Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Budskap i Disneyfilmer?

 Svara Svara Sida  123 5>
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Budskap i Disneyfilmer?
    Postad: 10-augusti-2005 vid 15:31

Det brukar ju nästan alltid finnas en mening i filmer. Jag kan ge ett exempel:

Skönheten och Odjuret- verklig skönhet finns inombords

Då tänkte jag, är detta typ en standard-grej inom disney, har alla filmer en djupare mening (om man säger så)? Eller finns det filmer som är utan?? Vilka i så fall? 

 

I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
*Timon* View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 05-juni-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera *Timon* Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-augusti-2005 vid 19:52
Ja just det, Lejonkungen handlar väl om att man inte ska glömma vem man är...tror jag. Men du, vad har Törnrosa för djup mening? Att man inte ska peta på vassa spinnrockar eller sova för länge?  Men du har rätt, de flesta filmer verkar ha någon djup mening...
"-Vad är det här? Pumbaa, du sitter på fjärren!
- Åh, jag trodde det var en kaka." Lejonkungen 3

"- Petade du dig i näsan?
-Nä, men det kliade på insidan!" Lejonkungen 3
Till toppen
Saga View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 693
inläggsval inläggsval   Citera Saga Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 15-augusti-2005 vid 13:48

Postad av *Timon* *Timon* skrev:

Men du, vad har Törnrosa för djup mening? Att man inte ska peta på vassa spinnrockar eller sova för länge?  

 

I  Törnrosa kanske den djupa meningen så att säga är att det goda vinner över det onda...eller nåt sånt

I Micke Och Molle tror jag menningen är att man ska kunna vara vänner trots att man är olika...typ  Alltså jag vet ju att det är de som filmen handlar om men jag kommer inte ihåg om det kan va nåt annat som kan göra handlingen djupare... oj nu kanske det blev lite snurrigt Men jag tror ni förstår vad jag menar

 



Ändrad av Saga
Love will be your guide
Till toppen
the_fish View Drop Down
Scenograf
Scenograf
Avatar

Medlem sedan: 08-maj-2005
Status: Offline
Poäng: 160
inläggsval inläggsval   Citera the_fish Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 24-augusti-2005 vid 22:46

Haha jamen det är ju självklart att disney-filmer har en mening! Det tycker jag att nästan varenda en har. (observera: NÄSTAN).
Ex. (förutom de redan nämnda)
Aladdin - var dig själv i alla lägen.
Askungen - Överge aldrig hoppet.
Också så klart en klassiker:
Robin Hood - ta från de rika å ge till de fattiga ;D
                          
Alltså att har man något ska man dela med sig och det kommer bättre tider och man ska försöka kämpa mot högre makter.

"Be the change you want to see in the world"
     
Till toppen
Bokmalen View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 20-juli-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 26
inläggsval inläggsval   Citera Bokmalen Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 27-augusti-2005 vid 11:03

Snälla gör bättre rubriker så att man fattar vad tråden handlar om.(Stön.)

En annan mening i Disneyfilmer är Micke och Molle, vänskap är viktigast.

Edit:Done


Ändrad av Proximus
5000 äpplen om dagen håller doktorn från magen. (Så länge du tills du får magknip.)
Till toppen
Antigone View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist
Avatar

Medlem sedan: 19-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera Antigone Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2006 vid 11:00

Jag såg om Snövit för någon månad sen och upptäckte ett budskap som skulle kunna vara: avstå från sex. Då skulle själva kyssen symbolisera detta. Först träffar Snövit prinsen vid en brunn där hon inte låter honom kyssa henne (utan skickar en stackars liten duva istället). Sen får man ju veta att det enda som kan bryta döds/sömnförtrollningen är kärlekens första kyss. Snövit hade alltså inte kunnat räddas om hon kysst prinsen redan första gången de träffades. Så budskapet är väl också att man inte ska ha sex före äktenskap. Lite prydlig film alltså
Till toppen
nina View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 15-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 56
inläggsval inläggsval   Citera nina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2006 vid 12:13
det kanske du har rätt om, det har jag aldrig tänkt på men nu när du säger det så så låter det rimligt
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 04-maj-2006 vid 19:32
Yes, och man skall avstå från syndens röda äpple, det som i en annan saga för Eva (och resten av den kvinnliga rasen!) i fördärvet. En annan tolkning kan ju vara att kunskap är dödligt för en kvinna, ty äpplet är en symbol för evig kunskap (även ungdom).

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
nina View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 15-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 56
inläggsval inläggsval   Citera nina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 05-maj-2006 vid 14:43
ja det är ju klart
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-maj-2006 vid 20:13
Budskapet i "Snövit" har jag alltid sett som att man inte ska fästa vikt vid något så trivialt som skönhet. Drottningen driver prinsessan i landsflykt, förvandlar sig själv till häxa och begår mord bara för att få vara snyggast. Skönhet varar inte för evigt i vilket fall.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 06-maj-2006 vid 23:16
Det har du rätt i, fåfängan  som för en i fördärvet.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
stitcho View Drop Down
Nykomling
Nykomling
Avatar

Medlem sedan: 07-maj-2006
Status: Offline
Poäng: 0
inläggsval inläggsval   Citera stitcho Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-maj-2006 vid 17:41
Lilo och Stitch (min favvis) - kärleken (ohana) kan förvandla det ondaste av monster
 
Pongo och alla dalmatiner - varje valp gör skillnad även om man är många
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-maj-2006 vid 17:42
En av mina favoriter är budskapet i "Herkules" - hem är inte en plats, det är en känsla.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-maj-2006 vid 22:54
Andra budskap i underbara "Herkules":
 
-Kärleken övervinner allt
- Riktig styrka sitter inte i musklerna utan i hjärtat
- Våga tro på dig själv
 


Ändrad av Silver - 07-maj-2006 vid 22:54

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
TangiableArc View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 04-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 102
inläggsval inläggsval   Citera TangiableArc Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2006 vid 18:45
Just "Robin Hood" lät mina föräldrar inte mig se när jag var liten, och jag misstänker att det var för att de tyckte den var för kommunistisk med sitt "ta ifrån de rika och ge till de fattiga"- budskap... själv tyker jag att den är ganska gullig Embarrassed

Ändrad av TangiableArc - 10-maj-2006 vid 18:46
Doctor, to muse and blabber about a treasure map
In front of this particular crew
Demonstrates a level of ineptitude that borders on the imbecilic...
And I mean that in a very caring way.
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2006 vid 18:55
Jag har svårt att tro att små barn tar till sig några politiska budskap på den nivån - åtminstone om man skall se till kommunism eller kaptialism. Det är bättre om de kan se det som en symbol för att vara generös mot de som har det sämre, kanske drar paralleller till tredje världen och så vidare.

 Föräldrar som oroar sig oroar sig nog i onödan. Själv tror jag att man förbjuder små barn att se Robin Hood eftersom den är lite otäck här och var, slutscenerna är ganska brutala.

TangiableArc - Kan du inte fråga varför de inte lät dig se den?


Ändrad av Silver - 10-maj-2006 vid 18:57

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 10-maj-2006 vid 23:03

Ska jag vara ärlig tror jag att de flesta budskapen går rakt över huvudet på de flesta barn om det inte är något som sägs rakt ut i filmen (som t.ex. "skönheten finns inom oss" i "Skönheten och odjuret"). När det gäller Disneyfilmer uppstår ibland en slags moralpanik bland vuxna över saker som barn knappast lägger märke till.

När jag gick i högstadiet skrev jag en "examensuppsats" om huruvida Disney är skadligt för barn eller inte. Det var nästan lite läskigt att se vad vuxna människor förfasade sig över. Det jag reagerade mest på var att folk påstod att "Skönheten och odjuret" lärde barn att kvinnomisshandel var rätt, och att "Den lilla sjöjungfrun" handlar om att en kvinna ska vara dekorativ och hålla mun. Jösses, snacka om att hitta problem där det inte finns några...
    

Ändrad av Tingeling - 10-maj-2006 vid 23:04
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
nina View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist
Avatar

Medlem sedan: 15-mars-2006
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 56
inläggsval inläggsval   Citera nina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 08:19
hur kan man tycka att skönheten och odjuret ger budskapet att kvinnomisshandel är rätt??? När skulle det vara som de uppmanar kvinnomisshandel?
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 11:47
Jag begriper själv inte logiken i resonemanget... Men kritiker menar på att Odjuret är en misshandlande make och Belle ska stanna hos honom och helt enkelt leva med hur han behandlar henne. Filmen vill ju att de två ska vara ett par, så alltså ska kvinnan stå ut med att bli misshandlad av sin make.
 
Sen finns de också de som hävdar att filmen sprider budskapet till unga flickor att ifall de har en partner som misshandlar dem så kan deras kärlek förändra honom. Och om han inte förändras är det kvinnans fel.
 
Det låter helgalet i mina öron, och jag skulle vilja se det barn som "lär sig" detta av att se "Skönheten och odjuret"!
 
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 17:03

Jag tror absolut inte att de ser den symboliken. Snarare ska man inte underskatta barnen, för de ser nog anledningen till varför odjuret är lite grympy - han behöver helt enkelt bli lite omtyckt. För barnen är det nog inte klurigare än så!


Och att Sjöjungfrun skulle förespråka ett kvinnoideal där hon skall vara tyst och dekorativ... det var ju sjöhäxans ord, inte filmens totala budskap!

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 18:10
Grejen med "Den lilla sjöjungfrun" är ju dessutom att Ariel faktiskt inte vinner Erics hjärta när hon är stum. Det är först när hon pratar som han faller för henne.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 18:21
Överhuvudtaget så kan man ju tolka in olika feministiska / antifeministiska budskap med den filmen. Den är väl antifeministisk på så sätt att Ariel är beredd att offra allt för en man och genomlider en hel del hemskheter för att få honom. Å andra sidan kan man se det som en styrka, att det inte handlar om kön utan om kärlek! Ariel kämpar för det hon vill, dessutom är hon beredd att trotsa sin fars och sitt folks alla konventioner om hur en sjöjungfru bör vara.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 20:36

Precis. Man skulle kunna tolka in i stort sett vadsomhelst i vilken film som helst om man så ville.

Något som gör mig riktigt irriterad är när folk anklagar "Lejonkungen" för att sprida rasistiska budskap. De som hävdar detta brukar skräna högt om hur de två talande hyenorna får sina originalröster av Cheech Martin och Whoopie Goldberg som bägge är "icke-vita" medan Simbas röst görs av Matthew Broderick. Kritiker brukar påstå att elefantkyrkogården är ett "ghetto" med "elefantskellett istället för nermonterade bilar" och att det befolkas av "slumfolket, dvs de svarta". För det första är Cheech Martin mexikan och Whoopie Goldberg "afroamerikan", de hör inte ens till samma etniska grupp. För det andra finns det inget som säger att alla hyenor snackar "ghettospråk" för vi hör faktiskt inga andra prata, och ifall Banzai och Shenzi har olika etniska bakgrunder borde ju de andra hyenorna kunna ha det också. För det tredje är det ju en enormt långsökt parallell mellan elefantskellett och trasiga bilar...
 
Men framför allt är det helt omöjligt att påstå att filmen förespråkar rasism med tanke på vilka som gjort rösterna. Sant, hyenorna är en mexikan och en afroamerikan, och Simba är vit. Men Scar, superskurken, är inte bara vit utan britt dessutom (det "nobla" folket) genom sin röst Jeremy Irons och Mufasa, kungen som verkligen höjs till skyarna, får sin röst av James Earl Jones som är svart. Hur kan man tolka det som att filmen förespråkar att svarta är onda och vita är goda?
 
 
Okej det där blev ett lite längre inlägg än jag hade tänkt...
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Silver View Drop Down
Produktionsassistent
Produktionsassistent
Avatar

Medlem sedan: 14-december-2004
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 437
inläggsval inläggsval   Citera Silver Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 11-maj-2006 vid 23:12
Wow - det hade jag ingen aning om. Att man tolkade den som rasistisk. Tja, visst finns segregationer i Lejonkungen, men de är inte så annorlunda från andra filmer, goda gänget håller sig på sina områden och de onda har sina högkvarter. Att man börjar ifrågasätta röstbegåvningarnas ursprung kontra filmkaraktär och dennes onda/goda ställning låter bara banalt. Som du, Tingeling ping ping, nämner så har vi karaktärer från båda sidor vars röster tillhör aktörer med olika etniciteter.

::Meg: I'm a big tough girl. I tie my own sandals and everything::
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 00:04
Jag tror att de flesta som hittar sånna där budskap i filmerna helt enkelt vill att filmerna ska vara dåliga för barn... Letar man tillräckligt noga hittar man alltid nått. Fast jag ska erkänna att jag skrattade när jag såg att "Mulán" kritiserats för att huvudpersonen är en banan - gul utanpå men vit inuti. Jösses...
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:04
haha, förlåt men det är ju direkt skrattretande!
Vadå rasistisk? Och skulle Skönheten och Odjuret ha som budskap att kvinnor ska tåla att bli misshandlade och att om dom inte kan vända om mannen är det enbart deras eget fel?
Och skulle Den lilla sjöjungfrun visa att alla kvinnor enbart ska vara något vackert att titta på?
haha ursäkta mig om det nu är någon som tänker på detta vis härinne (vilket jag tvivlar på) men jag kan inte annat än skratta! Så bisarra tankar! Snacka om att ödsla sin tid på att hitta fel i filmer som inte har några. Herregud om vi ska sitta och hitta fel på alla filmer kan ju ingen se någonting längre!
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:18
Framför allt tvivlar jag på att barn kommer att se sånna tendenser i filmerna! Och det känns om att kritiken mot dessa filmer säger mer om de som framför den än om filmerna i sig.
Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
Bara lilla jag View Drop Down
Regissör
Regissör
Avatar

Medlem sedan: 26-juni-2005
Status: Offline
Poäng: 1149
inläggsval inläggsval   Citera Bara lilla jag Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:31
Jag håller helt med dig Tingeling! Jag tycker bara att det känns onödigt att sitta och komma på sånt här, vad hade dom väntat sig att man skulle göra åt saken då? Skriva om åldersgränsen eller? Och hur ofta händer det att ett barn ens lägger märke till sådant? En gång på hundra, och det var en överdrift! Mer troligt är aldrig.
Alltså i vissa fall kan man ju tycka att personer som framför sådana åsikter kunde ha något bättre för sig om dagarna!
 
I'll be there someday
I can go the distance
I will find my way
If I can be strong
I know ev'ry mile
Will be worth my while
Till toppen
Tingeling View Drop Down
Effektanimatör
Effektanimatör
Avatar

Medlem sedan: 21-april-2006
var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 140
inläggsval inläggsval   Citera Tingeling Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:39
Ja man undrar ju vad de får ut av att kritisera tecknade filmer!

När vi ändå är inne på sånt här... Jag läste en insändare i Aftonbladet i somras som gjorde mig riktigt irriterad. Det handlade om att Disney sprider antifeministiska budskap med sina filmer och lär unga tjejer att de endast ska vara dekorativa. Bland hjältinnorna som "sitter och väntar på att mannen ska rädda dem" nämndes Pocahontas. Uppenbarligen har dessa skribenter inte ens sett filmen, ingen kan väl anklaga Pocahontas för att bara sitta och rulla tummarna och hoppas att John Smith ska lösa allt.

Men framför allt reagerade jag på att "Törnrosa" fick kritik för att ha en passiv kvinna och en man som gör allt jobbet. Visst, Törnrosa ligger mest och sover, men vilka är de egentliga huvudpersonerna, de som för handlingen framåt och löser problemen? Flora, Fina och Magdalena. Sist jag kollade var de kvinnor... Philip gör ju ärligt talat inte särskilt mycket, han blir hjälpt ut ur fängelset och Flora gör det möjligt för honom att döda draken. Även här i Sverige finns det mycket underlig kritik mot Disneyfilmerna...
    

Varför nöja sig med lycka när man kan kräva eufori?

Vill du ha en avatar?
Till toppen
OceanSoul View Drop Down
Animatör
Animatör
Avatar

Medlem sedan: 15-december-2005
var: Sverige
Status: Offline
Poäng: 70
inläggsval inläggsval   Citera OceanSoul Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 12-maj-2006 vid 14:56
Jag tvivlar på att man medvetet skulle lägga in sådana budskap i filmerna, det är ju bara folk som letar efter fel som skulle kunna hitta sådant, det är ju absurt.
Till toppen
 Svara Svara Sida  123 5>
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng
 

Forumet
Senaste inläggen

 

Texter
senaste/uppd.

 
Besök oss även på facebook
 
Copyright © 2003-2024 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media