| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
jordgubbsanka
Animatör
var: Östersund
Status: Offline
Poäng: 304
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Plot holes Postad: 19-maj-2012 vid 01:16 |
Läste runt lite på IMDB för ett tag sen och fick idén till denna tråd. har ni märkt/ läst om några plot holes i Disneyklassiker? Och har någon kanske någon förklaring till dessa?
Här har vi några jag hört talas om: (Missförstå mig inte, jag ogillar inte dessa filmer, så det är inte det)
Skönheten och odjuret- Odjuret är 21 år, och Lumiere (Hur stavar man?) säger att de "Rostat i 10 år" alltså var odjuret 11 år när han blev förvandlad- men porträttet på honom, hur kan de ha målat honom som vuxen (Jag antar att det är han på porträttet) och om han var elva, vad hände med hans föräldrar? Elvaåringar bor väl oftast inte ensamma i slott? (Han hade ju tjänstefolk, men ändå... De kan iofs ha dött.)
Jag tycker också att årstiderna växlar lite väl fort i början av skönheten och odjuret.... 
Törnrosa- Feerna söver hela slottet efter att Törnrosa/ Aurora somnat, men varför söver de inte Skurkarna?
Ändrad av jordgubbsanka - 19-maj-2012 vid 10:27
|
|
Hope, faith, love. <3
|
 |
jamtchess
Clean-up Artist
Poäng: 282
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-maj-2012 vid 10:16 |
Precis det som du tar upp är väl det
som är den kanske största bristen/felet i Skönheten och odjuret: nämligen tidsaspekten.
Tänk bara på stackars Maurice som är ute i vildmarken och letar efter Belle och
slottet medan årstiderna flyger iväg. Enligt extramaterialet på Diamond Edition
utgåvan så var skaparna medvetna om detta (tror jag, de kommenterade det iaf)
vilket gjorde att de kände sig tvungna att ta bort "Människa igen"
sekvensen för att hålla ihop tidsramen. Kan man se bortom tidsfusket så är det
än otroligt bra film, imo.
Det första
jag kan komma att tänka på när det gäller plot-holes i någon annan
disneyklassiker är väl i Pinocchio. Det är när den goda fen i form av en duva
släpper ner ett brev som säger att Gepetto har hamnat i valen Monstro. Tydligen
så skulle en av animatörerna från den filmen ha tyckt att det var ganska
långsökt. "Varför den goda fen?" typ. De kämpade antagligen väldigt
hårt med att försöka lösa den scenen. Själv stör jag mig inte så mkt på det,
men det är väl vad man kan kalla ett plot-hole.
I Familjen
Robbinson är det vissa realistiska framtidskonsekvenser som jag inte tycker går
ihop. SPOILERVARNING! Varför försvinner Wilbur om Lewis framtid förändras,
medan den onda hatten fortsätter att existera? Om den onda hatten kidnappar Lewis
som pojke, vem ska då uppfinna hatten? Hon borde ju också försvinna i samma
veva, tycker jag.
|
|
"Belle, du kom tillbaka."
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-maj-2012 vid 10:29 |
jamtchess skrev:
I Familjen
Robbinson är det vissa realistiska framtidskonsekvenser som jag inte tycker går
ihop. SPOILERVARNING! Varför försvinner Wilbur om Lewis framtid förändras,
medan den onda hatten fortsätter att existera? Om den onda hatten kidnappar Lewis
som pojke, vem ska då uppfinna hatten? Hon borde ju också försvinna i samma
veva, tycker jag.
|
Men om Hatten försvinner kan hon inte kidnappa Lewis... så då förändras inte framtiden.... så då kan Lewis uppfinna hatten... så hon kan kidnappa... osv. osv. Att leka med tidsresor i ett berättande skapar nästan alltid paradoxer, det är nästan ofrånkomligt. ^_^
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
jamtchess
Clean-up Artist
Poäng: 282
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-maj-2012 vid 14:30 |
[/QUOTE] Men om Hatten försvinner kan hon inte kidnappa Lewis... så då förändras inte framtiden.... så då kan Lewis uppfinna hatten... så hon kan kidnappa... osv. osv. Att leka med tidsresor i ett berättande skapar nästan alltid paradoxer, det är nästan ofrånkomligt. ^_^ [/QUOTE]
Aha, okej jag förstår. Det kändes bara lite konstigt att kidnappa sin skapare innan denne har hunnit skapa en och ändå fortsätta existera. Lewis gör ju en grej av det senare då han säger till hatten att han inte tänker skapa henne, varpå hon försvinner. Men jag ser din poäng och förstår hur det hänger ihop.
|
|
"Belle, du kom tillbaka."
|
 |
Anders M Olsson
Regissör
var: Sverige
Poäng: 849
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-maj-2012 vid 10:58 |
Adrina skrev:
Att leka med tidsresor i ett berättande skapar nästan alltid paradoxer, det är nästan ofrånkomligt. ^_^ |
Det hela förklaras briljant i kapitel 15 av Douglas Adams bok Restaurangen vid slutet av universum: "Ett av dom största problemen när det gäller resor genom tiden är inte att man ibland lite otursamt kan bli sin egen pappa eller mamma. Det finns inga problem förknippade med att bli sin egen pappa eller mamma som en väl integrerad och vidsynt familj inte kan klara av. Inte heller är det någon risk att man ändrar historiens lopp. Historiens lopp ändras inte, för allt sitter ihop som ett enda stort pussel. Alla dom viktiga förändringarna har hänt före dom saker som skulle förändras, och för övrigt ordnar sig allting på slutet."
|
|
|
 |
stitch
Matte Artist
var: Sverige
Poäng: 678
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-maj-2012 vid 14:23 |
Anders M Olsson skrev:
Det hela förklaras briljant i kapitel 15 av Douglas Adams bok Restaurangen vid slutet av universum |
Jättebra att du tar upp det! Då kan jag (nu går jag utanför ämnet - förlåt så hemskt mycket) ta tillfället i akt och informera om Handduksdagen i morgon fredag 25 maj. Till minne av Douglas Adams bär man en handduk med sig hela dagen.
Filmen Liftarens guide till galaxen räknas väl som en Disneyfilm, så helt fel forum är det ändå inte.
Ändrad av stitch - 24-maj-2012 vid 14:24
|
 |
jordgubbsanka
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juni-2012 vid 15:09 |
Hittade en sak på le internet som jag måste nämna här- I Aladdin säger anden att Aladdins byxor är "Så 300-tal", men anden har varit instängd i en lampa i 10000 år (Jag har själv inget tydligt minne av att det sades, jag har bara sett Aladdin några enstaka gånger, men det känns inte otroligt) Så, antagligen har de gjort en tabbe eller så utspelar sig filmen år 10300 eller senare 
|
|
Hope, faith, love. <3
|
 |
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 03-juni-2012 vid 15:53 |
jordgubbsanka skrev:
Hittade en sak på le internet som jag måste nämna här- I Aladdin säger anden att Aladdins byxor är "Så 300-tal", men anden har varit instängd i en lampa i 10000 år (Jag har själv inget tydligt minne av att det sades, jag har bara sett Aladdin några enstaka gånger, men det känns inte otroligt)Så, antagligen har de gjort en tabbe eller så utspelar sig filmen år 10300 eller senare  |
Bara för att han var instängd i lampan behöver det ju inte betyda att han inte vet hur byxor på 300- talet såg ut. Har alltid trott att han säger det för att han går in i den karaktären som säger det. (alltså skräddaren.)
Inte mycket konstigare än att jag hade sagt det... och jag levde inte på 300- talet det kan jag nästan lova till 100%. heh.
Han säger väl typ: "Dom där byxorna, alldeles för mycket 300- tal. Är det vårt motto? Tiggare? nej." Eller nåt.
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
jordgubbsanka
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-juni-2012 vid 22:22 |
Ok, kanske hade fel, men jag tyckte bara att det där var lite kul
|
|
Hope, faith, love. <3
|
 |
Emmaaa
Scenograf
var: Sweden
Poäng: 794
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 04-juni-2012 vid 23:06 |
Du behöver inte ha haft fel. Bara sa vad jag trodde, man vet ju aldrig :)
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast.
Before Aladdin Unleashed a Genie.
There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more.
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-juni-2012 vid 01:34 |
|
Man får ju även se en bil (1960-70-tal) i Aladdin när Anden håller på och trixar, mikrofon, en stereotypisk 1900-tals fransman, TV-game show, slotmaskin, lampskärm, Baseboll, Hawaii-skjorta m.m. Så kanske man kan anta att Anden inte lever i samma linjära tidslinje som vi dödliga gör, vilket kanske också förklarar påpekandet om 300-tals byxor och tiden han varit instängd i lampan inte är helt logisk ur ett linjär tidsperspektiv. ... eller så får man helt enkelt köpa den underbara Slapsticken och humorn på bekostnad på logiken ^_^ Behöver inte alltid vara så logiskt för att fungera.
"People assume that time is a strict progression of cause to effect, but ACTUALLY from a non-linear, non-subjective viewpoint - it's more like a
big ball of wibbly wobbly... time-y wimey... stuff." - The Doctor -
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |