| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Den bästa slutfighten/scenen Postad: 14-februari-2012 vid 19:33 |
Vilken är den bästa slutfighten (eller striden) i en Disneyfilm? Tror inte att vi har diskuterat detta innan...
Skulle vara intressant att veta vad alla tycker, filmerna är ofta väldigt lika när det gäller de sista scenerna. Huvudkaraktären måste möta sitt öde och skurken dör... typ. Men vilken film tycker ni gör det bäst?
Jag kan säga att jag fullkomligt älskar uppgörelsen i Ringaren i Notre Dame! Frollo med ingen medmänsklighet alls ställer sig på torget och ska elda upp (jaja) Esmeralda och Quasimodo blir helt badass och bara bryter kedjorna och svingar sig ner och räddar henne. Sen har Phoebus det där inspirerande talet "...ska vi tillåta det!?" Och sen blir det krig mellan Notre Dame och invånarna i Paris... Ja, ni vet ju var som händer. Men musiken och alla karaktärer tillsammans med Notre Dame och världens mest skrämmande man... Two thumbs up från mig!
Så vad säger ni?
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
jamtchess
Clean-up Artist
Poäng: 282
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2012 vid 19:59 |
|
Slutet är sjukt bra i Ringaren från Notre Dame, håller helt med.
Lejonkungen har en ganska epic slutstrid mellan lejon och hyenor och Simba mot Scar. Gillar att även Timon och Pumpa och Rafiki blandar sig med i striden.
Min favorit dock är nog i Skönheten och odjuret. Gaston utvecklas från en mansgris till att bli en riktigt skurk/mördare. Det finns en scen när Odjuret tar tag i honom och håller honom upp i luften och man får se hur odjurets ansiktsuttryck ändras samtidigt som musiken sätts igång. Han bestämmer sig för att inte döda Gaston utan säger åt honom att ge sig av. Gåshud!
|
|
"Belle, du kom tillbaka."
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2012 vid 20:07 |
Jag håller helt med. Uppgörelsen passar perfekt, alla som Frollo har förtryckt under så lång tid får till slut nog och protesterar äntligen. Kronan på verket är såklart Frollos eget öde, med lejonhuvudet som blir levande framför hans ögon. Så himla bra! En lite roligare slutuppgörelse är den i Robin Hood, när Prins John blir helt galen och, med tummen i munnen, jagar efter Vääs i det brinnande slottet. Skrattar gott varje gång.
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
jordgubbsanka
Animatör
var: Östersund
Poäng: 304
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2012 vid 21:27 |
|
Ringaren i Notre dame, och striden mellan Simba och Scar i Lejonkungen. Mäktigt så man ryser!
|
 |
LeChuck.
Clean-up Artist
var: Tri-Island Area
Poäng: 220
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2012 vid 21:47 |
|
Måste säga att just striden mellan Simba och Scar tar ordet EPISKT till nya höjder. I vanliga fall gillar jag inte den där typen av "laggig" slow-motion men på något sätt får den röda/orangea ljussättningen det att se grymt snyggt ut. Jag minns att på en vägg i uppehållshuset på skolan jag gick i på högstadiet hade någon skillad person målat en enorm bild där han hade bytt ut Scar mot Simba när Scar i ett sista ögonblick av hat kastar sig mot Simba vilket leder till hans undergång. Varför konstnären valde att byta ut karaktären vet jag inte. Hade föredragit om vi hade haft Scar på väggen. Kanske förverkligade han någon dröm om att Scar går segrande ur striden... Vad vet jag.
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2012 vid 22:22 |
Ringaren i Notre Dame tar nog hem priset för mig också (Precis som för de flesta andra här). Men från och med att Frollo tänker hugga dolken i Quasimodo till det att Frollo faller ner i eldhavet så är det så sjukt bra. Man får liksom påminna sig själv om att man borde andas efter det (Precis som man får gör efter En sång i Notre Dame (För Ringaren tar även hem priset för en utav de bästa inledningarna))
Även Lejonkungen har en otroligt bra scen. Jag vill även lyfta fram Mulan i det hela, kejsaren, Shan-Yu, Shang och Mulan uppe på balkongen och Shan-Yu och Mulan uppe på taket är väldigt bra (Och en något ovanlig Disneydöd, sprängd)!
Sedan så får vi inte heller glömma Tarzan. Även där en ovanligt brutal död för skurken, och innan dess en helt fantastiskt bra kamp mellan alla karaktärer från räddningen på båten tills skurkdöden. Den bjuder dessutom på ett dödsfall för en av "the good guys". Även fast Kerchak kanske inte direkt var den vänligaste genom hela filmen så tycker jag definitivt att han ska räknas som en "good guy".
Fler bra slutstrider som jag blir att tänka på bara så här är Oliver och Gänget, Den lilla Sjöjungfrun och Aladdin, Herkules (Mest rolig). Men ingen av dem kommer liksom upp i samma grad av "brahet" som de tidigare nämnda.
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-februari-2012 vid 23:29 |
Jeppe skrev:
Även Lejonkungen har en otroligt bra scen. Jag vill även lyfta fram Mulan i det hela, kejsaren, Shan-Yu, Shang och Mulan uppe på balkongen och Shan-Yu och Mulan uppe på taket är väldigt bra (Och en något ovanlig Disneydöd, sprängd)!
Sedan så får vi inte heller glömma Tarzan. Även där en ovanligt brutal död för skurken, och innan dess en helt fantastiskt bra kamp mellan alla karaktärer från räddningen på båten tills skurkdöden. Den bjuder dessutom på ett dödsfall för en av "the good guys". Även fast Kerchak kanske inte direkt var den vänligaste genom hela filmen så tycker jag definitivt att han ska räknas som en "good guy".
Fler bra slutstrider som jag blir att tänka på bara så här är Oliver och Gänget, Den lilla Sjöjungfrun och Aladdin, Herkules (Mest rolig). Men ingen av dem kommer liksom upp i samma grad av "brahet" som de tidigare nämnda. |
Tarzan är nog trea på min lista alltså... Det är så många karaktärer och relationer som utvecklas bara i den scenen. Jag håller med dig, Kerchak är en good guy eller gorilla. (haha...) Han gör ju vad han kan för att skydda sin familj. (Fast han kunde ju ha kommit på att Tarzan var en av dem några år innan.. hade ju underlättat.)
Måste lyfta fram min egna favorit och säga att jag älskar sista sekvensen i Den Lilla Sjöjungfrun när Ursula går ner med skeppet "Kraken style" det tycker jag ser så mäktigt ut med alla blixtrar. Även innan när hon växer sig så stor, snacka om att ta över!
|
|
|
 |
Emmaaa
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2012 vid 13:20 |
Verkar som de flesta tycker Ringaren i Notre Dame och Skönheten och Odjuret.
Några åsikter om uppföljarna? :)
|
|
|
 |
disney_girl
Medproducent
var: Sverige
Poäng: 1797
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-februari-2012 vid 17:52 |
|
Jag tycker mycket om striden i Narnia filmerna. Dom är mäktiga att se på. Gillar att se hur Aslan besegrar häxan i ettan.
|
 |
jordgubbsanka
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-april-2012 vid 00:22 |
Är som sagt riktigt svag för Simbas och scars strid, och det är nog min favoritstrid i filmvärlden. När man kommer till upplösningen så är Lejonkungens slut dock inte absoluta favoriten. Missförstå mig inte, det är bra, men inget som går rakt in i mitt hjärta.
Jag tror att mitt favoritslut (Inte slutstrid, där regerar lejonkungen som sagt) är Pocahontas. Ett annorlunda och fint slut. Jag tycker speciellt väldigt mycket om när hon börjar springa efter båten. Jag tolkar det som att hon ändrar sig och springer efter båten för att de inte ska åka utan henne, och kommer för sent och kan bara vinka av båten... Så sorgligt och vackert slut! (Min tolkning kanske inte förklarar varför hon inte tex. försökte vinka till sig båten, men men...) Men, just när hon springer efter båten... Musiken, hennes ansiktsttryck... Det är bara något med den scenen som är så oerhört vackert!
Ändrad av jordgubbsanka - 07-maj-2012 vid 08:03
|
|
Hope, faith, love. <3
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-april-2012 vid 11:53 |
Jag tycker också mycket om slutet i Pocahontas. Musiken där, (Spotify – Alan Menken – Farewell) är fantastisk, får gåshud bara av att lyssna på spåret. Men jag tolkar det inte som att hon ändrar sig. Jag tolkar det som att hon ville få en sista blick på John, att verkligen få ett avslut på allt då hon ser hur skeppet åker ut till sjöss. Och vi ser henne på samma sätt som när vi såg henne för första gången. Högst ute på en spetsig klippa. Det knyter ihop filmen på ett vackert sätt och blir på något vis John och hennes egna privata avsked. De gör hälsningen hon lärde honom och det är bara dem två i det ögonblicket (till skillnad från tidigare, när han låg på båren med en massa människor runt omkring och alla skulle ta farväl). Har inte alls tänkt på det innan faktiskt, men så tolkar jag det.
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
jordgubbsanka
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-april-2012 vid 17:19 |
Jo, nu när du säger det kanske det snarare är tänkt att vara så, men jag har en svag punkt för melankolik så jag tänkte väl att den skulle bli sorgligare om hon ändrade sig men kom för sent... Jag min hemska människa.
|
|
Hope, faith, love. <3
|
 |