| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Eilonwy
Clean-up Artist
Status: Offline
Poäng: 295
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 17:15 |
|
Juste, De Trennes Bok har jag läst! Och Tredje i serien också, Llyrs slott. de var bra, men disney hade typ blandat de två första böckerna i sin version.
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
 |
disney_erika
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 14:56 |
Jag har läst,
Alice i underlandet och Alice i spegellandet ~ Ganska röriga böcker men bra, ingen tvivel om det.
De trennes bok (Taran och den magiska kitteln) ~ Första boken ur serien om Taran, längesen jag läste men har för mig att den var lång ifrån disney vertionen.
En spökhistoria vid jul ~ Det spelar ingen roll hur bra efftekter de har den kommer aldrig komma upp i samma klass som boken. (Dock är jag väldigt svag för mupparnas veriton och musses har ju sin charm den med.)
|
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 13:03 |
Svenzon skrev:
92juar skrev:
Tycker du inte att det blir lite tråkigt att läsa böckerna när du redan vet hur det ska sluta? |
Vet att frågan inte var ställd till mig, men jag måste svara ändå: absolut inte! Jag kan läsa samma bok flera gånger om, oftast med lite tid emellan dock (finns bara en enda som jag har läst två gånger på rad efter varandra).Jag ser ingen skillnad på att läsa en bok två gånger som att se en film två gånger. Man upptäcker alltid nya saker, även om man har huvuddragen klart för sig.
|
nu blir jag nyfiken, vilken bok var det? :P
|
|
"Jag vet att det är en sten, jag vet, men för ögonblicket kan vi låtsas att det är ett frö; vi använder fantasin lite."
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 12:40 |
92juar skrev:
Tycker du inte att det blir lite tråkigt att läsa böckerna när du redan vet hur det ska sluta? |
Vet att frågan inte var ställd till mig, men jag måste svara ändå: absolut inte! Jag kan läsa samma bok flera gånger om, oftast med lite tid emellan dock (finns bara en enda som jag har läst två gånger på rad efter varandra).Jag ser ingen skillnad på att läsa en bok två gånger som att se en film två gånger. Man upptäcker alltid nya saker, även om man har huvuddragen klart för sig.
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
var: frillesås
Poäng: 237
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 10:12 |
ok hon var ung ni hade helt rätt här är lite info från wikipedia för de som vill veta mer http://sv.wikipedia.org/wiki/Pocahontas
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 10:08 |
|
tror inte att det finns en bok jag läste sägnen i en bok om indianer
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
92juar
Clean-up Artist
var: Sweden
Poäng: 226
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 09:14 |
|
Hur kan man få tag på boken om Pocahontas????
|
|
Fjärtiska flytande två års studie på gymnasiet....
|
 |
92juar
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 09:10 |
101dalmatiner skrev:
Oftast skiljer sig ju sluten i Disneys filmer markant från sluten i de klassiska verk som filmerna bygger på. Det är många gånger då böckerna/sagorna inte slutar lyckligt, men det går ju inte för sig i en Disney film. |
Ja men om det ska vara för barn så är det ju bra att filmen slutar lyckligt. Om Ariel skulle ha död i slutet då kanske den inte hade blivit lika populär som den är i dag, men vem vet.
|
|
|
 |
Jessica
Animationsassistent
var: Närheten av GBG
Poäng: 105
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-mars-2010 vid 03:14 |
Dreamer skrev:
hon dör ju i slutet
|
Öh! Spoiler alert!
|
|
- jag är en bacill
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 22:20 |
|
Jag har läst en lättläst version av Ringare från Notre Dame, jag har velat läsa Bambi men inte hittat den. I femman så läste vår lärare en lättläst version av Oliver Twist för oss som vi fick jobba med. Jag har velat läsa Den lilla sjöjungfrun och 101 Dalmatiner men får liksom aldrig tid. Jag skulle även vilja läsa den längre versionen av Ringaren från Notre Dame också för den lättlästa hade bara med det viktigaste och det var rätt så dåligt beckrivet tyvärr var det den enda utgåvan på biblioteket.
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 22:09 |
|
ok det var ju länge sedan jag läste det där med pocahontas så jag kan ha fått det om bakfoten.... jag får kolla upp det nån dag
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
Eilonwy
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 13:48 |
har för mig att det var tvärtom, att hon var 12 år när hon träffade honom och John Smith var en gammal gubbe?
Jag har påbörjat ringaren i notre dame, men tappade lusten att läsa någonting sen, och nu måste den tillbaka till bibblan. Däremot har jag läst ett par DLS-versioner som liten :P
|
|
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 12:59 |
he he jag hann ju knappt svara innan 101dalmatiner svarade så bra åt mej jo vist skiljer sej offta slutet en hel del men lika ofta är hela berättelserna skildrade på ett annat sätt och många interessanta bitar faller ur oliwer twist är ju en riktig pojke och inte en liten kattunge som i oliver och gänget och hela berättelsen är mycket mörkare i tusen och en natt (många sagor jag vet men jag menar nu alladin) är berättelsen mer rak på sak och man får inte veta så mycket om varför huvudpersonen vill gifta sej med prinsessan det finns även en del som beskriver en trädgård med frukter gjorda av rubiner safirer och andra ädelstenar inne i andens grotta den lilla sköjungfrun e ju en riktig tragedi och hon dör ju i slutet . man får helt enkelt lära sej mer om berättelsen på ett helt nytt sätt och veta mer om hur sagan ursprungligen var har även läst historien om pocahontas och hon var ju en gammal gumma när hon träffade john smith föreställ dej hur det skulle sett ut om john smith skulle bli kär i filmens huvudperson och denne skulle vara 70+
Ändrad av Dreamer - 04-mars-2010 vid 13:03
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
101dalmatiner
Nykomling
Poäng: 51
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 12:31 |
|
Oftast skiljer sig ju sluten i Disneys filmer markant från sluten i de klassiska verk som filmerna bygger på. Det är många gånger då böckerna/sagorna inte slutar lyckligt, men det går ju inte för sig i en Disney film.
|
 |
92juar
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-mars-2010 vid 12:25 |
|
|
|
|
 |
Dreamer
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 20:43 |
jag läste just alice i underlandet men det vet nog de flesta vid det här laget  jag hade väldigt gärna velat läsa boken som är förlagan till bambi men de hade inte den på mitt bibliotek  jag har läst tusen och en natt och den var riktigt bra och har även läst (en förkortad vertion) den lilla sjöjungfrun oliwer twist är också riktigt bra den läste jag när jag var liten
|
|
"avatar av fireleaming"
|
 |
92juar
Clean-up Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-mars-2010 vid 13:21 |
Vissa av Disney klassikerna är ju från börjar böcker, T.ex. Den lilla sjöjungfrun, Ringaren i notre dame, Djungelboken, Pongo och de 101 dalmatinerna.
Är det någon som har läst några av böckerna?
Jag vill läsa böckerna för att filmerna är så bra, men det har inte blivit av än
|
|
|
 |