Ringaren i Notre Dame |
Svara
|
Sida <12345 9> |
| Författare | |
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-mars-2009 vid 18:14 |
|
Haha det var ju värre än jag trodde, jag tenderar visst att upprepa mig fasligt mycket
Absolut, jag håller helt med dig. Det är en av Disneys mest känsloladdade point-of-no-return ögonblick. Hela scenen är fantastisk, hur vi får följa Quasimodos kamp med sig själv - när ska man se sig besegrad och finns det någon anledning till att vägra ge upp och slåss till slutet. Intressant tolkat tillsammans med stenfigurerna som får representera den lilla låga hoppet som finns kvar.
Och samtidigt växlat med Frollo som dömer Esmeralda till döden efter att han erbjudit henne en utväg, som inte ens känns som ett alternativ. Intressant spel karaktärerna i mellan och så bra de har fångat känslor i ansiktsuttrycken i just den delen av filmen. Och så samtidigt som lågorna stiger krossar Quasi kedjorna och bryter sig samtidigt ut ur ett förtryck. Nej, jag håller definitivt med dig råttigan84 - nu blev nämligen jag också sugen på att se den igen, får nog springa upp efter dvd:n.
|
|
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
|
![]() |
|
råttigan84
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-mars-2009 vid 13:34 |
|
Ja, jag har bara varit medlem här några dagar och redan läst dina kommentarer om den scenen 4-5 ggr..
Men jag håller med dig, den scenen är den kanske allra bästa, och musiken ger mig gåshud bara jag tänker på den. Nej, nu blev jag sugen på att se den igen!
|
|
|
Hmm.. impressive. Is it magic? OR MAGNETS!
|
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 25-mars-2009 vid 18:04 |
|
Absolut! Musiken är ju sedan också ett helt kapitel för sig, både vad det gäller låtar som Bells of Notre Dame och Esmeraldas bön men även bakgrundsmusiken som i denna är helt magnefik! En av mina absoluta favoritstycken (vilket jag kanske nämnt en gång för mycket redan?) är när Quasi bryter sig loss från kedjorna och räddar Esmeralda. Gåshud varje gång. |
|
|
I'll be there someday
I can go the distance I will find my way If I can be strong I know ev'ry mile Will be worth my while |
|
![]() |
|
råttigan84
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-mars-2009 vid 23:44 |
|
"Jag har visserligen ett par filmer som står på samma plats som denna i
den här frågan men visst är den riktigt, riktigt bra! Bland de bästa
Disney någonsin gjort. Tillsammans med musiken inges en väldigt
speciell och mäktig känsla, i alla fall för mig. Oerhört vackert
animerat och även fascinerande att studera mindre detaljer som de också
har lyckats väldigt bra med."
Kan bara hålla med! Hela filmen är så bombastisk och otroligt mäktig. Den sakrala musiken passar perfekt med den mörka historien och den stämningsfulla animeringen. |
|
|
|
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-mars-2009 vid 18:38 |
Jag har visserligen ett par filmer som står på samma plats som denna i den här frågan men visst är den riktigt, riktigt bra! Bland de bästa Disney någonsin gjort. Tillsammans med musiken inges en väldigt speciell och mäktig känsla, i alla fall för mig. Oerhört vackert animerat och även fascinerande att studera mindre detaljer som de också har lyckats väldigt bra med.
|
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
råttigan84
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 24-mars-2009 vid 14:12 |
|
Min absoluta favorit! Tycker den är helt fantastisk och ser den några ggr/år. Musiken, stämningen och karaktärerna (förutom stenstoderna som kunnat tas bort helt för en ännu mer vuxen film) är helt underbara!
Animeringen är dessutom den kanske allra bästa i någon disneyfilm. |
|
|
|
|
![]() |
|
disney_girl
Medproducent
Medlem sedan: 31-maj-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 1797 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-februari-2009 vid 18:58 |
|
Gillar verkligen Esmeralda. Hon är stark och kämpar för andras rättigheter. Hon är stark som hjälper Quasimodo när han far illa på torget av Frollo.
|
|
![]() |
|
Dommare-Frollo
Nykomling
inläggsval
Citera Svar
Postad: 26-januari-2009 vid 18:51 |
|
Jag älskar Ringaren i Notre Dame och det är verkligen den bästa Disney Filmen!
Ser den minst 2 gånger varje dag. Tröttnar ALDIRG! <33333. |
|
![]() |
|
Anders M Olsson
Regissör
Medlem sedan: 09-augusti-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 849 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-december-2008 vid 19:51 |
Varför undrar du det? Den finns ju i handeln nu, så om du saknar den i din samling är det bara att gå ut och köpa den! |
|
![]() |
|
disney_girl
Medproducent
Medlem sedan: 31-maj-2004 var: Sverige Status: Offline Poäng: 1797 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 01-december-2008 vid 17:04 |
|
Nån som vet om Ringaren kommer tillbaka på dvd ?
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 14-september-2008 vid 18:41 |
|
I första hand ser jag det nog som att de bara lever i Quasimodos huvud. Då blir det genast djupare och lite mörkare. Anledningen till att vi ser stenfigurerna som levande tex i slutet är väl att Tingeling vart där och vevat med spöt.
Dessutom vägrar jag tro på att det finns pokerbord, frisersalonger och pianon uppe i klocktornet!
|
|
![]() |
|
Emmaaa
Scenograf
Medlem sedan: 03-november-2007 var: Sweden Status: Offline Poäng: 794 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 21:54 |
Haha frågor som inte får några svar...
Kul att läsa om vad alla tror iaf, ingen aning om vad jag själv tror... på något sätt tror jag att de är levande men ändå inte, de sjunger jue fint liksom och de hjälper Quasi genom hela filmen...om det inte finns utan bara är hans fantasi så kan man jue tycka att han är väldigt bra på att övertyga sig själv ...
|
|
|
Before a Young Lion became a King.
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|
![]() |
|
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 21:44 |
|
Jag tror också de existerar. Om inte annat så blir det roligare då.
|
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|
![]() |
|
Amaranth
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 21:10 |
|
Jag tror de existerar iaf. Vem skulle annars skjuta eldstenarna och släppa tegelstenar på Frollos soldater? Quasi är ju på ett annat ställe då :P
|
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 17:50 |
Inte nödvändigtvis, de kanske står där hela tiden och Quasi bara inbillar sig att han ser dem på andra ställen, och sedan kan han ju flytta på dem själv, han har ju styrka för det. Eller så kan man tolka det som en invit till att fundera över just den frågan om de finns eller inte. Det kanske var meningen att vi skulle tänka efter.
Jag tror dock att om de hade funnits så hade de existerat med andra människor också, såsom Esmeralda till exempel (Djali ser ju dock Hugo men å andra sidan bevisar det ju inte så enormt mycket med tanke på att han är en get).
Sen är det klart en del frågetecken kring vem som bygger katapulten osv, men å andra sidan finns ju Quasi däruppe hela tiden? Sedan finns det ju dessutom alltid en del frågetecken kring en del saker i Disneys värld, hur i herrans namn lyckades Blunder få in statyn av Erik i grottan till exempel? Ändrad av Bara lilla jag - 30-augusti-2008 vid 17:51 |
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
Gustaf Lindborg
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 10:34 |
|
Det är nog som så att man måste accelerera vissa logiska luckor när man tittar på Disney.
|
|
|
Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com - http://gustaflindborg.wordpress.com/ - http://hobbyrum.wordpress.com/ |
|
![]() |
|
Amaranth
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 09:56 |
|
Men då måste han ju flytta runt figurerna eftersom de står och blir sten på olika ställen. Och i början när Frollo kommer så står de ju precis brevid Quasi och vid andra tillfällen står de på andra ställen som sten.
Så jag tror att de existerar iaf |
|
![]() |
|
Gustaf Lindborg
Clean-up Artist
inläggsval
Citera Svar
Postad: 30-augusti-2008 vid 08:27 |
|
Jag tror också att om man tillbringar så oerhört lång tid - ja, hela sitt liv - ensam, på en så udda plats som i ett torn på Notre Dame, så är det nog fullt rimligt att man man blir lite tokig och börjar hallucinera. Det är bara att se på nyheterna varje dag, hur folk hör röster och uppfattar dem som högst verkliga.
|
|
|
Med vänlig hälsning
Gustaf Lindborg \ duktav@gmail.com - http://gustaflindborg.wordpress.com/ - http://hobbyrum.wordpress.com/ |
|
![]() |
|
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-augusti-2008 vid 22:33 |
|
Sant, funderar bara på vilka det är som gör katapulten som träffar vakterna i slutet i så fall |
|
|
Before a Beauty Tamed a Beast. Before Aladdin Unleashed a Genie. There was A Little Mermaid. Who Dreamed of something more. |
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 29-augusti-2008 vid 16:02 |
|
Personligen tror jag inte att stenfigurerna lever. Jag tror att de endast lever i Quasimodos fantasi. Fast jag vet inte riktigt om jag tror att han själv är övertygad om att de lever. Det kan ju vara så att han så att säga uppfunnit dem för sällskapet och för att få bli accepterad av någon. Så att det egentligen är som att prata med sig själv. Jag tänker mest på när Esmeralda ska brännas på bål och stenfigurerna försöker övertyga Quasi om att han ska krossa kedjorna och göra något åt saken, här tror jag att vi ser hans inre som motiverar honom att fortsätta. Ett annat bra exempel är när Quasi vänder sig till dem och säger "Hon har ju redan en riddare i blank rustning och det är inte jag!", det tillfället visar också på att han kanske egentligen funderar högt.
Så jag tror att han själv skapat stenfigurerna men att de med åren har blivit så pass verkliga för honom att han högt diskuterar med dem. För så fort till exempel Esmeralda kommer när hon vill ha hjälp med Phoebus så blir de åter till sten igen. Men jag tror ändå att han är medveten om att de egentligen inte existerar.
|
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 28-augusti-2008 vid 18:12 |
|
En sak jag funderar på angående denna underbara film är att lever stenfigurerna eller är det bara Quasimodos fantasi, liksom att han är såå ensam att han verkligen tror att de lever eller hur man säger...
Det finns antagligen inget svar på frågan och jag hoppas att jag har formulerat den så att ni förstår den..:) Kul att höra åsikter bara:)
|
|
|
|
![]() |
|
disney_erika
Animatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-juli-2008 vid 18:47 |
|
åå jag är så glad jag köppte dena filmen i dag ( har aldrig set den innan ) den är bra så underbar !! det är så synd om honom man blir så FÖRBANAD på frollo.åå esmeralda och Phoebus e så söta i hop och akiles haha jag flabbade jätte mycket när han satte sig. men i sluten när flickan kommer och kramar qasimodo då började jag gråta!
för övrig har jag kommit på att filmen har med alla soters saker som man brukar bli utsöt för tex mörkhyad, ser anulunda ut , homosexsualetet den filmen väjer inte för något den brättar attt man ska akseptera andra trots att det är anolunda mot sig själv
|
|
|
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
|
|
![]() |
|
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-juli-2008 vid 13:24 |
|
Haha, joo, det är sant det du skriver... teckningsstilen och det här hela att han inte fick någon tjej i första filmen så de var tvugna att göra en till film om just det, och det var jue inte världens bästa story heller... Men som jah sa innan , den förstör inte ettan på samma sätt som de flesta andra uppföljare, på det sättet åker den upp i mätaren:)
|
|
|
|
![]() |
|
Sockerpajen
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 23-juli-2008 vid 01:39 |
Jag håller verkligen inte med dig! Jag tycker faktiskt att Ringaren i Notre Dame II är den sämsta av alla uppföljarna (inklusive Pocahontas II)
Även om jag inte gillar Pocahontas II-Resan till en annan värld så har den iallafall ett syfte, bra tecknad och hyfsade sånger.
Den enda meningen med Ringaren i Notre Dame II är att Quasimodo ska få en tjej. Seriöst det är därför, han fick inte Esmeralda så då måste man göra en hel film om att han får någon annan.
Den är larvig, har inga bra sånger och teckningstilen ska vi inte ens prata om, det ser inte ett dugg ut som samma karaktärer och miljöer som i ettan snare en dålig kopia av något B-Filmbolag...
|
|
|
"Du har glömt mig och på så vis glömt dig. Titta in i ditt inre Simba, du är mer än vad du har blivit!"
|
|
![]() |
|
Emmaaa
Scenograf
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-juli-2008 vid 21:17 |
|
Har inte sett tvåan på mkt mkt länge, jag såg den väl senast när jag var liten eller nåt... Mne har sett lite klipp lite här och var tillhör väl kanske inte den sämsta uppföljaren närmare bestämt att den verkligen inte gör det.. pga att den förstör inte särskilt mkt från ettan liksom... Pocahontas kan man jue knappt titta på för att man vet hur det går i tvåan men denna filmen "förstör" inte ettan på samma vis , men själva filmen är lite falsk.. asså, lite överdriven men men : )
En sak angående Ringaren i notre dame är att om Quasimodos föräldrar var zigernare då borde jue han ha ett lite tydligare zigenar utseende, eller va det de att han var ett "monster"? som inte jag tycker för jag tycker han är ur gullig <3 ^^, Ändrad av Emmaaa - 22-juli-2008 vid 21:17 |
|
|
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 22-juli-2008 vid 20:21 |
|
Så sant Svenzon, allting var överdrivet. Blir nästan självmordsbenägen när jag ser skräpet. Den här uppföljaren slår ju till och med Pocahontas 2 eller Jafars Återkomst! Det var det värsta jag någonsin sett.
Okej jag halvsåg filmen och gjorde annat under tiden men bara det var ju en pina. Jag står fast vid min åsikt som jag hade angående intrycket jag fått av filmen innan: man har gjort den endast för att Quasi också skulle få en tjej, för något annat tillför den sannerligen inte!
Och för övrigt, hur stor är chansen att Phoebus och Esmeralda får ett blont barn med ljus hy?
Finns ingenting bra med denna film, men måttet var rågat på någon högst irriterande låt där de sjöng "Falala - Falling in love", herregud! Jag får spader!
|
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
lillzum
Springschas
Medlem sedan: 18-juli-2008 var: Sweden Status: Offline Poäng: 40 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-juli-2008 vid 17:56 |
Jotack, jag håller mig också undan ifrån dem. Och animationen följer samma mönster i alla uppföljare. Alltid sämre tecknat, som i de där dåliga serierna på disneychannel. Nej, ush .. låtsas om att inte följarna ens existerar, för de gör mig bara iretterad ![]() |
|
![]() |
|
Svenzon
Huvudanimatör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 21-juli-2008 vid 17:36 |
|
Nu var jag ju tvungen att också titta på youtube bara för det. Såg bara den första delen, men jag fick verkligen friskat upp minnet varför jag inte tittar på uppföljare. Tycker att där var mer som kändes överdrivet än bara mellan Phoebus och Esmeralda. Som den där festivalen tex, vadå upprepning av ettan? Nej tack, jag fortsätter hålla mig ifrån uppföljare!
|
|
|
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
|
|
![]() |
|
Hades
Huvudanimatör
Proximus' Padawan Medlem sedan: 14-maj-2005 Status: Offline Poäng: 920 |
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-juli-2008 vid 15:50 |
|
Haha, tilläggas bör kanske att jag gav upp ganska snabbt efter att jag skrev det förra inlägget. Tom Hulce och Kevin Kline måste ha ångrat sig efter fem minuters inspelning |
|
![]() |
|
Bara lilla jag
Regissör
inläggsval
Citera Svar
Postad: 20-juli-2008 vid 14:47 |
Kollade upp det direkt när jag sett vad du skrivit. Ser den vedervärdiga filmen nu, ärligt talat vad hände med animationen?
Stackars Victor Hugo, han måtte vända sig i sin grav... Ändrad av Bara lilla jag - 20-juli-2008 vid 15:28 |
|
|
I'll be there someday
|
![]() |
|
Svara
|
Sida <12345 9> |
![]()
Tweet
|
| Forum meny | Forum Permissions ![]() Du kan inte göra nya inlägg i detta forum Du kan inte svara på inlägg i detta forum Du kan inte ta bort dina inlägg i detta forum Du kan inte ändra dina inlägg i detta forum Du kan inte skapa omröstningar i detta forum Du kan inte rösta i omröstningar i detta forum |
Forum: Disneyklassikerna
Forum: Övrigt Disney
Forum: Uppföljare
Forum: Disneyheter
Forum: Pixar