Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Fantasia & Fantasia 2000

Svara Svara
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Disneyfantast View Drop Down
Inbetweener
Inbetweener

var: Sweden
Status: Offline
Poäng: 166
inläggsval inläggsval   Citera Disneyfantast Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Tråd: Fantasia & Fantasia 2000
    Postad: 20-augusti-2010 vid 14:17
Dessa två Disneyklassiker är på god väg att släppas på nytt och jag tyckte att det då vore på tiden med litet forum på det. Det har säkert redan diskuteras en del men det kan vara kul att veta hur många som är spända inför realesen och vad ni tycker om dessa filmer.

Jag har tagit del av de flesta klippen från både första Fantasia och 2000 och tittar man rent konstnärligt så tycker jag att 2000 är mer bearbetad och snyggt genomförd. Första Fantasia har kanske lite mera stycke Walt Disney inom sig men historierna kan kännas lite för mörka ibland för min smak. Fantasia 2000 bjuder på lite mera konstnärligt framförande och lite mera gladare och pampigare karaktär.

Musiken i båda filmerna tycker jag om eftersom jag är klassisk intresserad men musiken i 2000 är mera väl vald enligt mitt tycke.
Slutsatsen är att jag personligen nog tycker bättre om 2000 fast första Fantasia är en pärla i sig som har lite att erbjuda den också.
Vad tycker ni själva och vilken av de föredrar ni och varför?
MVH
   //Håkan
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

Poäng: 236
inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-augusti-2010 vid 15:17
Fantasia 2000 ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Jag lär inte köpa den när den kommer, för jag har den redan på VHS. Men vi får se. Den är iallafall ett riktigt mästerverk.

Fantasia (från 1940) har jag aldrig sett i sin helhet, utan bara sett separata klipp. "Trollkarlens Lärling" och skrämmande "Night On Bold Mountain" sticker ut mest. Också ett stort mästerverk som jag måste ha i min samling!
I'm simply saying that life, uh... finds a way.
Till toppen
Yeestaynes View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 65
inläggsval inläggsval   Citera Yeestaynes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 16:09
Äntligen! Som jag har hungrat efter den här releasen av Fantasia & Fantasia 2000 Big smile (har väntat på den sedan jag började samla dinseyfilmer på dvd/blu ray) & nu har den fått officiellt omslag & läckert bonusmaterial bekräftat

Först och främst, en 4-disc collection
Vilket kommer innehålla:
Disc One: Fantasia Blu-ray 

DisneyView 
Disney Family Museum 
The Schultheis Notebook - newly discovered document reveals movie secrets 
Interactive Art Gallery 
Audio commentaries 

Disc Two: Fantasia 2000 Blu-ray 

Destino - 2003 animated short debuting on Blu-ray 
Dali and Disney - a date with Destino documentary 
Musicana - Walt's inpiration for a sequel 
Disney's Virtual Vault - BD-Live 
Audio commentaries 

Disc Three: Fantasia DVD 

Audio commentary 
Disney Family Museum 

Disc Four: Fantasia 2000 DVD 

Musicana - Walt's inpiration for a sequel 

Vet inte om filmerna enbart kommer i en collection här i norden, men här är iaf bilder på de separata utgåvorna

Ett dvd omslag med enbart karaktärer från original filmen (till skillnad från 4-disc utgåvan), så antagligen blir våra dvd omslag något i den här stilen

De tyska omslagen av bägge filmerna

Det var på tiden man fick höra något från denna release enligt mig, är också mycket frestad på att få se dokumentären bakom Disney och Dalís mästerverk Destino ^^

Ändrad av Yeestaynes - 29-augusti-2010 vid 16:19
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
BANNAD

var: K-Holm
Poäng: 151
inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 16:22
Destino är underbar. Jag såg den i sin helhet på en Disney-utställning I Helsingfors för två år sedan. Exakt så vill jag att en tecknad filmversion av Alice in Wonderland ska göras!
Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Yeestaynes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 16:23
Postad av Cadpig. Cadpig. skrev:

Destino är underbar. Jag såg den i sin helhet på en Disney-utställning I Helsingfors för två år sedan. Exakt så vill jag att en tecknad filmversion av Alice in Wonderland ska göras!

Vi har nog varit på samma utställning Big smile

Ändrad av Yeestaynes - 29-augusti-2010 vid 16:31
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
BANNAD

inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 16:40

Coolt. Och den pågick väl bara en vecka om jag inte minns fel? Så det kan inte vara många dagar mellan det att vi besökte den.

Till toppen
Storybordartist
Storybordartist

inläggsval inläggsval   Citera Yeestaynes Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 16:57
En vecka eller något i den stilen var det jo, måste få säga att man verkligen missade något om man inte gick på den utställningen och det tror jag du också kan intyga ^^
Till toppen
Cadpig. View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent
BANNAD

inläggsval inläggsval   Citera Cadpig. Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 18:02

Ja, det kan jag intyga. Den var mycket givande. De hade även några riktigt fina utgåvor av Alice i Underlandet som jag inte skulle tackat nej till att få ta med mig hem därifrån.

Till toppen
disney_girl View Drop Down
Medproducent
Medproducent

var: Sverige
Poäng: 1797
inläggsval inläggsval   Citera disney_girl Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 18:09
Kommer dvd utgåvorna ha nr ?
Till toppen
Blunder View Drop Down
Storybordartist
Storybordartist

Poäng: 95
inläggsval inläggsval   Citera Blunder Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 29-augusti-2010 vid 19:53
Jag ÄLSKAR omslagen för en gångs skull Shocked Ska bli riktigt kul att äntligen få äga dom!

Hoppas det kommer information om de svenska utgåvorna/omslagen från Disney Sverige snart också ^^
Till toppen
Svenzon View Drop Down
Huvudanimatör
Huvudanimatör

Poäng: 908
inläggsval inläggsval   Citera Svenzon Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 14-september-2010 vid 15:40
Enligt cdon.se är releasedatumet ändrat till 15 december. Kan de inte bara ge ut filmerna nån gång och sluta skjuta fram det hela tiden...  *den som väntar på nåt gott väntar alltid för länge*
Vad är det med dig, har du aldrig sett en pandahäst?!
Till toppen
Star View Drop Down
Nykomling
Nykomling

var: Sweden
Poäng: 1
inläggsval inläggsval   Citera Star Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-oktober-2010 vid 13:34
Såg detta också och jag håller fulständigt med...vill bara att de ska komma ut så att samlingen blir komplett..:)
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 07:46
Längtar som en tok efter Fantasia!

Enligt discshop är dubbningen nyproducerad från 2010. Jag har för mig att det bara var en talroll, en berättarröst gjord på svenska av Jan Malmsjö. Vet någon om han återkommer i den nya dubben?

Ändrad av Emmylee - 20-oktober-2010 vid 07:47
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 08:31
Postad av Emmylee Emmylee skrev:

Längtar som en tok efter Fantasia!

Enligt discshop är dubbningen nyproducerad från 2010. Jag har för mig att det bara var en talroll, en berättarröst gjord på svenska av Jan Malmsjö. Vet någon om han återkommer i den nya dubben?

Nej, Jan Malmsjö återkommer inte i den nya dubben.

(Ursäkta om jag här nedan återanvänder delar av texter som jag skrev för några dagar sen på Dubbningshemsidans forum.)

SVENSKA RÖSTER
Berättare: GUSTAV LEVIN
Musse Pigg: ANDERS ÖJEBO
Leopold Stokowski: CARL-AXEL KARLSSON

Dialogregissör: JOAKIM JENNEFORS
Dialogöversättare: VICKI BENCKERT/MEDIAPLANT

Det är med största sannolikhet den längre roadshow-versionen (aldrig tidigare utgiven eller biovisad i Sverige) som släpps, och då krävs det antingen tillägg till den gamla dubbningen, eller en komplett nydubbning. Uppenbarligen har Disney valt det senare alternativet.

Det är inte ens säkert att det med bästa vilja i världen hade gått att göra en tilläggsdubbning. Det är nämligen så att i roadshow-versionen ser man presentatören (Deems Taylor) i bild, medan den kortade versionen endast har en berättarröst som hörs off-screen. När den översattes och spelades in behövde man således aldrig ta någon hänsyn till läpprörelserna och originalreplikernas längd. En sådan inspelning skulle antagligen aldrig gå att synka med den "livs levande" presentatören.

Om det kan vara till någon tröst så är även den amerikanska originalutgåvan av Fantasia omdubbad. Deems Taylors ursprungliga röstinspelning har till stora delar gått förlorad, så hans röst har dubbats om av Corey Burton.

Den förra svenska utgåvan är ju inte heller att betrakta som någon originaldubb. När Fantasia för första gången gick upp på bio i Sverige 1942 var den barnförbjuden och troligen textad. 1960 läste Bo Teddy Ladberg in berättarrösten och 1986 gjorde Jan Malmsjö om samma sak. Det är Jan Malmsjös röst som vi har hört på video och DVD i de tidigare utgåvorna.

Jan Malmsjö har en väldigt vacker, kraftfull och lite speciell röst. Vanligtvis letar man efter röstskådespelare med samma karaktär som det engelska originalet. Därför kanske Jan Malmsjö inte passade längre nu när man kommer att få se Deems Taylor i bild. Eller så kanske JM helt enkelt inte kunde eller ville ta uppdraget...
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 10:51
Tack för informationen!

I och med att jag är ett Jan Malmsjö-fan så hade det varit kul att höra honom, men Gustav Levin har också en väldigt bra röst. Hoppas den passar i sammanhanget.

Vet du om de har dubbat presentatörerna i Fantasia 2000 också? På VHS:en pratar alla engelska med undertext förutom Musse och Kalle som är dubbade. Vore lite väl konstigt att se Steve Martin och James Earl Jones m.fl bli dubbade till svenska.
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 11:56
Gustav Levin är väldigt bra tycker jag. Jag har sett flera teaterföreställningar med honom på Uppsala Statsteater och speciellt en föreställning där han chockade mig när han helt oväntat började riva upp scengolvet och klagade på att han inte kunde spela på en lutande scen... men allt var enligt manus, men det var svårt att tro, jag trodde verkligen att han hade flippat ur totalt ^_^

"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 12:11
Postad av Adrina Adrina skrev:

Gustav Levin är väldigt bra tycker jag. Jag har sett flera teaterföreställningar med honom på Uppsala Statsteater och speciellt en föreställning där han chockade mig när han helt oväntat började riva upp scengolvet och klagade på att han inte kunde spela på en lutande scen... men allt var enligt manus, men det var svårt att tro, jag trodde verkligen att han hade flippat ur totalt ^_^

Haha, läskigt!
Till toppen
Anders M Olsson View Drop Down
Regissör
Regissör

Poäng: 849
inläggsval inläggsval   Citera Anders M Olsson Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 12:31

Vet du om de har dubbat presentatörerna i Fantasia 2000 också? På VHS:en pratar alla engelska med undertext förutom Musse och Kalle som är dubbade. Vore lite väl konstigt att se Steve Martin och James Earl Jones m.fl bli dubbade till svenska.

Fantasia 2000 har inte dubbats om. Den kommer att låta precis likadant som förra gången det begav sig, dvs till största delen på engelska med svenska texter, men med enstaka dubbade repliker när de tecknade figurerna pratar.
Till toppen
Emmylee View Drop Down
Clean-up Artist
Clean-up Artist

inläggsval inläggsval   Citera Emmylee Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 13:33
Postad av Anders M Olsson Anders M Olsson skrev:

Fantasia 2000 har inte dubbats om. Den kommer att låta precis likadant som förra gången det begav sig, dvs till största delen på engelska med svenska texter, men med enstaka dubbade repliker när de tecknade figurerna pratar.

Toppen! Så ska det vara Smile
Till toppen
stitch View Drop Down
Matte Artist
Matte Artist

Poäng: 678
inläggsval inläggsval   Citera stitch Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 20-oktober-2010 vid 14:10
Jag tyckte det var ett oerhört smart drag, att bara dubba de tecknade figurerna. Lite konstigt blir det förvisso, när Musse svarar på svenska, säger nåt och så förstår den andre personen vad Musse sa på svenska. Men jag tycker ändå det var bäst så. Precis som Emmylee säger, då vore det konstigt att höra de riktiga personerna prata svenska.
Till toppen
carre85 View Drop Down
Springschas
Springschas

Poäng: 21
inläggsval inläggsval   Citera carre85 Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-november-2010 vid 10:41
Är det någon som vet varför det står 8 dec för release här på sidan men 15 dec på alla större internet-sidor (cdon, discshop m.fl.) ??? 
Till toppen
Adrina View Drop Down
Producent
Producent
Administratör

var: Uppsala
Poäng: 1812
inläggsval inläggsval   Citera Adrina Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-november-2010 vid 12:54
Postad av carre85 carre85 skrev:

Är det någon som vet varför det står 8 dec för release här på sidan men 15 dec på alla större internet-sidor (cdon, discshop m.fl.) ??? 

8 december var det gamla releasedatumet och jag har inte haft tid att uppdatera. Men nu ska det vara tillrättat.
"What are you doing Michael Eisner? Listen, if you lose Miramax all you are going to have left IS basically a Muppet and a water slide’!"

- Robin Williams -
Till toppen
 Svara Svara
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media