Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Den Lilla Sjöjungfrun

Svara Svara Sida  <1 1213141516 25>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 4,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 00:24
jamen vadå sebastian har ju jättemkt dialekt i den svenska versionen också ju =) jag måste verkligen hålla med hades (lr ja, sebastian nu när vi vet att det e det han heter) om att per myrberg gör ett bra jobb som den lilla krabban :) Sedan är måsart också bra, håller med er om det med :) lika bra på engelska som på svenska.
DLS har verkligen nåra av de bästa karaktärerna :)
"Be the change you want to see in the world"

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 00:46
Det är möjligt att han har dialekt i den svenska med (vilken vet jag inte) men inte originalets jamaica-dialekt. Så ruskigt passande :)
Tycker nog nästan, efter att ha sett Den lilla sjöjungfrun på engelska, att det är den bäst "röstsatta" klassikern. Näst intill i alla fall Clap nu finns det väl inte nån klassiker där man verkligen stör sig på att skådespelarinsatserna är kassa, men tycker alla känns rätt klockrena i Den lilla sjöjungfrun. Detta gäller många andra också, men måste man ha en favorit så...;)
Till toppen
Egd som fan View Drop Down
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

var: Mora
Poäng: 246
inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 09:56
Postad av Starchild Starchild skrev:

en sidékick är en  tja vad skall man säga... en stereotyp i filmiska sammanhang, eller en nära medhjälpare till "HJÄLTEN" i sammanhanget :)

Okej, tack för informationen. Men "Hjälten" är väl också huvudpersonen?
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 10:50
Postad av Mendez Mendez skrev:

Postad av Egd som fan Egd som fan skrev:

Postad av Hades Hades skrev:

och Sebastian Tongue
Sebastian och Måsart är lätt Disneys bästa sidekicks Wink

Inga andra som är jämförbara?
Hur menar du?

Du säger att Sebastian och Måsart är Disneys bästa sidekicks.
Jag menar om någon annan film har jämförbara sidekicks. Förstår du då?
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 10:57

Precis, det är ju liksom meningen att han ska komma från Jamaica och sjunga reggae :) Per Myrberg gör jäkligt bra ifrån sig också, absolut. Men måste jag välja en favorit väljer jag den engelska versionen.

Egd som fan: Jag heter Sebastian (inte Hades, hör och häpna :P) så den lilla krabban måste ju få ett extra plus för det!

Okej, det var så du menadeLOL. Att han hette lika som du. Då hajar jag.
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 12:44

Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Sebastian och Måsart är lätt det bästa med den här filmen. Men Disneys bästa sidekicks..? Njää...

Vilka är bättre tycker du då?
Nu må jag låta dum, men jag har inte riktigt fattat vad som menas med "Sidekicks"? Någon som kan förklara det för mig?

Sidekicks är typ medhjälpare till huvudpersonen/-erna. Sebastian och Måsart är bra, men jag tycker nog att Timon & Pumbaa, Mushu & Lyckosyrsan, Skrik & Panik och Meeko & Flit (från Pocahontas) är bättre. Men det är ju bara min åsikt.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

var: Sverige
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 13:42

och Sebastian Tongue

Hur menar du?

Om jag jämnför med alla andra så är dom mina favoriter
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 19:36

Sebastian och Måsart är lätt det bästa med den här filmen. Men Disneys bästa sidekicks..? Njää...

Vilka är bättre tycker du då?
Nu må jag låta dum, men jag har inte riktigt fattat vad som menas med "Sidekicks"? Någon som kan förklara det för mig?

Sidekicks är typ medhjälpare till huvudpersonen/-erna. Sebastian och Måsart är bra, men jag tycker nog att Timon & Pumbaa, Mushu & Lyckosyrsan, Skrik & Panik och Meeko & Flit (från Pocahontas) är bättre. Men det är ju bara min åsikt.

Tack för informationen! Jag bara undrar, har inte Timon & Pumbaa lite större roller jämfört med Simba, om man jämför Sebastian & Måsart med Ariel? Jag menar, sidekickrollerna är något större. Men inte att sidekickrollerna är större än huvudrollerna. (Sidekickrollerna är större i Lejonkungen är DLS?)

BTW, vad har Blunder för rolltyp?
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 19:49

och Sebastian Tongue

Hur menar du?

Om jag jämnför med alla andra så är dom mina favoriter

Jag gillar Sebastian mer är Måsart om jag ska vara ärlig. BTW, vilken rolltyp har Blunder?

En annan grej; Är det DLS 1 eller DLS 2 som är den sista helt handanimerade Disney-filmen? Jag läste det här någonstans att någon av dem var den sista, men jag minns inte vilken av dem det var, eller exakt var jag läste detCry.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2007 vid 21:49
Blunder är väl också nån slags sidekick. Han är ju egentligen inte särskillt nödvändig, tillför inte så mycket, men han kan nog läggas i sidekick-facket. Lite som Abu i Aladdin (som visserligen tillför mer, men inte lika mycket som Anden eller Mattan)...
Till toppen
Starchild View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

var: Sverige
Poäng: 33
inläggsval inläggsval   Citera Starchild Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2007 vid 07:40
tja eller en bästa vän som alltid finns där och är med vad som än händer :)
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 17-juni-2007 vid 09:12
Vad som än händer? Han är väl lite feg av sig? Som i början vid vraket? Han vågar inte "gå" in i det. Finns han verkligen alltid där som en vän då?
Nej, nu låter jag taskig, det ska jag inte. För han finns ju där annars. Han är bara feg av sig, och det kan vem som helst varaWink.
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2007 vid 12:38
Vilka är egentligen Eriks föräldrar? Det får man väl aldrig veta? Eller får man det? Han heter ju Prins Erik. Vem är då Kung och Drottning? Det undrar jag.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 12:25
Kungen och drottningen? Tongue Nej men det är antagligen bara så att eftersom de inte hade någon influens på filmen så kändes det onödigt att ta med dem. Så därför saknar vi dem. Wink Skulle jag tro i alla fall.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 13:35

Jag håller med om att de inte skulle ha någon större inverkan på filmen, men de borde i alla fall synas någon gång tycker jag. Bara veta att de finns. Man kan ju mer tro att Grimsby är någon sorts fader till Erik annars. Han har något av ett fadersagerande (finns det något sådant ord?) tycker jag. Nej då, jag bara undrade lite vilka de varWink.

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 14:04
Ja, Grimsby får ju agera Eriks föräldrar då de inte finns med i filmen. Istället för att hans föräldrar ska tjata på honom att han ska gifta sig och allt det där så gör Grimsby det.
Personligen tycker jag Grimsby är en rolig liten filur. Han är smått stel men ändå inte. Smile Roligast är nog ändå när han ska äta och säger att de måste äta innan krabban rymmer så sätter han ner gaffeln i tallriken, ingen krabba där inte. Men man ser ett spår av något som gått iväg. LOL
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 15:00
Inga spår? Är det inte några salladsrester kvar på bordet efter Sebastians ben? Förresten, borde inte Ariel ha två krabbor i sin mat? Det är ju dit som Sebastian springer.
Men visst är Grimsby rolig. Och jag tycker även att hans dialekt är ganska rolig. Det är liksom sludder kombinerat med högtidlighet, om man säger så.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2007 vid 15:36
[QUOTE=Egd som fan]Inga spår? Är det inte några salladsrester kvar på bordet efter Sebastians ben? Förresten, borde inte Ariel ha två krabbor i sin mat? Det är ju dit som Sebastian springer.
[QUOTE]
Du läste nog fel, jag skrev: Men man ser ett spår av något som gått iväg. Du har rätt i att hon borde ha två krabbor i maten. Men Sebastian kanske hoppade ner i hennes knä eller så? På tal om mat så har jag tänkt på hur jobbigt det måste vara för stackars Ariel att äta när hon är hos Erik. De äter ju säkert väldigt mycket fisk med tanke på läget. Det måste kännas fruktansvärt att äta fisk, krabbor etc. för Ariel. Måste ju vara som att äta sin granne eller så? Dead

Du har så rätt angående Grimsbys dialekt. Lagom snobbigt. Wink

Ändrad av Bara lilla jag - 22-juni-2007 vid 15:36
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2007 vid 09:58
Åh, förlåt, jag läste nog fel ja. Du har rätt.
Om Sebastian hoppade ner i hennes knä så undrar jag vart han tog vägen efteråt. Golvet? Då borde han ha upptäckts. Stanna kvar i knät? Vart efteråt då? Klänga sig kvar? Då borde han ha upptäckts när Ariel reste sig upp. Han kanske satte sig under klänningen på ett ben?
Vad gäller matfrågan så kanske hon kände sig lite som en kannibal. En sådan som äter sina egna (är det korrekt?).
Granne? Det kan ju ha varit en taskig granne. Vad vet jag. Då kanske det inte var så negativt.
Grimsby kan även tolkas som en rådgivare till "hovet" (kan det kallas så?).
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör

var: Sweden
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 20:24
Jag tror Eriks förälldrar dog när han var yngre. Men han kan ju inte bli kung innan han har gift sig så därför kallas han bara prins. Grimsby tar hand om Erik tills han är stor nog att ta hand om sig själv helt enkelt.

Vad gäller Sebastian tror jag han la sig åvanpå den andre krabban.

Sen tror jag att hela hovet tvingades bli fiskterianer (=äter inte fisk;)  )
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 20:51
Postad av Faline Faline skrev:

Jag tror Eriks förälldrar dog när han var yngre. Men han kan ju inte bli kung innan han har gift sig så därför kallas han bara prins. Grimsby tar hand om Erik tills han är stor nog att ta hand om sig själv helt enkelt.

Vad gäller Sebastian tror jag han la sig åvanpå den andre krabban.

Det är mycket möjligt att de gjorde. Men vem/vilka regerade där då?

Om Sebastian la sig uppe på den andra krabban så borde väl det ha setts när Ariel tog av locket?

Jo, det är möjligt att de blev "fiskterianer". Men då måste de ju få mat någon annanstans ifrån. Och vad blir det för mat? Jag vet inte. Någon annan som vet?
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-juni-2007 vid 21:16
Postad av Faline Faline skrev:

Jag menade innan Ariel och Erik gifte sig. Det låter som du menar efter men jag kan missta mig? Smile Innan de gifter sig har de ju ingen anledning att inte äta fisk, speciellt inte när de bor brevid havet. Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2007 vid 13:30
Erik vet ju först inte ens om att havsfolket finns. Då har de ju verkligen ingen anledning att inte äta fisk. Erik älskar ju att fiska. Och när Ariel och Erik först träffas så vet ju inte Erik om att hon kommer från havet. Det är ju först när förtrollningen bryts som Erik ser det.

Men om de inte äter fisk, vad äter de då? Ariel är ju vän med nästan ALLA djur. Då borde hon ju känna sig som en kannibal hela tiden? Och vad äter de i havet? Plankton? Jag vet inte, det var bara en gissning.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2007 vid 16:49

Men om de inte äter fisk, vad äter de då? Ariel är ju vän med nästan ALLA djur. Då borde hon ju känna sig som en kannibal hela tiden? Och vad äter de i havet? Plankton? Jag vet inte, det var bara en gissning.
Varför skulle hon göra det? Det är väl ungefär samma sak som att vi skulle känna oss som kannibaler för att vi äter grisar? Jag syftade mer på att hon kanske känner sig rätt illa till mods när hon får äta tex. krabba då hon faktiskt har en vän som är krabba. Men sedan finns det ju också varelser i havet som inte kan prata och dem umgås hon ju inte med så det kanske är som våra, ja vad ska vi säga, grisar kanske?
Och för övrigt äter väl kungadömet vanlig mat som du och jag? Potatis, pasta, korv, skinka, kalkon osv? De behöver ju inte leva på fisk bara för att de bor vid havet det var bara rimligt att de åt en hel del fisk just pga att de bodde där de gjorde. Wink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2007 vid 19:04
Nej, jag vet inte, det var bara något som jag fick för mig. Okej då, jag får väl erkänna mig överbevisad. Men jag har inte ens sett dem varken prata om eller ens sett ett spår av t.ex. potatis eller korv (bara för att ta två exempel). Det enda föruom fisk (och andra havsdjur) som jag har sett är sallad i ettan och födelsedagstårtan i tvåan.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2007 vid 21:03

Å andra sidan räknas nog inte middagstiderna i slottet som en scen man behöver visa i en disneyfilm. Wink 

På tal om mat så är det kul att Louis scen när han sjunger är längre på dvd:n. Det är roligt att se saker de klippt bort, även om det mest handlar om jättekorta klipp.

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-juni-2007 vid 22:39
Nej, de kanske inte behövs.
Jag minns inte hur den gamla versionen såg ut. Eller ja, gamla och gamla. Den censurerade svenska versionen. Det var så länge sen sist.
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2007 vid 09:51

Angående mat, jag såg av en händelse serieavsnittet igår där de äter den "pasta-liknande" maten, eller hur det nu var jag sa. Dom kallar det Sjögräspasta och det ser i princip ut som grön spaghetti. Wink

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Manusförfattare
Manusf&oumlrfattare

inläggsval inläggsval   Citera Egd som fan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-juli-2007 vid 10:08

Ooo, läskigtWink. Undrar hur det smakar, om det drar mer mot salladshållet, eller om det smakar som "landspaghetti"?

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-juli-2007 vid 11:46
Jag skulle gissa på spaghetti, de har säkert sallader och sånt också. Wink

Någon som minns Urchin (stavning?) som var med en del i serien? Han var lite rolig. Tongue
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 1213141516 25>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media