| Författare |
|
101dalmatiner
Nykomling
Status: Offline
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 11:33 |
|
Katrineholms-Kuriren gav Alice en 3/5 under rubriken "Blev Alice lite för mycket för Burton?". Att sedan den okunniga recensenten inte en gång, utan två(!) kallar Hattmakaren för "Hjärter Knekt" och drottningen för "Hjärter Dam" får mig att mer tolka recensionen som en 4/5. Man kan liksom inte ta en person på allvar när han inte ens vet skillnaden på The Knave of Hearts och The Mad Hatter. Piiinsamt!
Ändrad av 101dalmatiner - 04-mars-2010 vid 17:03
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 00:29 |
Okay. And here we have him. Jag tror vi alla bör sova lite på saken och gå mer på djupet i morgon och/eller på fredag/helgen då förmodligen fler också har hunnit se den.
Tillsammans med Hades var det 3690 andra göteborgare som såg filmen går och det var ungefär det dubbla i Stockholm så nog var det i alla fall 10.000 svenskar som såg den såhär mitt i arbetsveckan. Det får man nog räkna som ganska bra.
Handlingen är det många som gärna vill kalla svag, jag håller inte med... tror jag. Gillar man själva idéen med ett Wonderland/Underland (sa de faktiskt Underland i filmen? Jag hörde aldrig det) i spillror med The Red Queen (whatever she wants to call herself) som galen tyrann med sina undersåtar i ett järngrepp så är det här en av de bättre versionerna.
Man bör nog inte gämföra McGee och Burtons tolkningar, men jag kan inte låta bli. McGee's är nog snäppet bättre... Men jag kan inte säga det med största säkerhet.
Som sagt, lite sömn gör nog susen...
Vi hörs imorgon alla Wonderland-kreatur! God natt!
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 00:14 |
Jag skrev nyss ett kort sms till en god vän som inte var med ikväll. Det räcker egentligen att skriva samma meddelande här:
Bra film! Inte Burtons bästa, men riktigt bra. Läs böckerna för bästa effekt. Godnatt :)
Nå, kanske jag ska vara lite tydligare. Från sekund ett stormtrivdes jag. Danny Elfmans musik, snygg svepning genom London, och den stora guldiga titeln satt som en smäck. Den oerhört stela ärkebrittiska stämningen som råder första kvarten eller så är riktigt skön och känns som Tim Burton klädd i vitt. Nere i Wonderland/Underland är det riktigt kul att få se och höra alla karaktärer. Skådespelarna levererar som väntat, The March Hare är tidernas största psyko, miljöerna är storslagna. Handlingen är inte filmens starkaste kort men det har den väl aldrig varit när det gäller Alice in Wonderland. Det här är karaktärsdrivet, och ska så vara.
Jag orkar inte skriva sådär jättemycket nu, men på det stora hela är jag nöjd. Jag vet inte vad som kunde gjorts bättre, uppenbarligen någonting MEN det spelar ingen roll. Fine, det andas Narnia och Harry Potter ibland men vafan. Det här är inte en film gjord enbart för Burtons fans, det visste vi redan. Det här ska kunna tilltala en yngre publik, och det borde det verkligen göra. Även om de yngre inte greppar Depps humörsvängninar eller är helt med på vad som händer hela tiden. Filmen är väldigt tydligt en uppföljare till böckerna, och att ha läst dem innan man ser filmen är att föredra men inte nödvändigt.
För att ge någon typ av perspektiv; Alice in Wonderland är lika bra som resten av Tim Burtons "övre-medel-filmer" vilket för mig är typ Charlie and the Chocolate Factory och Big Fish. Bitvis bättre. Den är inte lika bra som Sweeney Todd, men det spelar ingen roll. Alice in Wonderland är bra!
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 23:30 |
Nu inväntar vi med spänning Hades utlåtande. Är han lika positiv som oss två... eller är han en besviken och nedslagen stackare som kommer hem och ångrar de pengar och den tid han har lagt på filmen? Inom kort lär vi får se.
Jag kan passa på att säga att jag för första gången i mitt liv såg Disneys klassiker från -51 idag precis innan jag och bror min begav oss till biografen. Den var helskön. Varken mer eller mindre. En riktigt psykedelisk tripp som lämnade en med gott humör efteråt.
Det var faktiskt 66 platser tomma när filmen drog igång vilket innebär att bara 167 personer satt i salongen... Tja, för att vara mitt i arbetsveckan är det väl ganska så bra för att vara Katrineholm.
Det är nog ett par tusen som ser den här filmen under dagens gång landet över och det lär bli ännu fler framåt helgen.
Jag ser fram emot att se den igen på bio. Jag har börjat smälta den lite nu och det känns lite som att man varit på en mycket angenäm resa som man kommer att minnas länge och längta tillbaka till.
Som tur så är det ju lättare att göra om en resa i filmens värld än det är att göra det i verkligheten så det kommer inte att dröja alltför länge.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 21:30 |
Kom just hem. Har inte hunnit smälta alla intrycken. Mycket bra, rolig, cool, färgglad. 3D:n var dock inte den bästa jag sett, men klart bra när den var som bäst. Jag har en märklig känsla i mig, jag vet inte hur jag ska beskriva den. Jag antar att det är normalt att det känns lite tomt när någonting man sett fram emot så länge som jag har med den här filmen plötsligt är över. Filmen var för kort! Det är nog den enda "negativa" kritiken jag kan komma med. En halvtimme längre hade varit underbart.
Det var också... kul att den var så pass rå och våldsam på sina ställen. Jag kan tänka mig att många mammor blev förskräckta å sina ungars vägnar när ögon stacks ut och huvuden rullar... Hahaha!!!
Det var en härlig filmupplevelse, jag kom på mig själv med att sitta och mysa åt miljöerna och fnissa åt Tweedlarna (som var groteska och gulliga på samma gång). The Jabberwock(y) var imponerande och förmodligen skrämmande för de mindre.
Det fanns dock en karaktär jag verkligen saknade, nämligen Humpty Dumpty. Var fanns det gamla ägget? Möjligen lever han inte då han ramlar ner från sin mur och går sönder i Through The Looking Glass...
Nej, jag pladdrar på. Jag måste varva ner lite. Tänka igenom det jag har sett. Jag kommer tillbaka.
|
 |
GothicClassic
Storybordartist
Poäng: 4
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 21:12 |
Såg filmen idag på 3D den var skitbra
Karaktärerna, musiken, underlandet = <3
Till er som såg filmen vad tyckte ni ;)
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 13:36 |
|
Haha, jajamen! Och som sagt, 79% är ett mycket lovande betyg för ett filmlicens-spel. De har ju i regel inte mer än max 55-65% i bästa fall.
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 13:32 |
|
Ah, du hann. Jag vet ingenting om spelet, för jag spelar i regel inte. Jag tycker dock orden "Burton", "Wonderland" och "Spel" rimmar patetiskt bra.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 13:27 |
|
Hey! Vänta! Vad tror du om spelet?
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 13:25 |
Jag ska nog försöka skriva (min fjärde!) recension då, och bara kortfattat här. Fler borde använda den funktionen, absolut.
Var mycket, mycket tufft att låta Göteborgs Posten (med två recensioner i) ligga imorse...jag är bra nyfiken alltså. Men, men, snart är det dags! Såg Disneys klassiker igår kväll, som utlovat, så nu är det bara själva filmen som fattas. När vi hörs nästa gång har jag sett den.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 09:59 |
Wii-versionen av spelet fick 79/100 i den första recensionen som laddades upp av gamerankings. Det är riktigt bra för ett filmlicens-lir.
Jag såg nyss en kraftigt nerklippt version av Alice in Wonderland från 1915. Och med kraftigt menar jag VÄLDIGT nerklippt, cirka 30 minuter var borta och knappt 20 återstog att se. Men den var ändå trogen boken.
Ändrad av 101dalmatiner - 03-mars-2010 vid 13:13
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-mars-2010 vid 08:08 |
Jag kommer bara att skriva enkelt och kortfattat om hur (förhoppningsvis!) bra jag tyckte filmen var. Jag hoppas att jag ikväll ska komma hem i samma uppspelta rus som från POTC-filmerna och liksom inte kunna sova för att man är så upprymd. Det är vad jag hoppas på. Jag vet inte riktigt om jag är vaken nu. Jag somnade igår runt åtta! Och har ingen aning vad jag borde ha gjort sådär kvällen innan DEN STORA DAGEN eller vad jag idag kan göra för att ta igen det jag gått misste om igår.
Emaaa, var det möjligen den här versionen av Alice i Spegellandet du syftade på?
http://www.youtube.com/watch?v=1BmIVm9uDzU
Det var den jag såg i förrgår fast med svenskt tal då... Helt jäkla skum. Humpty Dumpty med enorma huggtänder, liksom vad tusasn!?
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
var: frillesås
Poäng: 237
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 20:56 |
|
tack för tipset då tittar jag där imorgon :D
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 20:54 |
|
För er som vill skriva lite längre recensioner till filmer så vill jag ännu en gång flagga för recensionsdelen på sidan som funnits några månader nu. Dessutom om ni väljer att skriva en längre recension via artikelsystemet istället för i forumet så behöver de som inte vill se/läsa recensioner innan de sätt film lättare undvika dem på det sättet.
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 20:35 |
jag väntar ivrigt på era recensioner  ni brukar ju vara så duktiga på att förvarna innan ni skriver spoilers ändå och jag vill väldigt gärna veta vad ni tycker om den innan jag själv ser den
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 18:11 |
|
Måste bara ställa en annan fråga; Nu har recensioner börjar ploppa upp på div svenska sidor (jag har lyckligtvis inte sett något betyg än dock)...när blir man tvungen att sluta läsa även i den här tråden? Premiären är imorogn kväll, så just imorgon kväll borde vi väl säga att det är ok att skriva omdömen (sitt eget eller andras)? Visst, man kanske inte påverkas så mycket men jag vill gärna vara blank i sinnet så gott det går (inte lika extremt som 101dalmatiner, som inte sett en enda trailer men ändå).
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 08:30 |
|
Är det sant att filmen i USA fått högre åldersgräns på grund av att den "contains smoking caterpillar" eller är det ett skruvat skämt?
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 01:00 |
Jag såg nyss den tecknade Alice Through The Looking Glass från 1987. En billig tv-version som inte brydde sig om att vara boken trogen för fem öre. Men Gunnar Ernblad gjorde en handfull röster så det var helt okej att ligga och känna sig som en pårökt Kålmask till.
Imorgon är dagen här!!!
Idag släpps förresten spelen!
http://www.gamerankings.com/wii/961686-alice-in-wonderland/index.html Wii-versionen.
http://www.gamerankings.com/ds/961687-alice-in-wonderland/index.html DS-versionen.
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 22:26 |
|
chetchire cat var riktigt svår att göra jag är på vertion 3 av honom nu och är fortfarande inte nöjd jag laddar upp en länk så fort jag blir färdig jag har som sagt sett bilder på tim burtonds katt och därför blivit förälskad i honom men har nog ingen direkt fauvoritkaraktär.... jag gillade versen you are old father william och episoden med babyn/grisen pig om jag måste välja nån karaktär så blir det nog alice själv för hon är ju den som läser upp verserna jag gillar
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 21:47 |
"Är den av samma författare som Underlandet?"
Ja, Lewis Carroll har skrivit båda böckerna.
"en sak jag har undrat över bara... var througt the looking glass den boken burtons film bygger på eller var det en fristående uppföljare till den boken? förstod aldrig riktigt"
En halvt fristående fortsättning på Through The Looking Glass är det som det rör sig om. Alice tredje LSD-tripp med andra ord. Vilken är din favoritkaraktär? Kan du inte teckna Cheshire-katten?
Två dagar kvar!!!
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 21:03 |
|
jodå jag har läst ut den det gjorde jag i helgen :D jag står fortfarande fast vid att boken är rörig! rörig men charmig.... antagligen ska den vara så helt enkelt jag älskade verkligen verserna som alice läste upp och jag tyckte boken var mysig men inte mer än så.....
en sak jag har undrat över bara... var througt the looking glass den boken burtons film bygger på eller var det en fristående uppföljare till den boken? förstod aldrig riktigt
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 20:44 |
Jag har någon gång sett en tecknad version av Alice i Spegellandet... minns att jag älskade den haha!
Är den av samma författare som Underlandet? Har inte så mycket koll...
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 20:36 |
Den vita drottningen är en levande schackpjäs i Alice i Spegellandet.
I American McGee's Alice måste man rädda The White Queen från de röda schakpjäserna. Ett krig rasar mellan de två schack-kungadömena. Alice förvandlas i ett scenario själv till en schackpjäs...
Ändrad av 101dalmatiner - 01-mars-2010 vid 20:39
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 20:34 |
|
Nej, det är sant. Ingen vit drottning där. Jag har som sagt bara läst bok nummer två en gång, och har minns inte så mycket av varken The White Queen eller The Red Queen (jag vet, hon är blandad med The Queen of Hearts i den här filmen).
|
 |
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 20:05 |
Random fråga
Den vita drottningen är inte med i den tecknade va? Minns inte att jag hört hennes namn innan...
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 17:54 |
|
Oj, rätt intressanta skådespelarval måste jag säga. Rickard Wolff och Anders Öjebo är alltid bra, Jonas Malmsjö gjorde bra ifrån sig i Shrek om inte annat (även om även jag spyr på dubbad Depp) och Ola Forssmed är ju rutinerad. Spontant känns det som att det kunde varit mycket värre även om jag står fast vid att idén är hemsk.
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 17:00 |
Rummel från klassiska sunkserien Rummel & Rabalder gör Hatters röst! Jaha... Men han har tydligen varit inblandad i Disney-dubbar tidigare. Jag står ändå fast vid att det här är så fel. Jag hoppades att Wonka skulle vara både första och sista gången Depp svenskades.
Har Dreamer läst ut boken/böckerna än månne? Mimmi kanske?
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 14:33 |
|
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 00:26 |
Ta med en rakkniv och tysta de Sweeney Style.
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-mars-2010 vid 00:14 |
|
Och 5 platser har vi kvar till den senaste föreställningen. En av dem är min. Det blir en jäkla massa folk, förhoppningsvis av den behagligare sorten. Onsdagkväll, liksom. Om någon idiot stör, ala fåntratten bredvid mig på The Dark Knight som ev var i samma salong, vet jag inte vad jag gör. Övervägde att gå ut och klappa till ett gäng på The Princess and the Frog, som sprang in i salongen och skrek ett par gånger, precis vid ingången...ingen hade störts om jag gjort det...oh well. De försvann på annat vis.
|
 |