Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Den Lilla Sjöjungfrun

Svara Svara Sida  <1 1718192021 25>
Författare
 Betyg: Toppbetyg: 1 Röster, Medel 4,00  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 17:59
Postad av Hades Hades skrev:

Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

Angående extra matrialet är det svenska rätt lamt. Köpte ju in den brittiska utgåvan för att jag ville ha mer bonusmaterial... På den engelska dvd:n är treasures untold: the making of the little mermaid som är uppdelad i sex "akter" denna pågår i en timme. Den svenska Bakom kulisserna håller på i ungefär en halv timma och är bara ett sammanfattning av de viktigaste. Det är en väldigt bra sammanfattning men jag saknar väldigt mycket (då ja tycker att de klippt bort för många kommentarer av Alan Menken te x.). Detta var ungefär det jag saknade OCH självklart kommentatorspåren då Ron Clements, John Musker och Alan Menken kommenterar filmen

Skulle det vara värt att lägga pengar på den brittiska utgåvan, tycker du? Jag har ju förstås den svenska, men saknar mycket extramaterial (främst kommentarspår..finns det alltså på den brittiska?). Kan faktiskt överväga att köpa en annan version, med lite mer extramaterial :)

Angående Flickan med svavelstickorna tycker jag det var grymt att den fick vara med på dvdn, tycker den är väldigt bra!

Och, för att snabbt flika in en åsikt om en svensk scenversion vill jag gärna ha Fred Johansson (Odjuret, i Skönheten och Odjuret på Göta Lejon) i någon roll, typ Kung Triton. Benjamin Wahlgren vill jag helst inte ha i närheten alls.

Personligen tycker jag att det är värt pengarna. Den brittiska är roligare att titta på när det gäller extra materialet. Nu kanske man inte ska överdriva och säga att det är hur bra som helst för att skapa för stora förväntningar men om du tycker om filmen och om du liksom verkligen vill ha mer extra material så tycker jag att det är värt det

Flicka med Svavelstickorna är så vacker! Även fast det är en kortfilm alltså att den inte håller på så länge börjar jag alltid gråta till den. Håller med dig det var bra att de la den på dvd:n!

Fred Johansson? Aldrig hört talas om    har han varit med i någon tv serie eller film innan? Som du säger så HELST skulle jag inte vilja ha Benjamin där kanske men han kan kanske göra en bra imitation av Blunder. Har svårt att uttrycka mig om kändisar på nätet för det finns inget som säger att inte en fjäderdel av de som läser känner den personen... men det kanske man ska tåla om man är känd?
Before a Young Lion became a King.

Before a Beauty Tamed a Beast.

Before Aladdin Unleashed a Genie.

There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 19:43
Då ska jag nog ta och slå till, Den lilla sjöjungfrun är en klar favorit!

Fred Johansson har bla varit med i en version av Jesus Christ Superstar, som visades på tv en påsk för några år sedan. Någonstans, kanske i London, har han dessutom spelat Frollo i en uppsättning av Ringaren i Notre Dame (inte Disneys version, tror jag dock). Jag tror även han översatte scenversionen av Skönheten och Odjuret, som han ju som sagt var med i, både i Stockholm och här i Göteborg.

Han har varit med i Så ska det låta:

Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 20:00
Hrm, det låter som att jag också borde satsa på den brittiska utgåvan - DLS är ju en klar favorit och nog var det allt lite tunt med extramaterial. Just kommentatorspår är ju dessutom något som jag verkligen älskar att höra på alla möjliga filmer.

Oj, här har jag suttit och beundrat Fred Johansson i Jesus Christ Superstar hur länge somhelst (okej, i omkring tio år) men inte har jag vetat att han varit involverad i Disney! Kan tänka mig att han var perfekt som både Frollo och Odjuret. Han gör en klockren insats i Jesus Christ Superstar och är helt klart bland de allra bästa, förmodligen tredje bästa i musikalen - Judas har alltid varit min absoluta favorit. Får rysningar bara jag tänker på Fred Johansson i denna version av musikalen som jag tycker är bättre än den första som även den är riktigt bra.
Men nej, nu får jag allt sluta babbla Jesus Christ Superstar och återgå till ämnet. Fred Johansson - Triton? Javisst, det skulle vara värt att se den bara av det faktumet!

Angående Flickan med Svavelstickorna så blev också jag lite förvånad över att den faktiskt fick vara med bland extramaterialet men såklart glatt överraskad. Har alltid älskat historien även om den är väldigt sorglig - det kanske är det som gör den bra? Härligt att se att den uppmärksammas i alla fall.
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Dinkelhopparen View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent

var: Sölvesborg
Poäng: 145
inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 20:33
Men ojj!! Shocked Nu inser jag att jag verkligen har gjort något riktigt, riktigt illa här. Jag har uttalat mig om en film som jag inte ens har sett. Embarrassed Flickan Med Svavelstickorna, är den bra säger ni? Jag har aldrig någonsin hört talas om den berättelsen förut och blev därför besviken då jag upptäckte att kortfilmen tog upp en massa plats under extramaterialfliken. Jag ville ju, precis som ni, ha mer bakom scenen material och brydde mig därför aldrig om att ens titta på kortfilmen. Aldrig kunde jag väll tro att den skulle vara en vacker, sorglig berättelse som lockar folk till tårar!? Nu bara MÅSTE jag se den ikväll! Big%20smile Big%20smile Men jag måste ändå säga att även jag funderar på att köpa den brittiska DVD utgåvan med tanke på att också jag är såååååå nyfiken på vad det bortklippta extramaterialet har att erbjuda! Big%20smile Kanske borde man satsa på trilogi paketet? Vad säger ni? Finns det extramaterial som har klippts bort även ur uppföljarna? Smile

Ååååh, men SJÄLVKLART måste vi ha med Fred Johansson som Triton!! Clap Att jag inte tänkte på honom med en gång!? Han är ju en alldeles fenomenal musikalstjärna och som klippt och skuren för rollen som havskung! Big%20smile Thihi, jag måste faktiskt erkänna att tanken på Benjamin som Blunder inte gläder mig heller något särskilt. Embarrassed Men han var det ända barnet som jag kunde komma på inom musikalbranschen! LOL Jag är nämligen inte alls insatt i musikalernas värld. Men så kom jag plötsligt att tänka på den söta lilla tekoppen, Chip, i Skönheten och Odjuret. Han måste väll ha spelats utav ett barn i den svenska musikalversionen? Kanske skulle man ta och satsa på honom som Blunder!? Big%20smile Big%20smile
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2009 vid 21:11
Hahhaa! Då tycker jag verkligen att du ska sätta på Flickan med Svavelstickorna på en gång! Även den berättelsen är ju skriven (som DLS såklart) skriven av H.C Andersen och hans sagor är ju bara sååå bäst!

Trilogiboxen vill jag ha huur mycket som helst! Bilden på framsidan är ju vacker! Vet att extra materialet på Den Lilla Sjöjungfrun Havets Hemlighet nya dvd släpp är lite roligare än innan, annars är det ingen skillnad på Ariel beginning.

hm, har aldrig sett Fred Johansson innan Men han kan ja nog se, som du säger, som en strikt och respektfull havskung! Och de lilla jag hörde låter han lite grann som Norm Lewis,

Men ja du, Vem var det som spelade Chip i den svenska? Hur länge sedan var det den spelades?
vem har vi kvar tro? Grimsby eller Carlotta? Känns som jag verkligen har missat någon nu, men Ariels systrar är ju inte så speciellt kanske.. Måsart behöver ju en skådespelare till sig också

Ändrad av Emmaaa - 04-maj-2009 vid 21:26

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

var: Sverige
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-maj-2009 vid 19:58
Till er som är ett stort fan av denna film. Hur ofta ser ni på DLS ?   
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2009 vid 13:43
Thihi, disney girl; Jag måste skamligt nog ta och erkänna att jag faktiskt tittar på Den Lilla Sjöjungfrun precis varenda liten dag. Embarrassed Embarrassed Fast.. Inte så där "noga" som man t.ex. gör då man bäddar ner mig i soffan med ett gäng popcorn och ser filmen ifrån början till slut med stor inlevelse och spänning. Nej, jag har den nämligen här på datorn också, så jag sitter ofta och lyssnar på den medan jag antingen skriver eller spelar spel. Smile Och så skapar jag även en massa egna TLM videor via Vegas Movie Maker, och då gäller det minsann att man sitter och titta igenom scenerna om och om och om igen, för att försäkra sig om att det inte uppstår några fel. Tongue LOL
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 25-maj-2009 vid 15:39
håller med dig om att man nästan tittar på scener av filmen varje dag. Försöker att göra videos men har inte riktigt lärt mig programmet än så
Vad gör du för videos ? Lägger du in låtar och passande klipp eller mer avancerade grejor?

Till toppen
Art_of_Minnie View Drop Down
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

Poäng: 725
inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 16-juni-2009 vid 10:43
Är den amerikanska utgåvan likadan som den brittiska? , när det gäller extramaterial?
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?
- Charlie Sheen,Two and a half men,Season 3.

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-juni-2009 vid 18:18
Postad av Emmaaa Emmaaa skrev:

håller med dig om att man nästan tittar på scener av filmen varje dag. Försöker att göra videos men har inte riktigt lärt mig programmet än så
Vad gör du för videos ? Lägger du in låtar och passande klipp eller mer avancerade grejor?
Haha, jag gör verkligen alla möjliga sortes videos. LOL Allt ifrån musikvideor till reklam trailers. Den här videon gjorde jag nu allra senast. Smile

Ändrad av Dinkelhopparen - 21-juni-2009 vid 18:18
Till toppen
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2009 vid 10:01
snygg video,bra jobbat!Smile

Ändrad av Art_of_Minnie - 22-juni-2009 vid 10:02
Alan, I´m not thrilled about having one small rodent in my house, Why would I drive 50 miles to see their Kingdom?

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2009 vid 19:36
Awwwww, tusen tack ska ni ha tjejer! Embarrassed Embarrassed Vad söta ni är. Smile

Men hörrni, jag måste bara få checka en sak med er. Big%20smile Det är så att jag håller på att skapa mig ett familjeträd med alla karaktärer ifrån The Little Mermaid's historia och vet ni vad? Jag har helt fastnat på två utav Ariel's systrar. Embarrassed Under presentationen i "Daughters Of Triton" så visas nämligen Sebastian i bild då både Allana samt Adella ropas upp... Så jag vet liksom inte vem som är vem utav dem två? LOL Är det möjligtvis någon utav mina kära Mermaid fans som råkar veta det?

Ändrad av Dinkelhopparen - 22-juni-2009 vid 19:36
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-juni-2009 vid 20:44
Adella = Orange fena, gröna snäkskal

Alana = Lila snäckskal, rosa fena

Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 12:17
Åååh, tusen TACK för hjälpen, Erika! Clap Big%20smile
Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 13:02
Ingen fara Big%20smile, snygg avatar föresten
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 13:09
Naaaaw, tack ska du ha Erika! Big%20smile Big%20smile Det är snyggingen Prins Eric, visst är han tjusig? Wink

Ändrad av Dinkelhopparen - 23-juni-2009 vid 13:11
Till toppen
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 19:00
Den är riktigt tjusig, är det FanArt eller?

Ändrad av Art_of_Minnie - 23-juni-2009 vid 19:00

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 22:24
Jajamensan, det är den UNDERBARA Nippy som har skapat den! Big%20smile Big%20smile
Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 23-juni-2009 vid 22:29
Dinkelhopparen, jag blev litte nyfiken på släkt träder du gör. Ska du ha det till något specielt?

Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 01:27
Åååh, säg Matte istället, Erika! Big%20smile Det gör alla andra. Wink Thihi, neej egentligen så ska jag inte ha mitt släkt träd till något speciellt alls. Embarrassed Jag blev bara så fascinerad utav historien bakom The Little Mermaid, med tanke på att både kung Triton samt hans förfäder är hämtade ifrån den Grekiska mytologin, vilket jag inte hade en susning om förut. Smile Men så såg jag ett gammalt avsnitt ifrån Ariel's undervattens äventyr där Triton förklarar att Guden Neptune var hans far (Eller var det kanske farfar? LOL) Och då slog det mig genast att jag ville "Släktforska" lite och lista ut vilka som då var Neptune's föräldrar och så vidare. Big%20smile Det var verkligen jätte intressant att läsa om alla Gudarna och trots att Ariel och hennes systrar endast är Disney karaktärer och inte alls står med i den Grekiska mytologin så räknar jag ändå med dem i mitt släktträd. Tongue Har ni sett det här spännande släktträdet förresten? Big%20smile Jag vet att det egentligen är helt fel tråd för att visa upp ett träd över Lejonkungen och dess historia, men visst är det roligt att se? Big%20smile Tänk om det fanns ett sådant träd i The Little Mermaid istället, en karta över en massa spännande karaktärer som man aldrig tidigare har hört talas om. Bara tänk så många uppföljare man skulle kunna göra utav ett sådant träd! Big%20smile

Ändrad av Dinkelhopparen - 24-juni-2009 vid 01:31
Till toppen
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 09:45
Postad av Dinkelhopparen Dinkelhopparen skrev:

Jajamensan, det är den UNDERBARA Nippy som har skapat den! Big%20smile Big%20smile
Ohh shit, jag älskar FanArt! hur gör dom egentligen, alltså dom är ju grymt duktiga men dom måste ha något speciellt pogram på datan för att få det bra. någon som vet mer om detta? jag skulle gärna vilja veta vad för pogram i så fall.Smile tacksam för svar.

How cute!

Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 11:07

Åååh, säg Matte istället, Erika! Big%20smile Det gör alla andra. Wink Thihi, neej egentligen så ska jag inte ha mitt släkt träd till något speciellt alls. Embarrassed Jag blev bara så fascinerad utav historien bakom The Little Mermaid, med tanke på att både kung Triton samt hans förfäder är hämtade ifrån den Grekiska mytologin, vilket jag inte hade en susning om förut. Smile Men så såg jag ett gammalt avsnitt ifrån Ariel's undervattens äventyr där Triton förklarar att Guden Neptune var hans far (Eller var det kanske farfar? LOL) Och då slog det mig genast att jag ville "Släktforska" lite och lista ut vilka som då var Neptune's föräldrar och så vidare. Big%20smile Det var verkligen jätte intressant att läsa om alla Gudarna och trots att Ariel och hennes systrar endast är Disney karaktärer och inte alls står med i den Grekiska mytologin så räknar jag ändå med dem i mitt släktträd. Tongue Har ni sett det här spännande släktträdet förresten? Big%20smile Jag vet att det egentligen är helt fel tråd för att visa upp ett träd över Lejonkungen och dess historia, men visst är det roligt att se? Big%20smile Tänk om det fanns ett sådant träd i The Little Mermaid istället, en karta över en massa spännande karaktärer som man aldrig tidigare har hört talas om. Bara tänk så många uppföljare man skulle kunna göra utav ett sådant träd! Big%20smile
Okej Tongue, det låter ju jätte kul jag har själv gjort ett till lejon kungen men det var ett tag sen. Om du vill ha hjälp med släktträdet kan jag tipsa om en bild. Den hänger i Erics slott och sägs föreställa Erics föreldrar, den är det väldigt likt Philip och Törnrosa, jag vet inte om de stämer, hittade de på denna sidan http://fathomsbelow.topcities.com/triviareferences.htm ( de står längst ner på sidan)

Ändrad av disney_erika - 24-juni-2009 vid 12:22
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 15:44
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

Okej Tongue, det låter ju jätte kul jag har själv gjort ett till lejon kungen men det var ett tag sen. Om du vill ha hjälp med släktträdet kan jag tipsa om en bild. Den hänger i Erics slott och sägs föreställa Erics föreldrar, den är det väldigt likt Philip och Törnrosa, jag vet inte om de stämer, hittade de på denna sidan http://fathomsbelow.topcities.com/triviareferences.htm ( de står längst ner på sidan)

Woooow Erika, vilken otroligt härlig sida!! Big%20smile Tusen tack ska du ha, det var verkligen jätte intressant att läsa. Clap Läste ni förresten det där om att The Little Mermaid antagligen utspelar sig i Frankrike? Smile De trodde det med tanke på att Ariel köpte sig ett par baguetter under rundturen igenom kungariket, samt även på grund utav att Chief Louis sjunger "Les Poissons" då han styckar fisk. Tongue Men... Jag har alltid föreställt mig att filmen utspelar sig i USA och att Atlantica ligger utplacerat på Atlantens havsbotten - Med tanke på namnet. Wink Vad tror ni om detta, tjejer? Smile
Till toppen
Animationsassistent
Animationsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Dinkelhopparen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 15:50
Postad av Art_of_Minnie Art_of_Minnie skrev:

Ohh shit, jag älskar FanArt! hur gör dom egentligen, alltså dom är ju grymt duktiga men dom måste ha något speciellt pogram på datan för att få det bra. någon som vet mer om detta? jag skulle gärna vilja veta vad för pogram i så fall.Smile tacksam för svar.

How cute!

Jaaaa, men visst är den animationen bara föör söt!? Big%20smile Big%20smile Big%20smile Jag har den som visningsbild på MSN och bara älskar den. LOL Tongue Jag tror att de använder ganska så avancerade bild samt animationsprogram likt Photoshop och Illustrator. Smile Jag har själv Photoshop, men jag kommer inte ens i närheten utav deras fantastiska FanArts. Det krävs nog både kunskap samt en heeel del övning bakom dem, tror inte du det? Smile Jag menar, kolla bara in den här! Big%20smile Hur många månader måste det inte ha tagit för att skapa fram den? Tongue

Ändrad av Dinkelhopparen - 24-juni-2009 vid 15:57
Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 16:08

Om man bara kunder rita sån fanart, de är ju otroligt fina. Mina egena fanart med disney kommer inte längre än mitt skrivblock. Vet inte om jag är så bra men har en bild på Ursula som jag är rätt nöjd med.

Ändrad av disney_erika - 24-juni-2009 vid 16:08
Till toppen
Scenograf
Scenograf
fd. mimmi pigg

inläggsval inläggsval   Citera Art_of_Minnie Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 17:02
Självklart kräver konst som denna otroligt mycket övning,tålamod,talang och känsla.
Själv så har jag målat/tecknat i stort sett hela livet. Jag älskar att måla havet, djur, tecknade figurer och även natur. Min största insperaion får jag från Disney-filmer och av egna bilder. Det jag älskar med just disney-figurerna är deras rundhet, de stora fina ögonen, glädjen dom utstrålar och formerna framför allt, även de glada färgerna!. jag målar så ofta jag kan, men har hållt mig till penna och papper. Elr pensel och tavla dåXD Har gjort många målningar inspererade just av lilla sjöjungfrun, på grund av att jag verkligen älskar karaktärernas färger i just den filmen. Har till och med lyckats sälja några stycken av mina verkLOL.
I alla fall så skulle det verkligen vara kul att testa pogramet som dessa fantastiska konstnärer jobbat på, det skulle vara väldigt lärorikt att prova nått nytt.

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 22:24

Åååh, säg Matte istället, Erika! Big%20smile Det gör alla andra. Wink Thihi, neej egentligen så ska jag inte ha mitt släkt träd till något speciellt alls. Embarrassed Jag blev bara så <SPAN style="FONT-SIZE: 9pt; COLOR: black; FONT-FAMILY: Verdana; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-bidi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-: SV; mso-fareast-: SV; mso-bidi-: AR-SA">fascinerad</SPAN> utav historien bakom The Little Mermaid, med tanke på att både kung Triton samt hans förfäder är hämtade ifrån den Grekiska mytologin, vilket jag inte hade en susning om förut. Smile Men så såg jag ett gammalt avsnitt ifrån Ariel's undervattens äventyr där Triton förklarar att Guden Neptune var hans far (Eller var det kanske farfar? LOL) Och då slog det mig genast att jag ville "Släktforska" lite och lista ut vilka som då var Neptune's föräldrar och så vidare. Big%20smile Det var verkligen jätte intressant att läsa om alla Gudarna och trots att Ariel och hennes systrar endast är Disney karaktärer och inte alls står med i den Grekiska mytologin så räknar jag ändå med dem i mitt släktträd. Tongue Har ni sett det här spännande släktträdet förresten? Big%20smile Jag vet att det egentligen är helt fel tråd för att visa upp ett träd över Lejonkungen och dess historia, men visst är det roligt att se? Big%20smile Tänk om det fanns ett sådant träd i The Little Mermaid istället, en karta över en massa spännande karaktärer som man aldrig tidigare har hört talas om. Bara tänk så många uppföljare man skulle kunna göra utav ett sådant träd! Big%20smile

Detta låter mycket intressant!
Ska bara lägga till att Neptune kommer från den romerska mytologin Det är deras motsvarighet av grekiskans Posiedon (vilket betyder att båda är havsgudar) Men Triton är ju Poisedons son så.. och det stämmer ju det du säger om att i tv avsnittet "Calliope Dreams" säger de att Neptune är hans farfar, så vad vet jag?

Woooow Erika, vilken otroligt härlig sida!! Big%20smile Tusen tack ska du ha, det var verkligen jätte intressant att läsa. Clap Läste ni förresten det där om att The Little Mermaid antagligen utspelar sig i Frankrike? Smile De trodde det med tanke på att Ariel köpte sig ett par baguetter under rundturen igenom kungariket, samt även på grund utav att Chief Louis sjunger "Les Poissons" då han styckar fisk. Tongue Men... Jag har alltid föreställt mig att filmen utspelar sig i USA och att Atlantica ligger utplacerat på Atlantens havsbotten - Med tanke på namnet. Wink Vad tror ni om detta, tjejer? Smile

Läste en väldigt bra åsikt på Imdb som jag står fast vid nu Har aldrig trott att filmen utspelar sig i Frankrike och kommer inte att göra det heller; ) Men som den personen skrev så tror jag att det utspelar sig "In a Kingdom far far away" Inte i ett så kallat "fantasiland" men liksom.. där sagor ska utspela sig. H C Andersen nämnde aldrig i sin saga vart den var så därför tror jag att det är där sagor ska utspela sig
Men om man skulle se i "verkligt" perspektiv tror jag som du, på Atlanten...mycket möjligt att det är i medelhavet också.. och eftersom Atlantica inte nämns i originalet så.. men jag tror fortfarande på det första jag skrev

Ändrad av Emmaaa - 24-juni-2009 vid 22:34

Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-juni-2009 vid 22:49
Om man känner för detta kan man lyssna på när Drew sjunger "Her voice".
Ska bara förvarna att han har gjort om låten till popigare och att den inte alls är lika bra men det kan vara kul ändå

Klicka här!

Till toppen
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2009 vid 12:22
Matte!, jag kom och tänkte på en sak när jag såg Herkules. Man ser ju Poisedon ( Neptune), och om jag inte mins fel är han och Zeus bröder. Så igentligen går det ju att vävaihop de två filmerna.
Till toppen
Emmaaa View Drop Down
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Emmaaa Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-juni-2009 vid 12:34
Postad av disney_erika disney_erika skrev:

Matte!, jag kom och tänkte på en sak när jag såg Herkules. Man ser ju Poisedon ( Neptune), och om jag inte mins fel är han och Zeus bröder. Så igentligen går det ju att vävaihop de två filmerna.

I ett tv serie avsnitt av Herkules träffar ju Herkules sin kusin Triton som är i hans ålder eller yngre,
Det är faktiskt väldigt roligt

Det ligger ute på youtube HÄR!

Till toppen
 Svara Svara Sida  <1 1718192021 25>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media