Några Filmers bakgrund, ursprung? |
Svara
|
Sida 123> |
| Författare | |||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Några Filmers bakgrund, ursprung?Postad: 31-juli-2008 vid 15:33 |
||
|
Håller just nu på att läsa Ringaren i Notre Dame av Victor Hugo för andra gången. Eftersom jag var mycket yngre första gången jag läste den så kunde jag inte uppskatta boken på det sätt jag gör nu. Rekomenderar den absolut om man gillar historien, det är grymt intressant att jämföra hur Disney har valt att göra den mot hur den från början var.
|
|||
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
|||
![]() |
|||
hellowsunshine
Inbetweener
Medlem sedan: 18-juli-2008 var: Sweden Status: Offline Poäng: 43 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2008 vid 20:34 |
||
Okej
|
|||
|
Jane: I was saved! I was saved by a flying wild man in a loincloth.
|
|||
![]() |
|||
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juli-2008 vid 10:43 |
||
|
Mulan bygger på en gammal kinesisk Dikt om legenden (historisk eller Fiktiv är man inte helt säker på) Hua Mùlán
|
|||
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|||
![]() |
|||
lillzum
Springschas
Medlem sedan: 18-juli-2008 var: Sweden Status: Offline Poäng: 40 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juli-2008 vid 01:20 |
||
Nej, Mulan har inte disney hittat på. Tror det är någon gammal folksaga, eller legend. Om den nu inte rent av bygger på värklighet. |
|||
![]() |
|||
hellowsunshine
Inbetweener
Medlem sedan: 18-juli-2008 var: Sweden Status: Offline Poäng: 43 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-juli-2008 vid 20:23 |
||
|
Kom att tänka på Mulan nu när jag läst klart den här tråden. Är det någon som vet något om det? Är det en film Disney själva kommit på eller har den också en berättelse bakom sig? Skulle vara väldigt kul att höra isåfall |
|||
|
Jane: I was saved! I was saved by a flying wild man in a loincloth.
|
|||
![]() |
|||
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-juli-2008 vid 15:55 |
||
|
Enligt extramaterialet på dvdn hämtade skaparna inspiration dels från Hamlet, dels från berättelser ur Bibeln som de om Moses och Josef, och dels ur verkliga livet (far och son-temat, förmodligen). De berättar tex att Mufasas ande fungerar som en slags "brinnande buske", samtidigt som den scenen är Lejonkungens "to be or not to be"-scen. Så Lejonkugen är väl ett ovanligt lyckat hopkok av lite av varje.
|
|||
![]() |
|||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-juli-2008 vid 14:20 |
||
|
Det påstås väl att man inte såg likheterna med Hamlet förrän senare? Vilket skulle kunna diskuteras för Lejonkungen har ju påtagliga likheter med Shakespeares Hamlet.
|
|||
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-juli-2008 vid 14:42 |
||
Jag brukar få saker på bakfoten men är den inte lite baserad på Hamlet? eller nåt, har för mig att jag läst det i någon annan tråd... men kanske blandar ihop de... och tvåan är Romeo och Julia^^
|
|||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|||
![]() |
|||
lillzum
Springschas
Medlem sedan: 18-juli-2008 var: Sweden Status: Offline Poäng: 40 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-juli-2008 vid 14:40 |
||
|
Ja, det sägs ju att den enda disneyfilmen som inte är baserad på någon bok eller värklighet är lejonkungen. Den har disney skapat story till helt själva :)
|
|||
![]() |
|||
PocaSparrow
Springschas
Medlem sedan: 30-december-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 45 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-juni-2008 vid 13:09 |
||
Självklart är Pocahontas baserad på en verklig händelse, denna berättelse är en av de mest kända legenderna om Nordamerikas indianer. Dock har nog denna legend förändrats avsevärt mot den verkliga händelsen, dvs. det finns nog många som förskönat storyn om man säger så. Den historiske John Smith skrev faktiskt en bok om sina upplevelser i Virginia, och om Pocahontas. Pocahontas räddade ju John Smiths liv, så de måste ha känt varandra på ett eller annat vis. John Smith blev faktiskt hedersmedlem i stammen istället för dödad. Hon gifte sig i ung ålder med änkemannen John Rolfe, som var tobakshandlare. De tu flyttade till England, där Pocahontas kallades "prinsessan av Virginia" och blev behandlad som en sådan. Hon döptes och konverterade till kristendomen, där hon fick namnet Lady Rebecca Rolfe. Pocahontas tålde dock inte det svala och fuktiga klimatet och hon låg ofta i feber. Hon och Rolfe fick en son, Thomas, och tanken var att de skulle återvända till Virginia men tyvärr så dog Pocahontas innan de hann resa iväg. Exakt vilken sjukdom som hon dog utav varierar från källa till källa, vissa säger TBC, andra smittkoppor. Dock återvände Rolfe och Thomas om jag inte minns fel. Saken är den att Pocahontas blev aldrig prinsessa av England, Rolfe var definitivt inte av kunglig börd, men sant är att Pocahontas kallades för prinsessan av Virginia. Striderna mellan indianer och engelsmän upphörde aldrig som i filmerna, bara några år efter Pocahontas död så blossade det upp en jättestrid. Pocahontas var alltså för svag som fredsmäklare i detta fallet, och hon betraktades säkert som en förrädare i hennes folks ögon. |
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-juni-2008 vid 12:42 |
||
På tal om ingenting bara, avsnittet heter "Metalfisken" (Metal fish) ^^,
H.C Andersen åker ner i en ubåt i form a en fisk och ska söka inspiration till hans nya saga ,"The Little Mermaid" eller originalet "Den lille havsfrue" och stöter på Ariel där nere: ) ^^; Slutet är iallfall väldigt fint när H.C läser de första raderna ut original berättelsen och man ser Ariel sitta på en klippa, :)
Om någon undrade vd det var som hände i avsnittet bara : )
|
|||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|||
![]() |
|||
Anders M Olsson
Regissör
Medlem sedan: 09-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 849 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-maj-2008 vid 09:57 |
||
En midsommarnattsdröm har varit med i både Musses verkstad och Hos Musse. Tyvärr finns avsnittet varken på video eller DVD. |
|||
![]() |
|||
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-februari-2008 vid 19:03 |
||
boken skrevs av Ward Greenes och han tog själ konyackt med disney
alladin var inte med i orginal versionen utan till lades 1710
och då är han kines bröderna grimm var faktis inga sagoför fatare dom har bara samlat alla sagor till vår tid AdminNote: Inlägg ihopslagnaÄndrad av Daniel - 27-februari-2008 vid 19:43 |
|||
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
|||
![]() |
|||
annjoh
Inbetweener
Medlem sedan: 18-juni-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 37 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-augusti-2006 vid 22:51 |
||
|
För att komma tillbaka till den lilla sjöjungfrun. Jag hade ett sånt "bok-band", där man "bläddrar blad när man hör tonen". Inte Disney-versionen alltså, men jag tror inte att det var HC Andersen heller.
Det var jätteläskiga bilder i där sjöhäxan också var sjöjungfru och satt och klappade en äcklig padda som hon hade i "knät". Där var det så att prinsen inte blev kär i henne och hon var tvungen att döda honom med en speciell magisk kniv annars skulle hon själv dö, och dog gjorde hon ju... Det är vad jag minns i alla fall, det var jättelängesen jag lyssnade på den, som sagt; skitläskiga bilder och berättare med creepy röst. Brrr... /\ |
|||
![]() |
|||
Jenn!
Nykomling
Medlem sedan: 07-augusti-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 0 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-augusti-2006 vid 22:21 |
||
|
Jag kommer faktiskt inte riktigt ihåg, men det är möjligt att det du säger stämmer!
|
|||
![]() |
|||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-augusti-2006 vid 17:32 |
||
|
Ja, Pocahontas har jag läst om nånstans också. Men åkte hon inte med John Smith till England och träffade John Rolfe där, i verkligheten alltså? Jag kanske kommer ihåg fel, det är år och dar sen jag läste det i en bok om indianer.
|
|||
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|||
![]() |
|||
Jenn!
Nykomling
Medlem sedan: 07-augusti-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 0 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-augusti-2006 vid 13:51 |
||
|
Vet inte om någon nämnt det tidigare, men Pocahontas är ju faktiskt baserad på en verklig händelse
Enligt legenden, så fanns det ju en indian som hette Pocahontas. En dag kom det en soldat vid namn John Smith till indianernad land. Han blev tillfångatagen men Pocahontas räddade honom. precis det som händer i filmen. Enligt legenden, så träffade Pocahontas senare John Rolf. Hon följde med honom till England och där gifte hon sig med honom och blev då Prinssesa. Hon dog senare av en sjukdom... I Pocahontas 2, så träffar hon ju John Rolf och följer med till England. Berättelsen slutar dock lite annorlunda, eftersom hon inte blir Englands prinssesa i slutet! Men iallafall.. Lite häftigt att allt det har hänt ändå ![]() |
|||
![]() |
|||
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-juli-2006 vid 22:23 |
||
|
http://www.disneyfilmsidan.se/film.asp?id=5#komtill
http://www.disneyfilmsidan.se/film.asp?id=4#komtill Kolla under story/Baserad på |
|||
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|||
![]() |
|||
Redhead
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-juli-2006 vid 21:48 |
||
Spanade in alla svaren här; Var står det nånstans? För jag har inte hittat det på filmernas sida, eller har jag bara letat dåligt?
|
|||
|
what's so civil about war anyway?
|
|||
![]() |
|||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-juli-2006 vid 20:05 |
||
|
Jag skulle vilja läsa orginalet av Den lilla Sjöjungfrun. Har bara läst förkortad version av den.
Visste ni att det sägs att Robin Hood inte alls fanns, utan att "myten" om honom är en version av William Wallace från Skottland som Mel Gibson spelar i Braveheart?
|
|||
|
I'll be there someday
|||
![]() |
|||
Silver
Produktionsassistent
Medlem sedan: 14-december-2004 var: Sweden Status: Offline Poäng: 437 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juni-2006 vid 00:32 |
||
|
Yes, I HC Andersens original så får sjöjungfrun en chans att överleva om hon bara stöter dolken i prinsens hjärta - men hon klarar inte av det på, hennes kärlek är för stark, så hon offrar sig och blir till havsskum som alla sjöjungfrur till slut blir.
|
|||
|
::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything:: |
|||
![]() |
|||
Lotiel
Clean-up Artist
Medlem sedan: 09-juni-2005 var: Sverige Status: Offline Poäng: 57 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-juni-2006 vid 20:03 |
||
Jag har för mig att sjöjungfrun dör efter att tre dagar har gått för hon misslyckas med att få prinsen. Han gifter sig med en annan. Jag skulle tro att det är därför man tog med det där att Ursula försöker gifta sig med Erik och att Ariel misslyckas med att få en kyss och blir en sjöjungfru igen.
|
|||
|
"Asante sana, squash banana, we we nugu, mi mi apana."
|
|||
![]() |
|||
Redhead
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juni-2006 vid 12:56 |
||
|
Dumbo, Taran & den magiska kitteln och Aristocats då?
I vilket fall som helst så är väl Oliver & gänget baserad på Oliver Twist?
|
|||
|
what's so civil about war anyway?
|
|||
![]() |
|||
Becca
Storybordartist
Medlem sedan: 15-juni-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 14 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juni-2006 vid 12:49 |
||
Nej du tusen och en natt kom till så att en kung ville ligga med en ny jungfru varje natt, när natten var slut avrättades de genast. Men en av flickorna kom på ett litet knep: hon började att berätta en saga för kungen på kvällen, men vägrade att avsluta den förns nästa kväll och kungen ville så gärna höra slutet så han lät henne komma tillbaka nästa natt. Nästa natt berättade hon färdigt sagan men började på en ny och gjorde samma sak igen. och så höll hon på tills kungen var så förtjust i henne att han beslöt att gifta sig med henne och hon slapp avrättningen. Jag har alla böckern. Ändrad av Daniel - 24-juni-2006 vid 13:14 |
|||
|
*May the stars guide you*
|
|||
![]() |
|||
101dalmatiner
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-juni-2006 vid 08:41 |
||
|
Att Robin är en räv har jag alltid antagit beror på att "nästan" alla klassiska gammla disneyfilmer har djur i huvudrollerna.
|
|||
![]() |
|||
Saga
Matte Artist
Medlem sedan: 07-maj-2005 var: Sverige Status: Offline Poäng: 693 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-juni-2006 vid 22:01 |
||
|
Jag har för mig att jag hört nått om att Robin Hood skulle vara en "blandning" av just robin hood ( såklart |
|||
|
Love will be your guide
|
|||
![]() |
|||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-maj-2006 vid 17:51 |
||
Jag håller helt med dig! Den är helt underbar! Har du sett "En midsommarnatssdröm" med bla Calista Flockhart och Michelle Pfeiffer? Om du gillar storyn är det här en underbart bra film.
Men för att återgå till Disneys version så råkade jag se den idag igen. Även denna gång på "Hos Musse". Och det var som jag, eller jag tror jag sa så, att Musse är Lysander, Kalle Dimitri, Kajsa Helena och Mimmi är Hermia. Det jag inte kom ihåg var att Puck gestaltas av Långben! Och Hermias pappa är Farbror Joakim.
Slutet skiljer sig dock lite åt från Shakespears version, även om själva grejjen slutar likadant så var det bara en av Musses drömmar. Så det slutar med att han vaknar och lite fint uttrycker sig med ett...eller det kanske jag inte ska säga ifall någon som inte sett den tänkte se.
|
|||
|
I'll be there someday
|||
![]() |
|||
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 13-maj-2006 vid 11:51 |
||
|
Det var väl det jag hade för mig. Jag har faktiskt en bok av dom, där bla Snövit och Törnrosa är med. Bröderna Grimms sagor är ju dock betydligt värre än disneys versioner.
Jag kan även minnas en kort historia om Den lilla Sjöjungfrun (inte i Bröderna Grimms bok alltså) som även den var betydligt hemskare. Om jag inte minns fel skar hon av sig sina fötter eller något i den stilen. Fast den historien är ju skriven av H C Andersen. Faktum är att det finns ett avsnitt av Den Lilla Sjöjungfrun-serien som han är med i.
|
|||
|
I'll be there someday
|||
![]() |
|||
Proximus
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori Medlem sedan: 27-september-2004 Status: Offline Poäng: 460 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-maj-2006 vid 18:04 |
||
|
Korrekt, det bröderna Grimms "stora kulturgärning" var att de helt enkelt samlade i hop och skrev ner ett stort antal folksagor.
|
|||
|
"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement På detta sätt utövar jag min makt En sällsynt skådad veritabel forumsslakt" |
|||
![]() |
|||
Tingeling
Effektanimatör
Medlem sedan: 21-april-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 140 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-maj-2006 vid 17:55 |
||
|
Jag skulle tro det.
|
|||
![]() |
|||
Svara
|
Sida 123> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar