Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Disney-namnen

Svara Svara Sida  <12345>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 14:16
jasså det där med cinderella visste jag inte men nu vet jag ju det hehe kul ju! har faktiskt underat över just det namnaet men mer då på den svenska versionen ...

hmm vet vad flora o fauna betyder nää inte jag  eller jag kanske vet...inte säker  men de där med maleficent var ju oxå intressdant har aldrig fattat vad det är för namn och inte heller hur man uttalar det
Love will be your guide
Till toppen
Jessica View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent

var: Närheten av GBG
Poäng: 105
inläggsval inläggsval   Citera Jessica Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 14:19
Postad av Saga Saga skrev:

jasså det där med cinderella visste jag inte men nu vet jag ju det hehe kul ju! har faktiskt underat över just det namnaet men mer då på den svenska versionen ...

hmm vet vad flora o fauna betyder nää inte jag  eller jag kanske vet...inte säker  men de där med maleficent var ju oxå intressdant har aldrig fattat vad det är för namn och inte heller hur man uttalar det

Hmms. I sagan kallas väl Askungen så eftersom hon får sova precis vid en spis eller nåt och blir alldeles askig :p

Flora och fauna är väl typ amlingsnamn på blommor och annan växtlighet

Tar jag inte fel så är inte Ariel det enda namn som nämnts i Shakespearpjäser. Iago heter väl en pjäs tillochmed?

Ett inlägg borttrollat

Ändrad av Proximus - 30-juli-2006 vid 16:25
- jag är en bacill
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

var: Sweden
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-juli-2006 vid 15:34
Flora är växtlighet och fauna är djurliv... För att göra det enkelt.

Och "Tempest" är nog samma som "Stormen"... :) Jag visste inte vad pjäsen heter på svenska men det låter rätt.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Redhead View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 98
inläggsval inläggsval   Citera Redhead Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2006 vid 22:38
Vad heter Ariel i HC Andersens version?
what's so civil about war anyway?
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2006 vid 23:09
Postad av Redhead Redhead skrev:

Vad heter Ariel i HC Andersens version?

Ingenting. Bara Den lille Havfrue
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-augusti-2006 vid 14:42
Postad av saxkrig saxkrig skrev:

[ Iago heter väl en pjäs tillochmed?

Iago  är protagonisten  i svartsjukedramat "Othello" av Shakespeare.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Erised View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Erised Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2006 vid 13:19

Mina favoritnamn i disneyvärlden måste ju va Ariel (o flertalet av hennes systrar), Jasmin, Esmeralda och Aurora. Ja ville heta Aurora när jag va liten hehe.

Alla är väldigt intelligenta här ser jag och kan mkt om namn och sånt. (via google men iaf) =) Älskar namn och har alltid varit fascinerad av ovanliga namn.

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-september-2006 vid 22:31
Tweedle dum och Tweedle deeLOL måste vara de fånigaste namn jag hört i en film... antar att de heter så i boken oxå, men samtidigt som de är så fåniga namn så är de ju såklart roliga hehe, får alltid ett leende på läpparna när jag ska säga deras namn Tongue sen finns de ju lite fler knasiga namn i alice i underlandet , inte så konstigt då kanske hehe

sen har vi ju  Petronella och Gabriella  de har lixom passande nanm på nåt sätt, som två kumpaner i ett brott typ... namnen är bättre på svenska än i orginalet  tycker jag där de då heter Drizella och Anastasia, okej drizella funkar väl men anastasia passar inte riktigt ( får mig att tänka på tsaren i ryssland typ är väl därför ...)
Love will be your guide
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-januari-2007 vid 16:18

Quasimodo visste jag, men inte de andra! Approve

det säger dom faktiskt i filmen om man är uppmärksamWink
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-januari-2007 vid 19:54

Jag tycker Sahari är ett vackert namn. Betyder väl nåt med soluppgång?

Och med tanke på kumpaner... Jalle och Jeppe är väldigt passande

When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-mars-2007 vid 20:57
Gillar Eilonwy (Prinsessan i Taran och Magiska Kitteln) Det namnet är så fint.
Till toppen
Tolala View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Tolala Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-mars-2007 vid 21:42

Om inte alla visste det, Belle betyder skönhet och Auorora(Törnrosas riktiga namn) betyder soluppgång.

Dubbelposta inte!Dead

Spinner vidare lite på Törnrosa-grejen...
Aurora var i romersk mytologi gryningens gudinna (vars motsvarighet i den grekiska mytologin hette Eos). Smile
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 08:07
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Säger dom inte i början av Ringaren i Notre Dame att Quasimodo betyder "ofärdig" eller något i den stilen? Ingen ordvits kanske då men :P

Är det till och med inte "ovärdig" han säger?
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 08:29
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Det håller jag med om! Smile
It's a piece of cake
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 17:31
Postad av Fircone Fircone skrev:

Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Säger dom inte i början av Ringaren i Notre Dame att Quasimodo betyder "ofärdig" eller något i den stilen? Ingen ordvits kanske då men :P

Är det till och med inte "ovärdig" han säger?

Ofärdig stämmer (Half-formed på engelska) Wink
Till toppen
Fircone View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Fircone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-mars-2007 vid 18:03
Citera

Ofärdig stämmer (Half-formed på engelska) Wink

Ah, okey. My mistake.
It's a piece of cake
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-mars-2007 vid 16:17
När jag ser mitt gamla inlägg nu förstår jag faktiskt inte varför jag sa "eller något i den stilen" med tanke på att jag har kunnat filmen utantill sen jag var liten. Confused Ett ganska grymt namn. Men å andra sidan var det ju Frollo som gav honom det.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-april-2007 vid 19:26
Vilka namn vill ni ha med i kommande disneyfilmer ?
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-april-2007 vid 16:39
Raja som Jasmines tiger heter betyder hopp. Jag försöker hitta symboliken i det men de flesta förklaringar jag kommer på är ganska långsökta, t ex att jasmines liv är hopplöst eller att hoppet är det sista som överger henne... kommer någon på någon bättre tolkning?
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-maj-2007 vid 21:32
Postad av disney_girl disney_girl skrev:

TACK att du skrev hennes namn! Har funderat, senast idag tom., på vad det var hon hette nu igen. Det stod helt stilla, men Eilonwy så vare =)
"Be the change you want to see in the world"

Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2007 vid 19:33
Prinsessan i Bumbibjörnarna heter Ylva tror jag. Hyffsat fint namn. Fast Jasmine är verkligen ett fint namn. Likaså Aurora. Finare än Törnrosa tycker jag.
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

var: Mora
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2007 vid 20:17
Törnrosa låter mer som två substantiv som är hopsatta tycker jag. Inte så mycket namn egentligen tycker jag. I Hergés serie TINTIN heter en båt Aurora, därför förknippar jag det namnet med den båten i den serien. Som namn är det inget för mig. Däremot Jasmine är riktigt fint tycker jag.
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-maj-2007 vid 21:58
Ahh i vilken Tintin är den båten med? Jag älskar Tintin å har typ läst/sett alla :) Ja.. nästan iaf :P

Aurora är ganska fint som namn tycker jag, men Jasmine gillar ja inte så jättemycket längre pga en tjej som heter det i USA som ja inte tycker om så mkt :P Men Megara är ganska fint :) Inte så jättesvenskt heller.
"Be the change you want to see in the world"

Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-maj-2007 vid 08:52
Den finns i "Den mystiska stjärnan". Jag både har och har läst alla seriealbum. De flesta tycker jag är bra.

Håller med; ett namn ska inte vara för svenskt, då blir det tråkigt i filmer. När de översätter filmer ska de inte ändra för många namn heller tycker jag. Då kan man ju tro att filmen är svensk när den inte är det.
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-maj-2007 vid 19:54
Det känns som om DLS (främst 2:an) utspelar sig för ett par hundra år sedan (kan det stämma?) (innan USA blev "industrialiserat"), segelbåtar används ju. Ändå tycker i alla fall jag att "Melody" låter som ett relativt modernt amerikanskt namn. Hur går det ihop? Dessutom använder de ett modernt språk. Kan det vara för att undvika att förvirra de yngre tittarna med konstiga ord och namn? (Jag säger inte att filmens målgrupp endast är de unga tittarna, men jag tror i alla fall att gruppen med unga tittare är betydande andel av den totala siffran.) Vidare, delvis riktat till Daniel, var på jorden ligger Atlantica? Eller det kanske inte ens ligger på jorden? På en fantasiplanet? Någon som vet svaret? Annars tycker jag nog dels att det är konstigt att man över huvud taget kan vara i sydpolens ofrusna vatten(!), och dels att det är så nära till Erics slott. Mysko tycker jag.
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2007 vid 15:25
Belle betyder klocka tror jag. Det är ett fint namn. Man får aldrig veta vad odjuret egentligen heter.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2007 vid 21:06
Belle betyder ju skönhet? Det sjunger dom ju i filmen? "Så klart att hennes namn betyder skönhet". Odjuret heter Adam.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 31-maj-2007 vid 22:53
Det beror lite det där med Belle, drar på med lite slang så får man ju Jingle ''bell'' och bell är väl klocka? En sån där man springer runt med på jul. Och den svenska översättningen från det är bjällerklang så... Det kan vara klockor på hög nivå =)
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2007 vid 13:03
Men är det inte Belle på franska? En helt annan stavning, Bell utan e är ju ett annat ord än Belle. Eller är jag helt fel ute här?
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Jake View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 736
inläggsval inläggsval   Citera Jake Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2007 vid 15:43
Nej det är du inte, det är bara jag som tokar =)
Don’t worry about a thing,

’cause every little thing gonna be all right.

Till toppen
 Svara Svara Sida  <12345>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media