Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

En liten stor bok om Puh

Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jeppe View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

var: Dalarna
Status: Offline
Poäng: 692
inläggsval inläggsval   Citera Jeppe Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: En liten stor bok om Puh
    Postad: 25-mars-2010 vid 23:00
Jag köpte denna underbart söta bok för ett par veckor sedan och nu så är jag inne i den och läser och läser, det är en bok fylld med olika onödiga fakta, sagor, fina bilder och annat kul om Nalle Puh, bland annat om varför Kanin har inrett sitt hus som han gjort, men även så finns Sorkens affärstips som är dessa (Jag småskrattar åt dem varje gång)

- Köp i Storpack (Det är mitt motto)

- Håll produktiviteten uppe och utgifterna nere

- Om det inte ingår i arbetsbeskrivningen säg "Inte en chans"

- Om du måste jobba över helgen, kom ihåg att debitera timpenning plus övertid plus tio procent.

- Inga kundkonton, jobba uteslutande med kontanter

- Vet du inte hur du ska få jobbet gjort, spräng alltihop

- Ha alltid en affärshemlighet, själv sysslar jag med storvolymer

- När någon ber om en utgrävningsexpert, kom ihåg att det värsta man kan råka ut för när man borrar brunnar är att tappa bäringen.

- Tänk alltid på effektiviteten, stå inte och sladdra när det är dags att jobba.

- Du behöver inte vara med i boken för att kunna hjälpa till

Det där sista är ju intressant med tanke på att Walt (Enligt denna bok) lät sorken säga "I'm not in the book you know" så fort han dök upp som ett sätt att blidka alla Milne-fans för att han tagit med en helt ny karaktär. Det visade sig sedan att Milne planerat att ha en sork med i sina originalböcker, men förlaget sa nej för att sorkar endast levde i Nordamerika och därför inte skulle passa in i den brittiska värld som Milne skapat.

Ändrad av Jeppe - 25-mars-2010 vid 23:01
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-mars-2010 vid 09:49
Postad av Jeppe Jeppe skrev:

Det där sista är ju intressant med tanke på att Walt (Enligt denna bok) lät sorken säga "I'm not in the book you know" så fort han dök upp som ett sätt att blidka alla Milne-fans för att han tagit med en helt ny karaktär. Det visade sig sedan att Milne planerat att ha en sork med i sina originalböcker, men förlaget sa nej för att sorkar endast levde i Nordamerika och därför inte skulle passa in i den brittiska värld som Milne skapat.

Sorkar finns naturligtvis på de brittiska öarna, liksom i Sverige och övriga Europa.

Grejen är att "sorken" i Disneys version av Nalle Puh inte är någon sork, utan en "gopher" - på svenska goffer eller kindpåsråtta. Och dessa finns i stort sett bara i Nordamerika.

Eftersom goffrar är tämligen okända i vårt land händer det ofta att man vid översättningar gör en avsiktlig förvanskning till sork för att det ska kännas mera hemtamt för en svensk publik.
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media