Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Första köpvideon?

Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Gustaf Lindborg View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Status: Offline
Poäng: 59
inläggsval inläggsval   Citera Gustaf Lindborg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Första köpvideon?
    Postad: 21-april-2009 vid 19:13
< ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/"> < ="CONTENT-" content="text/; charset=utf-8">< name="GENERATOR" content="Office.org 3.0 (Win32)">< ="text/">

I lördags var det någonting som heter Record Store Day. Det är de utdöende skivhandlarnas egna internationella dag. På Nyhetsmorgon Lördag diskuterade man bland annat om vilken som var den första plattan som man köpte. Folk fick också mejla in till TV4-studion och berätta om vilken som var deras första platta. Jag tycker att det var en intressant diskussion att lyssna på. Ännu bättre hade det däremot varit om det hade handlat om film och video istället för musik och vinyl, tycker jag.

Personligen vet jag inte vilken video som var den första som jag fick. Jag tittade som liten extremt mycket på Astrid Lindgren-filmatiseringar – särskilt ”Emil i Lönneberga” och ”Rasmus på luffen” - men det var inte köpvideo utan inspelning. Enligt min mamma kan det ha varit ”Alfons” eller ”Pingu”, men hon är också mycket osäker. Förmodligen var det istället någon av Walt Disneys klassiker, och när jag frågade pappa förra helgen så sade han att det eventuellt kan ha varit Rudyard Kiplings ”Djungelboken”, som jag fick av en person som heter Ulf.

När det gäller DVD så är mitt minne bättre. Där vet jag med säkerhet vilket som var mitt första kap: På Webbhallen beställde jag ”I hennes majestäts hemliga tjänst”, med den underskattade skådespelaren George Lazenby i huvudrollen som James Bond. Det är en sådan fantastisk film. En stor favorit än idag. Det var antingen hösten 2002 som jag gjorde min beställning, eller också var det tidigt på våren 2003. Faktiskt var det redan innan jag hade någon DVD-spelare över huvud taget...

Nu tycker jag att det vore oerhört trevligt och mycket spännande att få veta vilken som var den första köpvideo som ni fick. Kanske har ni också en bra historia?

Passa också på att titta på min nya blogg.

Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com

- http://gustaflindborg.wordpress.com/
- http://hobbyrum.wordpress.com/
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-april-2009 vid 20:04
Jag är ganska säker på att mina första köpvideo var "Darkwing Duck - Den dolda koden", köpt på Stor och Liten (numera BR tror jag) i Nordstan, Göteborg. Vi skaffade video omkring 1994-95 skulle jag tro. Innan hyrde vi alltid en sån där fin box, i samband med att filmer hyrdes. Vet att vi inte hade nån video när Aladdin kom på vhs (vann den i en tävling, men gav den till min mormor) men att vi hade det när Lejonkungen kom, så 94-95 känns rimligt.
Angående filmköpet så minns jag att jag hade ganska stor beslutsångest, eftersom att det var just den första filmen, liksom. Anledningen till att den inte blev typ Djungelboken eller Skönheten och Odjuret, som väl såldes för fullt då, var nog att jag hyrt de såpass många gånger (fick senare dessa filmer i julklapp!). Varför det blev just Darkwing Duck vet jag inte riktigt. Konstigt val.
Till toppen
disneyworld_ View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 92
inläggsval inläggsval   Citera disneyworld_ Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-april-2009 vid 16:50
Enligt min mamma så var Musse Piggs julsaga den första köpvideo jag fick. Minns det inte själv, men jag vet att jag alltid har tyckt om den väldigt mycket. Jag har till och med lyckats slarva bort omslaget till filmen...
Till toppen
Gustaf Lindborg View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera Gustaf Lindborg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-april-2009 vid 22:36
Kul historia att läsa. 
Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com

- http://gustaflindborg.wordpress.com/
- http://hobbyrum.wordpress.com/
Till toppen
råttigan84 View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera råttigan84 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-april-2009 vid 00:02
Jag tror den första disneyfilmen jag fick var Bernard och Bianca i Australien. Alternativt Den lilla sjöjungfrun. 
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media