Den Lilla Sjöjungfrun |
Svara
|
Sida <1 678910 25> |
| Författare | |||
disney_girl
Medproducent
Medlem sedan: 31-maj-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 1797 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-maj-2009 vid 17:18 |
||
|
Vad tycker ni om extramaterialet på svenska dvd utgåvan ?
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-maj-2009 vid 00:19 |
||
|
HAHAHA de "Nej, jag lämnar dig inte" är så roligt, det är inte jätte störande men det är roligt att det inte är ett dubbningsfel från Sveriges sida utan att de faktiskt är så i originalet också ju!
|
|||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
Medlem sedan: 04-oktober-2008 var: Sölvesborg Status: Offline Poäng: 145 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-april-2009 vid 01:10 |
||
|
Hahahaha, nej, nej, neej Emma, du är verkligen långt ifrån ensam när det kommer till att störa sig på små detaljer!
Ändrad av Dinkelhopparen - 30-april-2009 vid 01:14 |
|||
|
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-april-2009 vid 21:34 |
||
|
Kolla in detta !! Förstörelsen av grottan.
http://www.youtube.com/watch?v=B0IPCpTU4us Ändrad av disney_girl - 29-april-2009 vid 21:34 |
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-april-2009 vid 20:33 |
||
|
Den där lilla detaljen då skrattet försvinner saknar jag jäättemycket på DVD:n, vad kul att inte bara jag lägger märke till såna detaljer;) Tyckte att det var en sån härlig, läskig feeling över att de ändrade rösten på henne när jag var mindre.. konstigt att det är borta:/ Ändrad av Emmaaa - 29-april-2009 vid 20:37 |
|||
|
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-april-2009 vid 17:20 |
||
|
Förresten, vet ni vad jag också kom på angående DVD utgåvans omdubbning. Ni vet när Ursula förvandlar sig själv till Vanessa, visst är det himla tråkigt att de har klippt bort Jodi Benson's skratt som liksom tar över efter Eva-Britt? HÄR har vi de båda förvandlingsversionerna och jag tycker verkligen att det är synd att endast Eva-Britt's skratt finns med i DVD utgåvan. Jag har alltid varit sååå förälskad i den scenen, just på grund utav att skrattet ändrar röstläge. Sedan så har de även tagit bort Ursula's "morr" då hon precis har tagit död på Snoken och Kroken. I VHS utgåvan tittar hon upp emot Ariel och morrar medan hon är helt tyst i DVD utgåvan. Ack, så petig jag är nu.. Men det här är missar som verkligen inte går hem hos mig.
---
Disney Girl; HÄR kan du se alla de olika slutstriderna. Det sista klippet är tagit ifrån DVD utgåvan. Ändrad av Dinkelhopparen - 29-april-2009 vid 17:23 |
|||
|
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-april-2009 vid 13:48 |
||
Ni menar alltså att repliken som Ursula säger till Ariel och Eric inte är med på svenska dvd utgåvan ? Jag har inte svenska utgåvan bara brittiska. Hur är slut striden på svenska dvd utgåvan ? |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-april-2009 vid 02:56 |
||
|
Ååååh, jag vet tyvärr inte riktigt vad de sa om den nye Sebastian, om han är tenor eller inte. Jag blev så uppslukad utav hans oerhörda glädje över att ha fått rollen, så jag glömde helt bort att lyssna efter detta.
Vet du vaaad?
Apropå Eva-Britt förresten, samt även det här med de bortklippta scenerna i Den Lilla Sjöjungfrun filmen så hittade jag alldeles precis den HÄR videon. Ändrad av Dinkelhopparen - 29-april-2009 vid 03:06 |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-april-2009 vid 11:33 |
||
Ahaaaaa, var det alltså så det gick till?
Men neeeeej väll!? Ändrad av Dinkelhopparen - 24-april-2009 vid 11:58 |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-april-2009 vid 17:43 |
||
|
DLS är klippt vad jag vet för att filmen skulle få åldersgränsen barntillåten på bio. När filmen kom på 80 talet. Så fanns inte bioåldersgränsen barntillåten från sju år i vuxen sällskap. Därför var det viktigt att filmen skulle få åldersgränsen barntillåten. Jag har också första DLS utgåvan på vhs. Och brittiska dvd nyutgåvan på dvd.
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-april-2009 vid 17:13 |
||
|
Jaa, det är konstigt att de klippte bort dem. Haj scenen är ju inte jättemycket "lugnare" med det bortklippta precis.. de klippte ju i grottan när Triton förstör Ariels skatter också kanske har nämnt detta tidigare men jag tycker inte att det är bra klippt där. När jag var liten och tittade på filmen undrade jag hur Ariel kunde vara vid statyn och i nästa klipp jämte hennes pappa. Eller att han sköt sönder statyn och hur kom det säg att alla skatter var sönder när de zomade ut när hon ligger och gråter... det kanske är så att de tyckte att det var för våldsamt men då kunde de ju klippt filmen till bio och återställt den när den kom på VHS sen...
Angående ditt off-topic
De har ju kontrakt på hur länge de spelar sina roller. Hon är ju redan känd broadwaystjärna vad jag förstår så hon vill väl göra något annat. (tror hon spelar någonting off- broadway nu faktiskt) men hon hade ju ändå spelat den i snart 1,5 år.De som spelade Blunder först byttes ju ut efter någon månad eller nåt. Tycker det är tråkigt att Tituss Burgess som spelade Sebastian har lämnat showen..har var alltid så mysig på alla intervjuer Hoppas inte att de byter ut Sierra Boggess någon gång, nneeevvverrr..hon är såååå perfekt i sin roll som Ariel!Ändrad av Emmaaa - 22-april-2009 vid 17:15 |
|||
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-april-2009 vid 15:26 |
||
|
Ååååh, men då vet jag precis vilken utgåva du har, Emma! Nämen vaaa!?
Thihi, vad knasigt. Är det någon som förresten vet anledningen till varför underbara Sherie Rene Scott har lämnat rollen som Ursula i The Little Mermaid musikalen?
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-april-2009 vid 22:32 |
||
Jag vet inte ifrån när min utgåva är.. har verkligen försökt ta reda på det men den verkar inte vara så populär... det är inte första utgåvan utan den där Ariel ligger på stenen (som i innan havet är djupt) då hon älskar- älskar inte sekvensen, Sebastian med ett flin jämte och Blunder ovanför. Ursula är upp i texten också..skulle kanske kunna lägga in en bild men vet inte vad som gäller med copyright och sånt vilken utgåva har du?;D
Jaa, de scenerna klipptes bort för att de var för våldsamma för barn, vad jag har hört ialla fall och det verkar ju rimligt ( eller inte )
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-april-2009 vid 22:21 |
||
|
Hahaha, nej, nej, neej, inte alls!
Vet du vad? Jag har alltid funderat över varför våra VHS utgåvor lanserades med så oerhört mycket bortklippt material. Var det så att vissa länder (Eller i alla fall Sverige) ansåg att en del scener var alldeles för skrämmande för barnen, eller finns det egentligen någon speciell orsak till varför så mycket klipptes bort i våra versioner?
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2009 vid 20:29 |
||
På DVD:n är allting på engelska titeln och rösterna etc. Men på min VHS från något år står det på svenska, gör det inte de på era gamla vhs:er? Jaaa du, dessa dubbningar blir man inte klok på, det ser verkligen inte bra ut i slutet. Kollade på min kära VHS på allt de klippte bort..att de kunde göra något sånt!?!? Klippa bort så många fantastiska scener! Tror inte att barn hade tyckt det var otäckt.. eller så hade de kanske de, men liiiite liite respektlöst mot de som jobbat med filmen och musiken och allt! tycker jag ialla fall... |
|||
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-april-2009 vid 19:26 |
||
Hahaha, jaa men visst ser det knasigt ut, Emma!?
![]() |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 23:28 |
||
Det var en väldigt bra fråga! Antingen så klippte de ihop allting eller att det egentligen kanske är någon annan som säger "Sjung Prinsessa!"... bara nån med lik röst.. men det är konstigt det i slutet.. då tycker jag ändå att man nästan kunde dubba om det för det stämmer ju ingenting med munrörelserna. Hon pratar ju när munnen är stängd eller att de klippt in Pat Carrolls skratt när Ursula blir större. ( vilkeet inte gör jättemycket då jag tycker det ger en häfitg effekt)
Vet inte om jag förstår frågan rätt men på min vhs står det "Den Lilla Sjöjungfrun" och de röster som kommer sen är de svenska rösterna ( de engelska står inte alls med i filmen). |
|||
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 20:13 |
||
|
Förr så fanns det två vhs utgåvor av DLS. Stämmer det att på en av dom så är börjans tittel översatt till svenska ? Jag har röda utgåvan. Och då står det The Little Mermaid.
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 19:09 |
||
|
Men visst är det, Emma!?
Ändrad av Dinkelhopparen - 18-april-2009 vid 19:11 |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 17:03 |
||
Just det... hennes "Sjung prinsessa" är ju jättekonstigt att de lagt in där. Och varför just "Sjung Prinsessa" blev repliken när hon egentligen säger "So, Sing!" Som du säger borde de ju ha spelat in den repliken sen..men det är ju knäppt att de ska kalla in henne för att göra en replik bara(eller inte;D) SJälva scenen är det väl inte mycket som är bortklippt, det är väl när de gröna armarna kommer jämte henne eller? nu måste jag snart sätta på vhs:en och kolla. men det är inte mycket i den scenen som är bortklippt. så det är konstigt att hela altet är bara en massa ihopklipp och nya repliker. Och håller med dig om att det förstör lite när inte Sissel sjunger den biten... Älskar Jodi Bensons röst men man hör ju en sån skillnad. Första gången jag såg dvd:en vad jag inte insatt i dubbning eller knappt disney över huvudtaget och hade precis fått reda på de extra scenerna och hörde att det var en skillnad... det förvirrade mig mycket
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 16:47 |
||
|
Ahaaaaa, jaa det är klart!
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 16:34 |
||
Under skeppvraksscenen säger inte Ariel något så det har ju inte behövts att dubbas om till någonting, fast i min dvd säger Blunder "oh nej" 2 gånger... vilket han inte gör i originalet. Då Ariel sjunger sin röst till Ursula är precis som du säger det är Jodi Bensons röst de har klippt in. VIlket jag också tycker är konstigt för på VHS:en låter det precis likadant som det gör nu... Då han förstör grottan säger ju Ariel bara "Nej" en massa gånger. Så som jag har trott har de kopierat hennes röst. Men har inte tänkt på om det kunde vara på något annat sätt. Men jag tycker fortfaranade det är knappt med låter de tog bort och sen klippte in igen... Ändrad av Emmaaa - 18-april-2009 vid 16:36 |
|||
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 11:56 |
||
Det kanske är så att dom behöll Jodi Bensons röst. När Ariel sjunger för häxan. Och att Sissel är rösten till Ariel i dom övriga scenerna. Hur är scenerna när Ariel och Blunder jagas av hajen i början ? (Jag har inte svenska dvd utgåvan). Är det Sissel som pratar då ? Eller hör man originalrösten ? |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-april-2009 vid 01:38 |
||
|
Ååååh, detta har jag också funderat över, Emma!
Jag blir alldeles förvirrad utav de bortklippta scenerna som sedan återkom i DVD utgåvan. Det måste ju nästan ha varit så att även dessa scener dubbades utav de svenska original rösterna år 1989, med tanke på att man hör att det t.ex. är Sissel Kyrkjebö's röst som flämtar förtvivlat då Triton förstör Ariel's människosamling. Men däremot så används inte Sissel's fantastiska stämma i DVD utgåvan då Ariel ger upp sin röst till sjöhäxan, vilket jag tycker är förfärligt! Där framförs stämman utav en helt annan sångerska, så jag har alltid funderat över hur den "nya" dubbningen egentligen gick till? ![]() |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-februari-2009 vid 13:44 |
||
|
Hade inte så mycket att göra i går kväll så i brist på annat satte jag på VHS utgåvan av filmen för att se filmen igen efter att ha blivit van vid DVD:n "tillbaka klippta" 3 mintuter. ( Kan fortfarande inte fatta att de klippte bort en massa minuter, hela slut striden är ju nästan borta och den är ju bara såå mäktig!) Men nu är det så att de klippte ju bort den första låtern som Chief Louis sjunger, till DVD utgåvan dubbade de den låten för DVD:n eller fanns den ifrån 1989 års dubbning? Har länge gått och funderat på detta . |
|||
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-september-2008 vid 18:20 |
||
Okeej, det låter jue bra, alltid bra att kolla saker så att man vet att det är en säker sida, finns så många oseriösa sidor dessa dagar... Tar det lång tid att få hem varan från den hemsidan du tipsade om? inte för att det spelar någon större roll men ändå...
Tack för tipset och hjälpen iaf!
<3
<3
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Anders M Olsson
Regissör
Medlem sedan: 09-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 849 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-september-2008 vid 16:51 |
||
Nej, det är två olika utgåvor. Innehållet kan mycket väl vara samma, men eftersom USA och England har olika tv-system och olika regionskod måste de i princip alltid ha olika utgåvor. Det är inget problem att spela engelska (=brittiska) DVD-utgåvor i Sverige.
Det går bra att handla där. Sajten är baserad i England, och de kan leverera till större delen av Europa. Men det blir inte billigt. Frakten till Sverige kostar (minst) 7,95 pund. Själv brukar jag handla brittiska DVD-skivor på http://www.play.com/. The Little Mermaid kostar 22,49 Euro och då ingår frakten till Sverige. Observera att man som svensk måste klicka på EU-flaggan uppe i högra hörnet för att byta till priser i Euro. Annars får man inte handla.
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-september-2008 vid 08:23 |
||
|
hm, jag har för mig (eller hade) att amerika och england hade samma utgåva men de kanske det inte har?
Visste inte heller att engelska dvd:er går att spela i svenska dvd spelare men om det gör det är det jue väldigt bra...
det står jue när man är inne på den svenska disney hemsidan att om man vill handla så blir man automatiskt skickad till disneystore och hemsidan är jue på engelska och dvd omslaget ser likadant ut som det amerikanska, men det är först bonusmatrialet jag tänker på som vi i sverige inte fick... har inte kollat upp om det är samma (därför att jag trodde att de hade samma)
Nu känner jag att jag har sagt samma saker 5 ggr men jag hoppas att du förstår vad jag menar: )
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Anders M Olsson
Regissör
Medlem sedan: 09-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 849 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-september-2008 vid 17:02 |
||
Om du däremot menar den amerikanska utgåvan behöver du en regionsfri DVD-spelare och en tv som klarar det amerikanska tv-systemet (NTSC). Det finns troligen bättre ställen att handla på än via Disneys egen webbsida. Det är inte heller troligt att Disney i USA överhuvudtaget vill leverera till Europa. Om du förtydligar vilken utgåva det är du vill ha så kan vi nog föreslå något bra ställe att beställa på som levererar till Sverige. |
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 07-september-2008 vid 20:29 |
||
|
Saken är denna att jag vill gärna köpa den engelska DVD utgåvan av DLS innan den försvinner ( som jag hört rykten om att den kommer att göra i januari och bara Gud vet när den släppts nästa gång på DVD) Men asså är det säkert att handla genom Disneys officiella hemsida? det borde jue vara det men är det någon som har gjort det innan? och vet hur mkt frakt det går på för en DVD film? (Är väl medveten om att jag inte kommer att kunna spela dvd:n i min dvd spelare men jag vill ändå ha utgåvan liksom)
vet inte om jag postade detta inlägget rätt bara...
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Svara
|
Sida <1 678910 25> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar