| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Mendez
Animatör
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-december-2007 vid 16:52 |
storhe5 skrev:
För sista gången. Man får inte spela såna spel med massor av blod och våld förran man har fyllt 18 ÅR. Det gäller alla barn och minderåriga. Det är livets regel.
|
Sug
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-december-2007 vid 17:03 |
"Livets regler"? Storhe5, du är verkligen redigare än knattarna och Musse Pigg i deckarkläder tillsammans.
Ännu en diskussion där man inte kommer fram till nånting, mycket sånt nu 
Ändrad av Hades - 12-december-2007 vid 17:22
|
 |
Egd som fan
Manusförfattare
var: Mora
Poäng: 246
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-december-2007 vid 19:38 |
|
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-december-2007 vid 21:55 |
|
Haha, jag ger upp. Jag känner mig utbränd.
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-december-2007 vid 17:31 |
storhe5 skrev:
För sista gången. Man får inte spela såna spel med massor av blod och våld förran man har fyllt 18 ÅR. Det gäller alla barn och minderåriga. Det är livets regel.
|
Hahaha, det är nog det sämsta argument du någonsin klämt ur dig storhe5! 
Livets regel? Så hela livet går ut och handlar om spel som man inte rekomenderas att spela?
Nä nu förstår jag att du inte är seriös på något sätt eller vis och att du antagligen bara är ute efter att jävlas med oss.
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
disney_girl
Medproducent
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2007 vid 11:34 |
|
Vilka disneyfilmer tror ni barn tittar mest på ?
|
 |
storhe5
Huvudanimatör
Poäng: 271
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2007 vid 11:45 |
|
Sockerpajen: Det är föräldrarnas ansvar att inte låta barnen spela sånt med "för hög" åldersgräns. Det måste du förstå en vacker dag.
disney girl: Jag kan tänka mig nyare disneyfilmer som barnen tittar mest på just nu.
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2007 vid 17:30 |
storhe5 skrev:
Sockerpajen:Det är föräldrarnas ansvar att inte låta barnen spela sånt med "för hög" åldersgräns.Det måste du förstå en vacker dag.disney girl:Jag kan tänka mig nyare disneyfilmer som barnen tittar mest på just nu.
|
Ja så är det nog. Askungen 3, Den Lilla Sjöjungfrun samt Micke och Molle 2.
|
 |
mimmi
Effektanimatör
Poäng: 133
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2007 vid 23:14 |
|
Jag tror det är väldigt individuellt. Såg i tidningen häromdagen om en 2-årig flicka som kollade på Askungen minst en gång varje dag.
Men sen är det väl antagligen så att alla de nya filmerna får mer uppmärksamhet än de äldre, och så var det ju även när vi var små. Men jag tror nog att de barn som verkligen gillar disney ser på filmerna från alla tider ändå, precis som vi såg på 60- & 70-talsfilmerna när vi var små. Att dem är mer vana vid de dataanimerade filmerna idag tror jag inte har särskilt stor betydelse.
|
|
anything can happen with a little pixie dust
|
 |
disney_girl
Medproducent
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-december-2007 vid 15:09 |
mimmi skrev:
Jag tror det är väldigt individuellt. Såg i tidningen häromdagen om en 2-årig flicka som kollade på Askungen minst en gång varje dag.Men sen är det väl antagligen så att alla de nya filmerna får mer uppmärksamhet än de äldre, och så var det ju även när vi var små. Men jag tror nog att de barn som verkligen gillar disney ser på filmerna från alla tider ändå, precis som vi såg på 60- & 70-talsfilmerna när vi var små. Att dem är mer vana vid de dataanimerade filmerna idag tror jag inte har särskilt stor betydelse. |
Jag såg på Den Lilla Sjöjungfrun ofta när jag var mindre.
Likaså Lejonkungen.
|
 |
mimmi
Effektanimatör
Poäng: 133
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-december-2007 vid 16:03 |
disney_girl skrev:
mimmi skrev:
Jag tror det är väldigt individuellt. Såg i tidningen häromdagen om en 2-årig flicka som kollade på Askungen minst en gång varje dag.Men sen är det väl antagligen så att alla de nya filmerna får mer uppmärksamhet än de äldre, och så var det ju även när vi var små. Men jag tror nog att de barn som verkligen gillar disney ser på filmerna från alla tider ändå, precis som vi såg på 60- & 70-talsfilmerna när vi var små. Att dem är mer vana vid de dataanimerade filmerna idag tror jag inte har särskilt stor betydelse. |
Jag såg på Den Lilla Sjöjungfrun ofta när jag var mindre.
Likaså Lejonkungen. |
Jo visst, det gjorde jag med, men även på Robin Hood, 101 dalmatiner, Lady & Lufsen, Aristocats och övriga disneyklassiker som inte är från "min tid".
|
|
anything can happen with a little pixie dust
|
 |
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-december-2007 vid 15:39 |
mimmi skrev:
Jag tror det är väldigt individuellt. Såg i tidningen häromdagen om en 2-årig flicka som kollade på Askungen minst en gång varje dag.
Men sen är det väl antagligen så att alla de nya filmerna får mer uppmärksamhet än de äldre, och så var det ju även när vi var små. Men jag tror nog att de barn som verkligen gillar disney ser på filmerna från alla tider ändå, precis som vi såg på 60- & 70-talsfilmerna när vi var små. Att dem är mer vana vid de dataanimerade filmerna idag tror jag inte har särskilt stor betydelse.
|
Du har nog rätt i, mimmi. Barnen gillar nog inte bara nya Disneyfilmer utan också gamla. Dataanimerade är faktiskt inne nu för tiden.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-december-2007 vid 15:44 |
DATORanimerade filmer är inne för ingen orkar/vågar göra handmålade filmer längre (ok, fram tills nu). Det skulle inte se ut som det gör idag om inte Disney fegat som de gjorde när de kände konkurensen från Dreamworks flåsa dem i nacken.
|
 |
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-december-2007 vid 20:30 |
Jag är inget fan av datoranimerat..Tycker verkligen att Disney borde satsa mera på handmålat... Bortskämd med de gamla klassikerna antar jag men ändå.. På tal om det tror ni att Disney klassikerna kommer att bli "riktiga" klassiker? Alltså kommer filmerna att ses från generation efter generation eller kommer folk bara att sluta titta?
Hade varit kul och höra vad ni tror har funderat mkt på frågan själv 
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-december-2007 vid 20:37 |
|
Eftersom filmerna setts av generation efter generation hittills blir jag mycket förvånad om det inte fortsätter på samma sätt till jordens undergång.
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-december-2007 vid 20:46 |
Någonting man hoppas skarpt på!
|
|
|
 |
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-december-2007 vid 22:09 |
|
Jag har ju sett datoranimerade filmen Bilar i juldagen. Jag gillar den filmen faktiskt.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-januari-2008 vid 10:17 |
Såg den på bio, största misstaget EVER!
Hate that movie...
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-januari-2008 vid 20:52 |
|
Jag kommer köpa Disney filmer till mina barn (om jag får några) iallafall, för det är äkta kvalite filmer och inte något 3D skit..
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-januari-2008 vid 21:07 |
Sockerpajen skrev:
Jag kommer köpa Disney filmer till mina barn (om jag får några) iallafall, för det är äkta kvalite filmer och inte något 3D skit.. |
Jag med  Inte ska de växa upp med datoranimerat som aldrig slutar med "And they lived happily ever after"
( okej inte jätte många Disneyklassiker slutar ju med de nu pga av uppföljarna men ändå!  )
|
|
|
 |
Bärgarn88
Nykomling
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-januari-2008 vid 09:03 |
Hmm... Svårt att säga
Håller med lite om dataanimerade filmer, lite uttjatat, men Pixar är i alla fall bättre än Dreamworks :)
Och jag har ju stort hopp för Bolt och Princess and the Frog
Och det blir inga fler uppföljare efter Den lilla sjöjungfrun 3
Är det ok med alla?
|
 |
Mikka
Effektanimatör
Poäng: 103
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-januari-2008 vid 19:48 |
|
Jag kommer också köpa Disney filmer till mina barn eller så kommer dem få mina filmer om DVD filmerna fortfarande finns kvar XD
|
|
Älska Disney
|
 |
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-februari-2008 vid 12:14 |
|
Jag tror att det kommer mera dataanimerade filmer från Disney i framtiden.
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-februari-2008 vid 20:39 |
Tyvärr tror jag det också
Men man kan ju alltid hoppas på att disney tar sitt förnuft till fånga och börjar producera fler oförglömliga klassiker, en ny era kanske börjar nu med "The Princess and the Frog" Hoppas på det iallafall 
|
|
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-februari-2008 vid 09:50 |
|
Håller med Sockerpajen, jag hoppas på att den ska bli en så stor succe att de inte kan undgå att inse fakta: 2D är bättre än 3D. Och sen går de över till 2D istället. Kanske inte så troligt men man kan ju i alla fall hoppas att de gör någon 2D film då och då i fortsättningen.
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
Mikka
Effektanimatör
Poäng: 103
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-februari-2008 vid 19:56 |
2D, hur ser den ut? Inte så haj på det där. 3D vet jag vad det är men 2D allså, är det ungefär samma som "tecknat"?
|
|
Älska Disney
|
 |
Mr. Stork
Inbetweener
Poäng: 37
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-februari-2008 vid 21:53 |
|
Säger man 2D-animering så menar man oftast tecknat för hand. Bäst att komma tillbaka till själva ämnet.
Disney har, genom sina mästerverk och odödliga magi, fått mig att älska min barndom. Jag tror att jag har blivit positivt påverkad på något sätt, av alla filmer. När jag var mindre så tog jag för mig av alla budskap som Disney hade i sina filmer, vilka jag kan ha svårt att hitta numera. Filmer som jag aldrig när jag var mindre har jag svårare att tycka om nu. En annan sak jag har lagt märke till är också att när jag ser på t.ex. Lejonkungen så höll jag alltid med barnet, medan nu förstår jag Mufasa mycket mer när han inte vill att Simba ska gå till hyenorna.
Att en tecknad serie skulle uppmuntra barn till att mörda, är helt klart överdrivet, om de inte har uppfostrats dåligt och blivit dåligt informerade av föräldrarna om våld. Att förbjuda barn att se på filmer eller spela spel anser jag är helt fel. Man ska alltid tala om för barnen vad som kan vara olämpligt för dem och om de sedan ser på filmen så har bara föräldern gjort fel, om barnet sedan går och mördar någon annan. Åldersgränder är bara rekomendationer. Föräldrarna skall informera barn, inte förbjuda! Man kan inte skylla på någon film!
Disney har troligen för de flesta alltid funnits där och kanske hjälpt många barn!
Ändrad av Mr. Stork - 27-februari-2008 vid 21:54
|
|
|
 |
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-februari-2008 vid 23:16 |
|
Idag är det ju inga som skyller på filmen/serien. Man skyller på tv-spel istället. Jag tror inte att det har varit mord när det där hände i okt-94.
Pojkarna ville bara leka men tyvärr har dom råkat dödat flickan under leken. Det där kan ju inte räknas som mord. Ändå tvingades SVT att sluta visa Darkwing Duck för det och TV 3 har ju också tvingats att sluta sända Power Rangers och Turtles. Det är klart att föräldrarna skall informera barn att inte spela våldsamma spel förran dom har blivit äldre oberonde på åldersgränserna.
|
 |
Bara lilla jag
Regissör
Poäng: 1149
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-maj-2008 vid 20:56 |
Som Mr.Stork säger så är ju åldersgränser bara rekomendationer, alltså inga regler alla behöver följa. Bara för att man som 13-åring inte kan se en film från 15 år på bio behöver ju inte det betyda att man inte kan se den hemma. Det är föräldrarna som har ansvaret, inte en film eller en serie. Precis som Darkwing Duck inte kan ta skulden för det där tragiska mordet i Norge - ansvaret ligger på föräldrarna. Det är föräldrarna som uppfostrar barnen, inte media.
Men för att komma till vad jag ville ha sagt: Håller på att skriva ett arbete om hur barn påverkas av film, framförallt då tecknad film, och tänkte höra med er hur ni tror att barn påverkas av död i Disneyfilmer? Vissa dödscener påverkar självfallet mer än andra, men vilka är dessa och vilka går obemärkt förbi?
|
|
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
|
 |
storhe5
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-maj-2008 vid 22:12 |
|
Det är mycket säkrare om man har fyllt 15 år för att kunna se såna filmer skulle jag säga. Att föräldrarna kunde skylla på tv-serierna i alla fall skulle jag nog tro att dom har tydligen inte gått på en kurs om uppfostran när den där tragedin hade inträffat i Norge.
|
 |