Den Lilla Sjöjungfrun |
Svara
|
Sida <1 1819202122 25> |
| Författare | |||
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juni-2009 vid 12:37 |
||
Just det de avsnittet
|
|||
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
Medlem sedan: 04-oktober-2008 var: Sölvesborg Status: Offline Poäng: 145 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juni-2009 vid 13:03 |
||
Jajamensan, det har du rätt i Emma!
Ahaaaaa, men duu!
TUSEN TACK!! Ska du förresten ha för Drew's härliga popversion utav "Her Voice"!
Jaaaa, men det har du ju rätt i Erika!
|
|||
|
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juni-2009 vid 13:07 |
||
Hahahaha, neeej vad roligt! Ändrad av Dinkelhopparen - 26-juni-2009 vid 13:11 |
|||
|
Jag förstår inte hur en värld, som skapat sådana underbara ting... kan vara ond?
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juni-2009 vid 15:03 |
||
|
wow, jag visste inte vilken jag skulle svara eller citera så det blir så här nu
Även i avsnittet "Urchin" så säger de att de ska gå till "Neptun balen" har för mig att det nämns i ett annat avsnitt också, men ändå det kanske inte tänkte så långt att de skulle mena mytologin utan bara att de döpte honom till Triton för att det passade med allt eller nåt Det kanske går så långt till och med att Ariels mamma Athena är hans kusin, krigsgudinnan i mytologin
Håller med dig om att så länge den är en singel går den att lyssna på, skulle inte vilja se honom framföra låten på det sättet men den var väl helt ok Men som sagt inte i närheten lika bra som Seans scen version, den ger mig gåshud!
I H.C Andersens originalsaga är inte häxan och kungen släkt utan det var när Disney jobbade på The Little Mermaid som de tänkte att det skulle ge en intressant touch till handlingen. I en bortklippt version av Fathoms Below som det förklarades, men iden skrotades och Broadway plockade upp idén till sin version av filmen
|
|||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 08-juli-2009 vid 01:08 |
||
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
Medlem sedan: 31-maj-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 1797 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-juli-2009 vid 15:08 |
||
|
Köpte svenska utgåvan i dag. jag har brittiska dvd utgåvan. Samt första vhs utgåvan. Har dom i min fina DLS samling. Så ser jag på svenska dvd utgåvan. Och har dom andra två enbart som samlingsobjekt.
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-juli-2009 vid 01:20 |
||
|
Ååååh, så underbart roligt för dig, disney_girl!
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 17-juli-2009 vid 14:49 |
||
Jag köpte den via Megastore. Jag har en fin Ariel sammling som jag har hafft länge.Har många prylar i ett fint skåp.
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-juli-2009 vid 15:21 |
||
|
Nämen ÅH!!
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-juli-2009 vid 08:52 |
||
|
Har en fråga ang svenska dvd utgåvan. När Ariel och Eric är i vattnet i slutet. Och Ursula blir stor och uppenbarar sig framför dom. Så säger hon repliken Nu Är Jag Havets Drottning osv. Men jag har för mig att den repliken kommer senare ? Är det så på era dvd utgåvor också ? Den repliken på vhs utgåvan är senare har jag för mig. När man ser den scenen på engelska med svensk text. Så säger hon nåt med Era Tokar nånting.
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-juli-2009 vid 13:36 |
||
Det är bara för att den är klippt. Eftersom att de klippte bort ungefär 3 minuter av filmen när den kom och släpptes i Sverige har de antagligen inte dubbat det. Men nu när den kom på DVD återställde de filmen och det var den av scenerna som blev återställda, jag antar att det har något med det att göra men jag kanske fattar fel... ? (Vore inte första gången )
|
|||
|
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juli-2009 vid 14:26 |
||
|
Nej, nej, nej, du fattar helt rätt, Emma!
Ändrad av Dinkelhopparen - 26-juli-2009 vid 14:28 |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-juli-2009 vid 16:09 |
||
|
Har ni varit inne på denna sida ?
http://www.littlemermaid.cjb.net/ Ändrad av disney_girl - 26-juli-2009 vid 16:10 |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2009 vid 13:00 |
||
|
Thihi, neeej det har jag faktiskt aldrig, Jennie!
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-juli-2009 vid 18:55 |
||
|
Den sidan hade jätte många teorier om hur Ariels beginning skulle vara. Hälften var rätt skrev att det var Ariel och hennes systrar som gav speldosan annars stämde det mesta förvånasvärt bra.
|
|||
|
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-juli-2009 vid 11:51 |
||
|
Jag gillar bilderna på dockorna på den sidan.
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-juli-2009 vid 21:59 |
||
|
Jaaa, det gör verkligen jag också Jennie!
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-juli-2009 vid 23:23 |
||
Jag kan inte påstå att jag direkt samlar, har lite små grejor från barndomen som jag inte gärna slänger bort (duh!:) Sen har jag filmerna stående, på en tavelram Skulle vilja ha en sån där fantastisk samling man ser folk på internet! Tänk vad häftigt ett helt rum! Men just nu går det lite dåligt på den fronten...
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-augusti-2009 vid 16:05 |
||
|
Vad sägs om att jag skapar en tråd om Musikalen av DLS istället i övrigt-forumet och flyttar över alla inlägg här som handlar om musikalen dit?
|
|||
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|||
![]() |
|||
disney_girl
Medproducent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-augusti-2009 vid 20:04 |
||
Låter som en bra idé´.
|
|||
![]() |
|||
Adrina
Producent
Administratör Medlem sedan: 26-maj-2004 var: Uppsala Status: Offline Poäng: 1812 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-augusti-2009 vid 01:03 |
||
|
Nu har jag flyttat över de flesta inläggen om musikalen till denna tråd.
Det var en del inlägg som handlade om både filmen och musikalen. Så jag har skapat dubbletter av dessa så att det visas i båda trådarna, men jag sållade bort text om filmen i den som hamnade i muskaltråden och vice versa (ingen text gick förlorad... tror jag.. ganska säker (jag ska sluta göra större ändringar eftermidnatt ^_^). |
|||
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams - |
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-augusti-2009 vid 12:48 |
||
|
Hahaha, det är lugnt Daniel!
|
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-november-2009 vid 13:13 |
||
|
Idag var det 20 år sedan filmen hade premiär i USA Om jag inte fått allt på bakfoten menar jag: )Tycker Disney borde ha släppt något för att hylla det, haha får väl vänta till det blir 25 år
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-november-2009 vid 23:52 |
||
|
I did not know that! Nu hoppas jag alla gör som jag och skriver en liten recension av den här filmen (eller någon annan)! Vill ha lite trevlig läsning!
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-november-2009 vid 08:42 |
||
Jag tror inte att jag skulle kunna skriva en särskilt bra recension på filmen... tycker liksom att det inte finns något att hacka på.. haha!
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 12-december-2009 vid 13:09 |
||
|
Denna repliken i filmen: har stört mig några gånger, eftersom jag aldrig kan lista ut vilken gång han menar ![]() Vad jag kan se så har han "förlorat" henne två gånger innan. Första gången efter att hon räddat honom och försvinner Andra gången när han blir hypnotiserad och nästan gifter sig med Vanessa Så jag har ofta undrat vilken gång det är han menar...? eller missar jag något uppenbart? som att han inte förlorar henne första gången för att han inte känner henne eller andra gången för att han inte gjorde det med vilje (?) Någon som har någon annan idè? haha!
|
|||
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-december-2009 vid 13:39 |
||
|
YAAY!!
Äntligen lite aktiveteter här inne, jag har längtat efter att få diskutera igen! Som jag tolkar det så tror jag att Eric menar att han förlorade henne vid strandkanten. Där både finner och förlorar han flickan i sina drömmar och återfinner henne inte förrän först på bröllopsskeppet där han inser att det är Ariel som bär på den vackra rösten - Flickan som har funnits vid hans sida hela tiden. Först tror han ju att hon endast är en skeppsbruten stackare som inte kan tala och letar därför vidare efter sin mystiska räddare. Han säger; "Ariel, du kan tala. Det var du! Det var du hela tiden!". Och jag tolkar det som att det är först då som han tillslut finner henne på nytt. Usch, vad dålig jag är på att förklara... Det lät så mycket enklare i mitt huvud! Men förstår ni hur jag tänker? Att hans drömflicka är förlorad från och med att Ariel försvinner från strandkanten tills det att han återfinner henne på bröllopet - Sedan förlorar han henne igen, en andra gång, då Ursula drar ner henne i vattnet. ![]() Ändrad av Dinkelhopparen - 14-december-2009 vid 13:43 |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-december-2009 vid 17:10 |
||
|
Det låter mycket logiskt.
Repliken har alltid stört mig eftersom att jag inte kan lista ut hur det ligger till men det låter rätt i det du säger . Och nu inser jag hur mycket vackrare "Det var du hela tiden!"- repliken är egentligen.![]() Ariel spelar ju två "roller" i filmen och vad praktiskt att det egentligen är samma person hehe! Det jag tycker om (som jag nämnt några trådar längre bak) är när Erik tittar upp mot fönstret och ser Ariel och bestämmer sig för att glömma den "andra flickan". Så att det inte bara var mysteriet och rösten som lockade honom att gifta sig med henne. ![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
Dinkelhopparen
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2009 vid 13:50 |
||
|
Åååååh, ja men visst är det bara för vackert, Emma!?
Det bevisar att det inte endast är Ariel's vackra röst som han förälskar sig i, utan även hennes fantastiska personlighet samt den värme och kärlek som hon utstrålar - Trots att hon inte säger honom ett enda ord. I det ögonblicket är han ju nästan förälskad i två personer - Både i den mystiske hjältinnan vid strandkanten och så i den tysta flickan i tornet ovanför. Han vet ju inte att de är en och samma person och jag tycker att det är fint utav Disney att visa detta, annars så kan man lätt tro att Eric endast bryr sig om Ariel's vackra röst och att han är villig att gifta sig med vemhelst som bär på denna. Gör inte Broadway-versionen ett förtydligande utav Erics känslor? Jag har för mig att han, i "If Only", sjunger; "How I wish that girl could have been this one" och "And at the ball, what will occur? Maybe I'll find that voice, but I'll lose her" Visst sjunger han så? Han är liksom "besatt" i att finna denna försvunna livräddare samtidigt som han förälskar sig allt mer och mer i den skeppsbrutna flickan. Tillslut är han nästan rädd för att finna den vackra rösten, eftersom att han då tvingas förlora flickan vid sin sida. Det är därför även jag tycker att repliken, "Det var du hela tiden!" uppe på bröllopsskeppet är så stark. ![]() Ändrad av Dinkelhopparen - 15-december-2009 vid 13:52 |
|||
|
|
|||
![]() |
|||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2009 vid 21:42 |
||
|
Jo jag gillar att man får se Eric mer som person i "If Only"! (vilken konstig mening haha!)
Skulle vilja att han brast ut i sång i filmen.. nee det skulle jag inte kanske. Det är nog en scen sak som bara kan göras bäst på scen, Fast han sjunger ju i andra filmen "Darling, we better be going" haha! Det är så fint när han kastar iväg flöjten och går upp mot Ariel, då har han liksom bestämt sig. (Han är prins han kan bestämma vad som helst "Jag tänker gifta mig med henne" - repliken är en annan replik som jag tyckte var rolig minns att jag tänkte i mina yngre år "Tänk om inte hon vill det då!" haha!) Sen kommer ju Vanessa och förstör allt.. Snabb tanke om nu inte Vanessa/Ursula hypnotiserat Eric tror ni att han hade gift sig med henne då? Bara för att han råkade hitta "rätt" röst (som egentligen är fel men rätt för honom) Han hade ju liksom bestämt sig för Ariel men liksom... Hoppas att någon kan få ut någon sorts mening med detta inlägg ![]() |
|||
|
|||
![]() |
|||
Svara
|
Sida <1 1819202122 25> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar