Magic Movies Hemsida
  FAQ FAQ  Sök på forumet   Registrera Registrera  Logga in Logga in

Omdubbningar - Nej tack!

Svara Svara Sida  <12
Författare
  Tråd Sök Tråd Sök  trådinställningar trådinställningar
Jessica View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent

var: Närheten av GBG
Status: Offline
Poäng: 105
inläggsval inläggsval   Citera Jessica Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2009 vid 21:07
Postad av Eliaspbo Eliaspbo skrev:

Vad är det fel på omdubbningar, jag tycker inte att det är något fel i dom. Jag klarar av alla dubbningarna:

Haha. You made your point. Jag har inget emot omdubbningar per say, men jag vill kunna se filmerna så som jag vill ha dem.

Att vara van vid en dubbning från 85 eftersom man är född 87, och sedan i vuxen ålder se samma film med en dubbning från 98 är som att inse att ens lillasyster dricker sprit eller att att glassbilen inte ALLS är stor som ett slott.
Det känns bara fel och gör ont i hjärtat.
- jag är en bacill
Till toppen
disney_erika View Drop Down
Animatör
Animatör

Poäng: 390
inläggsval inläggsval   Citera disney_erika Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2009 vid 21:06

Eliaspbo

jag har två frågor till dig.

Hur har du lyckas du ha hört alla orginal dubbnigar?

Och hur kan du ha hört dubbnigar som inte existerar?
Right before your eyes and beyond your wildest dreams
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist

var: Sweden
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2009 vid 21:00
det sista menar jag med den lilla sjöjungfrun
Till toppen
Eliaspbo View Drop Down
Foley Artist
Foley Artist

var: Sweden
Poäng: 571
inläggsval inläggsval   Citera Eliaspbo Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 19-augusti-2009 vid 20:58
Vad är det fel på omdubbningar, jag tycker inte att det är något fel i dom. Jag klarar av alla dubbningarna:

jag har lärt mig att tycka om snövits dubbning från 1982 trots att jag tycker om dubbningen från 1938

jag tycker till och med om dumbos dubbningar från 1946 och 1972 men min favoritdubbning är från 1997

jag tycker om bambis dubbning från 1943 men bäst röster har dom i dubbningen från 1986

jag tycker om askungens dubbning från 1950 men trots det tycker jag bättre om dubbningen från 1967

jag tycker om alice i underlandets dubbning från 1951 men jag tycker mera om dubbningen från 1997

jag tycker omlady och lufsens dubbning från 1955 lika mycket som dubbningen från 1989

jag tycker om törnrosas dubbning från 1980 och den från 1959

jag tycker om pongo och dom 101 dalmatinernas dubbning från 1961 men dubbningen från 1995 är bäst

jag tycker om svärdet i stenens dubbning från 1963 men den från 1983 är nog bäst

jag tycker om djungelbokens dubbningar både från 1968 och 1987

jag älskar aristocats och dubbningen från 1971 men min favorit är 1988-års dubbning för vid den är jag van

jag tycker om robin hoods dubbning från 1964 och från 1989

jag tycker om dubbningen av micke och molle från 1981 och den från 1995

jag tycker om mästerdetektiven basil mus dubbning från 1986 och den från 1994

jag tycker om dubbningen från 1985 och den från 1995
Till toppen
hofverberg View Drop Down
Regissör
Regissör

var: Sverige
Poäng: 269
inläggsval inläggsval   Citera hofverberg Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 02-augusti-2009 vid 12:46
1972 års dubbning av Dumbo (som även den är en omdubb - den första svenska dubbningen gjordes 1946 i USA) har tyvärr aldrig släppts på DVD. Den har bara släppts på VHS, senaste gången på köp-VHS 1991, plus visats på TV vid enstaka tillfällen. Alla DVD-utgåvor innehåller 1996 års andra omdubb, som enligt min åsikt är riktigt dålig.

Den första upplagan av 2000 års DVD-utgåva av Oliver & gänget hade av misstag originaldubben från 1989. Det "felet" rättades dock snabbt, och redan efter några veckor fanns korrigerade utgåvor i handeln med "rätt" dubbning; d.v.s. 1997 års omdubb. Tyvärr är DVD-utgåvan med originaldubben därför väldigt svår att få tag i, och att hitta åt nya exemplar i affärer med den första upplagan från 2000 är förmodligen i det närmaste omöjligt i dagens läge. Vid något enstaka tillfälle har jag dock sett att det legat ute exemplar på Tradera och dylika sajter som de angivit ska ha originaldubben.

I augusti ska Oliver & gänget släppas i nyutgåva på DVD, men tyvärr kan man nog vara 99,9% säker på att den kommer att innehålla omdubbningen - det låter mycket osannolikt att Disney skulle begå samma misstag två gånger...

Till toppen
Jessica View Drop Down
Animationsassistent
Animationsassistent

var: Närheten av GBG
Poäng: 105
inläggsval inläggsval   Citera Jessica Citera  SvaraSvar Direct Link To This Post Postad: 07-juli-2009 vid 01:05
Jag vill ha rösterna jag är van vid sedan jag var liten när jag ser på disneyfilm.

På mina dvdutgåvor av både dumbo och oliver & gänget är det  dubbningar från nittiotalet. Oliver är jag van vid originaldubben av, och dumbo är jag van vid 70talsdubben av.

Vet någon om det går att få tag på dessa på dvd?

Dumbo fick jag tag på genom att en kompis spelat in den för en massa år sedan på svt och sedan spelade av till en skiva, men när vi försökte med oliver så funkade det dessvärre inte.

Jag skulle verkligen bli Superglad om någon visste något. Jag var just på vippen att köpa den senaste dvdreleasen av oliver och gänget, men kikade in här och såg att även DEN har dubben från 97.
- jag är en bacill
Till toppen
 Svara Svara Sida  <12
  Dela med...   

Forum meny Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 10.11
Copyright ©2001-2012 Web Wiz Ltd.
laddar stäng

Forumet
Senaste inläggen

Texter
senaste/uppd.

Besök oss även på facebook

Copyright © 2003-2025 Adrina Media || Disneyrelaterade bilder © Disney Enterprises, inc || Sidan använder cookies!
Adrina Media