Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Törnrosa

Svara Svara Sida  123>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Törnrosa
    Postad: 09-januari-2008 vid 19:39
I filmen Enchanted Tales med Törnrosa och Jasmine. Så heter hon Aurora i originalet. Men i svenska versionen för Törnrosa hela tiden.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

var: Sweden
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2008 vid 21:01
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Jag har funderat på en sak angående Törnrosa, alltså i filmen och i original heter hon ju på riktigt Aurora och sen "döper" ju feerna om henne till Törnrosa men vad heter hon på engelska det kan väl ändå inte säga Sleeping Beauty till henne? Och om hon har ett annat namn varför fick inte vi i sverige nåt i den stilen? Törnrosa är ju för törnarna i slutet om jag fattt det rätt, men vad är hennes smeknamn i originalet? Big%20smile

Hon kallas för Briar Rose på engelska.

Aahaa, Tack så mkt!Big%20smile
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-januari-2008 vid 13:06
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Jag har funderat på en sak angående Törnrosa, alltså i filmen och i original heter hon ju på riktigt Aurora och sen "döper" ju feerna om henne till Törnrosa men vad heter hon på engelska det kan väl ändå inte säga Sleeping Beauty till henne? Och om hon har ett annat namn varför fick inte vi i sverige nåt i den stilen? Törnrosa är ju för törnarna i slutet om jag fattt det rätt, men vad är hennes smeknamn i originalet? Big%20smile

Hon kallas för Briar Rose på engelska.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 21:38
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 20:55

Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Postad av Saga Saga skrev:

Jag undrar lite över musiken i Törnrosa, det är ett stycke ( kallas de så ...) som jag tycker verkar bekant eller liknar nåt jag har hört lite då och då i andra samanhang , minns ej vad låten/stycket heter i Törnrosa men jag tror de är från när Phlip och Törnrosa dansar ... nån som vet vad jag svamlar om Embarrassed

Det är inte så konstigt om du tycker att musiken låter bekant eftersom mycket stora delar är hämtade ur Tjajkovskijs balett Törnrosa. Det är m.a.o. klassisk musik som säkert har förekommit i många andra sammanhang än i Disneys film.

Mer specifikt tror jag att den melodi du tänker på kort och gott heter "Vals ur Törnrosa" ("Sleeping Beauty Waltz").
Titta/lyssna här på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=h0olVpgMN0Y
 Jamen se där är ju svaret på min fråga Big%20smile Då var jag inte ute och cyklade då Smile mycket fin musik och de är resten av musiken i Törnrosa oxå för den delen !

Postad av disney_girl disney_girl skrev:

Tycker om Törnrosas riktiga namn Aurora.

JA de tycker jag oxå, Aurora är ett mycket vackert namn ! lite synd att de inte andvändes mer i filmen egentligen, men de fanns väll inte nåt direkt tillfälle för det...
Love will be your guide
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-januari-2008 vid 11:56
Tycker om Törnrosas riktiga namn Aurora.
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-januari-2008 vid 21:05

Jag undrar lite över musiken i Törnrosa, det är ett stycke ( kallas de så ...) som jag tycker verkar bekant eller liknar nåt jag har hört lite då och då i andra samanhang , minns ej vad låten/stycket heter i Törnrosa men jag tror de är från när Phlip och Törnrosa dansar ... nån som vet vad jag svamlar om Embarrassed

Det är inte så konstigt om du tycker att musiken låter bekant eftersom mycket stora delar är hämtade ur Tjajkovskijs balett Törnrosa. Det är m.a.o. klassisk musik som säkert har förekommit i många andra sammanhang än i Disneys film.

Mer specifikt tror jag att den melodi du tänker på kort och gott heter "Vals ur Törnrosa" ("Sleeping Beauty Waltz").
Titta/lyssna här på YouTube:
http://www.youtube.com/watch?v=h0olVpgMN0Y

Ändrad av Anders M Olsson - 05-januari-2008 vid 21:06
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-januari-2008 vid 16:59
Love will be your guide
Till toppen
Medproducent
Medproducent

inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-december-2007 vid 18:50
Disney Enchanted Tales är en ny film. Om Törnrosa och Jasmine. Hämtade ut den i dag på Megastore. Köpte den import från England. Svenska ljudspåret är med på utgåvan. Vet ej om det kommer en svensk utgåva av dvdn.

http://disney.go.com/disneyvideos/animatedfilms/disneyprincessenchantedtales/

Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-september-2006 vid 18:47
Jag förstår inte? Alla tycker så mycket om törnrosa? :O
Så här är min lista över prinsess filmer:
1. Snövit
2. Askungen
3. Lilla sjöjungfrun
4. Törnrosa

Egentligen så fick törnrosa och ariel bara vara med för att dem överhuvudtaget var disney filmer.
Jag gillar inte alls törnrosa. Håller med om att på svenska så sjunger hon som en bebis och sångerna känns lite off. Kom inte och säg att det är ju tänkt att vara 1300-talet och att det är en gammal film för Dumbo är äldre och där är det bra musik.
Teckningsstilen tycker jag personligen är ganska snygg och speciell även om jag är trött på alla dessa pinnsmal, storbystade prinsessor.

Så Törnrosa får betyget: 3/10 av mig, alla poäng på grund av tecknings stilen och dem dödsöta kaninerna!
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2006 vid 19:00
ja men nu när jag tänker efter så tror jag att scenen med draken i Törnrosa oxå var censurerad här i sverige när den visades på bio för första gången... nu vet jag ju inte alls hur pass sant detta är , kanske nån annan som hört det oxå eller vet om det är sant eller inte eller nått sånt typ...
Love will be your guide
Till toppen
Jenn! View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Jenn! Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-augusti-2006 vid 12:01

jag tycker scenen med draken är bättre än den med sjöhäxan(okej nu har jag inte sett hela scenen med ursula då den var cenuerad i sverige, men jag tycker det är coolare att slås mot än drake än mot en sjöhäxa hihi)

Var den scenen cencuerad?? Oh fy va töntigt
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-juni-2006 vid 22:38
scenen med draken och prins philip är ju liknande med den mellan Ursula och prins eric i den lilla sjöjungfrun båda prinsarna slås mot ett jätte monsterWinkTongue nu är ju den lilla sjöjungfrun bättre än törnrosa (men båda är jätte bra ) tycker jag men den här scenen med draken är bättre än den med sjöhäxan(okej nu har jag inte sett hela scenen med ursula då den var cenuerad i sverige, men jag tycker det är coolare att slås mot än drake än mot en sjöhäxa hihi)
Love will be your guide
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 17:47
Räknas féer? I så fall finns ju Pinocchio och Askungen. Taran är också rätt sagoaktig.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-juni-2006 vid 16:52
Mer sagoväsen i disneyfilmerna!!!!!!! tycker jag i allla fall Wink

Vilka är det ens sagoväsen i, förutom Törnrosa? Av disney alltså...:P
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2006 vid 12:14
Det skulle vara roligt apropå drakar att se dessa sagoväsen i en mer otraditionell miljö/situation. Kommer inte på något specifikt exempel, bara att det inte skulle vara en kamp om en prinsessa. Shrek-draken är visserligen ett bra undantag.

Ändrad av Silver - 30-maj-2006 vid 12:14

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 30-maj-2006 vid 12:08
Postad av TetteN87 TetteN87 skrev:

Det jag gillar med Törnrosa är att draken finns där överhuvud taget, en drake är verkligen ett spännande magiskt sagoväsen och i Törnrosa passar den perfekt...

ja absolut drakar är verkligen coola sagofigurer ( iofs gillar jag de flesta sagofigurer Tongue) tycker det är lite synd att man inte får se mer av den egentligen...en längre stridsscen kanske skulle vart nått Wink och sen att det just är en kvinnlig drake är ju oxå coolt för de brukar väl mest vara manliga drakar eller ... 

man brukar ju oftast tänka på drakar i samband med att en ung flicka blir räddad från en drake  av en riddare och det är ju lite så det är i törnrosa Smile
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-maj-2006 vid 16:44
Åhh, ja! Att se den draken på bio skulle inte alls vara fy skam! Någon som vet om man kan hyra en biosalong och titta på Törnrosa? LOL 
Jag håller med om att det är en typisk hondrake, eller jag tycker det i alla fall Wink Men man ser verkligen att det är hon. Väldigt snyggt gjort!

Ändrad av Bara lilla jag - 23-maj-2006 vid 16:46
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Piratekitty View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Piratekitty Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2006 vid 22:26
Draken måste ha varit magnifik på stora duken *drömmande blick*!
Jack Sparrow rocks!
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-maj-2006 vid 15:31
Jag hade en drakperiod för ett halv decennium sedan. Då handlade allt om drakar. Nu är jag lite less på dem, men jag skulle ändå inte ha något emot att stöta på en i en kommande Disneyfilm. Rapunzel kanske?

Törnrosas drake är för övrigt väldigt välgjord och elegant. Det känns som en riktig hondrake om man skall tala stereotypt.

Ändrad av Silver - 19-maj-2006 vid 15:32

Till toppen
TetteN87 View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 173
inläggsval inläggsval   Citera TetteN87 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 18-maj-2006 vid 10:18
Det jag gillar med Törnrosa är att draken finns där överhuvud taget, en drake är verkligen ett spännande magiskt sagoväsen och i Törnrosa passar den perfekt...
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2006 vid 22:23
Teamwork med andra ord. Feerna är tre för att väga upp att den onda fen är kvinna.

Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-maj-2006 vid 20:46
Postad av Tingeling Tingeling skrev:

Men i Törnrosa så är det ju faktiskt prinsen som är hjälten ( och lite grann feerna oxå)

Ska man vara petig så gör väl Philip inte så mycket mer än Snövits prins Han väcker henne med en kyss. Jag ser snarare de tre féerna som sagans hjältinnor, de räddar Philip ur fängelset och det är tack vare Flora som Philip kan döda draken. Tre starka kvinnliga karaktärer i en film som anklagats för att ha dåliga kvinnliga förebilder, ganska lustigt egentligen. 

Jo men det har du rätt i men som du ser så nämde jag ju oxå feernaSmile och ja feerna skulle ju inte ha kunnat väcka tönrosa för de måste ju vara kärlekens första kyss eller hur de nu uttryckte det...Wink

Ändrad av Saga - 14-maj-2006 vid 20:50
Till toppen
Piratekitty View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera Piratekitty Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 17:15
Men åååh, säg inte att den är "konstigt ritad", för det är den inte! Den är bara ressigerad av Clyde Geronimi, som råkar ha en strålande och talangfull stil i sina filmer!

Men ååhh, säg inte att den är "konstigt ritad", den är bara tecknad med en annorlunda stil än de andra. En mycket snygg still vill jag tillägga!

AdminEdit: Lade ihop dina inlägg

Ändrad av Daniel - 13-maj-2006 vid 17:59
Jack Sparrow rocks!
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 14:59
*flin* Tja varför inte... *skrålar* Upp till kamp...
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 14:57
Vi får göra en insamling med signaturer och demonstrera på Medborgarplatsen...;)

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 12:00
Det har faktiskt aldrig slagit mig förut, men nu när ni säger det så ja, det gör den ju faktiskt! Det hade absolut varit värt att se! Snälla kan ingen skicka in förslaget? TongueWink
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 10:55
Det hade faktiskt varit ganska läckert...
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 13-maj-2006 vid 10:37
Ja det stämmer. Törnrosa är väldigt 50-tal! Men det är bland det vackraste som finns. Vad roligt det hade varit om man gjorde en ny disneyfilm helt i femtiotalsanda!

Till toppen
larbert View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera larbert Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 21:09

Ja, Törnrosa har en bakgrundsstil som sticker ut väldigt mycket från andra filmer. Filmen skall väl föreställa medeltid, men samtidigt så andas färger och bakgrunder väldigt mycket 50-tal. Jämför gärna bakgrunden i "Törnrosa" med "Askungen" så ser ni säkert en hel del likheter.

Till toppen
 Svara Svara Sida  123>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media