Herkules |
Svara
|
Sida 123 4> |
| Författare | ||
stitch
Matte Artist
Medlem sedan: 30-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 678 |
inläggsval
Citera Svar
Tråd: HerkulesPostad: 25-november-2010 vid 11:52 |
|
|
Jag tycker att Herkules är en helt okej film. Inte den bästa Disneyfilmen från 90-talet men ändå en trevlig film. Att inte allt stämmer överens med den grekiska mytologin gör inte så mycket, såna friheter tycker jag man kan få ta sig.
De svenska rösterna är i alla fall klockrena. Dock tycker jag att de svenska sångtexterna är lite väl svaga och når inte riktigt ända fram dit de engelska når.
|
||
![]() |
||
Trubaduren
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-november-2010 vid 19:34 |
|
Om man skall vara petig och hänga upp sig detaljer, så är det inte mycket i filmen Herkules som stämmer överens med den grekiska mytologin. Redan namnet, Herkules, är felaktigt då detta kommer från den romerska mytologin, som i sin tur är en adaption på den grekiska. Något som jag som är väldigt intresserad av mytologi kan reta mig på något enormt. Men det är saker som man helt enkelt får köpa. Andra "missar" som man kan ta upp: I scenen på Olympus, vid Herkules "dop", så förekommer Narcissus (heter egentligen Narkissos). Vilket skulle tyda på att han var en gud, vilket han inte är. Hades framstår inte i grekisk mytologi som ond, utan endast som dödsrikets dystre herre. Hera är inte Herkules/Herakles mor. Pegasus är inte Herkules/Herakles häst, utan användes av hjälten Bellerofon. Filoktetes är varken en satyr eller en hjältetränare. Han var en av argonauterna, och den som tände på Herakles dödsbål. Och många många fler. Trots alla dessa missar så förblir ändå Herkules en av mina absoluta favoritfilmer. |
||
![]() |
||
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-augusti-2008 vid 21:03 |
|
|
åå jag älskar herkules jag såg den en gång när jag vr litten hehe jag blev jätte rädd för hades och skrik och panik när de matar herkules så jag vågade inte se mer ^^ men jag såg den för ca 1 år sen på disney channel och jag älska den filmen särkilt muserna^^
|
||
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
||
![]() |
||
Mendez
Animatör
Medlem sedan: 15-januari-2006 var: Sverige Status: Offline Poäng: 390 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juli-2008 vid 12:50 |
|
Fille är ju den skönaste karaktären i hela filmen, sådär lagom slemmig.
|
||
![]() |
||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-juli-2008 vid 23:09 |
|
|
Det jag verkligen gillar med Meg är att hon vet hur det är att leva! Många av Disneys kvinnliga karaktärer (bortsett från Esmeralda och säkerligen ett par till) lever så skyddat och väntar bara på att livet ska börja när vi bekantar oss med dem. Men Meg har redan levt! Hon har redan älskat, offrat och blivit hjärtekrossad. Hon väntar inte på livet, för hon har redan börjat leva - och det är en av anledningarna till att jag uppfattar henne som en mer levande karaktär än somliga andra.
|
||
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
||
![]() |
||
Annika
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-juli-2008 vid 22:17 |
|
|
Kanske finns vissa likheter i Megs och Jasmins personligheter, men i och med att de haft så olika liv så uppfattar jag dem som olika till person också. Jasmin har ju haft ett extremt skyddat liv medan Meg verkar mer märkt av livets "hårda" skola. Jasmin upplever jag som en mycket mildare karaktär än Meg
|
||
![]() |
||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-juli-2008 vid 21:16 |
|
|
hm... får nog hålla med dig om att I wont say im in love är bättre på engelska, eller den känns mera seriös liksom den svenska känns mer "lekande" haha konstigt uttryck men ialla fall : )
Tycker ändå att det är kul och bra att de inte bytte ut zero till "nolla" och hero till "hjälte", att de även på¨svenska är zero och hero, bortsätt från finska eller nåt där de sjunger "han var en *** en nolla, nolla" höll på att skratta ihjäl mig, det låter så härligt! xD
Har inte Meg och Jasmin väldigt mkt gemensamt som personlighet ändå?:)
Bortsätt från samma svenska röstskådespelare ^^
|
||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
||
![]() |
||
Annika
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-juli-2008 vid 11:45 |
|
|
Håller med Hades....låtarna är mycket bättre på engelska än svenska. Gillar tyvärr inte svenska Meg, hon saknar den "attityd" som enligt mig krävs för rollen, även om sångrösten är ok.
Så I Won't Say (I'm in Love) tycker jag är mycket bättre på Engelska. (även den isländska versionen är mycket bra).
Zero to Hero (håller återigen med Hades - grymt bra scen!) funkar också bra mycket bättre på Engelska rent språkmässigt....
|
||
![]() |
||
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-juli-2008 vid 23:44 |
|
|
Tycker alla låtarna är bäst på engelska! Herkules ligger verkligen i toppen musikmässigt för min del. Zero to Hero-scenen räknar jag som bland det bästa Disney gjort :)
|
||
![]() |
||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-juli-2008 vid 22:33 |
|
|
"I can go the distance" är ssåå vacker på engelska!:-) <3 tycker om den svenska texten, asså det är rätt starkt när han sjunger "jag kan klara av det" men man hör så tydligt att det är olika med dialogerna och sångerna så det blir inte riktigt bra... varför är det de föressten? Är inte det samma som är Max i Janne långben the movie? och han sjunger väl?
Tycker ni att "I wont say im in love" är bäst på svenska eller engelska?
Har inte bestämt mig än så behöver lite åsikter ^^
|
||
|
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
||
![]() |
||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-juli-2008 vid 20:04 |
|
Visst är den grekiska mytologin intressant! Kan läsa hur mycket somhelst om det där. På tal om just Hera och Zeus och deras äktenskap&syskonrelation så är det ju väldigt intressant att se släkttavlor över gudarna. Det är en enda stor incestuös smörja faktiskt.
Jag håller verkligen med dig Emma, musernas låtar är bättre på svenska! Jag vet inte riktigt varför jag inte gillar de engelska lika mycket men något är det, för de svenska får en helt annan fart på något vis. Som sagt, "Zero to Hero"
Däremot "I can go the distance", den svenska versionen kommer inte ens i närheten av den engelska! Helt klockren i orginalversion.
|
||
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
||
![]() |
||
Annika
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2008 vid 12:55 |
|
|
Herkules hör helt klart till mina absoluta favoriter bland Disney filmer. Dessutom tycks den bli bättre för varje gång jag ser den.
Gillar den lite annorlunda tecknade stilen, och filmen känns lite mer "vuxen" än andra Disney filmer. Megara är en klar favorit - egentligen helt otroligt att de gjort en Disney "prinsessa" som är så pass tuff och annorlunda. Hon har inte bara ett förflutet utan ett mörkt sådant, och är långt ifrån perfekt. Plus att tjejen har attityd! :)
Hades är den perfekta "bad guy" killen här - cool, rolig och härligt ond! Håller med om håret är riktigt häftigt gjort!
Skrik & Panik är också riktigt roliga! Har inte bestämt vad jag tycker om Fille.... visst är han rolig, men på nåt sätt gillar jag honom ändå inte riktigt....
Och så Herkules själv...som går från att vara en yngling som känner sig utanför till hjälte (Zero to Hero).... Visst får man sympatier för honom. :)
Dessutom har den här filmen riktigt bra musik!
När det gäller språk har jag nog sätt alla de som finns på dvdn (ett antal gånger
Håller med om att det vore jätte-kul med en special edition av Herkules...har hört att det finns en sån i andra länder, vet någon om det stämmer?
|
||
![]() |
||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juni-2008 vid 02:39 |
|
Var i Grekland förra veckan och blev väldigt intresserad av grekisk mytologi, har alltid varit det men det växte ^^, Köpte en bok om just det och insåg att filmen inte har så starka band till myologin som jag trodde... Jag menar Hera var jue inte Herkules mamma, Muserna är jue Zeus barn xD hahahahax^^ I och för sig så var jue Hera Zeus officiela hustru ( och hans syster (!) .
I alla fall, tycker att filmen är en höjdare! Har inte sett den på svenska på ett bra tag men har haft låtarna och anledningen till att jag citerade dig var att jag tycker verkligen att musernas låtar är bättre på svenska! haha, I can go the distance och I wont ssay I´m in love är såå mkt bättre på engelska men just deras sånger är underbara på svenska! Specielt Zero till Hero lööööv it!<3 "Kom och se Herkules på G veckans nummer 1 i både press och MTV" <3 heehe :)
|
||
|
||
![]() |
||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-december-2007 vid 14:38 |
|
Du har rätt (om jag inte minns fel jag också). Fast det var Hera som såg till att han blev galen och därför dödar han sin familj, när han sedan vaknar upp och inser vad han gjort blir han förkrossad. Inte riktigt Disney-material i min mening. Jag har absolut inget emot att den här filmen har lite fel här och där, tycker inte man behöver ställa så hårda krav på filmer som inte gjorda för att direkt visa sanningen (om man nu ska kalla mytologi för sanning).
|
||
|
I'll be there someday
||
![]() |
||
PocaSparrow
Springschas
Medlem sedan: 30-december-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 45 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-december-2007 vid 17:31 |
|
|
Herkules såg jag aldrig som liten, men nu senast förra året så köpte jag den på dvd. Dock har jag knappt sett den på svenska, utan jag ser den på engelska istället, och det beror mycket på att jag tycker bättre om musernas sång på engelska. Men den här filmen är mycket bra, dock tycker jag mer om det Disney-stylistiska, (som t.ex. i Pocahontas), än om denna "cartooniga" stil som visas i Herkules. Dock har min favoritkompositör Alan Menken gjort musiken, vilket är ett stort +, och bakgrunderna är fortfarande mer stylistiska, så det gillar jag. Vem bryr sig om detta inte är den verkliga sagan? Tror att jag har läst i en grekisk mytologibok att Herkules/Herakles fick ett vansinnesutbrott och dödade sina egna barn?
Låter inte så barnvänligt, enligt mig. Annars är detta en av mina Disneyklassiker-favoriter!
|
||
![]() |
||
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori Medlem sedan: 27-september-2004 Status: Offline Poäng: 460 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-december-2007 vid 19:07 |
|
|
Amagawd off topic >-<
|
||
|
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement På detta sätt utövar jag min makt En sällsynt skådad veritabel forumsslakt" |
||
![]() |
||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-december-2007 vid 17:09 |
|
|
Tycker du kunde ha använt ett citat WinniedaPooh, så att man förstod vad Braveheart helt plötsligt kom ifrån. Och angående det så håller jag med Sockerpajen, Braveheart är verkligen värd sina Oscars enligt min mening. Tycker inte att den behöver vara helt sanningsenlig bara för att det är baserat på en verklig historia. Baserat på, heter det ju, alltså inte lika med total sanning. En av mina favoritfilmer, tycker inte alls att den är överskattad.
Men för att återgå till Herkules, jag gillar hur de använder muserna. De blir liksom en del av filmen fast de inte egentligen har något med historien att göra, de är bara berättare. Berättare som är insatta väldigt snyggt och gör att filmen blir ytterliggare lite mer utstickande.
|
||
|
I'll be there someday
||
![]() |
||
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-december-2007 vid 12:16 |
|
Jag tycker du har fel, Braveheart är en av 1900-talets största och bästa filmer och den är värd sina Oscars.
|
||
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
||
![]() |
||
WinniedaPooh
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-december-2007 vid 10:19 |
|
|
Kolla sida tre högst upp.
|
||
![]() |
||
Mendez
Animatör
Medlem sedan: 15-januari-2006 var: Sverige Status: Offline Poäng: 390 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-december-2007 vid 23:52 |
|
|
Och vad har det med Herkules att göra?
|
||
![]() |
||
WinniedaPooh
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-december-2007 vid 21:30 |
|
|
Braveheart är en av 90-talets mest överskattade filmer. Uppblåst är ordet. Få honom att framstå som en frihetshjälte när han egentligen var rätt så svinig själv. Pampiga stridscener och en bra Gibson räcker inte för att göra en film till ett Oscar-spektakel, eller borde inte göra det i alla fall.
|
||
![]() |
||
hubba
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-december-2007 vid 21:08 |
|
|
Jag håller med om att teckningen ger karaktär åt filmen, det är roligt tecknat
Men inte fint, som ex. Lilla sjöjungfrun
|
||
![]() |
||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-december-2007 vid 22:12 |
|
|
Jag stör mig inte på teckningsstilen, tycker den passar in. Det enda som skulle kunna vara mindre bra gjort, är hydran. Det är så tydligt att den är datoranimerad, medan resten åtminstone SER handtecknat ut.
Såg filmen igen nu ikväll, och kom på att den egentligen är rätt mörk, eftersom Hades och hans dödsrike hänger som en skugga över hela filmen (undantaget början). Visst, man tänker ju på Scar igenom hela Lejonkungen också, men det är mer framträdande här på nåt vis. Vilket inte gör mig nåt, för Hades är en mycket skönare karaktär och skurk än Scar.
Tänkte också passa på att nämna det där som vi diskuterade i nån tråd om Mulan, att det egentligen händer väldigt mycket under den korta tid som musiken och Herkules träning varar. Effektivt sätt att inte låta filmen dra iväg för mycket på sånt som måste vara med, men som inte tillför nåt i handlingen.
|
||
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
||
![]() |
||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-november-2007 vid 10:35 |
|
|
Just Zero to Hero scenen är en av mina favoriter. Fast gillar faktiskt den låten bätte på svenska, det känns som att det går lite fortare på något sätt. Hursomhelst, i den låten får dom in så mycket på så kort tid samtidigt som det är lite småskämt här och där också. Klockrent!
|
||
|
I'll be there someday
||
![]() |
||
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-november-2007 vid 22:36 |
|
|
Ja, idag firar Herkules 10-års jubileum för mig. Såg om den för en liten stund sen och den är fortfarande riktigt bra. Inte riktigt lika bra som första gången, men då var jag i och för sig helt överväldigad. Har nog sett den för många gånger för att hitta något nytt i den längre. Lite synd, får tagga ner på tittandet.
Musiken är nästan pinsamt bra, James Woods är perfekt som Hades (Dan Ekborg också, förstås) och Zero to Hero-scenen är fantastisk. Gillar också alla småskämt, som att Hermes (med röst av Lettermans Paul Shaffer) spelar keyboard i slutet :)
Herkules är fortfarande en av Disneys bästa filmer, det kommer den alltid vara. |
||
![]() |
||
disney_girl
Medproducent
Medlem sedan: 31-maj-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 1797 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-november-2007 vid 19:24 |
|
Ja, många sånger är mycket fina. Te.x Inte Jag och Jag Kan Klara Av Det. Gillar sångerna mest på engelska. |
||
![]() |
||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-november-2007 vid 17:18 |
|
|
Jag stör mig inte alls på teckningstilen som en del av er andra, jag tycker den ger filmen mer karaktär. (Vet att vi diskuterat detta tidigare i tråden).
|
||
|
I'll be there someday
||
![]() |
||
hubba
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-november-2007 vid 12:10 |
|
|
Mycket bra filmmusik :) Inte så fint tecknat fläckvis då :S
|
||
![]() |
||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 17:23 |
|
|
Ja, Hades måste vara en av de roligaste skurkarna. Hans humor är suverän, men som Bara lilla jag sa så blir han aldrig löjlig, utan det hålls i en bra balans. Måste också ta och se om Herkules snart!
|
||
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
||
![]() |
||
Spidey
Animatör
Medlem sedan: 10-februari-2005 var: Sverige Status: Offline Poäng: 72 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-november-2007 vid 10:43 |
|
|
Ända sedan Herkules har disney banat nedför enligt mig. Jag tycker att handlingen i Herkules är bra, men det är alldeles för kantigt tecknat för att falla mig i smaken. Filmer precis innan som Pocahontas och Ringaren i Notre Dame är suveräna. |
||
![]() |
||
Svara
|
Sida 123 4> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar