Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Herkules

Svara Svara Sida  123 4>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Herkules
    Postad: 20-februari-2007 vid 22:12
Av någon anledning lyckades jag inte hitta någon tråd tillägnad denna klassiker, men om detta (mot förmodan) existerar så vänligen länka dit härifrån, tack.

Jag missade tyvärr den här filmen när den gick på bio, något som jag ångrar än idag, men när den väl kom ut på video hösten 1998 så såg jag den varje dag i en vecka. Till slut innebar det att jag kunde hela inledningsscenen utantill och kunde spela upp den tillsammans med mina systrar: "Vi är muserna, konstens gudinnor som utser hjältar - hjältar som Herkules..."

Den komiska lättnaden, cartooniga stilen och oförglömliga karaktärer - jag var och är helt såld.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

Poäng: 920
inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-februari-2007 vid 22:56
Underbar Disneyfilm, bland de bästa utan tvekan. När jag såg den på bio 1997...ja, var det den bästa film jag någonsin sett? Förmodligen en av dem, i alla fall. Jag hade läst om Herkules i en uppslagsbok innan jag såg filmen (ok, mamma hade väl mest läst för mig kanske :P) och det gjorde själva väntandet på biobesöket mer spännande av någon anledning. Tycker, som sagt, fortfarande att filmen är mycket bra. Jag skulle säga att den, tillsammans med Tarzan, ligger på någon slags delad sjätteplats på en topp 10-lista över Disneyklassiker. Jag tycker den är väldigt...cool, kan man nog säga. Jävlgt häftig på nåt sätt :P
Grymt sköna karaktärer, som du sa, har ju till och med döpt mig efter favoriten här på sidan:)
Jag tycker musiken är kanske den bästa Disneymusiken hittills (Lejonkungen och Den lilla sjöjungfrun ligger nog med på en delad förstaplats. Detta varierar mycket, Tarzan är också nära).
Så nu hoppas vi att Ron'n'John kan hitta tillbaka till den här klassen med "The Frog Princess". I så fall blir den en av de absolut bästa.

(Är detta det längsta inlägget hittills från min sida? Mycket möjligt :P)

Ändrad av Hades - 20-februari-2007 vid 22:56
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2007 vid 00:03
Fler långa inlägg lär det bli i den här tråden, eller hur Hades? (Min absoluta favoritkaraktär genom tiderna, vill jag tillägga).

Min lista över Disneyfavoriter toppas garanterat av Herkules, med Lilla Sjöjungfrun tätt inpå.

Myten om Herkules/Herakles skiljer sig avsevärt från filmen förstås, men det stör mig inte så mycket. Tvärtom så är det ganska kul att jämföra den grekiska mytologin med de friheter som Disney tagit sig an i skapandet av sin film.

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2007 vid 11:44
Jag tycker inte heller det gör nåt, och det är ändå lite kul att se att filmen har lite blinkningar åt myten, även om de inte direkt uttalas, som man inte behöver känna till innan för att skratta åt (Scar som det Neimiska Lejonet, tex). Eller att det scehma som Philoctetes läser upp innehåller ett par av Herkules stordåd (sno gördeln från Amazonerna osv). Tror inte filmen hade blivit lika bra om man följt myten helt, faktiskt.
Imponerande att Disney kan göra två så pass olika filmer som Herkules och Ringaren i Notre Dame direkt efter varandra. visar tecken på extrem bredd, och det gillar vi Tongue
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2007 vid 12:14
Jag gillar också Herkules. Har läst om Herakles/Herkules liv och stordåd, men tycker inte heller att det gör nåt att filmen inte följer myten. Hades är ju helt klart en av mina favoritdisneyfiguerer genom tiderna. Gillar även de andra karaktärerna, musiken, humorn. Vet att vissa gnäller på teckningsstilen, men den tycker jag passar jättebra till filmen. Definitivt en av de bästa Disneyklassikerna.
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
101dalmatiner View Drop Down
Nykomling
Nykomling

Poäng: 51
inläggsval inläggsval   Citera 101dalmatiner Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2007 vid 14:51
Den är riktigt bra. Inte en av de bästa men helt klart en godkänd disneyfilm.
Till toppen
Doris View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 188
inläggsval inläggsval   Citera Doris Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2007 vid 16:28
Jag gillar filmen, den är bra. Men det jag inte gillar är deras utseenden, men det är inget jag stör mig på så mycket.
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 21-februari-2007 vid 19:52

En helt underbar film! Lugnt en av Disneys bästa filmer. Älskar humorn, musiken, karaktärerna, handlingen - allt! Teckningstilen är ju lite annorlunda men det gör bara filmen lite speciell, dessutom är idéen att få människorna att se ut som om de vore tecknade på urnor genialisk.

Hades är en av de skönaste skurkarna Disney någonsin gjort! Han är elak samtidigt som han är humoristisk utan att det blir kaos imellan bytena. Han är så klockrent bra! Hans utseende känns också mitt i prick, håret är ju helt klart lyckat, pricken över i.

Kärlekshistorien är också riktigt bra. Herkules och Meg är ett av de disneypar som känns lite mer realistiskt (dom lär i alla fall känna varandra). Herkules som varit en outsider hela sitt liv och Meg som blivit rejält sårad. Megs förnekande in i det sista känns lite ovanligt och det är positivt att allting inte alltid är likadant. Slutet när Herkules offrar allting han någonsin velat ha för Megs skull - kan det bli bättre?

Skrik och Panik är jättebra liksom Hades (även om han är några nivåer högre såklart). Dom är lagom korkade och roliga. En av favoritscenerna i filmen är ju när de har köpt Herkules reklamprylar.

Har också läst en del om den grekiska mytologin och håller med resten, det är bra att dom inte följer den. Skulle inte alls bli lika bra. Den är alldeles för grym för att vara disneyfilm. Att dom ändå har med vissa grejer känns ju såklart roligt. Och gudarna uppe på Olympos känns ju mitt i prick. En salig blandning på personligheter, precis som det ska vara.

Klockrent bra film. En av favoriterna. Den har en självklar plats på 10 i topp listan.  
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 10:55
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Hades är en av de skönaste skurkarna Disney någonsin gjort! Han är elak samtidigt som han är humoristisk utan att det blir kaos imellan bytena. Han är så klockrent bra! Hans utseende känns också mitt i prick, håret är ju helt klart lyckat, pricken över i.

Yes! Framför allt är det kul att han kör sin bilförsäljargrej och känns sådär lagom "farlig" - tills han får ett eldigt utbrott och demonstrerar därmed sin stora makt. Han är ju underjordens konung för fasen! Big%20smile

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 11:09
Nik Ranieri, James Woods och Dan Ekborg ska ha en stor eloge hela bunten Clap Hades hår är som sagt ruskigt lyckat, vem kom på det egentligen?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 11:33
Jag kan faktiskt visualisera för mitt inre öra hur James Woods är som Hades, trots att jag aldrig sett filmen på annat språk än svenska, men Woods har man ju hört, han är väldigt karaktäristisk. Men Dan Ekborg! Vilken kung på tolkning, Hades görs till och med bättre än Aladins anden om ni frågar mig!

Hur är filmen på engelska? Och i vilken version hörs denne Nik Ranieri?

Ändrad av Silver - 22-februari-2007 vid 11:34

Till toppen
Hades View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör
Proximus' Padawan

inläggsval inläggsval   Citera Hades Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 12:58
Filmen är, enligt mig, bättre på engelska. I alla fall när man vant sig. Danny DeVito tycker jag inte gör nån höjdarinsats, Peter Harryson lyckas bättre, men i övrigt är alla skådespelare bra. Och musiken är ju guld på engelska, svenskan kommer inte upp i riktigt samma klass. Men den svenska dubbningen är faktiskt rätt bra, främst då Dan Ekborg som nämnt. Nu ser jag bara Herkules, och de flesta Disneyklassiker, på engelska. Det känns överlag bättre, faktiskt.

Nik Ranieri var ansvarig animatör för Hades (och Lumiére, Meeko mfl). Tycker Hades är den mest vältecknade karaktären i hela filmen, så han har lyckats mycket bra Thumbs%20Up
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 14:10
Herkules är riktigt bra på engelska, faktiskt bättre än på svenska (inte så oväntat kanske?). Fast jag tycker de svenska låtarna är bra ändå även om de inte alls kommer upp i de engelskas klass. Ta Go the Distance till exempel, klart bättre i orginalet.

Är det någon som sett någon del av filmen på något annat språk än svenska eller engelska? Själv har jag sett på danska, norska och finska. Om jag minns rätt så är det enbart i den danska versionen (förutom svenska och engelska) som Meg kan sjunga. Det är lite kul att byta röster mitt i sångerna för att höra skillnaden.

Dan Ekborg är som sagt riktigt bra i sin tolkning. Han ger karaktären liv! Hela filmen är ruskigt bra, man kan inte annat än att erkänna det!
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 14:16
Anledningen till att jag enbart sett den på svenska är för att jag har filmen på VHS som bekant inte har flera ljudspår... det vore kanske på tiden att jag köpte filmen på DVd eftersom det är min favorit! Originalversionen är alltid bäst, utan tvekan.

Vad gäller Hades animation så är det rätt lustigt - i sedvanlig animation så använder man ju sig av 24 bilder per sekund - men i Hades fall fick man använda sig av fler eftersom han pratar så satans snabbt! Vilken utmaning att animera honom... och hans brinnande hår är riktigt sexigt, men vilket jobb att få elden att se så levande ut!

Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 14:22

Satsa på att köpa filmen på dvd, det är värt det speciellt om man som du har den som din favorit. Wink Dessutom tycker jag att det är intressant och kul att höra filmen på andra språk.

Kan tänka mig det. Han pratar ju på rätt bra och gestikulerar en hel del. Det brinnande håret ger ju helt klart en extra touch på honom. Han känns sådär spännande farlig nästan Tongue
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 14:28

Farlig, helt klart, akta dig BaraLillaJag! Om han inte propsar på att köpa din själ så kommer han tvinga i dig martinis med maskar i. Hett.

Till toppen
Sockerpajen View Drop Down
Scenograf
Scenograf

Poäng: 758
inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 14:45
Herkules Tongue Jag tycker verkligen om den här filmen, men det är svårt att inte säga sånt som redan sagts men den är klokren på något sätt..
Hades är en grym "skurk" inte min favorit men han är med på 10-i-topp iallafall Wink
Jag tycker om Meg specielt, hon är så frän! Inte så där hjälplös och mesig som alla andra kvinnor i disney filmer.
Låter är klart bra Thumbs%20Up Jag har aldrig hört dem på engelska men på svenska är dem iallafall klart godkända.

Min favorit scen är nog den när man ser hur Herkules tränar och tränar för att bli bättre och behärska sin kraft, det påminner nästan lite om Mulans träningsläger, en annan favorit.
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 15:01
Jag har heller aldrig sett Herkules på engelska (hm, när jag tänker efter har jag inte sett en enda disneyfilm på engelska... Embarrassed), men jag tycker den svenska är helt klart godkänd. Hades är ju en klockren skurk, och håret är riktigt snyggt. Tongue
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 15:10
Uhh jag måste nog passa mig, så jag slipper ha min själ fast hos honom nere i Underjorden! Wink

Sockerpajen, du borde höra låtarna på engelska också. Dom är riktigt riktigt bra Wink Svenska är som sagt också bra men engelska är snäppet bättre.

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 15:18
Postad av Bara lilla jag Bara lilla jag skrev:

Uhh jag måste nog passa mig, så jag slipper ha min själ fast hos honom nere i Underjorden! Wink

Sockerpajen, du borde höra låtarna på engelska också. Dom är riktigt riktigt bra Wink Svenska är som sagt också bra men engelska är snäppet bättre.

Okej jag får försöka leta reda på soundtracket på biblan eller hos någon vän, jag är allt för snål för att köpa det själv Wink
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
Till toppen
Scenograf
Scenograf

inläggsval inläggsval   Citera Sockerpajen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 15:20
Postad av Svenzon Svenzon skrev:

Jag har heller aldrig sett Herkules på engelska (hm, när jag tänker efter har jag inte sett en enda disneyfilm på engelska... Embarrassed), men jag tycker den svenska är helt klart godkänd. Hades är ju en klockren skurk, och håret är riktigt snyggt. Tongue

Ska vi starta klubb? Jag har sett Björnbröder på engelska en gång men jag tyckte den var bättre på svenska och nu ser jag alltid den på svenska.

Håller med om allt som sagts om Hades hår, asgrymt. Det visar så mycket utryck typ när han blir arg eller så där lungt "glassig"..

Ändrad av Sockerpajen - 22-februari-2007 vid 15:22
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 15:33
Håret är verkligen jättebra, det visar ju precis hur hans humör är.

Sockerpajen: vi kan bilda klubb. LOL
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 15:45
Musiken fungerar på svenska, Anki Albertsson som Calliope (musernas inoficielle ledare) har en väldigt fin sångröst. Men det är väldigt uppenbart att den är menad för engelskspråkiga, dels på grund av gospelkulturen i Amerika och dels på grund av sångtexterna (frasen "zero till hero" vore ju omöjlig att översätta, så det fick förbli på engelska!)

I serieversionen av Herkules är Hades vedervärdigt tecknad, jag har inte sett en enda disneykaraktär översättas så illa till TV som the lord of the dead! Om håret är magnifikt i filmen så är det svavelstinkande fult i serien.

Ändrad av Silver - 22-februari-2007 vid 15:46

Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

var: Sverige
Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 16:25
Hercules är en riktigt bra disneyfilm. Hades är riktigt skön. Men favorit karaktären är Fille. Meg är nog en av disneys karaktärer som jag stör mig mest på. Jag tål henne inte.
Till toppen
kung-triton View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 278
inläggsval inläggsval   Citera kung-triton Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 16:29

ah, det är en bra och rolig klassiker. kul att den utspelar sig i gamla grekland (eller forna eller vad man säger)

det var faktiskt den första klassiken jag köpte på dvd
Big%20smileden är rolig tycker jag
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 16:31
Mendez - trots att Meg är min favoritkaraktär efter Hades i filmen så förstår jag att du inte tål henne, för många tror jag att hon kan te sig lite väl frän, lite väl check och självmedveten. Om hon skulle existera i verkligheten och man skulle stöta på henne skulle man nog få ett intryck av att hon var jobbigt ironisk, men att hon egentligen bara har självbevarelsedrift och skyddar sig på det sättet socialt. Hon skulle nog ta tid att lära känna.

Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 17:17
Du skrev exakt som jag tänkte.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent

inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 17:50
... en karaktär som jag däremot har väldigt svårt är är Phille - en fet, ful och kåt liten satyr med coachingambitioner. Trovärdig kanske, men föga tilltalande.

Till toppen
Mendez View Drop Down
Animatör
Animatör

inläggsval inläggsval   Citera Mendez Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 18:50
Men Peter Harrysson gör ett jättebra jobb. Som någon annan skrev, han gör det bättre än Devito
Till toppen
Regissör
Regissör

inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 22-februari-2007 vid 19:05
Peter Harrysson gör som många redan sagt ett jättebra jobb. Tycker Phille är helt okej, rätt kul men inte en av favoriterna kanske.

Kan förstå att man inte gillar Meg. Om man skulle träffa henne i verkligheten (som det pratades om) så skulle hon troligen vara en person som tog tid att lära känna (som sagt) men jag tror att det skulle vara värt väntan för hon känns som en person som kan offra mycket för en vän.

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 4>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media