Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Vikingar i Disneyfilm

Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Vikingar i Disneyfilm
    Postad: 26-april-2006 vid 09:30

Efter att ha sett Herkules första gången var min andra eller tredje tanke:

När kommer Disney skildra de nordiska gudasagorna?

Det slog mig att det är väldigt konstigt att inget av de ledande filmbolagen gör tecknad film utifrån den skandinaviska mytologin – där finns allt. Jag menar allt – vi har gudar och hjältar och monster och godhet och ondska och romantik och humor och vänskap och magi och fantasi… och så utspelar ju sig det i hela i den exotiska, kalla svenska miljön. Ha!

Det finns oförglömliga scenarion där till exempel åskguden Tor klär ut sig till gudinnan Freja för att vigas samman med en ful jätte och ta tillbaka sin hammare. I en annan berättelse förvandlar sig den sluge guden Loke till en vacker märr för att locka bort en hingst från att bygga muren kring Asgård, gudarnas hem - - Åh, jag kan fortsätta i all evighet och jag är fortfarande förvånad över varför Disney inte gjort en film om nordisk mytologi ännu!

Ändrad av Daniel - 26-april-2006 vid 09:41

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
adamgard View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera adamgard Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 10:53

Disney (USA) dissar Norden! :P

Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 11:28

I ett avsnitt av Hercules-serien så träffar han Tor, Loke och gänget och reser till Norden (!). Ett rätt schysst avsnitt vill jag minnas.

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 11:38
Det Hercules-avsnittet måste jag se. Vad heter det?

Till toppen
Proximus View Drop Down
Exekutiv producent
Exekutiv producent
Moderator - Memento Mori

Poäng: 460
inläggsval inläggsval   Citera Proximus Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 13:38

Då jag finner denna tråd varandes i strid med regelparagraf No1 lydandes:

§: Posta i rätt Forum: Posta alltid i rätt forum, om ni tycker att det saknas något forum så meddela administratören detta.

Kommer denna tråd att förflyttas till av, undertecknad utsedd, lämplig plats. Då Övrigt sektionen av forumet konstruerades med åsyftande av trådar som ej sammanföll med någon av existerande forums ämnesinriktning, finner jag det lämpligt att omlokalisera denna tråd, som så vitt jag kan finna ej haver någonting med Disneyklassikerna, som avdelningen benämnd Disneyklassikerna av logiska skäl skall innehålla diskussioner om, till Övrigt avdelningen.

PS: Jag driver bara med er Hug

DS: Men tråden är likafullt flyttad.Evil Smile

"Monopol på omfattande maktinstrument
Förnedring av olämpliga åsiktselement
På detta sätt utövar jag min makt
En sällsynt skådad veritabel forumsslakt"

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 14:48
Yes, I see... anledningen till att den hamnade under KLASSIKER berodde på att jag önskade mig en disneyklassiker med fornordisk mytologi som tema. Det har jag tänkt på sedan tio år tillbaka, att det borde vara det ultimata ämnet för en av de årliga tecknade klassikerna... men som det ser ut nu så görs det ju inga 2-dimensionella animationer, knappt i alla fall. Men det diskuteras i en annan tråd.

Till toppen
Spidey View Drop Down
Animatör
Animatör

var: Sverige
Poäng: 72
inläggsval inläggsval   Citera Spidey Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 17:22
Helt klart en intressant idée! Smile

Ändrad av Spidey - 26-april-2006 vid 17:22
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör

Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 26-april-2006 vid 18:09
Jag skulle gärna se "Kvädet om Trym" som en Disneyfilm... Det vore inte helt fel! Annars skulle jag gilla om de animerade den gamla folksagan om "Prins Hatt under jorden". Egentligen skulle jag föredra den grekiska varianten med myten om Eros och Psyche men de har ju redan gjort grekisk mytologi så...

Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
foke View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

Poäng: 29
inläggsval inläggsval   Citera foke Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2006 vid 03:15
Har faktiskt funderat i samma banor, vore grymt kul, men tveksamt om det kommer att dyka upp.
Vill också gärna veta namnet på Herkules-avsnittet där Tor och gänget är med.
Till toppen
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2006 vid 07:17

Sorry, kan inte för mitt liv komma ihåg vad det heter, ska dock försöka ta reda på det.

Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2006 vid 08:02
Originaltiteln är: Hercules and the Twilight of the Gods
Svensk Titel: Herkules och gudars skymning
Episod: 34
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Nykomling
Nykomling

inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2006 vid 10:27

Jasså, det var det avsnittet. Det var som tusan, borde nästan ha gissat det.

Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-april-2006 vid 17:58
Tack admin för infot, och tack resten som försökte...

En sådan disneyfilm skulle kunna bli ett galant potpurri med både världsskapelsen, gudadåd och jättekamp och ragnarök förstås.

Dessutom kom jag att tänka på Wagners version av den skandinaviska mytologin - Nibelungens Ring och så vidare. Där har vi dessutom en röd tråd och ett fantastiskt äventyr. Plus lite incest, men den kan vi bortse från. De lyckades dölja det i Herkules ju...

Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-augusti-2008 vid 17:47
tor är ju med i aladdin och rövarnas konung
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media