| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Musse pigg
Storybordartist
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 0
|
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Dumbo Postad: 02-december-2005 vid 16:42 |
|
Jag har percis tittat på dumbo för (tror jag) andra gången i mitt liv. Det förvånade mig att en så kort film kan utrycka så mycket. Har någon annan här tänkt på att dumbo inte säger en enda replik i hela filmen? Det tycker jag är jätte imponerande. Hur har dom fått till det så bra igentligen det måste ha varit jättesvårt! filmen är så givande och man förstår dumbo fast han aldrig ytrar något.
|
 |
TetteN87
Scenograf
Poäng: 173
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 02-december-2005 vid 23:15 |
Ja det är en helt underbar film vad det gäller att spegla känslorna. Man förstår att dumbo är ledsen trots att han aldrig säger det och man vet också när han är lycklig och mår som allra bäst...
Kort sagt ett mästerverk! 
|
|
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
|
 |
Disney heart
Inbetweener
Poäng: 29
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-december-2005 vid 22:32 |
Själv tyckte jag som liten att filmen mest var dyster och sorglig, jag menar, han blir ju retad och så i hela filmen ungefär. Och vem kan glömma Fru Jumbo´s sång när hon vaggar lille Dumbo i snabeln?! Fällde en tår varje gång!! Det är någ den mest uttrycksfulla och känslosamma tecknade film jag stött på!!
|
|
"Att äta grönt är bra för oss små, öron och fötter blir stora då. Men otäckt är det att tugga på - den sista raden har jag hittat på själv"
Stampe
|
 |
TetteN87
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-december-2005 vid 10:25 |
|
JA, den är väldigt sorglig men jag tycker den är fin och mysig ändå, sen finns ju en del saker som gör den lite roligare som tillexempel kråkorna...
|
|
I've been dreaming of a true loves kiss, and a prince I'm hoping comes with this.
|
 |
Hanna_N
Effektanimatör
Poäng: 131
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-december-2005 vid 00:14 |
|
Jag köpte Dumbo på dvd för några månader sen och när jag kollade på den reagerade jag på att Dumbo och Timothy blir fulla. Finns det någon annan disneyklassiker där någon blir full? I aristocats bli iofs Roquefort snurrig, men det är ju av sömnmedlet.
|
|
Boom baam baby, rafsa fram käket..hungerkungen gungar in
|
 |
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan
Poäng: 920
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-december-2005 vid 13:20 |
|
Smee i Peter Pan, när Kapten Krok pratar med Tingeling. :)
|
 |
Musse pigg
Storybordartist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-december-2005 vid 13:34 |
Jag tycker det var bland de roligaste när dom blev fulla=) det ju inte precis så att barn som tittar fattar vad som händer, de måste ju bara tycka att de är flummigt men jag fick mig ett gott skratt. de är väldigt snyggt tecknat tycker jag. kan inte så här på rak arm komma på någon annan som blir full i en disneyfilm jo föresten det är nån mus i bassil som blir jätte full då när dom sjunger råttigan, fast han har ju ingen stor roll (Han som bilr full alltså)
|
 |
Hanna_N
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-december-2005 vid 16:59 |
|
Haha ja just det, det finns ju med i både peter pan och basil mus. Då måste det finns flera filmer som de förekommer alkohol i..eller?
|
|
|
 |
OceanSoul
Animatör
Poäng: 70
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-december-2005 vid 13:29 |
Jag älskar den filmen, kommer ihåg när jag va typ 4 och pappa hade köpt den  jag tyckte jättemycket om den,
och då förstod iaf inte jag att de blev fulla
men jag kommer ihåg att jag tyckte att de rosa elefanterna var lite läskiga.
Sen är det så gulligt när storkarna kommer med alla ungar
Och väldigt, väldigt sorgligt när Dumbo inte får vara med sin mamma
En helt underbar film om att även om man ser annorlunda ut kan man ha helt fantastiska kvalitéer.
|
 |
TetteN87
Scenograf
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-december-2005 vid 14:03 |
|
Fast jag tycker att den scenen (fyllescenen) förstår dumbo lite, jag har aldrig gillat de rosa elefanterna och inte heller sången eller vad den nu är... Jag tycker den lika gärna kunde tas bort... KANSKE sätta in någon mer spännande och gripande scen istället..
|
|
|
 |
Hanna_N
Effektanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-december-2005 vid 14:39 |
|
Ne, jag gillar inte heller de rosa elefanterna, när jag var liten blev jag bara rädd för dem. Jag gillar budskapet att bara man tror så går det tillslut
|
|
|
 |
Jessica
Animationsassistent
var: Närheten av GBG
Poäng: 105
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juli-2006 vid 18:50 |
|
Det där med fyllan och elefanterna är en scen som jag som liten brukade spola förbi... Den tillförde liksom ingenting för mig utan jag tyckte bara att den var jobbig. Nu när jag köpte dvdn förra året bölev jag dessutom väldigt besviken på ljudspåret, men en skånsk stork, fel texter i låptarna och mycket sämre skådespelare. Men min räddare blev en kompis som spelade in filmen nån gång när den gick på tv för många år sedan. Hon spelade av vhsen till en dvd åt mig, och nu kan jag se Dumbo och vrålböla igen : )
|
|
- jag är en bacill
|
 |
Tingeling
Effektanimatör
var: Sweden
Poäng: 140
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juli-2006 vid 20:54 |
"Dumbo" är min absoluta favoritfilm  Ända sedan jag var liten har jag älskat den, och den toppar fortfarande min lista. Jag önskar bara att det fanns en DVD-utgåva med någon av de tidigare dubbningarna. Jag avskyr den senaste så jag köpte filmen i USA istället.
|
|
|
 |
hofverberg
Regissör
Poäng: 269
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-juli-2006 vid 05:08 |
Jag håller fullständigt med - jag hade också önskat att åtminstone 1972 års omdubb av filmen, och helst även originaldubben från 1946, hade släppts på DVD. Så länge som DVD:n bara innehåller 1990-talsdubben, så ser jag inget egentligt skäl till att köpa den svenska DVD-utgåvan.
Faktum är att i min åsikt, så är 1996 års dubbning av Dumbo den enda Disney-dubbningen som är så urusel att den totalförstör hela filmen - det blir 100% omöjligt att kunna njuta av filmen. Dåliga skådisar, dålig översättning och framförallt riktigt urusla sångtexter...
|
|
|
 |
Tingeling
Effektanimatör
Poäng: 140
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-juli-2006 vid 12:34 |
|
Amen... Jag begriper inte ens varför de prompt skulle dubba om den.
|
|
|
 |
LaFayette
Nykomling
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-september-2006 vid 21:46 |
Det var jättelängesen jag såg Dumbo, men jag kommer ihåg att det är ett av de sorligaste sällen i en film jag nånsin sett, där dumbos mamma tröstar dumbo efter att hon blev infångad. Snyft...
|
 |
Sockerpajen
Scenograf
Poäng: 758
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-september-2006 vid 23:08 |
Jag tycker att "Dumbo" är en jätte gullig film på alla sätt och viss. Den har en sockersöt story, vackra teckningar och hyfsade karaktärer. Okej det är inga karaktärer som direkt sticker ut men dem är söta endå.
Den har ju inte så mycket humor men man kan ju inte få allt.
"Dumbo"´s största problem är att det inte händer så mycket, det går i samma tempo hela tiden och det blir inte spännande.
Jag skulle nog endå ge "Dumbo" 5/10 just för den är gammal och söt.
Och den har en väldigt söt sång också; Man har väll sett allt som går att se den dagen en elefant flög 
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
 |
Jessica
Animationsassistent
var: Närheten av GBG
Poäng: 105
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 18-september-2006 vid 00:42 |
Sockerpajen skrev:
Jag tycker att "Dumbo" är en jätte gullig film på alla sätt och viss. Den har en sockersöt story, vackra teckningar och hyfsade karaktärer. Okej det är inga karaktärer som direkt sticker ut men dem är söta endå. |
Jag måste säga att jag tycker att Timothy är en väldigt stark karaktär. Han är liksom så pytteliten och så jättestor på samma gång. När lilla dumbo blir utstött på grund av ett skönhetsfel är det Timothy, som kommer som sänd från himlen för att ta hand om stackaren, och han tar honom i Försvar både inför elefanterna och för korparna (för övrigt en väldigt rörande scen tycker jag, när Timothy skuldbelägger dem så brutalt). Jag kommer nog alltid att tycka att Dumbo är i en klass för sig, med en av mina favoritkaraktärer, och den första gråt-schenen i mitt liv (den vid karantänvagnen förstås)
|
|
- jag är en bacill
|
 |
fraggelberg
Storybordartist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 19-september-2006 vid 18:21 |
|
De släppte ju just en specialversion av dumbo i USA, varför kan de inte göra samma sak i Sverige och då inkludera de gamla ljudspåren?
|
 |
Disneyfantast
Inbetweener
Poäng: 166
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-september-2006 vid 19:21 |
Ja, den är riktigt sorlig men den har ett budskap om hur viktig föräldrarna är för en och hur man kan känna sig när man är mobbad.
Filmen är riktigt gullig och man får sig en tår i ögat när man ser den.
|
|
MVH
//Håkan
|
 |
Faline
Animatör
Poäng: 90
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-september-2006 vid 17:50 |
Hanna_N skrev:
Jag köpte Dumbo på dvd för några månader sen och när jag kollade på den reagerade jag på att Dumbo och Timothy blir fulla. Finns det någon annan disneyklassiker där någon blir full? I aristocats bli iofs Roquefort snurrig, men det är ju av sömnmedlet. |
I Törnrosa blir betjänten full när kung Hubert och kung Stefan sjunger "SKUMP"
|
|
When I wish upon a star, my dreams do come true.
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2006 vid 16:38 |
Gässens onkel i Aristocats är rätt marinerad också.
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Faline
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2006 vid 18:47 |
oh jag älskar den scenen!!
För att gå tillbaks till tråden.... Dumbo är en kanon film, jag vet att många har sagt att den är tråkig, men jag kan värkligen inte förstå att maninte kan tycka om en så underbar film. Jag får alltid an liten tår i ögat när Dumbo hälsar på hos sin mamma i fängelset  Det är så vackra scener.
|
|
|
 |
Mendez
Animatör
Poäng: 390
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-september-2006 vid 19:14 |
|
Jag har inte kollat på den sen jag var liten. Jag har ett svagt minne av att ett tåg åkte upp för en backe och tåg-loket kunde prata.
|
 |
Doris
Scenograf
Poäng: 188
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-september-2006 vid 16:52 |
Det var väldigt länge sedan jag såg den, men vill se den igen. :)
Men visst finns denna replik med: Kolla på hans Ö R O N!
|
 |
Disneyfantast
Inbetweener
Poäng: 166
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-september-2006 vid 21:16 |
|
Jo, det var en pojke som sa så mot DUMBO
|
|
MVH
//Håkan
|
 |
Faline
Animatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-oktober-2006 vid 19:03 |
Nej det var en av elefanterna, hon bokstaverar, Ö R O N. Och så säger den blåsta elefanten "Vadå? Jasså öron hihi de ser lustiga ut!"
Jag köpte Dumo för nån dag sen och jag tycker om den mer och mer, den är så mysig! Och jag blev så lättad och glad över att de inte dubbat om den  Det hade varit jobbigt.
|
|
|
 |
Adrina
Producent
Administratör
var: Uppsala
Poäng: 1812
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 15-oktober-2006 vid 20:29 |
Faline skrev:
Jag köpte Dumo för nån dag sen och jag tycker om den mer och mer, den är så mysig! Och jag blev så lättad och glad över att de inte dubbat om den Det hade varit jobbigt.
|
Om det är den svenska DVD-utgåvan du menar så är det den andra omdubbningen på den.
|
|
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"
- Robin Williams -
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 16-oktober-2006 vid 11:01 |
|
Jag har inte sett Dumbo så många gånger, men jag är inte så förtjust i den. Mest för att jag blir så förbannad när jag ser den och jag gillar inte det (precis samma med "Dansar med vargar"). Man vill liksom bara klampa rätt in i filmen och ge någon en känga. Fast det är kanske egentligen ett bra betyg för filmen, den berör ju verkligen.
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Redhead
Effektanimatör
Poäng: 98
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-oktober-2006 vid 16:01 |
|
Få se, senaste gången jag såg Dumbo var när jag var ungefär fyra, kanske fem år. Det enda jag har ett svagt minne av är när Dumbos mamma vaggar honom framåt tillbaka. Sorgligt, faktum är att när jag blir ledsen och känner mig ensam, brukar jag tänka på den scenen. Men jag fann den ganska tråkig som liten, men jag kände samma sak för Skönheten & Odjuret, som nu är min favoritdisneyfilm, så Dumbo kanske är värd att ge en chans?
|
|
what's so civil about war anyway?
|
 |