Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Samlar filmerna på VHS

Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Status: Offline
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 20:39
Vill du höra något som är mer bittert: Nästa videoformat är redan på väg. 
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Snowflingsan View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

var: Sverige
Poäng: 16
inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-januari-2005 vid 19:59
Nu har jag ändrat mig. När jag stod i affären för att köpa Kogänget såg jag att priset för DVD och VHS var detsamma, och då bestämde jag mig för att köpa den på DVD. Ska försöka att successivt byta ut mina VHS till DVD. DVD är ju ändå framtiden, har insett det nu. Känns bara något bittert att behöva lägga ut så mkt pengar. Ska börja med att leta på loppmarknader och dyl. Är det alltså de numrerade DVD-skivorna som är "bäst", eller rättare sagt har mest samlarvärde?
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-november-2004 vid 22:35

Jo, det var på trean som den gick. Jag hade inte heller den kanalen då, men min syster spelade in den till mig. Det är ju lite fusk när den inte är köpt, men...

Nej, om Kogänget blir den sista tecknade klassikern, så blir det också den sista jag köper. Så känns det nu i alla fall, men man kan ju kanske ändra sig...

Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-november-2004 vid 19:42

Skönt att jag inte är ensam.  

Jag har inte bestämt mig för om jag ska köpa fler filmer efter Kogänget jag heller, men det är ändå klassikerna jag samlar på, och de kommande filmerna kommer ju ändå att räknas som klassiker. :)

Tre Caballeros...var det inte på trean det gick vid jul nått år? Har tyvärr inte trean så... Men helt omöjligt borde det väl inte vara att få tag i filmerna på svenska? Jag tänker eventuellt beställa dem från England. Då blir det ju iofs engelskt tal, men det är bättre än att inte ha filmerna alls...

Vet någon förresten varför de inte släppts igen i Sverige, när de släppts i flera andra länder?

Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-november-2004 vid 19:01
Snowflingsan, du är inte ensam!! Jag har också alla mina disneyklassiker på vhs (saknar samma filmer som du, utom Tre caballeros, den gick på tv för nåt år sen så jag spelade in den...), och jag håller med om att det känns dumt att byta till dvd mitt i samlingen... Visst känns det surt att missa allt bonusmaterial varenda gång, men om det nu bara blir en tecknad klassiker till (Kogänget) så tänker jag köpa den på vhs så den passar in i samlingen. I värsta fall får jag väl byta ut dem till dvd efterhand som de blir slitna och inte går att titta på, men jag hoppas att det dröjer ett tag till!!
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 18:39

Ja, det kan inte förnekas att VHS tar mycket plats. Men det kändes liksom så dumt att börja samla dem på dvd när jag redan hade hälften av dem på vhs från början. Jag är ju ingen farbror Joakim direkt...:P

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori

Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 17:24
Dessutom kan väll tillägas att ifall man samlar på DVD-utgåvorna så tar samlingen bra mycket mindre plats i filmhyllam, än motsvarande mängs i VHS kasseter.
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 16:32
Så vitt jag vet så är det ingen Disneyfilm som fått en ny dubbning bara för att den ges ut på DVD. Den senaste filmen som dubbades om var Oliver & gänget 1997, men då för VHS. Så någon omdubbning har inte skett sedan DVD gjort sitt stora genombrott, däremot diskuteras det ju ofta här varför man inte kan ha med originaldubbningen på utgåvorna.

Själv samlar jag på DVD-utgåvorna för att det framför allt är bättre kvalité och att de håller bra mycket längre och nöts inte ut på samma sätt som VHS-band gör.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori

Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 16:22
Den främsta orsaken till att skaffa filmerna på DVD, förutom den överlägsna ljud och bildkvaliten, är att man får med flera olika ljudspår. Främst då Svenska och Engelska. Dessutom kan det finnas roliga bonus material, som kommentatorspår, the-making-of samt de roliga spelen.

De filmer du saknar är såvitt jag vet ytterst svåra att få tag på. Frågan är om de har släppts i Sverige överhuvudtaget.  
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Snowflingsan Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-november-2004 vid 12:21

Har suttit och läst igenom de flesta av rukrikerna här i forumet, och sett att de flesta samlar på klassikerna på DVD. Börjar känna mig lite konstig som inte känner det där behovet av att ha dem på dvd.

För mig räcker det att ha filmen att njuta av, oavsett format, eller omslag. För närvarande har jag alla klassiker på VHS, förutom de fem som är svåra att få tag i; Tre caballeros, Saludos Amigos, Spela för mig, Jag spelar för dig, samt Ichabod och herr Paddas äventyr.

Vad jag förstått av diskussionerna så sker ofta omdubbningar i samband med utgivningen på DVD. Jag bryr mig inte så mycket om ljudet heller. Det enda jag vill är att filmen ska ha samma dubbning som jag växte upp med, och eftersom jag sparat mina gamla VHS-filmer så har jag uppnått det målet för min samling.

Jag är säkert en medelmåtta som samlare, men jag är nöjd. Finns det någon annan här som samlar filmer på VHS? Kan i så fall påpeka att tradera just nu har de flesta filmer till försäljning på just vhs. Är det någon som vet var man kan få tag i de filmer jag inte har? Har letat på loppmarknader och dylikt utan resultat.

Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media