 25-december-2005 vid 22:00

Finns det ingen tråd om denna tradition?Då måste vi starta en genast!

VAd händer när Bengt Feldreich dör? Otroligt att han efter 40 år fortfarande kan spela in en ny liten snutt varje år!

Vilka inslag har ändrats/tagits bort genom åren? ( förutom det "nya" varje år, från årets disney-film) När jag var liten (80-tal) var det ett annat piff och puff-avsnitt, där de trodde att hönsens ägg var nötter, och puff gömde sig i en nöt, kläcks, låtsas vara kyckling, osv. Inget annat som ändrats?

Vilket Amerikanskt julprogram är det som ligger till grund för det svenska?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2005 vid 00:23
Enl.  boken Disneys Julafton så har Piff och Puff och julgranen varit med 1967-1968 samt 1983 och framåt. Den med hönsen (Chicken in the Rough) har varit med  1971-1981.

Det som funnits med, men inte längre (några i alla fall) är:
  • En presentation med Walt - 1960-1973
  • Peter Pan - 1960-1968, 1976
  • Bambi (på is) - 1960-1966, 1983-1984
  • Pinocchio - 1960-1966
  • Toy Tinkers (kortfilm) - 1960-1966
  • Tea for Two Hundred (Kortfilm) - 1967-1970
  • Aristocats - 1971-1975, 1980, 1994, 1999
  • Goofy Gymnastic (kortfilm) - 1971-1975

Ändrad av Daniel
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
avskum View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 17
inläggsval inläggsval   Citera avskum Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2005 vid 01:27

tack.

visst togs ferdinand bort ett år, med folkstorm som följd?

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2005 vid 02:00
Ferdinand togs bort 1982.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

var: Sverige
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2005 vid 08:24
Programmet heter ursprungligen From All of Us to All of You, och det är ett avsnitt i serien Disneyland.

From All of Us to All of You sändes första gången i amerikansk tv den 19 december 1958 och i svensk tv den 24 december 1960. I år var det alltså för fyrtiosjätte gången i ordningen!

Med början våren 1958 och några år in på sextiotalet sändes även ett stort antal andra Disneylandprogram i svensk tv. För den som inte känner till seriens historia kan jag berätta lite kort att Walt Disney använde serien som ett "verktyg" för att kunna bygga nöjesparken med samma namn. Walt Disney vände sig till tv-bolaget ABC och gjorde en överenskommelse som gick ut på att tv-bolaget köpte in sig i anläggningen. I gengäld skulle Disney producera en tv-serie. Serien fick - liksom nöjesparken - namnet Disneyland och Walt Disney själv presenterade programmen.

Tv-programmen liknade nöjesparken, inte bara till namnet. Både nöjesparken och tv-programmen var indelade i fyra teman: Äventyrslandet, Framtidslandet, Pionjärlandet och Fantasilandet. Varje program tillägnades ett av dessa teman. Från Äventyrslandet kom naturfilmer och berättelser om spännande forskningsexpeditioner. Från Framtidslandet kom reportage om erövringen av rymden. Från Pionjärlandet kom dikt och sanning om amerikas nybyggartid. Och slutligen fick alla Disneys tecknade figurer samlas under rubriken Fantasilandet.

Julaftonsprogrammet var naturligtvis ett avsnitt från Fantasilandet. Programmet har genom åren blivit väldigt misshandlat och omredigerat av svensk tv.

Det ursprungliga programmet hade följande innehåll: Tingeling trollar fram Walt Disney i teskedsstorlek på spiselkransen i ett julpyntat rum. Walt förklarar att man kanske ska vara i lilleputtformat en sån här dag, för julen är ju trots allt något större än vi själva. Sen lämnar han över programmet till Musse Pigg och Benjamin Syrsa. I det första filminslaget besöker vi Jultomtens verkstad (1932) vid Nordpolen. Därefter får vi träffa Piff och Puff som berättar om hur de firar jul i kortfilmen Leksakskriget (Toy Tinkers, 1949). Sen kommer sex julkort i form av utdrag ur tecknade långfilmer: Peter Pan, Bambi, Pinocchio, Lady och Lufsen, Askungen och Snövit. Programmet avslutas med att Benjamin Syrsa sjunger sin sång "When You Wish Upon a Star".

Från 1960 t.o.m. 1966 sändes programmet i oförändrat skick. Sen började publiken kräva variation. Under ett antal år framöver byttes något eller några inslag varje år. I mitten av 1980-talet fick programmet sin nuvarande form, och sen dess har inget ändrats, förutom inslaget med årets aktuella disneyfilmer.

Lustigt nog kräver publiken numera att programmet ska förbli "som det alltid har varit", men då menar man inte originalprogrammet (som de flesta aldrig har sett) utan åttiotalsredigeringen. Min egen åsikt är att programmet borde återställas till sitt originalskick. Tjuren Ferdinand, Djungelboken, Djungelns clown, Robin Hood m.fl. är förvisso trevliga inslag, men de hör inte hemma i det här programmet!

Boken Disneys Julafton innehåller en överskådlig tabell där man kan se precis vilka inslag som har varit med i programmet genom åren. Det finns även en databas här med motsvarande information.

Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
Hanna_N View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 131
inläggsval inläggsval   Citera Hanna_N Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-december-2005 vid 17:40
Det var kul att se en liten bit från både kejsarens nya stil 2 och lilla kycklingen, jag längtar tills jag får se de
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
Till toppen
Fproffs View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 88
inläggsval inläggsval   Citera Fproffs Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-januari-2006 vid 18:43
En liten fråga bara... Har inte Kalle Ankas fotografiska expedition funnits sedan 60-talet...?
"Bonjour, mademoiselle!"
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-januari-2006 vid 18:52
Postad av Fproffs Fproffs skrev:

En liten fråga bara... Har inte Kalle Ankas fotografiska expedition funnits sedan 60-talet...?

Kortfilmen Clown of the Jungle gjordes 1947, så filmavsnittet som sådant existerade naturligtvis, och kunde ses på bio. Men i julaftonsprogrammet kom det inte med förrän 1971.

Ändrad av Anders M Olsson
Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-februari-2006 vid 21:25
Kalle Anka på julafton är bara nåt man måste se på. ingen Kalle, ingen jul. De två hör ihop...
rosor ä röda violer ä blå....
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 03-februari-2006 vid 16:22

för ett par år sen var det väl tal på att det inte skulle visas mer, men det gjorde det ändå!

Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2006 vid 10:53

Vadå inte visas!!

skulle de inte visa den då bara för Arne weisse gick i pension?

Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2006 vid 11:46
nejnej, det var nåt med att svt inte skulle få visa disneyfilmer mer, men dom fick fortsätta att göra det
Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-februari-2006 vid 18:47

Varför skulle de inte få det!

Det är rätt dumt att ens komma på en sådan tanke: att man inte  få sända disney. Vem vad det som tog upp den frågan?

Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-mars-2006 vid 17:02
jag ser alltid, alltid, alltid(!) på Kalle på julafton.
Det är en självklarhet!
Men tyvärr så lyckas jultomten oftast komma till mig
innan Kalle är helt slut så jag missar det sista med de nya filmerna det är inte kul!
Ska skriva till tomten i år och be honom komma lite senare
Till toppen
kodak View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera kodak Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-mars-2006 vid 16:32
Det är kanon. men jag tror 4:an tog bort en version av "en julsaga" som det in gick bara disney figurer, det var  synd. För den var faktisk jättebra. Den började då efter kalle var slut. Detta var nog 2-3 år sedan. Så det var rätt länge sedan.
Till toppen
larbert View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera larbert Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 21:19
Apropå "Kalle på julafton" - har de någonsin visat hela "Clown of the jungle" och "Musses husvagn"? Det är lätt att förstå att de klipper bort Kalles maskingevär, men varför inte visa hela "Musses husvagn"? Jag får alltid sitta och förklara för alla var Långbens popcorn kommer ifrån...
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 23:25
anledningen att Musses husvagn är klippt är ju föratt Långben sticker gaffeln iett vägguttag. och det är mycket mer som är bortklippt i den också te.x. när dom nästan krockar med tåget och så
men jag gillar inte heller att den är klippt!
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

var: Sweden
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 10:35
Nu kommer jag och är partypooper igen. Men är det ingen som är ärligt trött på Kalles jul? Fine, traditionalisterna kan få sin dos, det är ju ingen som tvingar mig att se på programmet. Men jag minns att jag som liten avskydde "Clown of the djungle" och speciellt inslaget med Robin Hood - det jag längtade mest efter var snuttarna i slutet, smakproven på det som komma skall.

Man kan ju faktiskt vara ett disney-fan utan att avguda de äldre kortfilmerna med Musse och gänget...

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Beauty_bus View Drop Down
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera Beauty_bus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-augusti-2006 vid 09:27

Har hört att ett tag (typ på 60- eller 70-talet) visades Jultomtens verkstad i en klippt version, eftersom den ansågs förolämpa judar, eller nåt sånt.

Nån som vet mer om det eller vad det var som klipptes bort?
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2006 vid 14:56
Silver jag tycker också att det kan bli ganska långdraget. Precis som du gillade jag aldrig Robin Hood något vidare! Men... jag vet inte, som sagt, det är tradition. Även om man i smyg sitter och väntar på att det ska ta slut så man får hugga in på julbordet 
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-augusti-2006 vid 16:34
Postad av Beauty_bus Beauty_bus skrev:

Har hört att ett tag (typ på 60- eller 70-talet) visades Jultomtens verkstad i en klippt version, eftersom den ansågs förolämpa judar, eller nåt sånt.

Nån som vet mer om det eller vad det var som klipptes bort?

Det fanns flera klipp i den version som ursprungligen visades i julaftonsprogrammet. Jag kan inte påminna mig någon scen som skulle vara speciellt antisemitisk, men det är möjligt att det förekommer någon docka med stereotypt judiskt utseende i leksaksparaden. Mammy-dockan kan kanske uppfattas som kränkande av svarta.
  1. Tomten läser en ovanligt lång önskelista.
  2. Den svarta dockan som säger "mammy" och stämplar sig själv där bak.
  3. Delar av leksaksparaden.
  4. Tomtens sång innan han sätter sig i släden och far iväg.
Punkt 1 och 4 saknas fortfarande i SVTs version, men övrigt är återinsatt.
Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-september-2006 vid 13:01
Jag tycker det är synd att det alltid ska hållas på att tas bort vissa delar av filmerna, tänk om man någon gång kunde få se dem som det är tänkt... Annars börjar Kalle på julafton kännas lite långtråkigt ibland då jag avskyr Kortfilmen Clown of the Jungle och Robin Hood delen, dessa har man sett för många gånger... Det jag gillar bäst är när Benjamin Syrsa sjunger!
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-december-2006 vid 19:32
Jag har försökt sammanställa en liten artikel om Kalle Anka och hans vänner önskar God jul.

Säg gärna vad ni tycker.
Säg till om ni hittar faktafel eller om ni saknar något.

http://www.magicmovies.se/mirage.asp?id=22

Jag ska länka filmerna senare till deras resp. sida.

- Robin Williams -
Till toppen
Leah View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

var: Australia
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera Leah Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2006 vid 05:27
Kalle ankas julafton ar hojpunkten pa julafton.
De spelar ingen roll att man sett de hundra tals ganger de ar alltid lika bra och de hojer julstammningen sa man kan bara iten missa de.
Och manfar absolut inte andra pa nat nage mer nu har den varit sa har ett bra ta goch de senare generationerna har den har versionen som sin tradition sa ANDRA INGET!

jag sager bara de pumba, de stinker.
mm...felat.
inte du, Dom! ensamma, Han och hooon.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2006 vid 09:51
Kalle Anka på julafton kan man bara inte missa! Det är extra roligt att det bara är JAG i vår släkt som faktiskt säger att jag vill titta på Kalle Anka ("har du inte vuxit ifrån det där?" är den vanliga kommentaren) men det slutar ändå med att hela släkten sitter framför tv:n och skrattar. LOL

Din artikel var jättebra, Daniel. Framförallt tycker jag det är kul att se vilka klipp som har varit med de olika åren. Walt Disney som presentatör hade jag velat se, men det var lite före min tid... Eftersom du bad om fel (Wink) så har jag hittat två:

"Kalle Ankas julafton har alltid varit en av årets mest sedda program i Sverige." (3:e raden uppifrån) Det heter väl ändå ett program... Tongue

Och sen har t:et i Blossoms sista efternamn trillat bort, Lindquist.

I övrigt var det som sagt en bra artikel som var kul att läsa. Big%20smile
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2006 vid 11:47
Kalle Anka på julafton är ju en självklarhet. Det där med att man skulle växa ifrån det tror jag inte på Tongue I min familj är det inget snack om saken: Klockan tre ska alla sitta framför teven och inte hålla på med annat. Så är det bara. En av julens höjdpunkter Thumbs%20Up
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-december-2006 vid 12:01
Tack.. det är fixat nu.

Och det kommer väl bli en artikel som jag får uppdatera varje år.

- Robin Williams -
Till toppen
Lotiel View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 57
inläggsval inläggsval   Citera Lotiel Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2006 vid 18:52
Undrar egentligen varför det heter Kalle Ankas julafton och inte Musse Piggs julafton eftersom det är Musse och Benjamin Syrsa som presenterar programmet. Nån som vet?

Är det förresten nån mer än jag som har sett fortsättningen på Jultomtens verkstad? När släden stannar vid ett hus (med en massa ungar!) och leksakerna klär julgranen.

"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
Till toppen
Guldstoft View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Guldstoft Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2006 vid 21:02
Jag har också sett den, tror att vi har den på någon gammal VHS film med olika disneykortfilmer.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-december-2006 vid 21:29
Postad av Lotiel Lotiel skrev:

Undrar egentligen varför det heter Kalle Ankas julafton och inte Musse Piggs julafton eftersom det är Musse och Benjamin Syrsa som presenterar programmet. Nån som vet?
Förmodligen därför att Kalle Anka är den mest kända och uppskattade disneyfiguren här i Sverige, medan Musse Pigg mest räknas som bifigur. I USA är det tvärtom, där är det Musse Pigg som är den stora stjärnan och Kalle är bifiguren.

Men om mina anteckningar stämmer kallades julaftonsprogrammet ursprungligen (1960) God jul önskar Musse Pigg, Kalle Anka, Piff och Puff, Benjamin Syrsa m.fl.

1964 döptes programmet om till God jul önskar Kalle Anka, Musse Pigg, Piff och Puff, Benjamin Syrsa m.fl.

Numera heter det kort o gott Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul.

Kalle Ankas julafton har nog aldrig använts som officiell titel, men programmet kallas ibland så i folkmun.
Postad av Lotiel Lotiel skrev:

Är det förresten nån mer än jag som har sett fortsättningen på Jultomtens verkstad? När släden stannar vid ett hus (med en massa ungar!) och leksakerna klär julgranen.

Nä det är nog bara du som har sett den... Tongue

Skämt åsido så finns den utgiven på flera videokassetter och DVD-skivor:
så det är nog troligt att ganska många har sett den!

Ändrad av Anders M Olsson - 14-december-2006 vid 21:36
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 6>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media