| Författare |
Tråd Sök trådinställningar
|
Eliaspbo
Foley Artist
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 571
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 09:42 |
MrsDuck skrev:
Jag VILL ha alla Disney klassiker Så jag ställer mig in på de bästa! 
I min DVD samling.
Djungelboken
Peter Pan svärdet i Stenen Pongo & de 101 dalmatinerna Robin Hood, Herkules Den Lilla Sjöjungfrun Tarzan Lejonkungen Kejsarens nya Stil
Kommer att samla in många fler med åren hoppas jag, iaf de som har utgått och jag missade så som Aladdin och Skönheten och Odjuret.  |
För det första, är det bara dessa klassiker du gillar
För det andra, varför gillar du inte alla klassiker
För det tjedje, hur kan du vill ha ALLA, när du ogillar de flesta klassikerna. AdminEdit: Citatblocka lagat
Ändrad av Adrina - 28-juni-2010 vid 15:32
|
 |
Tinsan-girl
Producent
Poäng: 271
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 10:53 |
Eliaspbo skrev:
För det andra, varför gillar du inte alla klassiker
|
Jag har ingen aning om vem du frågar, men det jag har valt att citera, det är en ständigt återkommande diskussion, som man måste upprepa för att du ska förstå. Man KAN inte gilla alla klassiker. Allt är inte guld som glimmar!
Jag till exempel: Jag avskyr Atlantis-En försvunnen värld. Jag hade höga förväntingar på den (det var skriverier i tidningar om att den skulle vara fantastisk), men jag hade en skrämmande huvudvärk efter att jag hade sett den. I min smak var den alldeles för svår att begripa, en del karaktärer har taskig attityd (skurken, som jag har glömt namnet på, får mig inte att darra av skräck) och animeringen är hemsk.
Bara för att det är en Disney-film, kan jag inte höja den till skyarna för att den är botten. Bambi är ett annat exempel. Den är så himla seg och jag sov nästan hela tiden i soffan. Dumbo är visserligen söt men även den är seg och rätt så jobbig. Har försökt se den flera gånger för att hitta något positivt, men ack det funkar inte.
Dessutom tycker jag du har ett lite nedlåtande tonläge i din kommentar.
Ändrad av Tinsan-girl - 28-juni-2010 vid 11:09
|
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
|
 |
Jeppe
Matte Artist
var: Dalarna
Poäng: 692
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 12:14 |
Svenzon: Jag har aldrig sett Ichabof och Mr. Toad. men två filmer som jag verkligen tycker är lite läskiga så att man sitter och själv tycker att det är läskigt är.
Snövit, scennen med jägaren i skogen tycker jag på något sätt är läskigt. Jag vet inte varför. Kan det vara jägarens blick eller något sånt.
Pinnochio, scenen där de blir till åsnor är inte alls för trevlig.
Eliaspbo: Som Tinsan-girl sa. Alla klassiker är inte bra. Det tycker ju inte du heller.
Ändrad av Jeppe - 28-juni-2010 vid 12:15
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
Poäng: 908
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 13:22 |
|
Jeppe: Jag håller med om Snövit, jag har alltid tyckt scenen med jägaren och även när Snövit flyr genom skogen är kusligt. Pinocchio tycker jag är hemskare nu än när jag var liten. Att en människa blir förvandlad till åsna behöver inte vara så hemskt i sig (tänk på prinsessan som blir groda) och när jag var mindre så förstod jag inte så mycket av resten. Sen är Pinocchio ingen favoritfilm direkt, så jag har nog bara sett filmen i sin helhet två gånger.
Eliaspbo: Att man skriver vilka filmer man har på dvd betyder inte att de är de enda som man gillar. Man kanske inte har hunnit köpa fler bara. Jag har t.ex. inte Lejonkungen på dvd, men det betyder inte att jag tycker den är dålig, bara att jag inte har hunnit köpa den än. Och visst kan man köpa filmer som man inte gillar. Jag har flera stycken eftersom jag trots allt vill ha alla filmerna i nummerordning (upp till nr 44).
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
 |
Jeppe
Matte Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 13:30 |
Jag har också några filmer som jag tycker är sådär lagom bra.
Pinnochio, Peter Pan, Djungelboken, Robin Hood och Lilla Kycklingenpå DVD
Alice i Underlandet och Lady och Lufsen på VHS
Det som är så hemskt är inte att de blir förvandlade till åsnor, utan hur de bli förvandlade till åsnor. I Prinsessan och Grodan till exempels så görs det ju på ett sätt som att stjärnor gnistrar och hit och dit sedan är hon en groda. I Pinnochio så förvandlas den där killen som han hänger med, inte med en gång utan typ gradvis. Samtidigt som han desperat skriker efter sin mamma och är livrädd. Sedan ser man skuggan i väggen av hur han fäktar och skriker samtidigt som han förvandlas. Och hans händer sträcker sig fram mot Pinnochio, sedan blir de hovar.
Jag tycker det är grymt läskigt.
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 13:43 |
|
Jag förstår vad du menar och håller med om att det är, eller borde vara, läskigt. Vet inte om det är min motvilja till filmen i allmänhet som gör att uttråkningen väger tyngre än läskigheten. Men jag tror jag får gå och titta på filmen innan jag uttalar mg för mycket. Evigheter sen jag såg den sist.
Pinocchio, Bambi, Dumbo, Alice i Underlandet, Tarzan och Atlantis är exempel på filmer som jag inte tycker är särskilt bra, men har på dvd (eller vhs) i alla fall.
|
|
|
 |
Jeppe
Matte Artist
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 13:47 |
Ja, man ser ju de filmer som man tycker mindre om mer sällan. jag ser dem nästan aldrig. men någon gång då och då. Jag tycker som sagt heller inte så värst om Pinnochio. Den är väl bra och så, men det är något med den. Men jag tycker hur som helst ändå den scenen är läskig trots att Pinnochio inte direkt är en favorit.
Bambi är ju underbar. Får jag fråga vad det är med den som du inte gillar? Även med Dumbo, den är också väldigt söt.
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 14:14 |
|
Klart du får fråga.
Jag tycker både Bambi och Dumbo är ganska tråkiga. De har inga karaktärer som jag direkt fastnat för och handlingarna är lite sådär. Det enda som verkligen gjorde intryck på mig var när Dumbo mobbades, det var så man ville hoppa in i filmen och rädda honom. Men annars tyckte jag de var rätt bleka. Jag får reservera mig lite, för jag har bara sett filmerna varsin gång. Det är kanske filmer som blir bättre efter ett par tittar?
|
|
|
 |
Tinsan-girl
Producent
Poäng: 271
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-juni-2010 vid 15:17 |
Svenzon skrev:
Jag får reservera mig lite, för jag har bara sett filmerna varsin gång. Det är kanske filmer som blir bättre efter ett par tittar?
|
Du kan ha rätt Svenzon. Men som jag skrev tidigare, har jag försökt se Dumbo flera gånger men det har aldrig funkat. Fast jag vet ju inte hur det är med dig. Vi är ju alla olika. Har försökt se om svenskdubbade Atlantis på Youtube, men det blir bara några sekunder sen stänger jag eller byter film. Det visar vilken snäll människa jag är som ger den en chans!   . Hihihi! Skämt åsido.
Nej, men du kan som sagt var ha rätt. Dumbo kan ju bli bättre om du ser om den. 
|
Hör med hjärtat ditt, så ska du förstå.
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-juni-2010 vid 11:12 |
Då ska jag ge Dumbo en chans till i alla fall.
|
|
|
 |
Emmylee
Clean-up Artist
Poäng: 236
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-juni-2010 vid 19:19 |
|
Har också svårt för Dumbo. Däremot så ser jag Bambi som en av Disney's bästa. På typ Top 15 men ändå!
|
|
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
|
 |
Trubaduren
Effektanimatör
Poäng: 475
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-juni-2010 vid 21:41 |
|
Jag kan uppskatta såväl Babmi som Dumbo, men då främst av rent estetiska skäl. Tyvärr finner jag ingen av dessa filmer vara av den sort som jag kan se om och om igen, med relativt korta mellanrum, utan att tröttna. Det finns en storhet i det rent visuella, samt vad gäller karaktärsutformningar, som är svårslaget än idag. Men tyvärr är själva berättelserna så mentalt och känslomässigt krävande, att de blir svåra att uppleva ur ett rent underhållningsmässigt perspektivt. Som t.ex. Herkules eller Aladdin.
|
|
"Blathering blatherskite!"
|
 |
Svenzon
Huvudanimatör
|
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-juni-2010 vid 08:40 |
|
Jag är inte så "djup" av mig att jag kan tycka om en film bara för det visuella, men jag kan hålla med om att åtminstone Bambi är vackert tecknad.
|
|
|
 |