Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Den lilla sjöjungfrun - borttagna scener

 Svara Svara Sida  <123
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör


Medlem sedan: 22-juni-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 01-september-2006 vid 21:24

Jag har nu pratat med Disneys/Buena Vistas svenska produktionschef Ulf Ununger, och har fått detta svar vad gäller censuren och dubbningen:

"Det är en oklippt version av Lilla sjöjungfrun vi släpper i Sverige 15 november, samma dubb som tidigare.
Som parentes kan jag nämna att den danska dialogen för Ariel, inte sången, dubbades om inför VHS releasen 1998 då danskarna inte var bekväma med Sissel Kyrkjebös danska uttal.

Jag har diskuterat denna release med USA under flera månader då olika alternativ fanns för att komma tillrätta med klippen i svenska och även norska versionen, till slut lyckades dock Disney i USA komma med en lösning som innebär att man kunnat fylla luckorna i ljudspåren. Exakt hur man gjort det har jag inga uppgifter om men jag måste anta att dessa klipp inte innehöll någon dialog utan att man kunnat använda M&E tracks från originalversionen.

DVD'n är färdig för produktion och vi har fått de första check-discarna."

Roligt att höra att vi får behålla den befintliga dubbningen, och får en oklippt version.
 
(för er som undrar, M&E står för "Music & Effects", och innebär det ljudspår som innehåller bakgrundsmusik och effekter, som sedan mixas ihop med dialogspår vid dubbning.)
Till toppen
Faline View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 04-augusti-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 90
inläggsval inläggsval   Citera Faline Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2006 vid 09:41
Intressant  det låter ju hur bra som hällst!
When I wish upon a star, my dreams do come true.
Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent
Avatar

Medlem sedan: 31-maj-2004
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-september-2006 vid 12:06
Roligt att vi får den oklippta versionen på dvd. Hoppas att det blir kul extramaterial också.
Till toppen
adamgard View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera adamgard Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2006 vid 11:08
Postad av stitch stitch skrev:

men vem gjorde Ariels röst i tvåan?
 
Myrra Malmberg gör Ariels röst i tvåan... :)

Men för att återknyta till ämnet igen; Nu har ju DVDn släppts och vi har sett den svenska versionen helt oklippt... Och min nya favoritdel i filmen är nu en av de delarna som klipptes bort... Och det är innan Ariels förvandling, då Ursula ska ta hennes röst och dom stora monsterhänderna kommer upp ur kitteln och Ursula säger: "Sjung Prinsessan"... Jag bara rös när jag såg det!! Det var verkligen ashäftigt!
Till toppen
adamgard View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 23-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera adamgard Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-november-2006 vid 11:10
oj... missade att diskutionen hade tre sidor, så jag läste bara den första sidan och svarade på det sista inlägget där... :P Men men,,,
Till toppen
 Svara Svara Sida  <123
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media