Bäst & sämst |
Svara
|
Sida 123 7> |
| Författare | ||||
LeChuck.
Clean-up Artist
Medlem sedan: 01-augusti-2011 var: Tri-Island Area Status: Offline Poäng: 220 |
inläggsval
Citera Svar
Tråd: Bäst & sämstPostad: 11-februari-2012 vid 17:25 |
|||
|
Runt är ju en fantastisk karaktär! Den här scenen alone gör ju filmen värdig att kalla sig för klassiker:
http://runt-says-gtfo.ytmnd.com/
Instant äg! |
||||
![]() |
||||
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-februari-2012 vid 15:21 |
|||
|
Lilla Kycklingens största problem är...allt. Jag såg den i samma veva den hade premiär (inte på bio dock) och höjde ett ögonbryn åt alla sågningar den fått då jag tyckte den var helt klart ok. Sedan såg jag om den, när jag köpt den, och jag orkade faktiskt inte se klart. Då var den huxflux snudd på urusel. Karaktärerna är ju katastrof, så fruktansvärt opersonliga och skrikigare än alla DreamWorks karaktärer tillsammans. Kycklingen själv är den ende jag egentligen pallar, och tom gillar lite, den enorma grisen skulle jag vilja utnämna till en av Disneys sämsta karaktärer (inte sämre än ormen i Vilddjuren, Disneys sämsta film, förvisso). Räven likaså.
Humorn...nej. I regel inte i min smak en enda gång. Handlingen...nej. I regel inte i min smak en enda gång. Animationen...jo, visst. Den ska man inte klanka ner på, även om den blir om- och överkörd av lillbrorsan Pixar. Musiken...nej. I regel inte i min smak en enda gång. Det är lite synd att det blev såhär, och märkligt eftersom jag tyckte den var ok första gången jag såg den? Varför ändrade jag mig? Jag vet faktiskt inte, och avsaknaden av insikt gör kanske min åsikt lite ihålig men det spelar ingen roll eftersom jag kan hylla majoriteten Disneyfilmer till förbannelse. Lilla Kycklingen sågas. Ska se om den snart, kör ett Disneymarathon i år. Är bara framme vid Svärdet i Stenen, men så är vi bara i februari än så länge. I nuläget är Lilla Kycklingen Disneys näst sämsta film i mina ögon. Detta betyder inte att alla datoranimerade Disneyfilmer är dåliga. Oh nej. Kycklingen är det, Vilddjuren är kopiöst usel och Familjen Robinsson (tidernas mest bortglömda film?) försökte åtminstone spela på någon slags känslosträng även om den misslyckades. Bolt och Tangled är dock bra! Tangled tillhör dessutom det vackraste Disney gjort om man ser till animation. Den är fin! |
||||
![]() |
||||
Disneyfantast
Inbetweener
Medlem sedan: 27-augusti-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 166 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 11-februari-2012 vid 01:18 |
|||
|
Ja, det har den tragiskt nog fått gjort. Det är inte det bästa som Disney har presterat och de var inte vana med det eftersom fokusen varit på teknat men den är inte dålig så den förstjänar att bli nedvärderad.
|
||||
|
MVH
//Håkan |
||||
![]() |
||||
LeChuck.
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-februari-2012 vid 17:58 |
|||
|
Jag förstår. Det var inte särskilt inriktat mot dig, utan att Kycklingen generellt får ta väldigt mycket skit från alla håll och kanter.
|
||||
![]() |
||||
Disneyfantast
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-februari-2012 vid 17:46 |
|||
|
Det tycker jag också. Jag valde mest med tanke på tråden men det är svårt att välja bästa film och sämsta film men om jag lär välja så ligger den lite lägre än andra men det är en fullt sevärd film.
|
||||
|
MVH
//Håkan |
||||
![]() |
||||
LeChuck.
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 10-februari-2012 vid 16:26 |
|||
|
Återigen vill jag hoppa in och försvara Lilla Kycklingen. Som renodlad komedi är den faktiskt en helt klart duglig film.
|
||||
![]() |
||||
Disneyfantast
Inbetweener
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-februari-2012 vid 20:42 |
|||
|
Det är aldrig lätt att välja sina favorit respektive sämsta Disneyfilmer. Mina favoriter varierar hela tiden så det är svårt att välja. Då är det lättare att välja de som man gillar mindre.
Några av de filmer som jag värdesätter lite extra är Pinocchio som har ett bra budskap om att man ska göra rätt val här i livet och göra det som är rätt, Bambi för sin enkla handling men samtidigt rörande och så skönheten och odjuret för sin speciella historia om kärlek och hopp och framförallt fina sånger. På sista året har även Trassel kommit att ingå och den vinner mycket på sin perfekta historia med jättebra musik, mycket bra handling med bra humor m.m. Jag skulle kunna värdesätta fler men dessa är nog några av de som har varit närmast, annars skulle jag även kunna nämna filmer som Dumbo, Fantasia, Fantasia 2000 och Lady ofh Lufsen och till och med Oliver & gänget men listan kan inte bli hur lång som helst men jag värdesätter igentligen ingen speciell om jag inte måste. När det gäller de sämre inom Disney så måste jag tyvärr nämna de dataanimerade filmer från Lilla kycklingen, vilddjuren och familjen robinsson. Disney hade självklart samma potensial som Pixar när det gällde att skapa snygga dataanimerade filmer men de saknade kvaliten på deras historier. Först med Bolt, också en fantastisk film så började Disney att hitta det som Pixar jämt haft och med Trassel så visade Disney att de kunde mäta sig med Pixar. Filmerna innan är inte dåliga men de saknade det som Disney brukade lyckas med i sina tecknade filmer. |
||||
|
MVH
//Håkan |
||||
![]() |
||||
jordgubbsanka
Animatör
Medlem sedan: 12-december-2011 var: Östersund Status: Offline Poäng: 304 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 09-februari-2012 vid 17:21 |
|||
|
Om man ska hålla sig till klassiker så är detta mina åsiker. (Har dock inte sett alla klassiker, så de kan jag inte uttrycka mig om. Tror det är ca 14 st jag inte sett.)
Bäst- Lejonkungen och Ringaren I Notre dame, vet dock inte vilken av dem jag gillar allra mest. En del av mig säger Lejonkungen, en RiND. Sämst: Kogänget & Törnrosa. Gillade inte Lilla kycklingen så mycket heller men den såg jag inte klart.
Ändrad av jordgubbsanka - 09-februari-2012 vid 17:23 |
||||
![]() |
||||
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-september-2011 vid 18:18 |
|||
|
Vad bra, för det kändes som att det vara var inne i mitt huvud som det lät förståeligt. :)
Lite våldsam är han ja.. det var länge sedan jag läste originalet (vad det nu är egentligen för det finns väl 100 olika versioner) men jag tror inte att det förekommer någon misshandel där heller. Odjuret är inte ond, bara självisk och utnyttjar sin makt position lite för mycket. (och lite halv elak...) (Skulle vilja nämna att på något sätt är han elakare i "Den förtrollade julen" när han kastar in Belle i ett kallt torn efter har räddat henne ur iskallt vatten men det är ju en annan historia haha) Har en liten känsla av att om filmen hade kommit ut idag hade den fått rätt mycket mer kritik för det här.
|
||||
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
||||
![]() |
||||
Trubaduren
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-september-2011 vid 16:47 |
|||
Jag förstår hur du menar, och jag håller med dig. :) Givetvis anser jag inte att exemplet som jag tog från Trassel är att betraktas som regelrätt misshandel, samtidigt som jag på intet sett anser att Odjuret på något sätt misshandlar Belle. Möjligtvis att han misshandlat Maurice, men det framgår egentligen aldrig. Däremot går det inte att förneka att han till en början är våldsam och aggressiv, men det är ju samtidigt det som är meningen.
Ändrad av Trubaduren - 06-september-2011 vid 20:01 |
||||
![]() |
||||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 06-september-2011 vid 16:40 |
|||
Hm, egentligen stämmer det ju. Men måste ju säga att det är lite skillnad mellan "stämningen" i filmerna. Om S&O hade varit uppbyggd mer som en komedi som Trassel är tror jag inte att folk hade tänkt lika mycket på det. S&O är ju mycket mer dramatisk och Odjuret har en "roll" att spela och om Belle hade drämt till honom i huvudet undrar jag om inte folk hade skrattat. Nu känns det som att jag säger emot mig själv eller nåt haha! Jag vet inte men på något sätt känns filmerna inte likadana därför blir det skillnad.. men egentligen är det ju inte det. Hm.. Ska fundera mer på detta. haha! Ändrad av Emmaaa - 06-september-2011 vid 16:40 |
||||
|
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
||||
![]() |
||||
Trubaduren
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 05-september-2011 vid 19:04 |
|||
Nu har jag inte följt diskussionen slaviskt, men på vilket sätt menar du att Odjuret är en misshandlare? Om du har en bra motivering så kanske jag kan acceptera det synsättet, men det måste ju samtidigt innebära att det finns en hel mängd karaktärer i andra Disneyfilmer som också kan anklagas för att ägna sig åt såväl fysisk som verbal misshandel. Ta t.ex. Rapunzel i Trassel. Hon slår Flynn Rider i huvudet med en stekpanna. Inte för att försvara sig, utan för att slå honom medvetslös så hon kan gömma undan hans väska. Dessutom binder hon honom, låser in honom i ett skåp och utövar utpressning på honom. Sen är jag av den meningen att din beskrivning av Odjuret som en misshandlare bara förstärker filmens budskap. Detta visar bara på att hans fysiska gestaltning i än högre grad speglar hans monstruösa insida. Trots detta utvecklar han så småningom medkänsla och kärlek, och blir till och med beredd att offra sig för en annan människa. Han skonar till och med Gaston, efter att denne har förolämpat honom och försökt att ta hans liv. När han så slutligen dör på grund av Gastons knivhugg så är hela scenen som ett dop. Odjurets skepnad dör, eftersom det inte längre finns något odjur inom honom, och den nya, vackra insidan tillåts återfödas i en kropp som återspeglar hans nya personlighet. Om inte det är ett vackert budskap för en film, både tematiskt och visuellt, så vet jag inte vad. Ändrad av Trubaduren - 05-september-2011 vid 19:08 |
||||
![]() |
||||
RWB bokmal
Animationsassistent
Medlem sedan: 28-oktober-2006 var: Sweden Status: Offline Poäng: 140 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-september-2011 vid 23:36 |
|||
Behövs inte djup analys. Det är tydligt som katten.
Han var fortfarande en misshandlare. Inte för att något av detta gör filmen sämre än Pocahontas och Sjöjungfrun, som är bland de sämsta klassikerna. |
||||
|
"She's her own biggest biggest fan, Pepper Ann!"
|
||||
![]() |
||||
Tinsan-girl
Producent
Medlem sedan: 10-augusti-2009 var: Sweden Status: Offline Poäng: 271 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-augusti-2011 vid 16:16 |
|||
|
Jag kan säga att Trassel blev en ny favorit i somras.
Filmen har allt: Humor, spänning, lite skräck (Mor Githel ser förskräcklig ut när hon är gammal! Flynn var ju bäst när han klagade på att näsan såg hemsk ut på efterlysningsaffischen! Jag trodde först att han var förfärad för att han var efterlyst!
Tycker rösterna var bra. Fick dock anstränga mig för att försöka känna igen Charlotte/Charlott Strandberg. Tyckte hon lät mer som sin storasyster (Som gjorde Ursulas och Morganas röst i Den lilla sjöjungfrun 1 & 2.) på en del ställen. Fast sen hörde jag ju att det var hon, men det krävdes ansträngning. I övrigt har jag ingenting att klaga på. En undebar film som måste ses om!
Ändrad av Tinsan-girl - 31-augusti-2011 vid 16:18 |
||||
|
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
|
||||
![]() |
||||
Nea
Springschas
inläggsval
Citera Svar
Postad: 31-augusti-2011 vid 15:38 |
|||
|
Jag tror jag tycker att "The three Caballeros" är den sämsta filmen. Jag tycker att den är lite seg och ja.. inte särskillt rolig. Dock älskar jag att Kalle Anka är med i den, vilket ger filmen ett plus!
De bästa filmerna är enligt mig: Bernard och Bianca (jag älskade den som liten, låtarna, sättet den är tecknad, historien. Allt!), Pocahontas, Mulan, tarzan och lejonkungen! :) |
||||
![]() |
||||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2011 vid 19:40 |
|||
|
Men ärligt, hur många analyserar en tecknad Disneyfilm så djupt? Dessutom är påståendet något felaktigt, för i alla fall tolkar jag det som att Odjuret börjar få känslor för Belle efter att han räddat henne från vargarna, och då är han inte längre våldsam/hotfull.
|
||||
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
||||
![]() |
||||
RWB bokmal
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-augusti-2011 vid 02:21 |
|||
Utpressning.
Ändrar inte faktumet at hot= verbal misshandel.
Gaston är en sinnesjuk mördare. Det är inte som om det är svårt att vara bättre än så. Rent allmänt så är den här länken rätt bra: http://www.cracked.com/article_16905_7-classic-disney-movies-that-taught-us-terrible-lessons.html The Supposed Message: Ändrad av RWB bokmal - 29-augusti-2011 vid 02:24 |
||||
|
|
||||
![]() |
||||
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-augusti-2011 vid 23:38 |
|||
|
Oh vad trevligt. Några andra som är trötta på Lejonkungen! Trodde att jag var ensam, helt seriöst.
Eller jag är inte trött på filmen.. jag är trött på de som tjatar om att det är den bästa filmen- hela tiden. Ibland undrar jag om de har sett någon annan film (Nu pratar jag om folk som jag känner typ) det är liksom.. "ingen film kan mäta sig med den!" "Bästa filmen någonsin!" Visst om de tycker detta men... det blir överdrivet. ( Det har mycket med att de tycker att Elton John är ett sånt filmmusik geni men hallå... Han skrev ju musiken till Gnomeo och Juliet och ingen pratar om den. I så fall gjorde han liksom en bra film som folk kommer ihåg.. Alan Menken har gjort X antal mer och folk vet knappt vem han är. Minns bara hur hemskt det var på Oscarsgalan när de sa att det var Randy Newman som satt vid pianot... jag slängde nästan något på tv:n..) off topic kanske...
|
||||
|
||||
![]() |
||||
Jeppe
Matte Artist
Medlem sedan: 02-mars-2010 var: Dalarna Status: Offline Poäng: 692 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-augusti-2011 vid 22:08 |
|||
|
Odjuret är till viss del missförstådd, både av sig själv och av andra. Han har, precis som "Anette21" säger, inte en aning om hur man uppför sig. Innerst inne menar han väl. Kanske inte till en början. Och kärlekshistorien blir egentligen söt först runt sången "Something there".
Jag har aldrig varit bra på at definiera vad jag gillar med filmer. Men om vi säger så här. Pocahontas är absolut inte den film som är snyggast tecknad av alla Disneyfilmer. Men det vägs upp framför allt av underbar musik och fantastiska sånger. En historia som jag gillar, och dessutom ett sorgligt slut... Kanske lite udda att gilla det, men det känns som lite annorlunda vad gäller Disneyfilmer. Dessutom blir jag alltid glad när jag ser den... Bättre än så kan jag nog, tyvärr, inte förklara. |
||||
![]() |
||||
Annette12
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-augusti-2011 vid 14:46 |
|||
|
Jag tycker att du har delvis rätt,men Belle erbjuder ju sig att byta plats med sin far och Odjuret går med på det under vissa vilkor. Att odjuret hotar henne beror nog mer på hans dåliga självförtroende och brist på hur han vet hur man ska bete sig änn att han faktiskt vill hota henne. Då tycker jag att Gaston är snäppet värre i slutändan.
|
||||
![]() |
||||
RWB bokmal
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-augusti-2011 vid 13:41 |
|||
Jag tycker inte den är DÅLIG. Bara sämre än vad Disney-musik brukar vara.
Inga argument mot det. XD
Hm, jag utpressar en tjej till att stanna på mitt slott, hotar henne, säger jag är farlig, och liknande. Odjuret var en misshandlare. Budskapet var helt trubbigt. "Se skönheten inuti"? Han hade ingen.
Definiera hur, please? För jag har gått på djupet många gånger angående varför jag inte är förtjust i den. |
||||
|
|
||||
![]() |
||||
Jeppe
Matte Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-augusti-2011 vid 12:28 |
|||
|
Bambi tycker jag däremot är helt fantastiskt bra. Den hör absolut till mina favirter. Jag gillar historien, den är väldigt bra tecknad, och den skiljer sig lite grann från andra Disneyfilmer i och med att den har en rätt så tragisk historia (Det är det förvisso rätt så många Disneyfilmer som har. Men Bambi känns ändå lite speciell) Jag tycker att Bambi nästan är den absolut bästa av de tidigaste Disneyfilmerna.
|
||||
![]() |
||||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-augusti-2011 vid 12:07 |
|||
Jag har också tröttnat på Lejonkungen, men som du säger så är musiken, animeringen, berättelsen och karaktärerna bra och det gör den definitivt inte till en av de sämsta enligt min mening. Det finns flera andra filmer som har svaga berättelser och karaktärer som är betydligt sämre. Som t.ex. Alice i Underlandet som ni redan nämnt. Gillar inte heller Bambi, som många andra verkar tycka om. Jag tycker mest den är tråkig. |
||||
|
|
||||
![]() |
||||
Jeppe
Matte Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 27-augusti-2011 vid 00:06 |
|||
|
Hmm... Lejonkungen är absolut inte min favorit heller. Jag är precis som du, lite trött på den. Men framför allt musiken är ju helt fantastisk. Så det är absolut inte en av de sämsta heller, enligt mig.
Alice i underlandet kan jag bara hålla med dig om, jag har aldrig riktigt gillat den. Varken när jag var liten eller nu. När jag var liten tyckte jag bara att den var konstig. Nu för tiden tycker jag att den är... konstigare.
Trassel är sjukt bra och hör definitivt till mina favoriter. Mulan är väldigt bra, men inte så pass bra som de absolut bästa. Bilar är lite småkul, men Pixar kan så mycket bättre. Bilar 2 har jag inte sett än, men jag har inga större förväntningar på den. |
||||
![]() |
||||
Annette12
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-augusti-2011 vid 22:46 |
|||
|
Nu får säkert massor med motargument men jag tycker att Lejonkungen är en av de två sämsta disneyfilmerna. Musiken, animation, berättandet, karaktärerna är bra, men jag är helt enkelt trött på den. Den andra filmen är Alice i underlandet( inte Tim burtons version). Den har inte någon röd tråd, den består mest av lösryckta historier utan sammanhang till varandra. Den bästa disneyfilmen är Trassel och Bilar 1 och 2 och Mulan. De har allt, humor,romantik, action.
|
||||
![]() |
||||
rooney
Animationsassistent
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-augusti-2011 vid 20:29 |
|||
|
Lejonkungen får min röst. Däremot är Vilddjuren och Lilla Kycklingen riktigt svaga.
|
||||
![]() |
||||
Jeppe
Matte Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juni-2010 vid 20:00 |
|||
|
Det är ju alltid kul att hitta någon som tycker lite som en själv :)
Vad kul att du också gillar Pocahontas och Ringaren Svenzon. Två underbara filmer som verkligen känns Disney.
|
||||
![]() |
||||
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juni-2010 vid 19:41 |
|||
|
Jag sällar mig till skaran som tycker Pocahontas är helt underbar. Jag instämmer helt i ditt resonemang, Trubaduren, och tillägger att det är den enda klassikern som inte slutar med att kärleksparet "lever lyckliga i alla sina dagar". Jag blev väldigt förvånad första gången jag såg filmen, men insåg snabbt att slutet är en del av allt som gör filmen så speciell.
När det gäller Ringaren i Notre Dame så håller jag med Jeppe. Även denna filmen är en av mina favoriter. Björnbröder känner jag ungefär som Trubaduren gör för Ringaren. Det är en jättefin film, både visuellt och musikaliskt och berättelsen är lite annorlunda men bra. Men jag tycker ändå att filmen saknar det där lilla extra, även om jag inte kan sätta fingret på exakt vad. Men å andra sidan så älskar jag istället Skattkammarplaneten som så många andra verkar ha svårt för. :p |
||||
|
|
||||
![]() |
||||
Trubaduren
Effektanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juni-2010 vid 19:20 |
|||
|
Kan inte riktigt hålla med dig där gällande uppföljarna, men det skall vi nog diskutera i en för ändamålet anpassad forumsdel.
Annars verkar vi ju tycka relativt lika om mycket, och det är ju alltid trevligt. :) |
||||
|
"Blathering blatherskite!"
|
||||
![]() |
||||
Jeppe
Matte Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-juni-2010 vid 19:12 |
|||
|
Japp Pocahontas är inget annat än underbar Japp, du lyckades göra en rätt så exakt beskrivninga av vad jag tyckerär så underbart med Ringaren i Notre Dame. Det är den filmen som gör att varje gånga jag ser den så förstår jag varför jag gillar Disney.
Björnbröderuppföljaren är en rätt så lyckad uppföljare. Men första fillmen är bättre tycker jag. Men om mvi ska snakca uppföljare somär bra så måste jag nog säga att Nalle Puh och Jakten på Kristoffer Robin, Lejonkungen 2 och Bambi 2 är riktigt söta och filmer som jag kan se utan att tycka att den första filmen förstörs på något sätt. |
||||
![]() |
||||
Svara
|
Sida 123 7> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar